Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door Treintje_komt_zo
Vandaag om 19:04:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:01:25
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martin Welberg
Vandaag om 19:00:51
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
Vandaag om 18:40:41
Treinreizen met m'n vader door HuubvG
Vandaag om 18:35:41
DR4024 door Bert_Apd
Vandaag om 18:17:05
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door maartenvdb
Vandaag om 18:07:29
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 17:22:20
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Sven
Vandaag om 16:18:53
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 15:14:21
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Bert55
Vandaag om 15:04:46
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
  

Auteur Topic: Wissel schakelt verkeerde kant op bij (half)automatisch rijden in ITrain  (gelezen 4622 keer)

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Beste allen,

Sinds kort heb ik een licentie voor ITrain. Het opbouwen van de schematische tekening verliep vlekkeloos, ook het aanmaken van de blokken ging goed. De redelijk recente Nederlandse tutorial video's op youtube hielpen hierbij enorm. Ik zou de vraag graag op het ITrain forum willen stellen, echter ben ik nog niet toegelaten.

Als ik de trein (half)automatisch laat rijden dan schakelen de wissels de verkeerde route op en belanden ze op het verkeerde spoor, wat weer resulteert in een spooktrein. Echter is de stand van het wissel in het echt gelijk aan de wissel op het scherm in ITrain. Het lijkt me dus sterk dat het iets hardwarematigs is en het lijkt er meer op dat ik iets niet goed heb staan in Itrain. Hiervoor kortstondig Rocrail gebruikt met dezelfde testbaan, hier had ik dit probleem niet.

Kan je de stand van een wissel koppelen aan een bepaalde route? En hoe zou dit dan moeten? Of weet iemand wat ik verkeerd doe?

Wellicht verduidelijken de volgende afbeeldingen wat ik bedoel




Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,
Mark
Groet,

Mark

ramdani

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • mijn baantje Dinant
Re: Wissel schakelt verkeerde kant op bij (half)automatisch rijden in ITrain
« Reactie #1 Gepost op: 05 april 2019, 16:57:14 »
 ;) vraag stellen op het iTrainforum en baanplan toevoegen,zo kunnen we je instellingen zien,

mvg,
Michel
C+K rail,Weichen-Walter flexrail,z21start,Itrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Re: Wissel schakelt verkeerde kant op bij (half)automatisch rijden in ITrain
« Reactie #2 Gepost op: 05 april 2019, 22:27:49 »
Helaas. Ik hoopte dat het iets zou zijn wat ik over het hoofd heb gezien. Ik zal wel even geduld hebben tot ik word toegelaten tot het itrain forum en daar mijn vraag nog eens stellen met het plan bijgevoegd.

Groeten,
Mark
Groet,

Mark

Bert V

  • Online Online
  • Berichten: 853
Re: Wissel schakelt verkeerde kant op bij (half)automatisch rijden in ITrain
« Reactie #3 Gepost op: 05 april 2019, 23:19:24 »
Mark,

Hebben je wissels wel een naam en een adres? In het eerste scherm zou het wisselelement als onderdeel van de route namelijk meegekleurd moeten zijn en voorzien van een slotje. Het lijkt er dus op dat iTrain de wissel niet kan aansturen en hem dus niet goed kan zetten.
Iedere wissel moet een unieke naam hebben; adres hoeft niet per se maar als je daadwerkelijk wilt omzetten door iTrain uiteraard wel. Vervolgens moet je in elk blok klikken op Vul automatisch in de ontwerpmodus) zodat iTrain weet wat er zich aan ieder kant van de wissel bevindt.

Groeten,
Bert

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Re: Wissel schakelt verkeerde kant op bij (half)automatisch rijden in ITrain
« Reactie #4 Gepost op: 06 april 2019, 11:10:20 »
Bedankt voor jullie reactie.

