Doel:€250.00
Donaties:€72.00

Per saldo:€-178.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-04-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

TEE Rheingold nostalgie tour door brutus1
Vandaag om 21:54:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MrBully
Vandaag om 21:51:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 21:48:41
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 21:38:46
Wissel loopt stroef door Mechiel_
Vandaag om 21:37:16
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 21:30:45
DM90-Buffel Dieseltreinstel door Martijn de Kuiper
Vandaag om 21:22:02
Sehr-am-Üzant II door Scratchbuilt
Vandaag om 21:03:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:58:33
Perron HO, printontwerp gezocht door robert77
Vandaag om 20:37:35
Westlandbaan door Ronald Hofmeester
Vandaag om 20:35:34
Amsterdam Weesperpoort als nieuw station door Ronald Hofmeester
Vandaag om 20:29:42
NS modelbaan Hoekdam H0 door Hielke
Vandaag om 20:28:42
Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn. door Ronald Hofmeester
Vandaag om 20:25:11
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door roadster36
Vandaag om 20:04:25
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door sneek
Vandaag om 19:03:23
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Wim Vink
Vandaag om 18:46:56
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 18:23:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bert V
Vandaag om 18:21:37
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 18:18:17
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 18:11:53
LS Models 2019 door Daan!
Vandaag om 17:24:42
Nord Express naar Denemarken in tijdperk 4 door Falkenberg
Vandaag om 17:07:45
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:17:28
Mijn LEGO modellen. door Pduyn
Vandaag om 12:30:31
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 12:08:59
Restanten loc NS 164 naar vlechtmuseum in Noordwolde door R v/d Hoven
Vandaag om 11:42:23
Tuinbaan Heinenoord door Almar
Vandaag om 11:18:45
Ratelende wielen, wat nu? door Fritsprt
Vandaag om 11:12:19
Ermehuizen anno 1974 door voertaal
Vandaag om 09:45:23
  

Auteur Topic: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum  (gelezen 7472 keer)

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
    • Spoorhistorie
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #60 Gepost op: 22 maart 2019, 11:58:03 »
Citaat
Het volgende vond ik een beetje verwarrend:Ik vraag mij af wat er bedoeld wordt: a) Geel knippert of b) 4 knippert.
Je hebt gelijk, voor een 'leek' lijkt dit verwarrend, voor een machinist mag dit niet verwarrend zijn. Je kan namelijk normaal geen geel knipperend sein krijgen met een vast brandend cijfer. Dan heb je een gestoord of onjuist seinbeeld. Je hebt geel knipperend of geel met een knipperend cijfer. Geel knipper betekend namelijk al rijden op zicht met maximaal 40 km/u en kan (mag) dus nooit in combinatie met een cijfer getoond worden.

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 433
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #61 Gepost op: 22 maart 2019, 13:11:11 »
En als we dan toch alle knipperende sein combinaties noemen. Er bestaat ook nog rood knipper ;D (zonder cijfer wel eens waar  , en en niet regiuleer voor komend :police: )
Gr marc
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2019, 13:13:07 door gtw6016 »

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
    • Spoorhistorie
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #62 Gepost op: 22 maart 2019, 13:19:51 »

Klopt, Rood knipper op buiten dienst gesteld spoor (werkzaamheden) en overigens heel vreemd om mee te maken
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2019, 17:36:13 door Bert van Gelder »

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 433
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #63 Gepost op: 22 maart 2019, 14:39:20 »
Vorig weekend toonde de inrijders van denbosch uit de richting oss dit seinbeeld. Stond als machist wel even 2 keer te kjjken. Zo vaak zie je het inderdaad niet

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 787
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #64 Gepost op: 22 maart 2019, 16:27:34 »
Het volgende vond ik een beetje verwarrend:Ik vraag mij af wat er bedoeld wordt: a) Geel knippert of b) 4 knippert.

Ik denk dat Sander. het juist omschrijft:Moet er na Geel + 4 knipper al bij het volgende sein (Geel) met max. 40 km/u gereden worden? Of mag dat (iets) sneller zijn, mits er maar blijvend geremd wordt?

En als na het Geel het daaropvolgende Rood nog niet zichtbaar is (door bv. een boog), moet er dan naar bv. 20 km/u afgeremd worden? En lukt dat jullie dan?


Het seinbeeld is inderdaad geel 4 knipper. Dus knipperend getal.

