Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 13:41:33
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 13:31:53
Openen Lima Hondekop
door
Pauldg
Vandaag
om 13:08:22
Einde Koemo ballast ???
door
Boertje
Vandaag
om 12:50:24
"Nederlandse" modellen
door
Hans Reints
Vandaag
om 12:39:20
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ)
door
tothebeach
Vandaag
om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 10:52:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?)
door
Jeroen Trainz
Vandaag
om 10:49:27
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant
door
JeroenM.
Vandaag
om 10:24:06
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 10:02:44
25 jaar geleden
door
Willem1951
Vandaag
om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Frans
Vandaag
om 09:27:24
Baan in Los Angeles
door
Jelmer
Vandaag
om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Jelmer
Vandaag
om 08:48:06
LS Models 2024
door
Martijn193
Vandaag
om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 00:35:59
NS 8400 van Werps
door
Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner
door
Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)
door
reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven
door
Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo
door
renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Keerlus
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Keerlus (gelezen 7073 keer)
regor
Offline
Berichten: 84
Keerlus
«
Gepost op:
24 maart 2019, 15:50:29 »
Hallo medespoorders,
Na een periode van 2,5 jaar ben ik terug begonnen met een nieuwe spoorbaan. Door een verhuis naar Essen was ik genoodzaakt mijn oude baan volledig te slopen. Ik werk met Piko A spoor, Ecos1 en bezetmelders BMD16N-SD die ik heb gerecupereerd van de oude baan. De onderbouw met twee schaduwstations met elk 7 en 6 opstelsporen zijn al voltooid alsook de eerste helix om op het bovenste niveau te komen. Nu ben ik volop aan het puzzelen om de bovenbouw in de juiste banen te leiden. Mijn vorige baan was een dubbelsporig lang uitgerekt hondenbeen met verschillende aftakkingen en dat leverde geen problemen op. Nu heb ik ook weer eenzelfde patroon, maar zit met een kruising van de hoofdbaan door een nevenbaan. Ik wil hier twee Engelse wissels voor gebruiken, maar hierdoor krijg ik volgens mij 2 keerlussen. Op bijgevoegd summier schema in spoor A en in spoor D. Ik heb hier geen ervaring mee, en heb hiervoor al menig artikel gelezen, maar ben niet zeker van mijn stuk. Kan er iemand enige raad geven hoe ik dit moet oplossen. Ik had gedacht aan de Xtreme keerlus, maar voor ik er mee verder ga zou ik toch graag weten waar ik aan begin. Bedankt op voorhand. Roger
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25273
Re: Keerlus
«
Reactie #1 Gepost op:
24 maart 2019, 16:19:45 »
Als ik alleen maar deze tekening bekijk zit er nergens een keerlusprobleem. Maar er zal vast nog wat meer aan vastzitten, dus laat even het complete sporenplan zien.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
regor
Offline
Berichten: 84
Re: Keerlus
«
Reactie #2 Gepost op:
24 maart 2019, 16:46:24 »
Klaas hier zijn nog wat schetsen, de nevenbaan is niet uitgetekend maar stelt niet veel voor.
«
Laatst bewerkt op: 24 maart 2019, 17:53:15 door 44
»
Gelogd
regor
Offline
Berichten: 84
Re: Keerlus
«
Reactie #3 Gepost op:
24 maart 2019, 17:11:08 »
De twee schaduwstations liggen elk op een ander niveau maar zijn op mekaar getekend. Ze staan los van elkaar
«
Laatst bewerkt op: 24 maart 2019, 17:13:30 door regor
»
Gelogd
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: Keerlus
«
Reactie #4 Gepost op:
24 maart 2019, 17:49:23 »
Rechts boven is dus geen klimspiraal maar twee 180 graden lussen die boven elkaar liggen?
Maar de rest snap ik nog niet 123 wat aan wat zit...
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
regor
Offline
Berichten: 84
Re: Keerlus
«
Reactie #5 Gepost op:
24 maart 2019, 18:12:57 »
Timo, inderdaad rechtsboven is geen klimspiraal.
De groen zwarte baan komt aan aan het station en dan gaan A en C naar de eerste schets;
Op deze schets gaat dan het dubbele spoor over de Engelse wissels verder naar B en D en zo naar het tweede schaduwstation.
De tekening van de helix is eigenlijk irrelevant De nevenbaan is niet verder uitgetekend maar kruist alleen de dubbele hoofdbaan.
«
Laatst bewerkt op: 24 maart 2019, 18:14:58 door regor
»
Gelogd
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: Keerlus
«
Reactie #6 Gepost op:
24 maart 2019, 18:41:07 »
Ahh, nu iets meer duidelijk. Dan zou ik simpelweg naar/van beide schaduwstations een keerlusmodule plaatsen
Je lijkt daar meer dan genoeg lengte voor te hebben
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
PaulRoman
Offline
Berichten: 165
Re: Keerlus
«
Reactie #7 Gepost op:
24 maart 2019, 18:53:51 »
Hallo Roger,
Zie ook nog eens
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=80708.msg3221873153#msg3221873153
. Duidelijk uitgelegd door Klaas.
