Doel:€250.00
Donaties:€110.00

Per saldo:€-140.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-03-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn Zwitserse baan in aanbouw door Zwitserse Leo
Vandaag om 17:24:49
Raadplaatje door Niekleair
Vandaag om 17:21:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 17:17:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Andre Pronk
Vandaag om 17:09:36
Uquilair boeken over 'Laadkistenvervoer' en 'Het spoor in Groningen' vertraagd door arnout
Vandaag om 17:08:56
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 16:44:31
Noordspoor te Drachten door Ronald van der kooi
Vandaag om 16:40:27
Overlijden Paul Haagsma door Jeroen Water
Vandaag om 16:27:30
Noord-Hollandse Modelspoordagen Alkmaar, 30 en 31 maart 2019 door Bartje81
Vandaag om 16:19:17
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:12:22
Neutraal Moresnet in H0 door André 1976
Vandaag om 15:51:09
Molendaal door Ronald Halma
Vandaag om 15:38:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:38:31
Modeltrein Expo On traXS! 15-16-17 maart 2019 door St00mboy
Vandaag om 15:38:29
Baanbouw Bosje77 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:30:57
Vorarlberg (Oostenrijkse treinbaan....n-spoor) door Jelmer
Vandaag om 15:00:08
Havenbaantje door Edgy
Vandaag om 14:56:56
EifelBurgenBahn door Floris van Rees
Vandaag om 14:48:18
Stelcon platen door Remunj
Vandaag om 14:30:00
"Vlieringen 2" vervolg van Depot door Rondje_HO
Vandaag om 14:27:12
Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk? door Calimero
Vandaag om 14:25:32
T-gauge (1:450), Een kleine baan door Mitchell
Vandaag om 13:56:29
Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum door WilcoV
Vandaag om 13:16:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:02:10
BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300 door meino
Vandaag om 12:34:13
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
Vandaag om 12:23:27
Ontsporing door boom op het spoor, Enschede door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:24
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 11:21:07
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Bert van Gelder
Vandaag om 11:18:23
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 10:51:21
  

Auteur Topic: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen  (gelezen 3478 keer)

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3328
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #30 Gepost op: 14 maart 2019, 19:34:42 »
Heeft de ZLSM nu niet hetzelfde probleem tussen Schin op Geul en Valkenburg?

Verkeerd draadje... ;)

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 2738
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #31 Gepost op: 14 maart 2019, 19:42:14 »
Dit zal vast de boel opschudden en wellicht gaat de exploitatie niet makkelijker worden voor de STAR, maar ik vind dit toch overwegend goed nieuws.

Een nieuwe spoorlijn, als transportvoorziening, betekent dat een trein nog steeds een toekomst heeft voor zijn primaire functie. Het zou toch ook tragisch zijn wanneer een trein voor veel mensen alleen nog maar een museale connotatie heeft zoals een spinnenwiel of een harnas.

En wat te doen met 1,5 miljoen? Wat dacht je van een replica bouwen van - doe eens gek - een omBC serie 2900.

Eat that SGB!  ;D
Hoezo is er geen HonkieTonkie speciaal meer???

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2718
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #32 Gepost op: 14 maart 2019, 21:33:24 »
Daar zou de SGB niet van wakker liggen hoor....
Reinier

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1764
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #33 Gepost op: 15 maart 2019, 23:27:38 »
En ook dit duidt op verkoop: https://rtveen.nl/2018/05/22/stadskanaal-koopt-opnieuw-grond-voor-trein/
Dat heeft er niets mee te maken. Dat ging om gronden nabij het Philipsterrein bij mijn weten.
@NS8714, de NS 1611 'Britta' gaat er ooit komen, maar heb nog eventjes geduld ;)

Floris

  • Online Online
  • Berichten: 3481
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #34 Gepost op: 16 maart 2019, 09:21:44 »
dit betekend wl het een en ander voor deze lijn. Hiermee gaan alle onbewaakte overpaden verloren (en dus fotomotieven) de spoorconstructie word modern, ipv houten dwarsliggers een strak baanlichaam met NS90 dwarsliggers en een gelikt schouwpad en natuurlijk de metershoge groene Prorail hekken. Oftewel weg nostalgie....

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #35 Gepost op: 16 maart 2019, 23:50:39 »
Is dat zo'n probleem, d'r zullen toch zat bevoegde machinisten zijn die wel als piloot willen optreden ?
Zoals Thijs zegt, de constructie met een wagenvoerder (zijnde geen Mcn VB) laten begeleiden door een Mcn als pilot is niet meer als zodanig in de wet omschreven.