Het is een beetje een curieus seinbeeld. Het houdt in dat de afstand tussen het sein en de volgende gele niet voldoet aan de norm qua remweg. Als bij het gele sein de snelheid van 40km/h nog niet bereikt is dan mag een ingezette remming niet onderbroken worden.
Dat is gelijk het merkwaardige; er staat niets beschreven over de snelheid thv het gele sein. Enkel dat als deze al 40km/h bedraagt je de remming wel mag onderbreken. De remweg van geel naar rood voldoet wel aan de norm.
De totale remweg, dus van geel 4 knipper naar rood, voldoet ook aan de norm. Vandaar dat ik in een voorgaande post ook schreef dat je het als 1 remming moet zien en dat geel 4, geel, rood eigenlijk 2 remmingen zijn.

Geel betekent snelheid begrenzen naar 40km/h of zoveel minder als nodig is om voor het eerst volgende stoptonend sein te kunnen stoppen. Dus als ik het nodig acht 20km/h te gaan rijden dan doe ik dat. In dikke mist zul je kruipen met mss maar 5km/h.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

André82

  • Online Online
  • Berichten: 769
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #65 Gepost op: 22 maart 2019, 19:43:06 »
Vorig weekend toonde de inrijders van denbosch uit de richting oss dit seinbeeld. Stond als machist wel even 2 keer te kjjken. Zo vaak zie je het inderdaad niet
Staat gewoon in het seinenboek, dus dat hoor je als machinist gewoon te weten. Overigens is dat enkel in 's Hertogenbosch en Tilburg als ik het goed heb.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #66 Gepost op: 22 maart 2019, 20:10:32 »
Staat gewoon in het seinenboek, dus dat hoor je als machinist gewoon te weten.
Als machinist weet je dat ook wel. Maar als je het tegenkomt, dan knipper je toch wel even met je ogen, want dat sein behoor je als regulier machinist niet tegen te komen. Waarschijnlijk ben je dan gepromoveerd/gedegradeerd tot een werktrein die op een buiten dienst gesteld spoor aan het rijden is.

Als ik de regelgeving goed interpreteer, dan gaat het om het volgende: Rood knipper is bedoeld voor werktreinen die op buitendienst gestelde sporen rijden. Een Rood knipper mogen ze niet voorbij rijden. Gewone rode seinen wel.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32; controleprogramma's voor iTrain en OC32.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1092
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #67 Gepost op: 22 maart 2019, 21:32:21 »
Maar als je het tegenkomt, dan knipper je toch wel even met je ogen, want dat sein behoor je als regulier machinist niet tegen te komen.
Mwah, als je geregeld op Den Bosch komt, kan je het gewoon tegenkomen, als regulier machinist. Niet zo heel spannend allemaal.
Groeten Joop, machinist Lls

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 658
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #68 Gepost op: 22 maart 2019, 21:54:26 »
Dat was de oorzaak van de bijna botsing bij wat ik Harmelen-2 noem. De parallel rijdende machinist van de optrekkende goederentrein zag het al aankomen en ging alvast remmen ondanks dat 'zijn' sein op Groen stond. De reizigerstrein stond op het samenvoegwissel stil.

Welke bijna botsing doel je op?

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #69 Gepost op: 22 maart 2019, 22:27:34 »
Onderwerp: Trein schiet door in Ommen
Reactie: #23
Tekstgedeelte:

Dergelijke missers zijn in het verleden ook al eens aangetoond na een bijna-ongeluk op 27 maart 2007 nabij Harmelen-aansluiting. In dat geval viel sein 1014 van het parrallelspoor pas af toen de door rood (sein 1016) gereden personentrein al op de wisselsectie 1015 stond. De sectie van de (extra) doorschietlengte (van 200 m) was namelijk niet betrokken bij het afvallen van sein 1014 van het parallelspoor. In het verslag is er nadrukkelijk op gewezen dat dit wèl had moeten gebeuren. Het ging daarbij derhalve om een schakeltechnische ontwerpfout ten aanzien van het afvallen van sein 1014 van het parallelspoor. (Ook de omgekeerde extra beveiliging ten aanzien van sein 1016 was niet aanwezig.) Overigens, de machinist van de zware goederentrein op dat parallelspoor zag de personentrein door het stop tonende sein 1016 rijden en kon zijn goederentrein nog vóór het naderhand afgevallen sein 1014 tot stilstand brengen (hulde!). Zie blz. 14, 20 en 23 van het rapport. Het gaat om Onderzoeksnummer RV-07U0238 van de Inspectie van Verkeer en Waterstaat.
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2019, 22:29:49 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32; controleprogramma's voor iTrain en OC32.

