Doel:€250.00
Donaties:€70.00

Per saldo:€-180.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-07-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 16:57:10
Eindelijk! Lang verwacht en toch gekomen! De Klinknagelteller! door Karben
Vandaag om 16:37:58
Komt er een artitec kameel? door Arjan6511
Vandaag om 16:33:43
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door Joop_L
Vandaag om 16:21:11
Wagennummers Liliput NAM ketelwagens door Wijktrein
Vandaag om 16:17:08
Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk? door Erik Baas
Vandaag om 16:08:17
Bezoekje Koblenz en omgeving door Bert V
Vandaag om 16:03:54
Spoor in het Noorden en de STAR door dwem
Vandaag om 15:20:42
Groei aantal passagiers intercity naar Berlijn vanuit Twente. #Treintrots door ReneN
Vandaag om 15:19:11
Roco 1731 omgenummerd naar 1714 Veenendaal door spock
Vandaag om 15:03:32
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 14:27:11
Raadplaatje door Lobomotion69
Vandaag om 14:05:38
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 13:59:47
Digikeijs DR5052 draaischijfmodule door MdBruin
Vandaag om 13:09:57
De Hoekse Lijn nader bekeken. door ronald2016
Vandaag om 12:57:55
Sloop NS1700 en DE-III stellen door martijn v m
Vandaag om 12:54:29
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 11:52:14
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door NS8714
Vandaag om 11:49:35
EifelBurgenBahn door jerrytrein
Vandaag om 11:39:33
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door wob
Vandaag om 11:21:17
Roco NS 1118 door Casmir
Vandaag om 10:18:23
Bijzondere ritten door Erik Mijd
Vandaag om 09:25:27
Station Rekerdam door Joran
Vandaag om 07:15:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:06:13
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Eegtrain
15 juli 2019, 23:49:20
Modelbaan, nog zonder naam ..... door Eegtrain
15 juli 2019, 23:46:36
Boek: treinsamenstellingen in Europa. Nachttreinen in model. door Euronight Jeroen
15 juli 2019, 22:38:25
Pimp mijn DB 407 door Falcon10
15 juli 2019, 22:27:26
BNLS-Werkspoor - Bouw KleiNSpoor? NS Beel 2600 door Wijktrein
15 juli 2019, 21:59:41
XPS-platen, waar per stuk verkrijgbaar? door Stedahult
15 juli 2019, 21:59:22
  

Auteur Topic: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum  (gelezen 10047 keer)

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
    • Spoorhistorie
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #60 Gepost op: 22 maart 2019, 11:58:03 »
Citaat
Het volgende vond ik een beetje verwarrend:Ik vraag mij af wat er bedoeld wordt: a) Geel knippert of b) 4 knippert.
Je hebt gelijk, voor een 'leek' lijkt dit verwarrend, voor een machinist mag dit niet verwarrend zijn. Je kan namelijk normaal geen geel knipperend sein krijgen met een vast brandend cijfer. Dan heb je een gestoord of onjuist seinbeeld. Je hebt geel knipperend of geel met een knipperend cijfer. Geel knipper betekend namelijk al rijden op zicht met maximaal 40 km/u en kan (mag) dus nooit in combinatie met een cijfer getoond worden.

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 459
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #61 Gepost op: 22 maart 2019, 13:11:11 »
En als we dan toch alle knipperende sein combinaties noemen. Er bestaat ook nog rood knipper ;D (zonder cijfer wel eens waar  , en en niet regiuleer voor komend :police: )
Gr marc
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2019, 13:13:07 door gtw6016 »

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
    • Spoorhistorie
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #62 Gepost op: 22 maart 2019, 13:19:51 »

Klopt, Rood knipper op buiten dienst gesteld spoor (werkzaamheden) en overigens heel vreemd om mee te maken
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2019, 17:36:13 door Bert van Gelder »

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 459
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #63 Gepost op: 22 maart 2019, 14:39:20 »
Vorig weekend toonde de inrijders van denbosch uit de richting oss dit seinbeeld. Stond als machist wel even 2 keer te kjjken. Zo vaak zie je het inderdaad niet

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 805
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #64 Gepost op: 22 maart 2019, 16:27:34 »
Het volgende vond ik een beetje verwarrend:Ik vraag mij af wat er bedoeld wordt: a) Geel knippert of b) 4 knippert.

Ik denk dat Sander. het juist omschrijft:Moet er na Geel + 4 knipper al bij het volgende sein (Geel) met max. 40 km/u gereden worden? Of mag dat (iets) sneller zijn, mits er maar blijvend geremd wordt?