@Bert V
De wissels hebben allemaal een eigen naam (en omschrijving) en adres. Je hebt gelijk dat er een slotje zou moeten staan, die stond er eerder wel maar ik had halverwege de wissels opnieuw toegevoegd vanwege dit probleem. Blijkbaar moet je dan opnieuw "vul automatisch" aanklikken bij de blokeigenschappen. Zoals je ziet is het slotje nu terug, echter schakelt het wissel nog steeds de verkeerde kant op in Itrain.



Hopelijk hoor ik snel wat van het Itrain forum. Dan kan ik ook daar mijn vraag kwijt.

Groeten,
Mark
Groet,

Mark

Voske

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: Wissel schakelt verkeerde kant op bij (half)automatisch rijden in ITrain
« Reactie #5 Gepost op: 06 april 2019, 16:08:07 »
beste
als je in het schakelbord op je wissel dubbelklikt dan kom je op de pagina van de wisseleigenschappen en daar kun je de begintoestand veranderen   eens proberen ?
MVG
Pascal

Bert V

  • Online Online
  • Berichten: 853
Re: Wissel schakelt verkeerde kant op bij (half)automatisch rijden in ITrain
« Reactie #6 Gepost op: 06 april 2019, 18:07:10 »
Hallo Mark,

Inderdaad moet je na iedere wijziging opnieuw op Vul Automatisch klikken. Heb je de ingebouwde diagnose tool van iTrain al eens gebruikt? Die kan je soms ook het nodige aan informatie geven.

Groeten,
Bert

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Re: Wissel schakelt verkeerde kant op bij (half)automatisch rijden in ITrain
« Reactie #7 Gepost op: 08 april 2019, 13:38:11 »
@Voske, ik heb de begintoestand veranderd echter had dit niet het gewenste resultaat.

@Bert V, ik heb inderdaad ook de diagnose tool bekeken. Echter kom ik daar weinig verder mee.



Ook heb ik bij toestandstoewijzing de kleuren groen en rood omgedraaid (1 en 2). Dit resulteerde echter in het feit dat de wissels op het scherm niet gelijk stonden met de wisselsstanden in het echt. Echter reden de treinen wel de juiste routes met het automatische programma. Heel erg vreemd allemaal.

Groet,
Mark
Groet,

Mark

Bert V

  • Online Online
  • Berichten: 853
Re: Wissel schakelt verkeerde kant op bij (half)automatisch rijden in ITrain
« Reactie #8 Gepost op: 08 april 2019, 15:36:02 »
hallo Mark,

In dit lijstje staan toch behoorlijk wat dingen die opgelost moeten worden voordat de boel een beetje fatsoenlijk wil functioneren. De simpelste dingen om te corrigeren zijn de lengtes van de locs, de melders en de wissels. iTrain heeft die lengtes wel nodig!
Verder heb je zoals je eerder schreef wissels verwijderd en weer opnieuw ingevoegd. De oorspronkelijke zijn dan weliswaar van het schakelbord verdwenen maar zitten nog wel in het bestand en daardoor krijg je de melding dat er meerdere accessoires gebruikmaken van hetzelfde adres en dat kan onverwachte dingen opleveren. In de schakelbord editor kun je aan de linkerkant het tabblad accessoire kiezen en daar staan ze allemaal in; de niet gebruikte moet je hier verwijderen want pas dan zijn ze uit het bestand verdwenen.

Groeten,
Bert   

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Re: Wissel schakelt verkeerde kant op bij (half)automatisch rijden in ITrain
« Reactie #9 Gepost op: 08 april 2019, 17:05:55 »
@Bert V

Bedankt voor je hulp! Ik dacht in eerste instantie dat die lengtes van de locs/spoor/melders etc vooral voor de puristen was. Dit aangezien ik dit in Rocrail niet in hoefde te vullen. Ik ga zal er asap mee aan de slag, al kan dit nog wel een tijdje duren. De meeste foutmeldingen begrijp ik nu wel, echter heb je enig idee wat een "juiste terugmelder offset" in kan houden? 

De rest zal ik mee aan de slag. Ik hoop dat daarna het euvel is opgelost.

