Doel:€250.00
Donaties:€72.00

Per saldo:€-178.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-04-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald Hofmeester
Vandaag om 20:13:01
TEE Rheingold nostalgie tour door Erjen89
Vandaag om 20:11:31
DM90-Buffel Dieseltreinstel door 44
Vandaag om 20:07:29
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door roadster36
Vandaag om 20:04:25
Sehr-am-Üzant II door Pnarfk
Vandaag om 19:41:31
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 19:31:42
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door sneek
Vandaag om 19:03:23
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Wim Vink
Vandaag om 18:46:56
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 18:23:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:22:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bert V
Vandaag om 18:21:37
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 18:18:17
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 18:11:53
Amsterdam Weesperpoort als nieuw station door Wim Vink
Vandaag om 17:39:21
Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn. door Casmir
Vandaag om 17:24:59
LS Models 2019 door Daan!
Vandaag om 17:24:42
Nord Express naar Denemarken in tijdperk 4 door Falkenberg
Vandaag om 17:07:45
Perron HO print ontwerp door robert77
Vandaag om 15:39:25
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 14:34:46
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:17:28
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 13:21:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door cor_b
Vandaag om 13:07:30
Mijn LEGO modellen. door Pduyn
Vandaag om 12:30:31
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 12:08:59
Restanten loc NS 164 naar vlechtmuseum in Noordwolde door R v/d Hoven
Vandaag om 11:42:23
Tuinbaan Heinenoord door Almar
Vandaag om 11:18:45
Ratelende wielen, wat nu? door Fritsprt
Vandaag om 11:12:19
Ermehuizen anno 1974 door voertaal
Vandaag om 09:45:23
Small yard door GD
Vandaag om 09:24:36
benodigdheden ROCO Multimaus in combinatie met Itrain door henk
Vandaag om 07:39:40
  

Auteur Topic: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s  (gelezen 2272 keer)

RobBennis

  • Jaren 30, een hele mooie periode
  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
« Gepost op: 10 maart 2019, 15:45:36 »
Hallo,

Na een kleine modelbouw pauze maar weer een begonnen met wat van projectenstapel.
Ik heb al een tijdje op de beurzen lopen te kijken naar het demonstratiemodel van Maykel. Ik vond de groene SS versie wel heel erg leuk, zeker toen ik de kikker van de MBS in het wild had gezien. Dat zag er wel heel erg mooi uit. De hebberigheids graad begon al aardig te stijgen.

Later zag ik ook het modelletje van de NS versie met vergrote water en kolentanks en een bult kolen er op. Wat was dat arme ding allemaal aangedaan. Alle sierlijkheid van de SS versie was er volledig uitgeknutseld door werkplaatsen in de loop der jaren, vaak met de beste bedoelingen maar toch is er dan echt niemand geweest die arme ding in bescherming heeft genomen? Het was echt wat je noemt een hok geworden….. :'(

Tja en op of andere manier heeft dat ook zijn charme… dus dat ging het worden.
Gauw maar een doosje gekocht, de donorloc van fleischman, afkomstig van een uit elkaar gehaald beginsetje, had ik al een tijdje in huis. Voorziene geest.


Hier een overzicht van wat je allemaal in het doosje aantreft.


Het kunstof gietwerk ziet er prima uit met weinig flash er aan en alleen grote gietstukken.


Het nieuw zilver etswerk ziet er op het eerste gezicht er netjes uit maar volgens de bouw beschrijving moet je een flink aantal onderdelen niet gebruiken van wege foutjes. Hmmm Gelukkig zitter er vervangende etsplaatjes bij, maar een verbeterplaat voor een verbeter plaat voor een fout origineel vind ik wel een beetje suf ::).

Gelukkig wordt het gecompenseerd door de kwaliteit van de messing gietstukken. Die is van uitstekende kwaliteit (y), daar kan Philotrain nog wel een puntje aan zuigen. Verder nog een zakje met andere kleine rommeltjes. Als laatste een velletje transfers, dit zijn waterslides.

