Doel:€250.00
Donaties:€72.00

Per saldo:€-178.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-04-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 22:17:54
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 22:15:30
Sehr-am-Üzant II door DJV
Vandaag om 22:13:21
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
Vandaag om 22:13:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frans Peeters
Vandaag om 22:12:07
Wissel loopt stroef door jerrytrein
Vandaag om 22:09:50
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door mario
Vandaag om 22:07:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Remco vM
Vandaag om 22:06:31
Mijn LEGO modellen. door Joep-1851
Vandaag om 22:01:51
TEE Rheingold nostalgie tour door brutus1
Vandaag om 21:54:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MrBully
Vandaag om 21:51:55
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 21:38:46
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 21:30:45
DM90-Buffel Dieseltreinstel door Martijn de Kuiper
Vandaag om 21:22:02
Perron HO, printontwerp gezocht door robert77
Vandaag om 20:37:35
Westlandbaan door Ronald Hofmeester
Vandaag om 20:35:34
Amsterdam Weesperpoort als nieuw station door Ronald Hofmeester
Vandaag om 20:29:42
NS modelbaan Hoekdam H0 door Hielke
Vandaag om 20:28:42
Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn. door Ronald Hofmeester
Vandaag om 20:25:11
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door sneek
Vandaag om 19:03:23
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Wim Vink
Vandaag om 18:46:56
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 18:23:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bert V
Vandaag om 18:21:37
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 18:18:17
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 18:11:53
LS Models 2019 door Daan!
Vandaag om 17:24:42
Nord Express naar Denemarken in tijdperk 4 door Falkenberg
Vandaag om 17:07:45
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:17:28
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 12:08:59
Restanten loc NS 164 naar vlechtmuseum in Noordwolde door R v/d Hoven
Vandaag om 11:42:23
  

Auteur Topic: ACME 55188 TEE Mediolanum (ook ACME 55190), bespreking rij-eigenschappen  (gelezen 1391 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 4747
Even een kort topic betreffende de TEE Mediolanum rijtuigen van de sets ACME 55188 (5-delig) en ACME 55190 (8-delig). Het zijn prachtige rijtuigen waarvan zeker de kleuren en de getinte ramen zeer goed gelukt zijn. Echter zitten er een paar haken en ogen aan o.a. de rij-eigenschappen. Hieronder probeer ik een oplossing hiervoor te geven.

P.S. Wanneer iemand met een account op DSO of een ander forum dit verhaaltje kan delen, graag! Ik heb wel vaker gehoord dat er klachten waren over deze rijtuigen dus als we andere modelspoorders kunnen helpen is dat uiteraard mooi meegenomen!  (y)


Probleem #1: in scherpe bochten voel je dat de rijtuigen stroef lopen. Op de rechte stukken rijden ze soepel door maar zodra de draaistellen maximaal uitslaan voel je dat er ergens iets aanloopt.




01. Als het draaistel zover uitslaat, loopt het ergens aan.




02. Aan deze kant lijkt alles vrij te lopen.




03. Aan deze kant echter niet, hier zit de oorzaak van het aanlopen (bij de groene pijl).




04. De leidingen die met de bodemplaat zijn meegegoten steken zo ver uit dat de wielen er tegenaan lopen.




05. Door met een scherp mesje een deel van de leidingen weg te snijden, maak je ruimte voor het wiel.




06. Haal ongeveer zoveel weg. Pas op dat je de zijkant van het rijtuig niet beschadigd.




07. Nu kan het wiel vrij blijven draaien, ook bij een maximale uitslag van het draaistel.



Probleem #2: wanneer de koppelingen in scherpe bogen maximaal uitslaan, blijven ze soms hangen. Wanneer de rijtuigen dan weer op de rechte gedeelte van de baan komen, drukken de koppelingen het rijtuig uit de rails. Dit komt door scherpe randen aan de koppelboom of koppelingshouder.




08. Hier worden bij de overgang van een bocht naar een recht stuk, de rijtuigen uit de rails gedrukt.




09. Dit komt doordat de koppelbomen/koppelingshouders niet meer terugveren naar de rechte positie.




10. Om dit op te lossen moeten we de rijtuigkap van het onderstel halen. Steek houten tandenstokers o.i.d. tussen de wanden en het onderstel. Als het goed is kun je de kap nu omhoog trekken. Let op: dit is geen makkelijke klus, de kap zit vrij stevig op het onderstel geklemd!




11. Nu heb je het losse onderstel met hierop nog wel het interieur-deel.




12. Nu moet je nog het interieur van het onderstel loshalen. Dit zit met een aantal nokjes vastgeklemd, zie de groene pijl.




13. Nu het interieur ook los is kun je de koppelboom of koppelingshouder zien zitten op de bodemplaat.




14. Je kunt nu zien dat bij maximale uitslag, de koppelboom blijft haken achter de nokken waarin hij is ingeklemd.




15. En wel precies op deze plek! De randen bij de oranje pijl zijn vrij scherp. Zodra de koppelingshouder ook maar iets naar boven wordt geduwd (bv. door het gewicht van de koppeling) haakt hij direct achter de rand van de bodemplaat en kan hij niet meer in de rechte stand terugveren.




16. Om dit te fixen moeten we de koppelingshouder uit de bodemplaat halen. Maak hiervoor eerst het veertje los (let op dat deze niet gelijk wegschiet!!!)




17. Haal dan de koppelboom uit de onderplaat.




18. Verwijder met een scherp mesje de scherpe randen van de houder. Let op: voorzichtig, breekbaar!




19. Nu zijn de randen iets afgerond en zullen veel minder snel achter de nokjes van de bodemplaat blijven hangen.




20. Nu kun je de koppelingshouder weer in de bodem plaatsen en het veertje vasthaken. Optie: je kunt ook de randen van de nokjes nog iets afronden met een mesje en deze voorzien van een heel klein beetje vet. Dit zal het mechaniek nog soepeler laten werken.




