Doel:€250.00
Donaties:€92.50

Per saldo:€-157.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Timer schakeling rondje h0 door zuylen
Vandaag om 13:16:20
Buffels zijn verkocht door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:13:52
Piko 2019 door Floris Dilz
Vandaag om 13:05:36
Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4 door rjr
Vandaag om 12:57:19
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 12:42:13
Pret met Arduino door Timo
Vandaag om 12:41:02
Voegen van lasercut modellen door Huib
Vandaag om 12:39:22
Raadplaatje door Sjabbulus
Vandaag om 12:07:03
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 11:59:35
ESU 2019 door Joshua
Vandaag om 11:53:21
Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009 door VAM65
Vandaag om 10:52:25
Buitenlust door Huib
Vandaag om 10:37:34
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Frans Peeters
Vandaag om 10:35:02
Roco De Hoop Golfkarton wagen, Echt of fake. door ns.1200
Vandaag om 10:22:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 10:11:02
Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0 door Joran
Vandaag om 09:17:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Marco1044
Vandaag om 09:15:34
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald Hofmeester
Vandaag om 08:46:35
Samenstelling Austria Express door Falkenberg
Vandaag om 08:20:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Haradigi
Vandaag om 08:12:46
Vensterbankbaan (H0-Märklin) door tothebeach
Vandaag om 08:12:06
Pronsfeld door Jelmer
Vandaag om 07:13:45
Logo's op n-wagonnetjes door Rick
Vandaag om 07:07:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 september 2019, 23:36:59
Decoder instellen Trix Mobile Station door KNed
16 september 2019, 23:12:26
Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail? door RobVille
16 september 2019, 22:53:52
Hoekdiorama door Scratchbuilt
16 september 2019, 22:46:39
NS 1600 in Frankrijk door Thom
16 september 2019, 22:07:42
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
16 september 2019, 21:56:56
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door Ivo tB
16 september 2019, 21:54:52
  

Auteur Topic: Nieuw Vlieringen  (gelezen 3045 keer)

Stuurman Wil

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Nieuw Vlieringen
« Gepost op: 08 maart 2019, 20:58:43 »
Hallo,

Na jaren van rust ben ik aan een nieuwe treinbaan begonnen, Nieuw Vlieringen.


De sporen kunnen tegen het dak aan niet recht lopen, want daar zitten twee dakspanten.

De eerste meters spoor liggen nu nog los.



Drie wissels van Lima en een van Mehano. Sommige wagons ontsporen als ze het Lima wissel moeten open rijden, dus alle wissels moeten elektrisch zijn en in paren geschakeld worden.
Vanmiddag heb ik twee locomotieven over de zelf gemaakte wisselstraat laten rijden en het ging prima.
Het mooie is, dat ik de Lima wissels niet hoef te verven met roest kleur, want ze zijn al oud en verroest.

Groetjes
Wil
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2019, 21:03:32 door Stuurman Wil »
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 418
Re: Nieuw Vlieringen
« Reactie #1 Gepost op: 08 maart 2019, 21:48:19 »
Interessant baanplan met aardig wat mogelijkheden. Je zou nog kunnen overwegen om de sporen tussen de "dakspantslingers" recht te leggen. Ik denk dat die slingers anders voor een onrustig beeld in de treinenloop gaan zorgen.
Oeps!

Hlv53

  • Online Online
  • Berichten: 218
Re: Nieuw Vlieringen
« Reactie #2 Gepost op: 09 maart 2019, 00:01:04 »
Ik weet niet of het de bedoeling is, maar je kunt niet can de buitenste omloop naar de binnenste. Je mist 2 wissels.

Mvg Bas

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
  • Really old handsome bastard
Re: Nieuw Vlieringen
« Reactie #3 Gepost op: 09 maart 2019, 09:44:11 »
Rechtsonder zit een wissel waarmee je van buitenspoor naar binnenspoor kan. 't Is wel de enige wissel waar dit kan.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn.
  • Offline Offline
  • Berichten: 1317
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Nieuw Vlieringen
« Reactie #4 Gepost op: 09 maart 2019, 10:25:44 »
Hey Wil, ik heb geprobeerd wat aan te passen in jouw schets. De sporen zodanig leggen hetgeen Niekleair ook bedoeld. Dan loopt de treinenloop rustiger en realistischer.


Vriendelijke groet,  Kees. ( NS Blokpost 54 Bruntendijk )
De lengte van de pijl maakt niet uit. Wel het doel wat je kiest.

Breng eens een bezoekje aan mijn Topic:
Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn.