Wat wil ik allemaal gaan doen c.q. aanpassen met de 8100?
•   De uitvoering is die van de NS met verhoogde bunkers en trambuffers.
•   Er komt werkende verlichting op voor en achter, ook al reden ze bij de NS overdag met gedoofde lantarens. Zeker nooit gehoord van verbeterde zichtbaarheid. Petroleum kost geld en de veiligheid is dus een centenkwestie.
•   Geluidjes op een stoomloc doen het altijd goed dus wil ik een loksound micro inbouwen
•   Een buffer elco is voor een kleine twee asser zeker geen overbodige luxe om zeker over puntstukken van wissels heen te rijden.
•   Een vrije doorkijk in het machinisten huis zou wel heel fijn zijn en leuker dan een gordijntje dat dicht is zoals Fleischmann dat had opgelost.
Lijkt mij een redelijke uitdaging om dit in dit kleine lucifersdoosje te proppen, maar dat gaan we vanzelf zien.

Rob

Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
« Reactie #1 Gepost op: 10 maart 2019, 16:12:13 »
Mooi, ga ik volgen (y).

Mvg Bas

RobBennis

  • Jaren 30, een hele mooie periode
  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
« Reactie #2 Gepost op: 11 maart 2019, 20:55:51 »
We gaan beginnen met de bouw.
Als eerste gaan we de resin onderdelen ontdoen van alle gietbomen en vervolgens de gietvliezen.

Leg de onderdelen weg die je niet gaat gebruiken. In mijn geval zijn dit de houten bufferbalken, de rechte cabine achterwand, de kolentrechter en de ronde zandkisten.
Omdat ik een stroombuffer wil inbouwen had ik bedacht dat de condensator van de buffer in een andere cylinder kan passen. Dus heb ik de ketel maar uitgehold zoals je kunt zien. In combinatie met de holle rookkast past het allemaal prima.


We gaan nu beginnen met de fleischman donorloc te demonteren.


Je hebt er niet veel van nodig. Je ziet hier nog het printje met de decoder aansluiting liggen. Maar dat ga ik niet gebruiken, want ik wou een vrije doorkijk in de cabine.


De bouwbeschrijving geeft aan om de wielen te laten zitten. Het is een overweging om dit te doen want dan hoef je je geen zorgen te maken om de wielen te kwarteren. Ik heb besloten om dit niet te doen en gewoon ze er af te trekken. Kwarteren is niet zo een groot probleem voor een twee assertje. Ook de aanpassingen aan het frame gaan dan veel makkelijker zonder kans op beschadigingen aan de wielen en je kan de boel veel makkelijker verven.


Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
« Reactie #3 Gepost op: 11 maart 2019, 21:05:20 »
Leuk project!

Ben benieuwd naar de vorderingen.
MVG Dave

Rheinburg

RobBennis

  • Jaren 30, een hele mooie periode
  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
« Reactie #4 Gepost op: 17 maart 2019, 17:31:36 »
We gaan weer verder.

In de bouwbeschrijving van Maykel staan de woorden als knippen en uitbreken. Brrrr vind ik een methode om een zamak frame voorgoed naar de gallemiezen te helpen. Ik gebruik hiervoor de proxxon met een carborundum schijfje.
Met een beetje rustige hand kan je prima het frame bewerken en ontdoen van overbodige details zoals leidingen, remwerk, klinknagels en nog ander details.


De handleiding geeft aan wat weg moet maar ik zou zeker zorgen dat op dat moment het resin frame schoongemaakt is zodat je goed kan zien wat van het frame weg moet. Herhaal dit passen regelmatig en verwijder niet teveel in een keer. Beter tien keer gepast  en nog meer aanpassen dan een keer  oeps gevolgd door k********* Het resultaat moet zijn dat het frame er strak er in moet passen.




