Doel:€250.00
Donaties:€72.00

Per saldo:€-178.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-04-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Formaat Roco Digitale kraan (40110) door consolidation
Vandaag om 11:14:56
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Floris Dilz
Vandaag om 11:14:17
Marktplaats hilariteiten... door NS1220
Vandaag om 10:59:53
Noch Gras Master 603131, electrisch schema gezocht. door Eric B
Vandaag om 10:57:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MarcNL
Vandaag om 10:55:34
Treinen in oorlogsfilms (en hoe het daar de mist in gaat) door henk
Vandaag om 10:51:25
Bouwpakket van een CIWL LX rijtuig van Amati door Pauldg
Vandaag om 10:48:21
Gouda in H0 door Forever Rocofan
Vandaag om 10:46:00
Loc- en wagonbouw spoor 1 & 0 door Pauldg
Vandaag om 10:45:43
Artitec / REE 1300, materieelbespreking. door Forever Rocofan
Vandaag om 10:34:19
Kruising Blauwkapel door Sander.
Vandaag om 10:27:11
CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160 door EN446
Vandaag om 10:18:24
Achter de Beel ... door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:53:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 09:15:46
Raadplaatje door Erik Mijd
Vandaag om 07:57:12
Pc besturing met enkel twin center door Ronald Koerts
Vandaag om 07:46:04
Welke containers zouden jullie graag op jullie containerwagens willen? door ES44AC
Vandaag om 07:39:25
BR 23 023 op 25 mei door KNed
Vandaag om 00:03:31
Roco MultiMaus / Mobile station, docking station met koffiemok-houder door jakeman
25 mei 2019, 23:38:56
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door roadster36
25 mei 2019, 23:24:18
NS 8100 in Spoor-1 door FritsT
25 mei 2019, 23:19:32
Van Swarzach naar Swarzburg door Wim Vink
25 mei 2019, 23:15:08
Servo aansluit bord door Remco_Nzo
25 mei 2019, 23:02:55
Projekt 083-338 door Hlv53
25 mei 2019, 22:03:11
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door jakeman
25 mei 2019, 21:41:19
Rangeer avontuur met Sik en 2400 door EricZmS
25 mei 2019, 21:33:45
Micro-baantje in h0, Nederlands landschap door jakeman
25 mei 2019, 21:32:16
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Wim Vink
25 mei 2019, 21:08:38
Update: baan in de tropen door 72sonett
25 mei 2019, 20:48:54
DCS52 Zephyr Express - ervaringen? door no_rail_today
25 mei 2019, 20:08:40
  

Auteur Topic: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen  (gelezen 4800 keer)

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3357
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #30 Gepost op: 14 maart 2019, 19:34:42 »
Heeft de ZLSM nu niet hetzelfde probleem tussen Schin op Geul en Valkenburg?

Verkeerd draadje... ;)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 2833
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #31 Gepost op: 14 maart 2019, 19:42:14 »
Dit zal vast de boel opschudden en wellicht gaat de exploitatie niet makkelijker worden voor de STAR, maar ik vind dit toch overwegend goed nieuws.

Een nieuwe spoorlijn, als transportvoorziening, betekent dat een trein nog steeds een toekomst heeft voor zijn primaire functie. Het zou toch ook tragisch zijn wanneer een trein voor veel mensen alleen nog maar een museale connotatie heeft zoals een spinnenwiel of een harnas.

En wat te doen met 1,5 miljoen? Wat dacht je van een replica bouwen van - doe eens gek - een omBC serie 2900.

Eat that SGB!  ;D
Hoezo is er geen HonkieTonkie speciaal meer???

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2719
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #32 Gepost op: 14 maart 2019, 21:33:24 »
Daar zou de SGB niet van wakker liggen hoor....
Reinier

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1776
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #33 Gepost op: 15 maart 2019, 23:27:38 »
En ook dit duidt op verkoop: https://rtveen.nl/2018/05/22/stadskanaal-koopt-opnieuw-grond-voor-trein/
Dat heeft er niets mee te maken. Dat ging om gronden nabij het Philipsterrein bij mijn weten.
@NS8714, de NS 1611 'Britta' gaat er ooit komen, maar heb nog eventjes geduld ;)

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 3573
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #34 Gepost op: 16 maart 2019, 09:21:44 »
dit betekend wl het een en ander voor deze lijn. Hiermee gaan alle onbewaakte overpaden verloren (en dus fotomotieven) de spoorconstructie word modern, ipv houten dwarsliggers een strak baanlichaam met NS90 dwarsliggers en een gelikt schouwpad en natuurlijk de metershoge groene Prorail hekken. Oftewel weg nostalgie....

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2801
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #35 Gepost op: 16 maart 2019, 23:50:39 »
Is dat zo'n probleem, d'r zullen toch zat bevoegde machinisten zijn die wel als piloot willen optreden ?
Zoals Thijs zegt, de constructie met een wagenvoerder (zijnde geen Mcn VB) laten begeleiden door een Mcn als pilot is niet meer als zodanig in de wet omschreven.

