Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 april 2024, 23:24:13
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
PB Models, ICR-rijtuigen door MartinMarklin
18 april 2024, 20:56:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
18 april 2024, 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
  

Auteur Topic: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen  (gelezen 13128 keer)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #30 Gepost op: 14 maart 2019, 19:34:42 »
Heeft de ZLSM nu niet hetzelfde probleem tussen Schin op Geul en Valkenburg?

Verkeerd draadje... ;)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #31 Gepost op: 14 maart 2019, 19:42:14 »
Dit zal vast de boel opschudden en wellicht gaat de exploitatie niet makkelijker worden voor de STAR, maar ik vind dit toch overwegend goed nieuws.

Een nieuwe spoorlijn, als transportvoorziening, betekent dat een trein nog steeds een toekomst heeft voor zijn primaire functie. Het zou toch ook tragisch zijn wanneer een trein voor veel mensen alleen nog maar een museale connotatie heeft zoals een spinnenwiel of een harnas.

En wat te doen met 1,5 miljoen? Wat dacht je van een replica bouwen van - doe eens gek - een omBC serie 2900.

Eat that SGB!  ;D
Boomshanka!

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #32 Gepost op: 14 maart 2019, 21:33:24 »
Daar zou de SGB niet van wakker liggen hoor....
Reinier

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #33 Gepost op: 15 maart 2019, 23:27:38 »
En ook dit duidt op verkoop: https://rtveen.nl/2018/05/22/stadskanaal-koopt-opnieuw-grond-voor-trein/
Dat heeft er niets mee te maken. Dat ging om gronden nabij het Philipsterrein bij mijn weten.
@NS8714, de NS 1611 'Britta' gaat er ooit komen, maar heb nog eventjes geduld ;)

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #34 Gepost op: 16 maart 2019, 09:21:44 »
dit betekend wl het een en ander voor deze lijn. Hiermee gaan alle onbewaakte overpaden verloren (en dus fotomotieven) de spoorconstructie word modern, ipv houten dwarsliggers een strak baanlichaam met NS90 dwarsliggers en een gelikt schouwpad en natuurlijk de metershoge groene Prorail hekken. Oftewel weg nostalgie....

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #35 Gepost op: 16 maart 2019, 23:50:39 »
Is dat zo'n probleem, d'r zullen toch zat bevoegde machinisten zijn die wel als piloot willen optreden ?
Zoals Thijs zegt, de constructie met een wagenvoerder (zijnde geen Mcn VB) laten begeleiden door een Mcn als pilot is niet meer als zodanig in de wet omschreven.

Daarnaast, een bevoegd machinist moet ook in dienst zijn bij een spoorwegonderneming als hij zo'n taak vervult ivm verzekering en aansprakelijkheid en die werkzaamheden tellen ook als gewerkte uren.
Je kunt dus niet zomaar even een dag in het weekeind gaan piloteren als je ook 40 uur bij je werkgever aan de slag bent want dan voldoe je al snel niet meer aan de gestelde rij- en rusttijden.
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2019, 23:52:18 door Thom »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5192
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #36 Gepost op: 17 maart 2019, 10:39:57 »
Zou toch graag eens horen waarom niet is gekeken naar de mogelijkheid het baanvak naar Musselkanaal (en eventueel nog wat verder) op te knappen (te herleggen). Lijkt mij toch eenvoudiger en flexibeler dan de nu gekozen oplossing met een spoorlijn die 'omschakelbaar' is van OV toestand naar stoomtrein toestand (zie de website van de STAR). Dan behoud je ook het karakter van een museumlijn: de man met de rode vlag, onbewaakte overwegen etc..
Groet, Frank

Noordster

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #37 Gepost op: 17 maart 2019, 14:50:48 »
Inmiddels verschaft de STAR zelf ook wat meer duidelijkheid:
https://www.stadskanaalrail.nl/2019/03/17/per-spoor-van-groningen-naar-stadskanaal/

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #38 Gepost op: 17 maart 2019, 15:09:21 »
dit betekend wl het een en ander voor deze lijn. Hiermee gaan alle onbewaakte overpaden verloren (en dus fotomotieven) de spoorconstructie word modern, ipv houten dwarsliggers een strak baanlichaam met NS90 dwarsliggers en een gelikt schouwpad en natuurlijk de metershoge groene Prorail hekken. Oftewel weg nostalgie....
Op de nostalgie zal sowieso wat ingeleverd moeten worden. Neem als voorbeeld de SGB. Die hebben ook al vele betonnen dwarsliggers in het spoor omdat gecresosoteerd hout niet meer mag. En bij de kruising van belangrijke verkeerswegen staan nu moderne AHOB's omdat die overgangen nauwelijks te bevlaggen zijn. Alleen de groene hekken ontbreken nog, maar wie weet komen die nog.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12319
    • sleutelspoor
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #39 Gepost op: 17 maart 2019, 21:50:56 »
Ik snap dat overdreven gedoe met die hekken en veiligheid niet. Bang voor claimen??
Kijk eens bij onze oosterburen! Langs zeker 80% van de spoorlijnen is geen hek te vinden! Als voorbeeld drie plaatjes van de Bentheimereisenbahn. Dit is het spoor langs de drukke weg van Neuenhaus naar Nordhorn. Geen hek te zien en toch gaat het daar met ruim 100 in het uur.





Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #40 Gepost op: 17 maart 2019, 22:19:13 »
Omdat we in Nederland hartstikke gek zijn. Maar dat terzijde...
Verder dan Musselkanaal is sowieso geen optie want dan moet je de N366 over. Herstel van Musselkanaal blijft daarnaast altijd mogelijk.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #41 Gepost op: 18 maart 2019, 10:08:26 »
Dat heeft er niets mee te maken. Dat ging om gronden nabij het Philipsterrein bij mijn weten.
@NS8714, de NS 1611 'Britta' gaat er ooit komen, maar heb nog eventjes geduld ;)


Jawel, want al gaat het om andere grond, het geeft aan dat men bezig is met grond kopen. Maar goed, inmiddels weten we al 100 procent zeker dat de STAR haar grond heeft verkocht, dus die aanvullende aanwijzingen zijn niet eens meer nodig.


Steyn

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4280
    • Filmpjes op YouTube
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #42 Gepost op: 18 maart 2019, 10:48:48 »
Ik snap dat overdreven gedoe met die hekken en veiligheid niet. Bang voor claimen??
Kijk eens bij onze oosterburen! Langs zeker 80% van de spoorlijnen is geen hek te vinden! Als voorbeeld drie plaatjes van de Bentheimereisenbahn. Dit is het spoor langs de drukke weg van Neuenhaus naar Nordhorn. Geen hek te zien en toch gaat het daar met ruim 100 in het uur.


Als je het hebt over overdrijven: Ruim 100 zul je daar echt niet meemaken. Misschien in de auto, maar dat is niet de maximumsnelheid op het stuk weg wat jij hebt gefotografeerd.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12319
    • sleutelspoor
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #43 Gepost op: 18 maart 2019, 11:04:05 »
80 is de max op de gefotografeerde weg, trein gaat na het station/halteplaats echt harden dan 80
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #44 Gepost op: 18 maart 2019, 11:18:23 »
Verkeerde draadje...;)

Gr, Bert
Team moderatoren