Bij de kunststof bodemplaat met de stroomafnemers moet je even opletten. De remblok imitaties moeten er af, maar kijk uit dat je slepertjes niet beschadigd.
De bodemplaat bestaat uit een onder en bovendeel die de slepertjes vast houden. Ik heb ze uit elkaar gehaald om het verven makkelijker te maken en de slepers veilig te stellen.
Helaas is hierbij de veerkontakt verbinding gesneuveld, viel te verwachten want die is er met een hete bout ingesmolten. Echter de reparatie met een decoderdraadje is zo gedaan. Bovendien is een gesoldeerde draadverbinding is altijd betrouwbaarder dan een veercontactje. Daarom heb ik ook de andere verbinding tussen de sleper en het frame verbroken en vervangen door een draadje. Let op om het contactvlakje op het frame te verwijderen, zie hiervoor de gele markering in afbeelding.


Vervolgens ben ik de bufferbalken pas gaan maken. De bevestigingslippen aan de achterkant heb ik verwijderd conform de handleiding maar de gaten voor de kapbevestiging heb ik niet gemaakt want dat ga ik anders doen.
De buffers heb ik in eerste instantie gemaakt volgens de handleiding maar na een valletje op de grond had ik verbogen buffers en bij het rechtbuigen brak er resin af. Ik heb ze uiteindelijk vervangen door Philotrain NS buffers, heb ik tenminste verende buffers. Ik heb de bufferhulzen met een mes vewijderd maar de buffer plaat laten staan. In het midden een klein gaatje geboord van 0,6 mm en en dit vervolgens met stappen van 0,2 mm opgeboord tot de maat van de buffer van 2,2 mm. Ook hier geld blijven passen. De redenen voor de stapsgewijze opbouw is de brosheid van resin in combinate met een groot gat in een klein onderdeel. Voor je het weet heb je een breuk.


Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Floris Dilz

  • de giertijden voor februari worden op de spielwarenmesse bekendgemaakt
  • Offline Offline
  • Berichten: 9061
    • aersch der visch.
Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
« Reactie #5 Gepost op: 17 maart 2019, 18:15:19 »
wat is het probleem aan extra verbeteretsplaatjes? Zolang je moet weten welk onderdeel je hebt maakt t toch geen bal uit, je hebt hooguit wat extra spul voor de rommelbak, kom altijd nog es van pas.

RobBennis

  • Jaren 30, een hele mooie periode
  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
« Reactie #6 Gepost op: 23 maart 2019, 19:17:07 »
Even wat tijd gevonden om te bouwen.
Ik ben nu begonnen met het metaalwerk. Ik heb alle benodigde onderdelen voor het onderstel, de trapjes voor en achter en de koppeling en het drijfwerk uit de juiste etsframes gehaald. Na het vouwen heb ik de vouwnaadjes met soldeer vol laten lopen. Gebruik hierbij fosforzuur als vloeimiddel dan heb je maar weinig soldeer nodig en is de verbinding sterk genoeg. Vaak snij ik een heel kein stukje soldeer af en leg dat op de naad. Een druppeltje fosforzuur er op en met een hoop gesis zie je het stukje soldeer in een keer in de naad verdwijnen. Dan hoef je alleen maar met een glasvezelpotlood het op te poetsen. 

