Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-03-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum door gtw6016
Vandaag om 13:11:11
Boek: Jaren 80 in woord en beeld door eichddraig
Vandaag om 13:08:30
De Hondsrugbaan, H0 door mass am see
Vandaag om 12:58:04
Onverklaarbare spookmeldingen in iTrain / op de IB2 door Remunj
Vandaag om 12:50:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronaldp
Vandaag om 12:42:45
Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk? door Calimero
Vandaag om 12:27:56
Mijn LEGO modellen. door Calimero
Vandaag om 12:22:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen-V
Vandaag om 12:03:41
Overlijdensbericht Ad Vink, Bouwer Gotische Boog door zuylen
Vandaag om 12:00:31
DCC rijdt gewoon, Motorola doet niets door bellejt
Vandaag om 11:57:55
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:48:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:34:07
Kleine baan in H0, DB/DR door hvand
Vandaag om 11:05:20
Projekt 083-338 door jerrytrein
Vandaag om 10:50:41
Loconet en S88 bezetmelders door phdirk
Vandaag om 10:45:44
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 10:31:46
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 10:26:59
Mijn nieuwste project in O: Vernon Californië (voorheen: LA yard in 0) door Ronald Halma
Vandaag om 10:26:45
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 10:26:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijn v m
Vandaag om 10:00:48
Z21 app van Apple naar Android door Ronald Koerts
Vandaag om 09:44:56
Servotester voeden met trafo of batterijen? door gvandersel
Vandaag om 09:42:44
Kranenberg, een exercitie in code 70 door gvandersel
Vandaag om 09:25:30
Dioramaatje 009 door Tjalling
Vandaag om 07:59:30
Tuinbaan Heinenoord door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:41:12
Artitec / REE 1300 de eerste foto' s door Chris
Vandaag om 00:22:12
DCC++ programmeerspoor werkt niet error 308 "No acknowledge" door larahoun
21 maart 2019, 23:18:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 maart 2019, 23:11:04
"Carmeliet op Stoom", Schoonhoven op zaterdag 23 maart a.s. door St00mboy
21 maart 2019, 22:36:01
Vierheim Epoche III/IV H0 door roadster36
21 maart 2019, 21:57:50
  

Auteur Topic: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL  (gelezen 2081 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18059
Re: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #15 Gepost op: 14 maart 2019, 11:16:11 »
Ja Joop, zo'n enquete is ook een gekend drukmiddel dat zonder publiciteit weinig effect heeft. Zodra een enquete onder alle machinisten wordt gehouden, weet je dat dat bekend gaat worden. Dan kan je de publiciteit maar beter voor zijn.

Geloof je nou echt dat er al die tijd nog nooit met de directie over de problemen van de machnisten op de HSL is gesproken?

Er wordt ook gedreigd met collectieve actie. Dat is een recht, maar wel met regels omkleed. Als niet kan worden aangetoond dat er eerst normaal met de directie is overlegd, wordt een werkonderbreking of zoiets verboden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1068
Re: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #16 Gepost op: 14 maart 2019, 11:22:52 »
Niet onder alle machinisten hoor. De standplaatsen waar machinisten HSL diensten doen tellen in totaal geen 1200 man ;)

Ik weet dat er wel overleg is, met de werkgroep HSL. En ik weet ook dat er keihard gewerkt wordt, zowel door Bombardier als door Nedtrain om de problemen te tackelen. Dat er gezegd wordt dat er niets gedaan wordt aan onderhoud, of mondjesmaat, klopt dus niet.

Dreigen met acties... Kan je nu al vertellen dat de actie bereidheid erg laag is. Er loopt ook nog een ander plan, wat niets met HSL te maken heeft maar met AOW, en ook daar is de actiebereidheid laag. Wat ik dus wil zeggen is, zal zo'n vaart niet lopen met die acties.
Groeten Joop, machinist Lls

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18059
Re: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #17 Gepost op: 14 maart 2019, 12:00:37 »
Een enquete onder 1200 machinisten valt op Joop. Het is bedoeld als drukmiddel en wordt zo ingezet. Het gaat er denk ik vooral om dat de problemen die de machinisten constateren meer aandacht krijgen. Werkt best goed.