En als na het Geel het daaropvolgende Rood nog niet zichtbaar is (door bv. een boog), moet er dan naar bv. 20 km/u afgeremd worden? En lukt dat jullie dan?


Het seinbeeld is inderdaad geel 4 knipper. Dus knipperend getal.

Het is een beetje een curieus seinbeeld. Het houdt in dat de afstand tussen het sein en de volgende gele niet voldoet aan de norm qua remweg. Als bij het gele sein de snelheid van 40km/h nog niet bereikt is dan mag een ingezette remming niet onderbroken worden.
Dat is gelijk het merkwaardige; er staat niets beschreven over de snelheid thv het gele sein. Enkel dat als deze al 40km/h bedraagt je de remming wel mag onderbreken. De remweg van geel naar rood voldoet wel aan de norm.
De totale remweg, dus van geel 4 knipper naar rood, voldoet ook aan de norm. Vandaar dat ik in een voorgaande post ook schreef dat je het als 1 remming moet zien en dat geel 4, geel, rood eigenlijk 2 remmingen zijn.

Geel betekent snelheid begrenzen naar 40km/h of zoveel minder als nodig is om voor het eerst volgende stoptonend sein te kunnen stoppen. Dus als ik het nodig acht 20km/h te gaan rijden dan doe ik dat. In dikke mist zul je kruipen met mss maar 5km/h.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 781
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #65 Gepost op: 22 maart 2019, 19:43:06 »
Vorig weekend toonde de inrijders van denbosch uit de richting oss dit seinbeeld. Stond als machist wel even 2 keer te kjjken. Zo vaak zie je het inderdaad niet
Staat gewoon in het seinenboek, dus dat hoor je als machinist gewoon te weten. Overigens is dat enkel in 's Hertogenbosch en Tilburg als ik het goed heb.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 887
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #66 Gepost op: 22 maart 2019, 20:10:32 »
Staat gewoon in het seinenboek, dus dat hoor je als machinist gewoon te weten.
Als machinist weet je dat ook wel. Maar als je het tegenkomt, dan knipper je toch wel even met je ogen, want dat sein behoor je als regulier machinist niet tegen te komen. Waarschijnlijk ben je dan gepromoveerd/gedegradeerd tot een werktrein die op een buiten dienst gesteld spoor aan het rijden is.

Als ik de regelgeving goed interpreteer, dan gaat het om het volgende: Rood knipper is bedoeld voor werktreinen die op buitendienst gestelde sporen rijden. Een Rood knipper mogen ze niet voorbij rijden. Gewone rode seinen wel.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32; controleprogramma's voor iTrain en OC32.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #67 Gepost op: 22 maart 2019, 21:32:21 »
Maar als je het tegenkomt, dan knipper je toch wel even met je ogen, want dat sein behoor je als regulier machinist niet tegen te komen.
Mwah, als je geregeld op Den Bosch komt, kan je het gewoon tegenkomen, als regulier machinist. Niet zo heel spannend allemaal.
Groeten Joop, machinist Lls

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 663
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #68 Gepost op: 22 maart 2019, 21:54:26 »
Dat was de oorzaak van de bijna botsing bij wat ik Harmelen-2 noem. De parallel rijdende machinist van de optrekkende goederentrein zag het al aankomen en ging alvast remmen ondanks dat 'zijn' sein op Groen stond. De reizigerstrein stond op het samenvoegwissel stil.

Welke bijna botsing doel je op?

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 887
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #69 Gepost op: 22 maart 2019, 22:27:34 »
Onderwerp: Trein schiet door in Ommen
Reactie: #23
Tekstgedeelte:

Dergelijke missers zijn in het verleden ook al eens aangetoond na een bijna-ongeluk op 27 maart 2007 nabij Harmelen-aansluiting. In dat geval viel sein 1014 van het parrallelspoor pas af toen de door rood (sein 1016) gereden personentrein al op de wisselsectie 1015 stond. De sectie van de (extra) doorschietlengte (van 200 m) was namelijk niet betrokken bij het afvallen van sein 1014 van het parallelspoor. In het verslag is er nadrukkelijk op gewezen dat dit wèl had moeten gebeuren. Het ging daarbij derhalve om een schakeltechnische ontwerpfout ten aanzien van het afvallen van sein 1014 van het parallelspoor. (Ook de omgekeerde extra beveiliging ten aanzien van sein 1016 was niet aanwezig.) Overigens, de machinist van de zware goederentrein op dat parallelspoor zag de personentrein door het stop tonende sein 1016 rijden en kon zijn goederentrein nog vóór het naderhand afgevallen sein 1014 tot stilstand brengen (hulde!). Zie blz. 14, 20 en 23 van het rapport. Het gaat om Onderzoeksnummer RV-07U0238 van de Inspectie van Verkeer en Waterstaat.
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2019, 22:29:49 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32; controleprogramma's voor iTrain en OC32.

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 459
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #70 Gepost op: 23 maart 2019, 07:24:32 »
Staat gewoon in het seinenboek, dus dat hoor je als machinist gewoon te weten. Overigens is dat enkel in 's Hertogenbosch en Tilburg als ik het goed heb.
Uhm ja dst begrijp ik en ja ik weet ik ook allemaal wel.... maar toch kijk je even 2 keer te meer omdat je het niet vaak ziet. En of her alleen ht voorkomt geen idee...
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2019, 07:40:19 door gtw6016 »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2835
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #71 Gepost op: 23 maart 2019, 22:12:17 »
Als machinist weet je dat ook wel. Maar als je het tegenkomt, dan knipper je toch wel even met je ogen, want dat sein behoor je als regulier machinist niet tegen te komen. Waarschijnlijk ben je dan gepromoveerd/gedegradeerd tot een werktrein die op een buiten dienst gesteld spoor aan het rijden is.

Als ik de regelgeving goed interpreteer, dan gaat het om het volgende: Rood knipper is bedoeld voor werktreinen die op buitendienst gestelde sporen rijden. Een Rood knipper mogen ze niet voorbij rijden. Gewone rode seinen wel.
Dat klopt niet, rood knipper word getoond door de seininstallatie in buitendienst gesteld gebied, en bekend niets anders dan dat de installatie 'uit staat' en geen betekenis meer heeft.

In buitendienst gestelde gebieden word tochal geen aandacht meer gegeven aan de seinen erbinnen, want alles rijdt daar op zicht en de rijtoestemming komt van de beheerder van het werkgebied.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2431
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #72 Gepost op: 23 maart 2019, 23:13:13 »
Seinen zijn bij uitgebreide werkzaamheden gewoon gedoofd.Er hoeft ook niet voor gestopt te worden omdat ze gedoofd zijn. Ze zijn er gewoon  tijdelijk niet  ;)

 Ik kan mij geen situatie voorstellen dat rood knipper nodig zou zijn bij werkzamheden.
Peter
 
NS 1924-heden .
 0 baan   NS loks  2100 en 3900  en  eloks  1100, 1200, 1300 en Mat 24  op 2 rail en bovenleiding .
 Baan heeft  1 kopstation en  1 kruisingsstation in een ovaal .Werkende lichtseinen Aan  model van lok  de 23023 van de SSN wordt gebouwd

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2343
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #73 Gepost op: 23 maart 2019, 23:20:57 »
Ja valt in herhaling Laurent  ;) ;D
Dat is een normale situatie. Even een uitleg die een beetje off-topic is: Geel 8 betekent zoveel als: afremmen naar 80 km/u voordat het eerstvolgende sein bereikt is. Ondertussen mogen snelheidsverhogende borden langs de baan niet opgevolgd worden. Na het passeren van Groen knipper + 8 moet met die snelheid doorgereden worden totdat er een snelheidsverhogend bord langs de baan een hogere snelheid toelaat. Het verhogen van de snelheid mag pas ingezet worden als de gehele trein dat laatste bord gepasseerd is. Na het sein met Groen knipper + 8 volgt/volgen (als regel) één of meerdere wissels die in de afgebogen stand staat/staan. Het "Groen" in Groen knipper + 8 betekent dat het eerstvolgende sein niet op Rood staat.
Excuus, ik kon hem niet meer vinden. De groen knipper 8 in Uitgeest was het laatste bediende sein van het station, daarna ging de trein weer door de vrije baan op.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
  • Ben uitgeblust
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #74 Gepost op: 24 maart 2019, 07:53:56 »
Seinen zijn bij uitgebreide werkzaamheden gewoon gedoofd.Er hoeft ook niet voor gestopt te worden omdat ze gedoofd zijn. Ze zijn er gewoon  tijdelijk niet  ;)

Maar dan moeten ze wel van een wit kruis zijn voorzien. Anders is het gewoon stoppen hoor.

De bouw van Berkendam is begonnen.