 
Een paar dingen waar ik de aandacht op wil vestigen. Het eerste is de frameplaat waar de schaar op zit. Dit bestaat uit een ets deel met daaraan zuigerstang geleider. Deze buig ik pas om nadat ik het gietdeel van de schaarhouder er aan vast gesoldeerd heb. Ik heb hiervoor gekozen om een stevige soldeer verbinding te kunnen maken. Later doen wordt het allemaal gepruts door de beperkte ruimte, nu kan je er bij en kan je het haaks monteren. Hierna buig ik de zuigerstanggeleider om en met een goed vertinde bout en wat fosforzuur zet ik het vouwnaadje vast. 
De volgende is de krukstang tussen de schaar en de kruk op de aangedreven as. De verbinding is een haakje met de schaar. Ik vind het een rare constructie maar het werkt. Dit haakje wordt gevormd door het ets deel twee keer om te vouwen. 
Doordat het nieuw zilver is en het haaks omgezet moet worden is de naad niet echt sterk. Je moet de vouwnaad echt dicht laten vloeien met soldeer maar let op gebruik weinig tin anders loopt het haakje vol. Hoe ik dit weet laat zich makkelijk raden. 
Het is gelukkig maar tin dus krijg je het makkelijk weg maar het is wel vreselijk gepiel met een klein dingetje.

 
De andere kant van de krukstang moet op de kruk bevestigd worden. Ik doe het nu want je kan het nog makkelijk bewerken. Op de loc bevestigen en dan vastmaken wordt dan gepruts. Ik gebruik hiervoor de methode die Ian Rice beschrijft in zijn boekje over het maken van een locomotief chassis. 
 
Met een ruimertje zorg ik dat het gaatje in de krukstang over het pennetje van de kruk past. Om dit te bevestigen maak ik gebruik van de kleine ringetjes die als ets werk te vinden zijn.  Je moet de juiste uitzoeken want een aantal hebben een te groot gat in zich en passen te ruim over de pen. Op de oorspronkelijk ets zitten er een paar met een te klein gat, en dat is wat je met een ruimertje opruimt totdat het strak over de pen past. Het samenstellen gaat dan als volgt. De kruk zet ik klem en leg dan het stangetje op de pen. Vervolgens leg ik hier een stukje papier op met een gaatje er in. Dit dient als afstand houder en barrière voor het solderen. Nu het ringetje er op. Met fosforzuur en goed vertinde bout even snel solderen en het zit vast. Niet van dat benauwde. Papiertje er tussen uit peuteren en het leed is geleden.
Vervolgens de  onderdelen van het drijfwerk in elkaar zetten en de lipjes dicht knijpen met een platte tang. 
Het complete drijfwerk leg ik nu terzijde om dit pas te monteren na het gereed komen van de loc. Het is te kwetsbaar tijdens de bouw.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

RobBennis

  • Jaren 30, een hele mooie periode
  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
« Reactie #7 Gepost op: 25 maart 2019, 21:34:07 »
Nu ga ik het onderstelletje in elkaar zetten. De bufferbalken vastlijmen, de trapjes er op. De cylinders en de zandkisten vastlijmen. 

De lantarens heb ik eerst bewerkt met een cylinder frees om daar leds in te kunnen plaatsen. Daarna twee gaatjes boren voor de draadjes. Let op dat het gietwerk hard is en het lust heeeeeel erg graag kleine boortjes. Ik heb er al een paar op verspeeld grrrrrrr en op zondag zijn je voorraadje boortjes op.
 
De twee lantarens voorop leveren geen probleem op gewoon met een beetje seconden lijm vastzetten. Wel even de gaatjes boren voor de draadjes naar beneden voordat je ze vastlijmt.
Aan de achterzijde heb de lantarens gesoldeerd op een stukje latoenkoper, dit was een knipstukje van een slepertje voor de rijtuigverlichting.  Lekker dun en soepel. Dit lijm ik dan op de voetplaat. Nu nog een kleine uitsparing maken voor de doorvoer van de draadjes in de achterwand van het machinisten huis. Uiteraard passen of de lantaren ver genoeg uitsteekt.
 
Eerder heb ik gezegd dat ik geen gebruik maak van de kap bevestiging aan de achterkant. De reden hiervoor is dat ik alle ruimte nodig heb voor de loksound decoder en de luidspreker. Ook wat eraan moet geloven zijn de bevestiging nokken waarmee het printje wordt vastgezet boven de motor. Bij het proefpassen van het motortje bleek dat dit heel strak in het gietstuk past. Het hoeft niet eens gelijmd te worden want de kracht die nodig hebt o het motortje te verwijderen is behoorlijk. Dus dat is een meevaller. Voor de zekerheid zet ik hem toch vast met een beetje siliconenkit bij de eindmontage maar nodig is het niet in mijn geval.
 