Keerlussen zijn op meerdere manieren te implementeren. Zoals Timo al opmerkt lijk je lengte zat te hebben. Een mogelijkheid is de Xtreme Keerlus. Zie verder een grote hoeveelheid aan discussies op dit forum.
Groet,
Paul
Gelogd
Schäßburg an der Kokel
regor
Offline
Berichten: 84
Re: Keerlus
«
Reactie #8 Gepost op:
25 maart 2019, 08:48:42 »
Dank u voor de reacties.
Toch nog een vraag, kan ik een keerlusmodule in de rechtse klimspiraal plaatsen, zelfs als de opgesplitste stationsporen voor de Engelse wissels komen te liggen? Deze worden dan ook mee omgepoold als ik het goed heb begrepen.
Moet er een onderbreking zijn tussen de twee Engelse wissels?
«
Laatst bewerkt op: 25 maart 2019, 10:47:39 door regor
»
Gelogd
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: Keerlus
«
Reactie #9 Gepost op:
25 maart 2019, 11:16:06 »
Je moet denk ik toch iets duidelijker zijn. In reactie #5 zeg je net dat het klimspiraal/helix er niet toe doet. Of doel je nu op de lus aangeduid met "naar schaduwstation 2"?
Voor de duidelijkheid, je hebt twee keerlussen, naar beide schaduwstations één. All je stationssporen zijn daarna gewoon gelijk gepoold. De Engelse wissels etc maken GEEN deel uit van de keerlus.
Het is misschien ook mogelijk met één keerlusmodule en dan de Engelse wissel onderdeel van de keerlus. Maar dat is naar mijn idee vragen om problemen.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
regor
Offline
Berichten: 84
Re: Keerlus
«
Reactie #10 Gepost op:
25 maart 2019, 12:09:27 »
Timo, sorry dat het allemaal een beetje onduidelijk overkomt maar dat komt omdat ik nog steeds in de zoekfase zit wat betreft de bovenbouw.
Ik heb nog eens alles overdacht en heb de Engelse wissels verwijderd en vervangen door een overbrugging. Zo doende is er geen enkel probleem meer met keerlussen en krijg ik ook nog eens een mooier treinenverloop. Toch bedankt voor het meedenken !
mvg Roger
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25273
Re: Keerlus
«
Reactie #11 Gepost op:
25 maart 2019, 12:13:12 »
Nu heb je het probleem alleen maar verplaatst. Via het Engels wissel bij E en het wissel bij C heb je alsnog een keerlus.
En heb je wel genoeg ruimte om het hoogteverschil te overbruggen tussen de brug en de sporen die er onderdoor gaan?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Calimero
Offline
Berichten: 1042
Re: Keerlus
«
Reactie #12 Gepost op:
25 maart 2019, 12:40:02 »
Zo ver ik begreep is spoor E een kopspoortje.
Het hoogteverschil is denk ik inderdaad een puntje maar 2x kruisen zou toch ook
gelijkvloers moeten kunnen zolang het geen Engelse wissels maar kruisingen betreft ?
Gelogd
Groet, Ronald.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25273
Re: Keerlus
«
Reactie #13 Gepost op:
25 maart 2019, 13:01:28 »
Zou kunnen. Maar de samenhang is me nog steeds niet duidelijk. Ik had in het begin al gevraagd om het complete sporenplan. In plaats daarvan toont Roger flarden, maar het is me een raadsel hoe die stukken aan elkaar zitten
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
regor
Offline
Berichten: 84
Re: Keerlus
«
Reactie #14 Gepost op:
25 maart 2019, 13:23:45 »
@Klaas, spoor E is inderdaad een kopspoor en is schematisch voorgesteld. Er is lengte genoeg.
Je vraag om een geheel sporenplan te geven is nogal moeilijk omdat ik de verschillende onderdelen niet aan elkaar kan plakken. Ik zal proberen eens een volledig nieuw plan te tekenen zodat alles duidelijk wordt.
Het nevenbaantje dat nu met een brug over het dubbelsporig spoor loopt, kan nu apart op spoor C aangesloten worden, en aan de uitgang van de linkerhelix kan die op het spoor A aangesloten worden. zo doende kan ik steeds van de nevenbaan op het hoofdspoor komen zonder kruisingen. De nevenbaan eindigt aan de beide uiteinden op een kopspoor.
@calimero, uw voorstel met kruisingen laat me niet toe om van de nevenbaan op het hoofdspoor te komen, vandaar de keuze voor een overbrugging en twee afzonderlijke ingangen.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Keerlus