Wat ik me afvraag. Zijn de problemen naar verwachting opgelost als het nieuwe intercitymaterieel beschikbaar is?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 838
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #18 Gepost op: 14 maart 2019, 12:11:41 »
Nee, ik denk het niet. Materieel technisch waarschijnlijk wel, maar je hebt ook nog de infra structuur. Hetgeen wat er nu rijdt is nog altijd een tussenoplossing. Waarvan de beginselen al liggen van voor het rijden met de V250 omdat er vertraging was in het project. Het verdere verloop hiervan is al meerdere keren hier op het forum voorbij gekomen.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 759
Re: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #19 Gepost op: 14 maart 2019, 12:59:14 »
Een traxx kan met dezelfde stuurstanden communiceren als een taurus, dus dat is het probleem niet. De taurus kan ook niet communiceren met de NS stuurstanden, misschien had men een paar 1700en moeten tunen ;D ;D
ik zie het probleem niet, laatst bijna 700 km gereden met een BR186 en geen problemen zoals gewoonlijk, maar met een paar rijtuigen ertussen is het natuurlijk veel moeilijker  : ;D ;D Alle gekheid op een stokje, de software versie 7.3 had misschien  veel stabieler geweest en veel betrouwbaarder, waarom alles gelijk naar de nieuwste versie zonder dat die zich heeft bewezen?.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1068
Re: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #20 Gepost op: 14 maart 2019, 13:24:15 »
Wat ik me afvraag. Zijn de problemen naar verwachting opgelost als het nieuwe intercitymaterieel beschikbaar is?
Nee, dat is dan niet opgelost. Er is herhaaldelijk aangegeven dat de infrastructuur ook de nodige mankementen heeft. Daar moet ook eens echt serieus naar gekeken worden. Het is eigenlijk een combinatie van vele factoren die de HSL parten speelt. (Opleiding wat de ene als goed, de andere als slecht ervaart, Machinisten waar ik in een eerdere reactie al wat over gezegd heb, hard- en software, infrastructuur)
Groeten Joop, machinist Lls

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2757
Re: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #21 Gepost op: 14 maart 2019, 14:18:05 »
ik zie het probleem niet, laatst bijna 700 km gereden met een BR186 en geen problemen zoals gewoonlijk, maar met een paar rijtuigen ertussen is het natuurlijk veel moeilijker  : ;D ;D Alle gekheid op een stokje, de software versie 7.3 had misschien  veel stabieler geweest en veel betrouwbaarder, waarom alles gelijk naar de nieuwste versie zonder dat die zich heeft bewezen?.
Maar hoe vergelijkbaar is dat, zonder multiple rijdende lok en zonder tig keer spanningswisselen op een dag?

Ongetwijfeld is de Traxx best een betrouwbare lok, maar misschien komt dat wel omdat je een deel van de beoogde functionaliteit niet gebruikt.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2757
Re: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #22 Gepost op: 14 maart 2019, 14:21:45 »
Niet onder alle machinisten hoor. De standplaatsen waar machinisten HSL diensten doen tellen in totaal geen 1200 man ;)

Ik weet dat er wel overleg is, met de werkgroep HSL. En ik weet ook dat er keihard gewerkt wordt, zowel door Bombardier als door Nedtrain om de problemen te tackelen. Dat er gezegd wordt dat er niets gedaan wordt aan onderhoud, of mondjesmaat, klopt dus niet.
1200 man, dat is 1 op de 3 machinisten ondervraagt van NS dan ofzo? Volgens mij zijn er nieteens zoveel die de HSL erbij hebben zitten in hun pakket.