Ik leg aan de ene kant van het motorblokje de loksound decoder en aan de andere kant de luidspreker. 
Voor de luidspreker maak ik gebruik van het luidspreker bouwsetje 50321 van ESU. Dit is een Iphone luidspreker met onderdelen voor een klankkast. De luidspreker wordt op zijn kant tegen het motorblok gemonteerd. Om toch een beetje klankkast te hebben heb ik boven op het motorblok een stukje kunststopflaat gelijmd als bodemplaat van de klankkast. Ik vervolgens de kleine klaknkast ring
 Gehalveerd en die hierop gelijmd. Met de speaker er op past het allemaal net. Maar zo komt er tenminste een beetje volume uit.
 
Het nadeel van het verwijderen van de motornokken is dat de positionering van de kap niet meer aanwezig is. Om dit te compenseren heb op de voetplaat twee vierkante dunne stripjes 030 x 030 evergreen gelijmd, die je moet uitlijnen met de binnenkant van het kapje.
 
Vervolgens moet het ballastblokje aangepast worden voor de decoder en de buffercondensator.
Maar eerst gaan we he ballastblokje passend maken in het kapje. Met een grove vijl en een schuurpapiertje maken we korte metten met het blokje. Zorg ervoor dat het goed aansluit op de voorkant en dat het diep genoeg in de kap past. 
Vervolgens heb ik het blokje voorzien van een moertje M2 aan de onderkant zodat het blokje met de centrale lange bevestigingsbout van het originele locje vastgezet kan worden op het frame. 

Op de volgende afbeelding zie je buffercondensator. Zoals je ziet is het beschermende plastic verwijderd en het printje omgebogen. De condensator gaat straks in de ketel en het printje krijgt zijn plaats bovenop het gewichtje.

 
Al deze handelingen hadden een doel om een vrije doorkijk in het machinistenhuis te krijgen. Om nu door de ramen rechtstreeks op de motor te kijken is ook een beetje suf. Ik los het op door een valse vloer te maken op de bovenkant van de deur. Dus kan er ook een stukkie ketel op geplaatst worden.

Dan nog wat ketel appendages in elkaar flanzen. Ik heb jammer genoeg geen foto's kunnen vinden van het interieur anders had ik wat meer kunnen doen.
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

station goes

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
« Reactie #8 Gepost op: 25 maart 2019, 21:49:27 »
Hoi Rob,

lekker bezig, als ik je een tip mag geven (weet niet of je het al gedaan hebt) ik zou de lok na opbouw van het frame even proef laten rijden. Mijn motortje paste ook mooi strak, echter is bak iets te hoog waardoor het wormwiel niet lekker in het tandwiel grijpt. Ik heb mijn motorbakje dus iets moeten verruimen en uitdiepen.

groet,
Rik

RobBennis

  • Jaren 30, een hele mooie periode
  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
« Reactie #9 Gepost op: 25 maart 2019, 21:57:46 »
Hoi Rik,

Ja dat heb ik al uitgeprobeerd en leverde geen enkelprobleem op. Ik heb gezorgd dat het metalen fleischmann frame goed past in het kunststof frame. Je mag aan de bovenkant geen lichtspleet meer zien. Dan pas het motortje ook prima in de houder en grijpt de worm in het tandwiel. Maykel geeft in zijn beschrijving aan dat je eventueel een dun stripje kunststof aan de achterkant van het motortje kan plaatsen waardoor de worm voorover kantelt.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

RobBennis

  • Jaren 30, een hele mooie periode
  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
« Reactie #10 Gepost op: 02 april 2019, 22:07:43 »
Hoi,
Na even een klein modelbouwdipje ga ik weer verder.
Nu ga ik wat “afwijkends” doen van de normale gang van zaken. Ik ga het onderstel nu schilderen en niet aan het eind van het bouwproces. De reden hiervoor is dat ik de bedrading dan definitief kan aansluiten en niet alles overnieuw moet doen aan het einde. Tevens kan ik de kap beter passen als de decoder en bedrading op zijn definitieve plaats zit.
 
