Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Pools diorama H0 door Cegielski
Vandaag om 14:17:57
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door FritsT
Vandaag om 13:56:40
Efteling spoorweg gaat elektrisch door sncf231e
Vandaag om 13:44:34
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door C_Jabaaij
Vandaag om 13:31:51
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 13:11:00
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door RhB-Mikey
Vandaag om 12:52:00
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
DR4024 door Bert_Apd
Vandaag om 12:13:45
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 11:56:11
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Teun
Vandaag om 11:15:06
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader door Arjan6511
Vandaag om 10:58:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
  

Auteur Topic: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum  (gelezen 24239 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #105 Gepost op: 24 april 2019, 15:30:25 »
Dan zijn er dus (minimaal) drie korte blokken achter elkaar.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #106 Gepost op: 24 april 2019, 16:53:38 »
Voor den liefhebbert heb ik een cabineritje op youtube gezet. Vanaf doorkomst Uitgeest. Kun je zelf eea in ogenschouw nemen. Eigenlijk een toevalstreffer, want het ging mij om het beveiligd linkerspoor gebeuren, maar het past hier prima natuurlijk.

https://youtu.be/GCt5GVTKppY

NB van Castricum tot Alkmaar staat ook online.


Mvg

Sander
« Laatst bewerkt op: 24 april 2019, 16:59:19 door Sander. »
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #107 Gepost op: 25 april 2019, 12:55:59 »
Bedankt. (y)
Aanvulling.
Vanuit het filmpje leid ik het volgende af.
a) Het aantal portalen/masten tussen de seinen resp.: 12, 3, 18, 17, 6, 12, 8.
b) De laatste 2 blokken liggen in een boog, daardoor tel ik daar één resp. twee portalen/masten minder: 12, 3, 18, 17, 6, 11, 6.
c) De reguliere afstand tussen de portalen is 70 m. De afstanden zijn dan: 840, 210, 1.260, 1.190, 420, 770, 420 m.
d) Naar beneden afgerond op 50 m: 800, 200, 1.250, 1.150, 400, 750, 400 m.
e) De afwijking ten opzichte van de werkelijke afstanden zal daardoor (waarschijnlijk) minder dan 25 m zijn. (Bij de laatste vier afstanden: in werkelijkheid maximaal 14 m; zie bijdrage van Sander. hieronder.)
f) Op het betreffende baangedeelte mag 130 resp. 110 km/h gereden worden. De daarbij behorende remwegafstand is 1.000 m. Bij een snelheid van 40 km/h is de remwegafstand 400 m. De laatste 2 seinen hebben geen cijferbak, de rest wel.
g) Als het laatste sein op Rood staat, dan is de seinvolgorde: Groen, Groen, Groen, Groen, Groen, Geel + knipper 4, Geel, Rood. De remweg is daarbij: 750 + 400 = 1.150 m. Het laatste stuk is echter 400 m, vandaar Geel + knipper 4.
h) Als in het laatste blok een trein staat, dan is de volgorde: Groen, Groen, Groen, Groen, Geel + knipper 4, Geel, Rood, Rood. De remweg is daarbij: 400 + 750 = 1.150 m. Het laatste stuk is echter 750 m, vandaar Geel + knipper 4.
i) Als in de laatste 2 blokken een trein staat, dan wordt dat: Groen, Groen, Groen, Geel + 4, Geel, Rood, Rood, Rood. De remweg is daarbij: 1.150 + 400 = 1.550 m. Het eerste stuk is lang genoeg om naar 40 km/h af te remmen. Er kan echter gekozen worden om Geel + knipper 4 te kiezen. Wie gaat ter plaatse even kijken of dat klopt? Er is daar een laaggeplaatste (afzonderlijke) cijferbak.

« Laatst bewerkt op: 26 april 2019, 11:46:00 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #108 Gepost op: 26 april 2019, 09:35:11 »
Martin ea

Vanaf Uitgeest:

P-sein 832 op km 56.367
P-sein 830 op km 55.220
P-sein 828 op km 54.817
P-sein 826 op km 54.081(inrijder)
Sein 824 op km 53.667 (uitrijder)


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #109 Gepost op: 26 april 2019, 11:28:45 »
Bedankt voor de seinposities. (y) Het gevolg is dat ik in het stationsblok nog een portaal/mast minder moet rekenen. Dat heb ik in mijn berekening van 25 april aangepast. Het gevolg daarvan is dat de aangehouden lengtes binnen 14 m nauwkeurig zijn. De punten j en k laat ik vervallen, want die hebben geen invloed op het tonen van een cijfer.
« Laatst bewerkt op: 26 april 2019, 11:34:03 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #110 Gepost op: 26 april 2019, 12:29:58 »
Seinpplaatsing is niet afhankelijk van een portaal of zo hoor... Weet niet waar je heen wilt met je gereken met de portalen? Als machinist hebben wij niks met portalen te maken, alleen de seinen zijn voor ons van belang. En voor plaatsbepaling bij een ongeval of zo, zijn de kilometerbordjes belangrijk. Niet portaal 4 na sein xxx ;D
Groeten Joop, machinist Lls

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #111 Gepost op: 26 april 2019, 12:47:52 »
@Joop,

Martin probeert aan de hand van de portalen de afstanden van de seinen te berekenen. Met zijn aanname van 70 m of 50 m tussen de protalen heeft hij een globale indicatie van de afstand tussen de seinen. Dat Sander de exacte afstanden uit tekeningen heeft gehaald heeft hem alleen maar verder geholpen.
Laat ik dan nog een kleine correctie maken. Het bovenleidingsysteem wat in de youtube film gebruikt wordt heeft een normale portaal afstand van 60 m. Kan Martin in het vervolg gebruiken. Bij de moderne systemen is de portaal afstand 50 m.

Overigens is de protaal <=> sein plaatsing wel van belang. Een sein direct achter een portaal lijkt me niet handig, maar voor de afstandsbepaling en de beveiliging is er geen relatie tussen een portaal en een sein. Is maar goed ook, want anders moet de bovenleiding gesloopt worden van een onbeveiligd baanvak  ;D ;D

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #112 Gepost op: 26 april 2019, 20:54:54 »
Joop; portalen tellen om te bepalen of je met een lange trein uit de wissels bent is toch een gangbaar gebruik.....

Afhankelijk van de situatie kan ieder niet verplaatsbaar object meegenomen worden in de plaatsbepaling. Denk aan een spoorstaafbreuk, een dood dier, omgewaaide boom etc.
Kilometrering +
-"precies naast de relaiskast"
-"2e CTA bak vanaf de trap"
-"thv sein xxx van het nevenspoor"
-"in de wisselstraat thv het stootjuk van spoor xx"

Zeker als een collega iets moet zoeken nav een melding zijn dat handige verwijzingen.
Als er iets gebeurt dan moet je dat eerst even in je opnemen, goed bekijken en onthouden, seinbeeld controleren, kilometrering zoeken en dan doorbellen maar de TRDL..
Die kilometrering is dan inmiddels "bij benadering" geworden. Een educated guess zeg maar.

Als je noodgedwongen vanonder de stuurtafel alarm moet slaan en je zegt "de overweg bij de molen / tankstation / huppeldepupfabriek / paarse huis met 3 schoorstenen, dan weet de lokale brandweerman Sam echt wel waar die heen moet.

Mvg

Ssnder


Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #113 Gepost op: 26 april 2019, 22:55:23 »
Joop; portalen tellen om te bepalen of je met een lange trein uit de wissels bent is toch een gangbaar gebruik.....
Daar had ik het niet over ;)
Groeten Joop, machinist Lls