Daarnaast, een bevoegd machinist moet ook in dienst zijn bij een spoorwegonderneming als hij zo'n taak vervult ivm verzekering en aansprakelijkheid en die werkzaamheden tellen ook als gewerkte uren.
Je kunt dus niet zomaar even een dag in het weekeind gaan piloteren als je ook 40 uur bij je werkgever aan de slag bent want dan voldoe je al snel niet meer aan de gestelde rij- en rusttijden.
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2019, 23:52:18 door Thom »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 2911
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #36 Gepost op: 17 maart 2019, 10:39:57 »
Zou toch graag eens horen waarom niet is gekeken naar de mogelijkheid het baanvak naar Musselkanaal (en eventueel nog wat verder) op te knappen (te herleggen). Lijkt mij toch eenvoudiger en flexibeler dan de nu gekozen oplossing met een spoorlijn die 'omschakelbaar' is van OV toestand naar stoomtrein toestand (zie de website van de STAR). Dan behoud je ook het karakter van een museumlijn: de man met de rode vlag, onbewaakte overwegen etc..
Groet, Frank

Noordster

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #37 Gepost op: 17 maart 2019, 14:50:48 »
Inmiddels verschaft de STAR zelf ook wat meer duidelijkheid:
https://www.stadskanaalrail.nl/2019/03/17/per-spoor-van-groningen-naar-stadskanaal/

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16954
    • Pagina van klaas
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #38 Gepost op: 17 maart 2019, 15:09:21 »
dit betekend wl het een en ander voor deze lijn. Hiermee gaan alle onbewaakte overpaden verloren (en dus fotomotieven) de spoorconstructie word modern, ipv houten dwarsliggers een strak baanlichaam met NS90 dwarsliggers en een gelikt schouwpad en natuurlijk de metershoge groene Prorail hekken. Oftewel weg nostalgie....
Op de nostalgie zal sowieso wat ingeleverd moeten worden. Neem als voorbeeld de SGB. Die hebben ook al vele betonnen dwarsliggers in het spoor omdat gecresosoteerd hout niet meer mag. En bij de kruising van belangrijke verkeerswegen staan nu moderne AHOB's omdat die overgangen nauwelijks te bevlaggen zijn. Alleen de groene hekken ontbreken nog, maar wie weet komen die nog.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10264
    • sleutelspoor
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #39 Gepost op: 17 maart 2019, 21:50:56 »
Ik snap dat overdreven gedoe met die hekken en veiligheid niet. Bang voor claimen??
Kijk eens bij onze oosterburen! Langs zeker 80% van de spoorlijnen is geen hek te vinden! Als voorbeeld drie plaatjes van de Bentheimereisenbahn. Dit is het spoor langs de drukke weg van Neuenhaus naar Nordhorn. Geen hek te zien en toch gaat het daar met ruim 100 in het uur.





Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1776
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #40 Gepost op: 17 maart 2019, 22:19:13 »
Omdat we in Nederland hartstikke gek zijn. Maar dat terzijde...
Verder dan Musselkanaal is sowieso geen optie want dan moet je de N366 over. Herstel van Musselkanaal blijft daarnaast altijd mogelijk.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #41 Gepost op: 18 maart 2019, 10:08:26 »
Dat heeft er niets mee te maken. Dat ging om gronden nabij het Philipsterrein bij mijn weten.
@NS8714, de NS 1611 'Britta' gaat er ooit komen, maar heb nog eventjes geduld ;)


Jawel, want al gaat het om andere grond, het geeft aan dat men bezig is met grond kopen. Maar goed, inmiddels weten we al 100 procent zeker dat de STAR haar grond heeft verkocht, dus die aanvullende aanwijzingen zijn niet eens meer nodig.


Steyn

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 2304
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #42 Gepost op: 18 maart 2019, 10:48:48 »
Ik snap dat overdreven gedoe met die hekken en veiligheid niet. Bang voor claimen??
Kijk eens bij onze oosterburen! Langs zeker 80% van de spoorlijnen is geen hek te vinden! Als voorbeeld drie plaatjes van de Bentheimereisenbahn. Dit is het spoor langs de drukke weg van Neuenhaus naar Nordhorn. Geen hek te zien en toch gaat het daar met ruim 100 in het uur.


Als je het hebt over overdrijven: Ruim 100 zul je daar echt niet meemaken. Misschien in de auto, maar dat is niet de maximumsnelheid op het stuk weg wat jij hebt gefotografeerd.
Groeten, Arjan

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10264
    • sleutelspoor
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #43 Gepost op: 18 maart 2019, 11:04:05 »
80 is de max op de gefotografeerde weg, trein gaat na het station/halteplaats echt harden dan 80
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3357
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #44 Gepost op: 18 maart 2019, 11:18:23 »
Verkeerde draadje...;)

Gr, Bert
Team moderatoren