Daarnaast lijkt het mij ook de opmerking dat het onderhoud te kort schiet gemaakt door de machinsten wat vreemd, want waar baseer je dat dan op?
Volgens mij hebben die geen idee van een beurtomschrijving van het onderhoud, noch hebben ze inzicht in wat er bij het onderhoud heeft plaatsgevonden...

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1068
Re: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #23 Gepost op: 14 maart 2019, 17:27:07 »
Daarom zet ik ook hele grote ?? bij deze FNV actie, Thom.  ;)
Groeten Joop, machinist Lls

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 759
Re: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #24 Gepost op: 15 maart 2019, 09:31:48 »
Maar hoe vergelijkbaar is dat, zonder multiple rijdende lok en zonder tig keer spanningswisselen op een dag?

Ongetwijfeld is de Traxx best een betrouwbare lok, maar misschien komt dat wel omdat je een deel van de beoogde functionaliteit niet gebruikt.
Dat is onzin, ook in de goederendienst wisselt een 186 meerdere keren van spanning en van beveiligingssysteem, tevens wordt er nog met meerdere systemen gereden dan met alleen ATB en ERTMS. Maar de zogenaamde "Meesters" van NS vinden het normaal om onder volle belasting de HS uit te gooien, vind je het gek dat de boel daar niet tegen kan? Veel strandingen zijn niet nodig, als je maar weet hoe er mee om te gaan.

Lokführer Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 949
Re: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #25 Gepost op: 15 maart 2019, 09:45:40 »
Onder vollast de HS eruit gooien is idd vragen om problemen. Bij ons ook praktisch geen problemen bij 186 die 3000V gelijkstroom / 15.000V wisselstroom wisselingen maken. Lopen als een trein. Tijdens de opleiding maken we de deelnemers er ook op attent hoe met de lok om te gaan. Houd je die regels aan, heb je weinig pech. Zelf spreek ik ook uit ervaring, eigenlijk nooit grote problemen mee gehad.


Groeten

Bas

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 759
Re: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #26 Gepost op: 15 maart 2019, 10:31:50 »
Het is ook zo, treinen rijden doe je op gevoel.
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2019, 16:28:01 door Bert van Gelder »

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 372
Re: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #27 Gepost op: 15 maart 2019, 13:24:13 »
Maar de zogenaamde "Meesters" van NS vinden het normaal om onder volle belasting de HS uit te gooien, vind je het gek dat de boel daar niet tegen kan?
Een DC-snelschakelaar slijt veel harder van kleine dan van grote stromen. Dus wat dat betreft...
Met vriendelijke groeten, altijd.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
Re: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #28 Gepost op: 15 maart 2019, 15:19:28 »
Ik sluit me bij André82 aan; zelden problemen met omschakeling tussen de 3 landen, gewoon door voorzichtig met de spanningswisselingen om te gaan. Veel problemen ontstaan eigenlijk al bij het oostarten en opbouwen van de 186; die moet je echt haar tijd laten, want anders heb je zeker storingen die te vermijden waren. Geen idee hoe ze dat doen bij NS, lijkt mij sterk dat daar geen aandacht aan wordt gegeven.

Mvg Bas

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2757
Re: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #29 Gepost op: 16 maart 2019, 23:32:21 »
Dat is onzin, ook in de goederendienst wisselt een 186 meerdere keren van spanning en van beveiligingssysteem, tevens wordt er nog met meerdere systemen gereden dan met alleen ATB en ERTMS. Maar de zogenaamde "Meesters" van NS vinden het normaal om onder volle belasting de HS uit te gooien, vind je het gek dat de boel daar niet tegen kan? Veel strandingen zijn niet nodig, als je maar weet hoe er mee om te gaan.
Je mag dat uiteraard onzin vinden en jij schakelt ook de spanning wel om voor de lok, maar niet 5x in Nederland voor je de grens überhaupt over bent en wat ik zei, een hoop functies van de lok gebruik je in de goederendienst niet en leveren dus ook geen problemen op :)