Groeten vanuit "NS Blokpost 54" IJlst (Friesland)
Kees

Stuurman Wil

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re: Nieuw Vlieringen
« Reactie #5 Gepost op: 12 maart 2019, 12:04:23 »
hallo allemaal,

Kees, als ik de sporen tussen de spanten recht maak, ben ik die tafelruimte kwijt.
De minimale hoogte voor elektrische locomotieven is 7 cm. Ja, ik weet het, dat het 10 cm zou moeten zijn. Dat komt door de bovenleiding masten.
Meten is weten en met de pantograaf half ingedrukt is het maar 7 cm. Huizen en bomen zijn hoger. Dan maar een enkele bovenleiding draad ipv dubbel.
Op mijn vorige treinbaan lagen veel sporen recht over vijf meter en dat vond ik maar saai.

Bas, ik rij met Nederlandse treinen, dus de treinen gaan niet naar het andere spoor, maar blijven rechts rijden. Via twee bochtwissels en een gewoon wissel kan ik naar het rangeer terrein. Ik kan altijd nog bij het rangeer terrein een driehoek maken met twee wissels.

De dalende sporen vond ik toch wat te steil, dus ga ik met twee andere sporen omlaag.


Het station komt onder "nieuw" te staan. De twee buitenste sporen krijgen perrons voor de stoptreinen. De twee binnenste sporen zijn voor de intercity's, goederentreinen en de hoge snelheid treinen.

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Stuurman Wil

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re: Nieuw Vlieringen
« Reactie #6 Gepost op: 13 maart 2019, 12:57:22 »
Ik ben het zoooo enorm zat om bij elke treinbaan bouwen steeds maar weer de reken machine te moeten gebruiken om de hellingen, de stijging of daling in procenten en de pilaar hoogte te moeten uit rekenen.
Dus ik heb en excel bestand gemaakt, die zelf rekenend is.
Het is de bedoeling, dat alleen de groen vakjes in gevuld worden
Dus je wilt weten welke afstand je nodig hebt bij 4% om 10 cm hoogte verschil te bereiken. Dan vul je 4 in B4 en 10 in B8 het antwoord staat inB7
Wil je weten welke hoogte je bereikt met je beschikbare afstand en je gewenste percentage helling. Vul B4 in en B6 en je bereikte hoogte staat in B9
Wil je over een bepaalde afstand en je gewenste hoogte weten wat de hellings percentage dan wordt/
Dan vul je gewenste hoogte in B10 en de afstand in B6 en dan staat de helling percentage in B5



Het is om het even, welke gegevens je gebruikt, maar vul de uitkomst dan wel in in het leeg gelaten vakje.

Rijen 17 t/m 26 geven links de afstanden aanwaar de ondersteuning per centimeter moet komen.
Rechts wordt de hoogte berekend voor elke afstand. Is handig bijvoorbeeld om de ondersteuning op de spanten te plaatsen,dan weet je hoe hoog je ze moet maken.

(In de vakjes B17 tot en met B26 moet je effe =B33, =B34 t/m B42 invullen.
In de vakjes G17 tot en met G26 moet je effe =C33, =C34 t/m C42 invullen.)

Dit bericht mag naar de encyclopedie verplaatst worden.

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Stuurman Wil

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re: Nieuw Vlieringen
« Reactie #7 Gepost op: 17 maart 2019, 18:39:52 »
Om wat makkelijker bij het rangeer terrein te komen zal ik twee extra wissels plaatsen.

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Cor Bos

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re: Nieuw Vlieringen
« Reactie #8 Gepost op: 17 maart 2019, 19:07:14 »
Het is wel een "keer-driehoek" weet niet hoe lang de treinen zijn die er moeten rangeren.

Stuurman Wil

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re: Nieuw Vlieringen
« Reactie #9 Gepost op: 29 maart 2019, 09:20:47 »
Hallo allemaal,

Andere klussen hadden prioriteit, dus mijn hobby lag even stil.
De keer driehoek is alleen voor locomotieven.

De excel helling hulp heb ik wat aangepast en het is heel prettig werken ermee.




Het vakje "niveau boven/onder " heb ik blauw gemaakt, omdat het niet met de helling berekening mee doet.
Ik wil de sporen 11,1 cm onder de bovenkant van niveau "0 " leggen.
Hoeveel meter spoor heb ik dan nodig met de berekende hellinghoek om dat te bereiken.
In het blauwe vak achter "niveau boven/onder" vul ik 11,1 in en in het groene vak "E 29" veranderde
ik het getal net zolang tot er in het blauwe vak "I 29 " 0,0 verscheen. Heel handig.

De uitkomsten schrijf ik op een papiertje, meet de hoogtes af op een stukkie hout en ben snel klaar met zagen.
De plekken, waar de houtjes moeten komen, heb ik ook gemerkt en een klodder lijm erop en klaar!

