Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door MartinRT
Vandaag om 10:47:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Hans GJ
Vandaag om 10:47:11
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 10:19:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
  

Auteur Topic: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.  (gelezen 31997 keer)

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 2301
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #90 Gepost op: 23 mei 2022, 20:01:02 »
Weet ik niet, dit was tape :) de snor wordt gemaakt met de geperforeerde tape methode  ;D. Zit wel duidelijk verschil tussen action en 3m tape zullen we maar zeggen ;)
De vloeistof moet ik nog met snijden proberen maar dan op een knutsel ding, niet meteen op deze :)
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2022, 21:19:37 door Duikeend. Reden: typo aangepast »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #91 Gepost op: 24 mei 2022, 11:41:34 »
Die zwarte raamstijlen aan de binnenkant doen afbreuk aan je werk.
Misschien eens proberen met een lichter zwart, oftewel grijs.

Voor de rest vind ik het afgaande op de getoonde plaatjes goed uitzien.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 2301
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #92 Gepost op: 24 mei 2022, 16:08:17 »
dank u! dat ze afbreuk doen klopt ;) er moet ook nog een zilveren lijstje binnen in komen. en de buitenste ramen horen inderdaad wat lichter  ;D
Maar zoals het er nu uit ziet moet alles er toch weer af. de vallejo verf is gewoon niet geschikt hiervoor en hecht dus niet (mijn eeuwen oude probleem)
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #93 Gepost op: 24 mei 2022, 22:45:27 »
Heb je het over de gele laag, als je over Vallejo hebt? Zelf gebruik ik Halfords auto primer en daar hecht gele Vallejo uitstekend op.

Maskeren is leuk voor het spuiten, maar niet bij gebruik van penseel. Je hebt al gemerkt dat de verf er dan onder loopt. Ik laat me graag van het tegendeel overtuigen, maar ik heb nog geen afplakband gezien waar de verf niet onder trekt als je met een penseel verft. Moet je helaas gewoon met de hand doen. En niet helemaal tot aan het einde van de hoek, maar net iets er van af. Anders loopt de verf alsnog uit in het aansluitende deel. Om iets erg strak te krijgen, blijf ik corrigeren met de twee aansluitende kleuren totdat ik tevreden ben. Daar waar het zwart in het geel is gelopen, moet je dat inderdaad wel weg krabben, zoals je al hebt gedaan, anders dekt het geel niet genoeg. Een splinternieuw en scherp penseel hiervoor gebruiken is eigenlijk ook een vereiste. Grootte 1 of kleiner.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #94 Gepost op: 24 mei 2022, 23:12:39 »
Als je eerst een dun laagje vernis langs de randen van de tape spuit, voorkom je dat de verf onder de tape trekt.  :)
En Vallejo moet je ook echt goed laten uitharden, minimaal wel 48 uur, liefst eigenlijk een week als je echt heel fanatiek gaat afplakken. Het droogt wel op maar de echte hardheid komt pas na weken(!).
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2022, 23:15:28 door Sikko »

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 2301
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #95 Gepost op: 24 mei 2022, 23:23:28 »
Omdat ik er helemaal gek van werd (en ik nog wat spulletjes moest hebben voor een spuitcabine) ben ik vandaag bij lion art in Goes geweest.
dit is een airbrush winkeltje met een erg leuk assortiment. Decal vellen van microscale, groot assortiment van mig etc.. allemaal op voorraad  (y)
ik kende het niet en was dan ook blij verrast. Wat een vakman is dat zeg! alle kleuren kan hij zo mengen en als je op zijn site kijkt zie je wat voor spuitwerk hij allermaal gedaan heeft.

maar goed, ik ging er dus heen voor advies omdat ik steeds problemen heb met  de airbrush, terwijl ik dat niet heb als ik een spuitbus gebruik.
Ik ben erg goed geholpen door de eigenaar en hij gaf aan dat dit soort problemen ontstaan doordat de tape niet goed hecht op de randen van de lampen.
ik denk dat dat wel klopt. overigens is alles met de airbrush gespoten, niet met een kwast ;)

Maar groter probleem is dat de 2 verf soorten elkaar "bijten". Het geel is van Motip en zit redelijk vast op de motip primer eronder. Het grijs is van Vallejo en wil niet graag met Motip spelen.
Dat is mijn fout, ik dacht dat het wel ging omdat het beide acryl is. Toch is dat dus absoluut fout! De motip is een solvent based acryl en de Vallejo een water based.
de laatste is dan ook gewoon water verdunbaar. de hechting gaat dan ook fout. maar goed, ik geef niet zo maar op, daarom is dit ook een proefje :)
Ik wil gewoon uitvinden wat ik het fijnst vind om mee te werken want mijn voorraadje THS is toch een eind op  ;D
dat was natuurlijk droom verf (al zat er wellicht wel lood in  ;D)

@ Sikko: Ik heb hem ook die vraag gesteld: hoe plak je nu het beste af? hij zegt zelf dit nooit te doen ;) in geval van de snor zou hij waarschijnlijk vloeibaar mask gebruiken en dan uitsnijden.
Het beste is om een sjabloon te snijden met een snijplotter maar dat is nogal wat puzzel werk om goed te krijgen. wellicht ga ik me daar toch in verdiepen.

of de Vallejo uithard zal ik af moeten wachten. maar het is goed dat je het zegt, ik stond al op het punt het er af te trekken.
Overigens heb ik in het verleden kappies gespoten met action spuitverf.. volledige cyclus inclusief afplakken, spuiten van primer, geel, grijs en blauwe banen gevolgd door belletering en vernis.. 1 middag.. dus het kan wel ;)
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2022, 23:25:10 door Duikeend. Reden: aanvulling tekst »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #96 Gepost op: 24 mei 2022, 23:54:59 »
Ja, de ene verf is de andere niet. Vallejo heeft een aantal fijne eigenschappen, maar dus ook een paar nadelen en het langzame uitharden is er wel eentje van.

