Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
kar
Vandaag
om 21:53:36
Treinreizen met m'n vader
door
defender
Vandaag
om 21:47:13
Pools diorama H0
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:44:11
19 Toen
door
defender
Vandaag
om 21:43:28
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 21:43:23
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid
door
1200blauw
Vandaag
om 21:38:58
Starten met messing kits
door
FritsT
Vandaag
om 21:38:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
T.Spat
Vandaag
om 21:37:49
Ton bouwt goederenwagens
door
TonM
Vandaag
om 21:33:46
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:30:59
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik
door
Priegelman
Vandaag
om 21:15:18
Efteling spoorweg gaat elektrisch
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 21:08:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 20:59:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 20:55:21
weerstandje en relais
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
ES44C4
Vandaag
om 20:45:40
DR4024
door
Michaël dB
Vandaag
om 20:11:53
Haandrecht materieel
door
orientexpress
Vandaag
om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
ruudns
Vandaag
om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
Vandaag
om 20:01:12
NS 8400 van Werps
door
Ivo tB
Vandaag
om 19:28:41
firm ware voor 3 D printer
door
jerrytrein
Vandaag
om 18:58:32
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen.
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 18:00:29
modulebaan jaren 60
door
rudi van der Craats
Vandaag
om 17:30:56
Decals Star TE-5933
door
Martijn193
Vandaag
om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 17:11:06
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 15:53:47
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
bord4kop
Vandaag
om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
bask185
Vandaag
om 14:27:08
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Keerlus
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Keerlus (gelezen 7085 keer)
regor
Offline
Berichten: 84
Keerlus
«
Gepost op:
24 maart 2019, 15:50:29 »
Hallo medespoorders,
Na een periode van 2,5 jaar ben ik terug begonnen met een nieuwe spoorbaan. Door een verhuis naar Essen was ik genoodzaakt mijn oude baan volledig te slopen. Ik werk met Piko A spoor, Ecos1 en bezetmelders BMD16N-SD die ik heb gerecupereerd van de oude baan. De onderbouw met twee schaduwstations met elk 7 en 6 opstelsporen zijn al voltooid alsook de eerste helix om op het bovenste niveau te komen. Nu ben ik volop aan het puzzelen om de bovenbouw in de juiste banen te leiden. Mijn vorige baan was een dubbelsporig lang uitgerekt hondenbeen met verschillende aftakkingen en dat leverde geen problemen op. Nu heb ik ook weer eenzelfde patroon, maar zit met een kruising van de hoofdbaan door een nevenbaan. Ik wil hier twee Engelse wissels voor gebruiken, maar hierdoor krijg ik volgens mij 2 keerlussen. Op bijgevoegd summier schema in spoor A en in spoor D. Ik heb hier geen ervaring mee, en heb hiervoor al menig artikel gelezen, maar ben niet zeker van mijn stuk. Kan er iemand enige raad geven hoe ik dit moet oplossen. Ik had gedacht aan de Xtreme keerlus, maar voor ik er mee verder ga zou ik toch graag weten waar ik aan begin. Bedankt op voorhand. Roger
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25299
Re: Keerlus
«
Reactie #1 Gepost op:
24 maart 2019, 16:19:45 »
Als ik alleen maar deze tekening bekijk zit er nergens een keerlusprobleem. Maar er zal vast nog wat meer aan vastzitten, dus laat even het complete sporenplan zien.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
regor
Offline
Berichten: 84
Re: Keerlus
«
Reactie #2 Gepost op:
24 maart 2019, 16:46:24 »
Klaas hier zijn nog wat schetsen, de nevenbaan is niet uitgetekend maar stelt niet veel voor.
«
Laatst bewerkt op: 24 maart 2019, 17:53:15 door 44
»
Gelogd
regor
Offline
Berichten: 84
Re: Keerlus
«
Reactie #3 Gepost op:
24 maart 2019, 17:11:08 »
De twee schaduwstations liggen elk op een ander niveau maar zijn op mekaar getekend. Ze staan los van elkaar
«
Laatst bewerkt op: 24 maart 2019, 17:13:30 door regor
»
Gelogd
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: Keerlus
«
Reactie #4 Gepost op:
24 maart 2019, 17:49:23 »
Rechts boven is dus geen klimspiraal maar twee 180 graden lussen die boven elkaar liggen?
Maar de rest snap ik nog niet 123 wat aan wat zit...
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
regor
Offline
Berichten: 84
Re: Keerlus
«
Reactie #5 Gepost op:
24 maart 2019, 18:12:57 »
Timo, inderdaad rechtsboven is geen klimspiraal.
De groen zwarte baan komt aan aan het station en dan gaan A en C naar de eerste schets;
Op deze schets gaat dan het dubbele spoor over de Engelse wissels verder naar B en D en zo naar het tweede schaduwstation.
De tekening van de helix is eigenlijk irrelevant De nevenbaan is niet verder uitgetekend maar kruist alleen de dubbele hoofdbaan.