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Stuurman Wil

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re: Nieuw Vlieringen
« Reactie #10 Gepost op: 31 maart 2019, 14:59:50 »
De berekeningen van de Helling hulp  in de praktijk gemaakt.

Het bovenste spoor is 1,1 cm gedaald.
Het andere spoor is 1,5 cm gedaald


Het meest linkse spoor met de brede schilders tape begint op -1,1 cm en eindigt met een boog 9,3 cm onder bovenkant tafel.
Het touwtje in het midden meet 237 cm en samen met de 38 cm vande andere tafel is dat 275 cm, dat samen met de hoogte 9,3 cm een helling hoek van 3,382% geeft.
Het touwtje onder de groene schilders tape meet 154 cm, dat samen met de 38 cm van de andere tafel 192 cm oplevert.
Waar het touwtje ophoud is de pilaar 1,6 cm, dus 9,3 cm- 1,6 cm is  7,7 cm moet het spoor dalen en dat is 4,01% dalingshoek.

Zonder mijn Helling hulp zou ik niet zo'n gelijkmatige helling gekregen hebben en veel langer bezig zijn geweest. ;D

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 5326
Re: Nieuw Vlieringen
« Reactie #11 Gepost op: 31 maart 2019, 15:31:12 »
Dat ziet er indrukwekkend uit! Ben benieuwd hoe het straks op de baan ligt met rails en zo  (y)

Stuurman Wil

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re: Nieuw Vlieringen
« Reactie #12 Gepost op: 26 mei 2019, 14:54:22 »
Hallo allemaal,



Zo komt het er ongeveer uit te zien. Ik ben nog nixkscz verder, want ik heb last van mijn voet.
Ik wordt geopereerd, waarbij de orthopaedist een zenuw eruit haalt.
Dinsdag naar de anesthesist om de verdoving te bespreken.

Ik heb wel na kunnen denken hoe ik de hinohara kruiswissels wil aansluiten.



Zo gaat het worden. Ik druk beide schema's (voor Roco en voor Shinohara) af, zodat ik hopelijkgeen fout maak met draadjes solderen.
De twee relais zijn Roco relais.

Verder verveel ik mij niet tijdens de eerste maand van mijn pensioen.
Honderd meter beukhaag heb ik gesnoeid. Moet ik ook de takken op ruimen? Ja, ook de afgesnoeide takken op ruimen.
Grasmaaien, conifeerhaag snoeien, in de paarden paddocks mest ruimen, geiten lammeren de fles geven, waterbakken voor de paarden vullen, onkruid wieden, plantjes planten, boodschappen doen, hond uitlaten en paardenbloemen uitsteken in de schapenwei. (daar kon de loonwerker niet bij met zijn sproeimachine.) Ik heb het nog drukker dan met mijn werk, maar dat heb ik ook van andere gepensioneerden gehoord.

In de seconden die over zijn hobby ik aan mijn treinbaan, maar nu eerst naar Max kijken hoe die het doet in Monaco

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Stuurman Wil

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re: Nieuw Vlieringen
« Reactie #13 Gepost op: 05 juni 2019, 22:51:18 »
Hallo,

De elektriciteit draadjes zitten aan mijn kruiswissels gesoldeerd en het werkt met de ompool schakelaars van de wisselaandrijvingen.



Deze heeft koperen rails en de draadjes zijn al een beetje netjes.



Deze is met nikkelzilver rails en de draadjes moet ik nog netter doen.


Door de soldeer vloeistof zat er verontreiniging tussen de soldeer lippen van de wissel aandrijving. Ja,ik weet dat je als je soldeer vloeistof gebruikt, dat je dat altijd met water en zeep moet schoonaken. Hier gaat het om elektrische aandrijvingen, die ik niet in een sopje van water en zeep wilde doen.
Ik heb de isolatie strookjes met een mesje schoon gekrabt en nu gaat de stroom niet onbedoeld via de vervuiling naar de andere soldeerlip.



Voor mijn elektronisch blok systeem is het belangrijk, dat het goed werkt.
Zonder doorslijpen van de rails heb ik 120 cm voor langzaam afremmen en optrekken. Zie bovenste situatie met rood en zwart.
Dan is het niet echt langzaam afremmen en langzaam optrekken.
Met doorslijpen heb ik minimaal 2 x 46 cm erbij, maar zelfs nog meer lengte, want de isolatie raillasjes hoeven niet persé aan de kruiswissels.



Zo is het voor acht verschillende routes wel langzaam afremmen en langzaam optrekken en er kan met verschillende snelheden over de twee sporen van het kruiswissels gereden worden, als alle wissels op rechtdoor staan.

Het is veel te warm om op de vliering aan de modeltreinbaan te hobbyen.

Groetjes
Wil
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2019, 13:00:37 door Stuurman Wil »
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er