21. Nu kun je het interieur en de kap weer terug plaatsen. Let op dat je de interieurplaat weer goed aandrukt aangezien deze ook de koppelingsbomen op hun plek houdt.

Mocht je deze aanpassing bij een van de personenrijtuigen uitvoeren, dan kun je deze wellicht gelijk voorzien van passagiers en/of binnenverlichting.


Met vr. groet, Martijn.


P.S. Onderstaand gelijk nog even een herhaling van wat links met de 1:1 rijtuigen, gewoon omdat het kan  ;)


https://flic.kr/p/bEK7Wk

https://flic.kr/p/d4DnxA

https://flic.kr/p/jJF6xK

https://flic.kr/p/pWm3xd

https://flic.kr/p/s4iNnG

http://www.marklinfan.com/f/post.asp?method=ReplyQuote&REPLY_ID=37698&TOPIC_ID=3741&FORUM_ID=76

http://www.marklinfan.com/f/pop_printer_friendly.asp?TOPIC_ID=349

https://scalaenne.files.wordpress.com/2016/07/9verona1979-05-01_tee_mediolanum_e646_verona_pn.jpg

https://www.flickr.com/photos/httpwwwflickrcomphotosiorioluigi/30325256896/in/pool-1478374@N21/

https://youtu.be/d6XtnoVz2wQ?t=281

http://www.welt-der-modelleisenbahn.com/tee-mediolanum.html

https://www.tapatalk.com/groups/germanrailfr/some-more-from-munich-hbf-in-77-tee-s-t5861.html


« Laatst bewerkt op: 23 maart 2019, 19:25:43 door Bert van Gelder »

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Bespreking rij-eigenschappen ACME 55188 TEE Mediolanum (ook ACME 55190)
« Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2019, 07:33:00 »
dat met die braampjes op de koppelinghouder hebben meerdere ACME rijtuigen en goederenwagens helaas..... stukje eindcontrole denk ik. Jammer wan thet zijn zeker geen goedkope wagens...

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 1985
Re: Bespreking rij-eigenschappen ACME 55188 TEE Mediolanum (ook ACME 55190)
« Reactie #2 Gepost op: 23 maart 2019, 07:45:11 »
Stomme vraag misschien , maar kan je ook dat nokje waar de zwaluwstaart net uitschiet ook een beetje verlengen? Er zitten al een paar richels waar je makkelijk we dun stripje styreen op zet. Of blokkeer je dan iets/ krijg je de zwaluwstaart er niet meer uit?
Martijn

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 4747
Re: Bespreking rij-eigenschappen ACME 55188 TEE Mediolanum (ook ACME 55190)
« Reactie #3 Gepost op: 23 maart 2019, 07:48:20 »
@Floris: Ik denk meer een ontwerpfout. Er zitten niet eens braampjes op, het is meer dat het randje iets afgerond had moeten zijn. Als ze de nokjes/dingesjes waar de koppelingshouder onder valt, iets langer hadden gemaakt (foto 15), hadden ze er niet onder vandaan gekomen en waren ze er ook niet achter blijven steken. (Sorry voor de rare zin  ;D )


@Martijn: zie mijn antwoord aan Floris. Volgens mij zit er verder niets in de weg onder het interieur. Hooguit dat ze in de fabriek iets meer moeite hebben met het plaatsen van de koppelingshouder.
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2019, 07:51:34 door Rondje_HO »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 4747
Re: Bespreking rij-eigenschappen ACME 55188 TEE Mediolanum (ook ACME 55190)
« Reactie #4 Gepost op: 23 maart 2019, 07:56:20 »
@Martijn: overigens heeft bv. Roco dit opgelost door een los onderdeeltje te maken om de gehele zwaluwstaart van de koppelingshouder af te dekken. Uiteraard heeft dit weer zijn eigen nadelen:

....

In ander nieuws: bij het monteren van profi-koppelingen aan mijn Roco Habbiillns SBB Cargo Schiebeplanenwagen (Roco 66309, voor de zoek-functie) duwde ik spontaan het gehele koppelingmechaniek naar binnen. Aangezien het lastig is om te zien hoe deze wagen open moet maar even een foto gemaakt, voor anderen die met hetzelfde probleem geconfronteerd worden  :P  De kap zit in het midden op twee punten vastgeklikt en op de kopwanden. Niet op de onderste rand maar midden op de kap, tandenstokers ertussen werkt dus niet hier.



Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 1985
Re: Bespreking rij-eigenschappen ACME 55188 TEE Mediolanum (ook ACME 55190)
« Reactie #5 Gepost op: 23 maart 2019, 16:31:19 »
Kijk, met die Roco oplossing kan je wat.
Martijn

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re: Bespreking rij-eigenschappen ACME 55188 TEE Mediolanum (ook ACME 55190)
« Reactie #6 Gepost op: 23 maart 2019, 16:53:23 »
In Heris rijtuigen voor de Benelux-trek-duw trein trad eenzelfde probleem op: ook daar was de afdekking van de kort-koppel-zwaluwstaart niet groot genoeg en heb ik er een strip op moeten lijmen om een en ander niet uit de hand te laten lopen:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67928.msg3221665359#msg3221665359
François

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 4747
Re: Bespreking rij-eigenschappen ACME 55188 TEE Mediolanum (ook ACME 55190)
« Reactie #7 Gepost op: 23 maart 2019, 17:03:24 »
Oh, dus daar kan ik ze ook nog verwachten? Lekker dan!  ;D