«
Laatst bewerkt op: 24 maart 2019, 18:14:58 door regor
»
Gelogd
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: Keerlus
«
Reactie #6 Gepost op:
24 maart 2019, 18:41:07 »
Ahh, nu iets meer duidelijk. Dan zou ik simpelweg naar/van beide schaduwstations een keerlusmodule plaatsen
Je lijkt daar meer dan genoeg lengte voor te hebben
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
PaulRoman
Offline
Berichten: 165
Re: Keerlus
«
Reactie #7 Gepost op:
24 maart 2019, 18:53:51 »
Hallo Roger,
Zie ook nog eens
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=80708.msg3221873153#msg3221873153
. Duidelijk uitgelegd door Klaas.
Keerlussen zijn op meerdere manieren te implementeren. Zoals Timo al opmerkt lijk je lengte zat te hebben. Een mogelijkheid is de Xtreme Keerlus. Zie verder een grote hoeveelheid aan discussies op dit forum.
Groet,
Paul
Gelogd
Schäßburg an der Kokel
regor
Offline
Berichten: 84
Re: Keerlus
«
Reactie #8 Gepost op:
25 maart 2019, 08:48:42 »
Dank u voor de reacties.
Toch nog een vraag, kan ik een keerlusmodule in de rechtse klimspiraal plaatsen, zelfs als de opgesplitste stationsporen voor de Engelse wissels komen te liggen? Deze worden dan ook mee omgepoold als ik het goed heb begrepen.
Moet er een onderbreking zijn tussen de twee Engelse wissels?
«
Laatst bewerkt op: 25 maart 2019, 10:47:39 door regor
»
Gelogd
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: Keerlus
«
Reactie #9 Gepost op:
25 maart 2019, 11:16:06 »
Je moet denk ik toch iets duidelijker zijn. In reactie #5 zeg je net dat het klimspiraal/helix er niet toe doet. Of doel je nu op de lus aangeduid met "naar schaduwstation 2"?
Voor de duidelijkheid, je hebt twee keerlussen, naar beide schaduwstations één. All je stationssporen zijn daarna gewoon gelijk gepoold. De Engelse wissels etc maken GEEN deel uit van de keerlus.
Het is misschien ook mogelijk met één keerlusmodule en dan de Engelse wissel onderdeel van de keerlus. Maar dat is naar mijn idee vragen om problemen.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
regor
Offline
Berichten: 84
Re: Keerlus
«
Reactie #10 Gepost op:
25 maart 2019, 12:09:27 »
Timo, sorry dat het allemaal een beetje onduidelijk overkomt maar dat komt omdat ik nog steeds in de zoekfase zit wat betreft de bovenbouw.
Ik heb nog eens alles overdacht en heb de Engelse wissels verwijderd en vervangen door een overbrugging. Zo doende is er geen enkel probleem meer met keerlussen en krijg ik ook nog eens een mooier treinenverloop. Toch bedankt voor het meedenken !
mvg Roger
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25299
Re: Keerlus
«
Reactie #11 Gepost op:
25 maart 2019, 12:13:12 »
Nu heb je het probleem alleen maar verplaatst. Via het Engels wissel bij E en het wissel bij C heb je alsnog een keerlus.
En heb je wel genoeg ruimte om het hoogteverschil te overbruggen tussen de brug en de sporen die er onderdoor gaan?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Calimero
Offline
Berichten: 1042
Re: Keerlus
«
Reactie #12 Gepost op:
25 maart 2019, 12:40:02 »
Zo ver ik begreep is spoor E een kopspoortje.
Het hoogteverschil is denk ik inderdaad een puntje maar 2x kruisen zou toch ook
gelijkvloers moeten kunnen zolang het geen Engelse wissels maar kruisingen betreft ?
Gelogd
Groet, Ronald.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25299
Re: Keerlus
«
Reactie #13 Gepost op:
25 maart 2019, 13:01:28 »
Zou kunnen. Maar de samenhang is me nog steeds niet duidelijk. Ik had in het begin al gevraagd om het complete sporenplan. In plaats daarvan toont Roger flarden, maar het is me een raadsel hoe die stukken aan elkaar zitten
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
regor
Offline
Berichten: 84
Re: Keerlus
«
Reactie #14 Gepost op:
25 maart 2019, 13:23:45 »
@Klaas, spoor E is inderdaad een kopspoor en is schematisch voorgesteld. Er is lengte genoeg.
Je vraag om een geheel sporenplan te geven is nogal moeilijk omdat ik de verschillende onderdelen niet aan elkaar kan plakken. Ik zal proberen eens een volledig nieuw plan te tekenen zodat alles duidelijk wordt.
Het nevenbaantje dat nu met een brug over het dubbelsporig spoor loopt, kan nu apart op spoor C aangesloten worden, en aan de uitgang van de linkerhelix kan die op het spoor A aangesloten worden. zo doende kan ik steeds van de nevenbaan op het hoofdspoor komen zonder kruisingen. De nevenbaan eindigt aan de beide uiteinden op een kopspoor.
@calimero, uw voorstel met kruisingen laat me niet toe om van de nevenbaan op het hoofdspoor te komen, vandaar de keuze voor een overbrugging en twee afzonderlijke ingangen.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Keerlus