Goed het eerste geschilderde object, het fleischmann onderstel.

Je ziet dat ik de fleischmann koppeling aan de achterkant gebruik. Aan de voorkant heb ik hem weggelaten want die zit in de weg als je de tram kopppeling gebruikt. De koppelstangen zitten er op waarbij de bevestiging aan de achterkant tijdelijk is. Op het originele printplaatje heb ik de voorste ledjes verwijderd en op de aansluitplekjes die dan vrij komen heb ik de ledjes van de frontlantarens aangesloten. Ik maak dus gebruik van de weerstandjes die op het printje zitten. 
Oh ja het verwijderen van de ledjes gaat heel simpel door de soldeerbout tegen de zijkant van het ledje te houden, beetje flink warm stoken en je schuift het ledje zo van het printje af.
Verder zie je dat ik de aansluitdraadjes op het printje heb gesoldeerd om ze later aan te sluite.
 
De voorkant met de lantarens

 
De zijkant waar nu zichtbaar is de luidsprekerbevestiging

 
De achterkant met de lantarens

 
De bovenkant

 
De onderkant

 
Dan ben ik bezig geweest om de bedrading te fatsoeneren. Ik heb het motortje in de houder gedrukt. Het motortje zat er strak in zodat ik er alleen een drupje houtlijm aan de bovenkant in de zijnaad heb laten lopen. Uiteraard nadat ik gecontroleerd heb of de worm goed aangrijpt in het worm tandwiel en met behulp van een 9 V batterij heb gecontroleerd of het als een zonnetje loopt.

Op de bovenkant van het motortje heb ik een stukje gaatjes print gelijmd  om als verdeelprintje te dienen.
De andere kant laat nu het gemonteerde luidsprekertje zien


Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

RobBennis

  • Jaren 30, een hele mooie periode
  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
« Reactie #11 Gepost op: 15 april 2019, 22:31:23 »
Hoi,

We gaan weer verder. met de inbouw van de decoder en de stroombuffer.
Nu een paar afbeeldingen met de decoder en de stroombuffer gemonteerd. Het is wel volgebouwd maar het past allemaal precies

 

 

 

 
Nu een foto om te illustreren waar het mij om te doen is geweest, een vrije doorblik in het machinistenhuis.

 
En nu ga ik de sound decoder met de lokprogrammer programmeren. Uit de geluidsbibiotheek van Esu heb ik het geluidsbestand genomen van de Glaskasten, dit klinkt goed en het voorbeeld is een nebenbahn lokje met kleine wieltjes dus de exhaust klinkt meteen goed voor de 8100. De overige geluiden zijn bruikbaar maar moeten waar nodig nog aangepast worden. Het kolenscheppen klopt niet want de Glaskasten had een automatische stook inrichting en klinkt anders dan een hand schepper. Eens kijken of er in de programmer bibliotheek een passend geluid is.

De fluit is goed maar kan beter. Ik ben op zoek naar een NS fluit die van de 3700 is wel een mooie maar kan ik nergens vinden.
De bel is prima, ga ik niks aan veranderen.
De duitse omroep berichten verwijder ik.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3161
    • Klein Ende
Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
« Reactie #12 Gepost op: 17 april 2019, 13:05:36 »
Ziet er goed uit! Ik wacht nog op mijn kit met bijbehorend frame, maar ik kan niet wachten na het zien van je verslagen. (y)

Lijkt het nou of de rechter buffer op de laatste afbeelding iets naar beneden hangt?


Gr, Mathyn