Daarnaast, een bevoegd machinist moet ook in dienst zijn bij een spoorwegonderneming als hij zo'n taak vervult ivm verzekering en aansprakelijkheid en die werkzaamheden tellen ook als gewerkte uren.
Je kunt dus niet zomaar even een dag in het weekeind gaan piloteren als je ook 40 uur bij je werkgever aan de slag bent want dan voldoe je al snel niet meer aan de gestelde rij- en rusttijden.
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2019, 23:52:18 door Thom »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #36 Gepost op: 17 maart 2019, 10:39:57 »
Zou toch graag eens horen waarom niet is gekeken naar de mogelijkheid het baanvak naar Musselkanaal (en eventueel nog wat verder) op te knappen (te herleggen). Lijkt mij toch eenvoudiger en flexibeler dan de nu gekozen oplossing met een spoorlijn die 'omschakelbaar' is van OV toestand naar stoomtrein toestand (zie de website van de STAR). Dan behoud je ook het karakter van een museumlijn: de man met de rode vlag, onbewaakte overwegen etc..
Groet, Frank

Noordster

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #37 Gepost op: 17 maart 2019, 14:50:48 »
Inmiddels verschaft de STAR zelf ook wat meer duidelijkheid:
https://www.stadskanaalrail.nl/2019/03/17/per-spoor-van-groningen-naar-stadskanaal/

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16789
    • Pagina van klaas
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #38 Gepost op: 17 maart 2019, 15:09:21 »
dit betekend wl het een en ander voor deze lijn. Hiermee gaan alle onbewaakte overpaden verloren (en dus fotomotieven) de spoorconstructie word modern, ipv houten dwarsliggers een strak baanlichaam met NS90 dwarsliggers en een gelikt schouwpad en natuurlijk de metershoge groene Prorail hekken. Oftewel weg nostalgie....
Op de nostalgie zal sowieso wat ingeleverd moeten worden. Neem als voorbeeld de SGB. Die hebben ook al vele betonnen dwarsliggers in het spoor omdat gecresosoteerd hout niet meer mag. En bij de kruising van belangrijke verkeerswegen staan nu moderne AHOB's omdat die overgangen nauwelijks te bevlaggen zijn. Alleen de groene hekken ontbreken nog, maar wie weet komen die nog.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10180
    • sleutelspoor
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #39 Gepost op: 17 maart 2019, 21:50:56 »
Ik snap dat overdreven gedoe met die hekken en veiligheid niet. Bang voor claimen??
Kijk eens bij onze oosterburen! Langs zeker 80% van de spoorlijnen is geen hek te vinden! Als voorbeeld drie plaatjes van de Bentheimereisenbahn. Dit is het spoor langs de drukke weg van Neuenhaus naar Nordhorn. Geen hek te zien en toch gaat het daar met ruim 100 in het uur.





Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1764
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #40 Gepost op: 17 maart 2019, 22:19:13 »
Omdat we in Nederland hartstikke gek zijn. Maar dat terzijde...
Verder dan Musselkanaal is sowieso geen optie want dan moet je de N366 over. Herstel van Musselkanaal blijft daarnaast altijd mogelijk.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 987
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #41 Gepost op: Vandaag om 10:08:26 »
Dat heeft er niets mee te maken. Dat ging om gronden nabij het Philipsterrein bij mijn weten.
@NS8714, de NS 1611 'Britta' gaat er ooit komen, maar heb nog eventjes geduld ;)


Jawel, want al gaat het om andere grond, het geeft aan dat men bezig is met grond kopen. Maar goed, inmiddels weten we al 100 procent zeker dat de STAR haar grond heeft verkocht, dus die aanvullende aanwijzingen zijn niet eens meer nodig.


Steyn

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 2246
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #42 Gepost op: Vandaag om 10:48:48 »
Ik snap dat overdreven gedoe met die hekken en veiligheid niet. Bang voor claimen??
Kijk eens bij onze oosterburen! Langs zeker 80% van de spoorlijnen is geen hek te vinden! Als voorbeeld drie plaatjes van de Bentheimereisenbahn. Dit is het spoor langs de drukke weg van Neuenhaus naar Nordhorn. Geen hek te zien en toch gaat het daar met ruim 100 in het uur.


Als je het hebt over overdrijven: Ruim 100 zul je daar echt niet meemaken. Misschien in de auto, maar dat is niet de maximumsnelheid op het stuk weg wat jij hebt gefotografeerd.
Groeten, Arjan

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10180
    • sleutelspoor
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #43 Gepost op: Vandaag om 11:04:05 »
80 is de max op de gefotografeerde weg, trein gaat na het station/halteplaats echt harden dan 80
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3328
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #44 Gepost op: Vandaag om 11:18:23 »
Verkeerde draadje...;)

Gr, Bert
Team moderatoren