Dank!
Groet,

Mark

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
Re: Wissel schakelt verkeerde kant op bij (half)automatisch rijden in ITrain
« Reactie #10 Gepost op: 08 april 2019, 17:45:21 »
Dat is de afstand tussen de uiteinde  van de loc en het wiel welke de bezetmelding maakt. Deze instelling is zowel voor de voorzijde als de achterzijde nodig. Deze instelling is in te stellen in de gegevens van de loc. ( meestal zo'n 3 a 4 cm)

Mvg spock



San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Re: Wissel schakelt verkeerde kant op bij (half)automatisch rijden in ITrain
« Reactie #11 Gepost op: 08 april 2019, 17:52:31 »
@spock

Bedankt voor het snelle antwoord!

Fijne avond.

Groet,
Mark
Groet,

Mark

Bert V

  • Online Online
  • Berichten: 853
Re: Wissel schakelt verkeerde kant op bij (half)automatisch rijden in ITrain
« Reactie #12 Gepost op: 08 april 2019, 18:28:21 »
De terugmelder offset is de afstand tussen de fysieke voorkant van de loc en het eerst wiel wat contact maakt en de melder activeert, meestal ca. 2,5 cm. Dit is wel van belang als je erg nauwkeurig op positie wilt rijden maar in een test stadium nog niet zo erg. Het is dan ook een waarschuwing met een lage prioriteit.

(edit: zie dat hierop al gereageerd is; bij mijn locs is het allemaal zo rond de 2,5 cm)

De lengte van de locs en van de melders daarentegen zijn echt van hoog belang. De lengte van de treinen hoef je niet aan te passen (dat kan zelfs niet eens); deze wordt automatisch bepaald aan de hand van de lengte van de diverse onderdelen. Volgens mij is dat bij jou momenteel alleen een loc. Als je de lengte van de loc in diens eigen scherm hebt ingevuld wordt de treinlengte waar de loc deel van uit maakt automatisch aangepast.

Bij de lengte van de melders wel opletten dat ze gezamenlijk niet langer zijn dan het blok waar ze toe behoren. Ze mogen samen wel korter zijn dan het blok zodat er een ongedetecteerd middenstuk in het blok aanwezig is, maar langer niet want dat geeft ook weer een foutmelding.

Ik denk echter dat bij jou het voornaamste probleem komt door de dubbele wissels. Als de van het bord verwijderde wissel (die nog in het bestand zit en hetzelfde adres heeft) precies omgekeerd staat qua begintoestand dan krijg je hele rare dingen.

Niet vergeten na alle aanpassingen aan de melders opnieuw "Vul automatisch" aan te klikken!

Als je na het oplossen van deze fouten nog steeds problemen hebt stuur me dan even een persoonlijk bericht, dan kun je mijn e-mail adres krijgen om het baanplan op te sturen.

Succes ermee!

Groeten,
Bert

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Re: Wissel schakelt verkeerde kant op bij (half)automatisch rijden in ITrain
« Reactie #13 Gepost op: 10 april 2019, 09:59:09 »
@Bert V. Wederom bedankt voor al je hulp en zeer uitgebreide antwoord. Ik kan nu zeker verder. Ik denk dat het voor nu belangrijk is dat ik er even goed voor ga zitten en het diagnoselijstje zo goed mogelijk leeg ga maken. Mocht ik er tegen die tijd nog steeds echt niet uitkomen dan hoor je van mij.

Een fijne dag!

Groeten,
Mark
Groet,

Mark

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: Wissel schakelt verkeerde kant op bij (half)automatisch rijden in ITrain
« Reactie #14 Gepost op: 10 april 2019, 10:24:52 »
Het is belangrijk dat je eerst alle fouten en opmerkingen herstelt.
Zorg eveneens dat je een aanmelding hebt op het iTrain forum; daar zitten ook veel deskundige helpers.
Daarnaast is het van belang de Stap voor stap handleiding 4.1 goed te lezen; ook de video-tutorials bieden erg veel hulp en ondersteuning!
Maar belangrijker is je aanmelding op het iTrain forum.
Met vriendelijke groet,
Peter