Het sealen met vernis eigenlijk een vrij simpel idee, als je het gaatje tussen de tape en je model eerst vol blubbert met iets anders, dan kan de uiteindelijk verf er dus niet meer onderdoor kruipen. Dan hoef je de tape ook niet zo hard erop te wrijven, scheelt ook weer risico dat je het eraf trekt. En als je je model in de uitieindelijke vernislaag zet dan iis het beetje vernis dat onder de tape doorkruipt ook weg.

Ik kijk graag op Youtube naar het kanaal van Boomer Diorama. Hij is een oud-decobouwer die nu ee modelbaan aan het bouwen is. Hij heeft vaak hele leuke tips wat betreft hoe je je modellen kan verven en hoe kleuren opbouwen etc, heerlijke slow TV. :)

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 2301
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #97 Gepost op: 25 mei 2022, 00:01:05 »
Ja, die ken ik wel :) ik probeer er niet te vaak naar te kijken want dan kom ik niet meer aan zelf knutselen toe. ;D
er zijn een hoop leuke filmpjes en tips te vinden  (y)
Maar ja, dan ga je zelf aan de slag en dan gaat het net niet goed. en zo langzamer hand wordt ik daar wel een beetje gek van  ;)
het grote nadeel van veel laagjes is dat je verf te dik wordt wat weer ten kosten gaat van de details
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 2301
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #98 Gepost op: 29 mei 2022, 21:50:56 »
Het is vandaag maar een kleine update.
Ondanks alle airbrush perikelen is het toch gelukt de deurtjes te spuiten en de rubbers zwart te maken:




nu nog de blauwe banen en de opschriften :)
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #99 Gepost op: 29 mei 2022, 22:56:35 »
Mooi  (y)

Ziet er al aardig hondebeesterig uit. Alleen die zwarte cabineramen vallen nu wel erg op. Zou er gewoon een laagje grijs over doen om het minder te laten opvallen.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 2301
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #100 Gepost op: 30 mei 2022, 21:40:27 »
dank u. je hebt helemaal gelijk maar zoals ik al aangaf komen er nog nieuwzilver randen in.
Nu kijk je als het ware tegen de zijkant aan en daardoor lijken ze heel dik.
In werkelijkheid zijn ze denk 0,2 mm  ;D
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 2301
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #101 Gepost op: 13 juni 2022, 20:58:29 »
na een paar dagen wikken en wegen vandaag maar de stoute schoenen aan getrokken en de blauwe banen gespoten.
Waarom dat zo lang moest duren? nou, dat heeft er alles mee te maken dat de hechting van de grijze verf ronduit belabberd is
en dat hij eigenlijk gewoon kaal gemaakt moet worden.

Toch heb ik besloten hem gewoon af te maken. Ik heb geen zin om hier nog veel tijd in te steken. ik maak hem af en zet hem bij een lijn werkplaats ofzo.
als ik hem kaal maak wil ik ook de wanden aanpassen, messing ringen op de lampen en een messing sleepoog en beter geplamuurd etc etc. dan blijf ik bezig.
En dit was bedoeld als prototype, gewoon om wat dingen uit te proberen  ;D



ERNSTIGE WAARSCHUWING VOOR OOGLETSEL!!  8)







Wat er met de kleur blauw aan de hand is weet ik niet maar het lijkt wel radioactief  ;D
Binnenshuis ziet het er prima uit maar buiten.. pfff lijkt wel licht te geven  ;D

Maar goed, al met al is ie niet onaardig ;D ik heb er meteen even wat belletering op aan gebracht.
morgen even in de blanke lak. Hopelijk komen daar geen vervelende verassingen bij.
en dan aan de onderbouw en interieur beginnen.
Kunnen ook meteen de ramen er in. word vervolgd.
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2022, 21:15:09 door Duikeend »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8379
  • Nooit uitgeklust....
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #102 Gepost op: 13 juni 2022, 23:13:56 »
Hopelijk komen daar geen vervelende verassingen bij.
Hoop ik ook voor je. Anders kun je er echt niets meer mee...

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #103 Gepost op: 13 juni 2022, 23:27:11 »
Netjes hoor!  (y)

Ik dacht eerst dat de reclame baan verkeerd zat maar kennelijk werden ze op verschillende plaatsen geschilderd.
ik had nl even op de site Stortenbeker gekeken want het NS logo deed een beetje zeer aan mijn oven op die plaats. Maar kennelijk komt jouw variant ook voor
stortenbeker 1
stortenbeker 2

Kennelijk is er verschil tussen de tweetjes en de viertjes

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 2301
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #104 Gepost op: 14 juni 2022, 00:05:42 »
jup, ik heb ook een voorbeeld gepakt van Flickr en daar mijn banen naar geschilderd. Alleen zitten ze aan 1 kant niet helemaal goed, maar dat komt doordat ik die raam partij niet aangepast had.
dat komt in de volgende wel goed.  ;D ik heb trouwens ook de cabine raamlijsten nog grijs gemaakt. is wel beter maar je ziet er (te) weinig van. ik denk dat ik de volgende keer een lichter grijs pak voor die lijsten en het dak. ik vind dit wel erg donker ;)
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop