Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
Vandaag om 02:21:57
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door MaraNCS
17 april 2024, 23:45:44
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
17 april 2024, 23:24:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door GerardvV
17 april 2024, 23:12:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
3,51° ofzoiets 😉 door kar
17 april 2024, 22:00:24
Mini baantje `` De visafslag`` door DV modelspoor
17 april 2024, 21:30:36
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
17 april 2024, 20:54:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden door Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
17 april 2024, 18:03:32
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door basjuh1981
17 april 2024, 18:01:12
  

Auteur Topic: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen  (gelezen 13124 keer)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #30 Gepost op: 14 maart 2019, 19:34:42 »
Heeft de ZLSM nu niet hetzelfde probleem tussen Schin op Geul en Valkenburg?

Verkeerd draadje... ;)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6431
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #31 Gepost op: 14 maart 2019, 19:42:14 »
Dit zal vast de boel opschudden en wellicht gaat de exploitatie niet makkelijker worden voor de STAR, maar ik vind dit toch overwegend goed nieuws.

Een nieuwe spoorlijn, als transportvoorziening, betekent dat een trein nog steeds een toekomst heeft voor zijn primaire functie. Het zou toch ook tragisch zijn wanneer een trein voor veel mensen alleen nog maar een museale connotatie heeft zoals een spinnenwiel of een harnas.

En wat te doen met 1,5 miljoen? Wat dacht je van een replica bouwen van - doe eens gek - een omBC serie 2900.

Eat that SGB!  ;D
Boomshanka!

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #32 Gepost op: 14 maart 2019, 21:33:24 »
Daar zou de SGB niet van wakker liggen hoor....
Reinier

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #33 Gepost op: 15 maart 2019, 23:27:38 »
En ook dit duidt op verkoop: https://rtveen.nl/2018/05/22/stadskanaal-koopt-opnieuw-grond-voor-trein/
Dat heeft er niets mee te maken. Dat ging om gronden nabij het Philipsterrein bij mijn weten.
@NS8714, de NS 1611 'Britta' gaat er ooit komen, maar heb nog eventjes geduld ;)

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #34 Gepost op: 16 maart 2019, 09:21:44 »
dit betekend wl het een en ander voor deze lijn. Hiermee gaan alle onbewaakte overpaden verloren (en dus fotomotieven) de spoorconstructie word modern, ipv houten dwarsliggers een strak baanlichaam met NS90 dwarsliggers en een gelikt schouwpad en natuurlijk de metershoge groene Prorail hekken. Oftewel weg nostalgie....

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #35 Gepost op: 16 maart 2019, 23:50:39 »
Is dat zo'n probleem, d'r zullen toch zat bevoegde machinisten zijn die wel als piloot willen optreden ?
Zoals Thijs zegt, de constructie met een wagenvoerder (zijnde geen Mcn VB) laten begeleiden door een Mcn als pilot is niet meer als zodanig in de wet omschreven.

Daarnaast, een bevoegd machinist moet ook in dienst zijn bij een spoorwegonderneming als hij zo'n taak vervult ivm verzekering en aansprakelijkheid en die werkzaamheden tellen ook als gewerkte uren.
Je kunt dus niet zomaar even een dag in het weekeind gaan piloteren als je ook 40 uur bij je werkgever aan de slag bent want dan voldoe je al snel niet meer aan de gestelde rij- en rusttijden.
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2019, 23:52:18 door Thom »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5190
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #36 Gepost op: 17 maart 2019, 10:39:57 »
Zou toch graag eens horen waarom niet is gekeken naar de mogelijkheid het baanvak naar Musselkanaal (en eventueel nog wat verder) op te knappen (te herleggen). Lijkt mij toch eenvoudiger en flexibeler dan de nu gekozen oplossing met een spoorlijn die 'omschakelbaar' is van OV toestand naar stoomtrein toestand (zie de website van de STAR). Dan behoud je ook het karakter van een museumlijn: de man met de rode vlag, onbewaakte overwegen etc..
Groet, Frank

Noordster

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #37 Gepost op: 17 maart 2019, 14:50:48 »
Inmiddels verschaft de STAR zelf ook wat meer duidelijkheid:
https://www.stadskanaalrail.nl/2019/03/17/per-spoor-van-groningen-naar-stadskanaal/

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25266
    • Pagina van klaas
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #38 Gepost op: 17 maart 2019, 15:09:21 »
dit betekend wl het een en ander voor deze lijn. Hiermee gaan alle onbewaakte overpaden verloren (en dus fotomotieven) de spoorconstructie word modern, ipv houten dwarsliggers een strak baanlichaam met NS90 dwarsliggers en een gelikt schouwpad en natuurlijk de metershoge groene Prorail hekken. Oftewel weg nostalgie....
Op de nostalgie zal sowieso wat ingeleverd moeten worden. Neem als voorbeeld de SGB. Die hebben ook al vele betonnen dwarsliggers in het spoor omdat gecresosoteerd hout niet meer mag. En bij de kruising van belangrijke verkeerswegen staan nu moderne AHOB's omdat die overgangen nauwelijks te bevlaggen zijn. Alleen de groene hekken ontbreken nog, maar wie weet komen die nog.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12316
    • sleutelspoor
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #39 Gepost op: 17 maart 2019, 21:50:56 »
Ik snap dat overdreven gedoe met die hekken en veiligheid niet. Bang voor claimen??
Kijk eens bij onze oosterburen! Langs zeker 80% van de spoorlijnen is geen hek te vinden! Als voorbeeld drie plaatjes van de Bentheimereisenbahn. Dit is het spoor langs de drukke weg van Neuenhaus naar Nordhorn. Geen hek te zien en toch gaat het daar met ruim 100 in het uur.





Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #40 Gepost op: 17 maart 2019, 22:19:13 »
Omdat we in Nederland hartstikke gek zijn. Maar dat terzijde...
Verder dan Musselkanaal is sowieso geen optie want dan moet je de N366 over. Herstel van Musselkanaal blijft daarnaast altijd mogelijk.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #41 Gepost op: 18 maart 2019, 10:08:26 »
Dat heeft er niets mee te maken. Dat ging om gronden nabij het Philipsterrein bij mijn weten.
@NS8714, de NS 1611 'Britta' gaat er ooit komen, maar heb nog eventjes geduld ;)


Jawel, want al gaat het om andere grond, het geeft aan dat men bezig is met grond kopen. Maar goed, inmiddels weten we al 100 procent zeker dat de STAR haar grond heeft verkocht, dus die aanvullende aanwijzingen zijn niet eens meer nodig.


Steyn

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4278
    • Filmpjes op YouTube
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #42 Gepost op: 18 maart 2019, 10:48:48 »
Ik snap dat overdreven gedoe met die hekken en veiligheid niet. Bang voor claimen??
Kijk eens bij onze oosterburen! Langs zeker 80% van de spoorlijnen is geen hek te vinden! Als voorbeeld drie plaatjes van de Bentheimereisenbahn. Dit is het spoor langs de drukke weg van Neuenhaus naar Nordhorn. Geen hek te zien en toch gaat het daar met ruim 100 in het uur.


Als je het hebt over overdrijven: Ruim 100 zul je daar echt niet meemaken. Misschien in de auto, maar dat is niet de maximumsnelheid op het stuk weg wat jij hebt gefotografeerd.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12316
    • sleutelspoor
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #43 Gepost op: 18 maart 2019, 11:04:05 »
80 is de max op de gefotografeerde weg, trein gaat na het station/halteplaats echt harden dan 80
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #44 Gepost op: 18 maart 2019, 11:18:23 »
Verkeerde draadje...;)

Gr, Bert
Team moderatoren