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 433
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #70 Gepost op: 23 maart 2019, 07:24:32 »
Staat gewoon in het seinenboek, dus dat hoor je als machinist gewoon te weten. Overigens is dat enkel in 's Hertogenbosch en Tilburg als ik het goed heb.
Uhm ja dst begrijp ik en ja ik weet ik ook allemaal wel.... maar toch kijk je even 2 keer te meer omdat je het niet vaak ziet. En of her alleen ht voorkomt geen idee...
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2019, 07:40:19 door gtw6016 »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2782
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #71 Gepost op: 23 maart 2019, 22:12:17 »
Als machinist weet je dat ook wel. Maar als je het tegenkomt, dan knipper je toch wel even met je ogen, want dat sein behoor je als regulier machinist niet tegen te komen. Waarschijnlijk ben je dan gepromoveerd/gedegradeerd tot een werktrein die op een buiten dienst gesteld spoor aan het rijden is.

Als ik de regelgeving goed interpreteer, dan gaat het om het volgende: Rood knipper is bedoeld voor werktreinen die op buitendienst gestelde sporen rijden. Een Rood knipper mogen ze niet voorbij rijden. Gewone rode seinen wel.
Dat klopt niet, rood knipper word getoond door de seininstallatie in buitendienst gesteld gebied, en bekend niets anders dan dat de installatie 'uit staat' en geen betekenis meer heeft.

In buitendienst gestelde gebieden word tochal geen aandacht meer gegeven aan de seinen erbinnen, want alles rijdt daar op zicht en de rijtoestemming komt van de beheerder van het werkgebied.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2414
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #72 Gepost op: 23 maart 2019, 23:13:13 »
Seinen zijn bij uitgebreide werkzaamheden gewoon gedoofd.Er hoeft ook niet voor gestopt te worden omdat ze gedoofd zijn. Ze zijn er gewoon  tijdelijk niet  ;)

 Ik kan mij geen situatie voorstellen dat rood knipper nodig zou zijn bij werkzamheden.
Peter
 
NS 1924-heden .
 0 baan   NS loks  2100 en 3900  en  eloks  1100, 1200, 1300 en Mat 24  op 2 rail en bovenleiding .
 Baan heeft  1 kopstation en  1 kruisingsstation in een ovaal .Werkende lichtseinen Aan  model van lok  de 23023 van de SSN wordt gebouwd

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2302
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #73 Gepost op: 23 maart 2019, 23:20:57 »
Ja valt in herhaling Laurent  ;) ;D
Dat is een normale situatie. Even een uitleg die een beetje off-topic is: Geel 8 betekent zoveel als: afremmen naar 80 km/u voordat het eerstvolgende sein bereikt is. Ondertussen mogen snelheidsverhogende borden langs de baan niet opgevolgd worden. Na het passeren van Groen knipper + 8 moet met die snelheid doorgereden worden totdat er een snelheidsverhogend bord langs de baan een hogere snelheid toelaat. Het verhogen van de snelheid mag pas ingezet worden als de gehele trein dat laatste bord gepasseerd is. Na het sein met Groen knipper + 8 volgt/volgen (als regel) één of meerdere wissels die in de afgebogen stand staat/staan. Het "Groen" in Groen knipper + 8 betekent dat het eerstvolgende sein niet op Rood staat.
Excuus, ik kon hem niet meer vinden. De groen knipper 8 in Uitgeest was het laatste bediende sein van het station, daarna ging de trein weer door de vrije baan op.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 513
  • Ben uitgeblust
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #74 Gepost op: 24 maart 2019, 07:53:56 »
Seinen zijn bij uitgebreide werkzaamheden gewoon gedoofd.Er hoeft ook niet voor gestopt te worden omdat ze gedoofd zijn. Ze zijn er gewoon  tijdelijk niet  ;)

Maar dan moeten ze wel van een wit kruis zijn voorzien. Anders is het gewoon stoppen hoor.

De bouw van Berkendam is begonnen.