Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.  (gelezen 31994 keer)

joepDE2

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #45 Gepost op: 25 oktober 2020, 22:28:22 »
OK, bedankt, dan ga ik in die richting zoeken. Mijn doos vol Lima hondjes is ook wakker geworden bij het lezen van je nieuwe posts. Artitec hondekopjes liggen er ook al, nog met garen op een onderdelenplatformwagentje gebonden. En nog een project mat'46 viertje van Frie.
groet, Joep

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #46 Gepost op: 26 oktober 2020, 22:42:36 »
Wow!  (y)

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #47 Gepost op: 27 oktober 2020, 02:39:32 »
Ik ben diep onder de indruk. ik heb hier nog een Kleinbahn modelletje wat te smal is in plaats van te breed, die moet dus ook nog in de lengte doorgezaagd, maar dan om er een stripje tussen te kunnen zetten. Dus ik ben erg blij met je handleiding. Nooit geweten wat er allemaal bij komt kijken.  (y)
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #48 Gepost op: 27 oktober 2020, 03:41:10 »
Er zijn losse Hondekop koppen te koop bij Frie? :o Yay! (y)

Ziet er goed uit zo, een hele facelift voor een Lima :) Zoals je ziet zijn de Lima bakken naast te breed, ook te hoog. Ik had daar toen iets van 1 of 1,5 mm onder vandaan gezaagd over de hele lengte van de zijwanden. Ik heb de 'Project Hondekop' bakken nog liggen maar ze zijn nog iets te hoog eigenlijk. De Mastica wandjes zijn gemaakt met de Lima maten en ik durfde er destijds niet meer vanaf te halen. Bang om de hoogtepositie van de ramen te verprutsen.

Ook gaaf om te zien dat je daadwerkelijk 1:87 gaat bouwen. Ik heb toen ook met het idee gespeeld om de boel te verlengen naar 1:87, maar omdat veel mensen nog 1:100 spul hadden (Marklin ICR, Fleischmann Plav V en Sprinter, Lima Koploper en IRM en zo) heb ik daarvan af gezien. Nu is 1:100 niet leuk meer, maar van het lijstje wat ik net opnoem zijn feitelijk alleen de ICR en Plan V vertaald naar 1:87 uiteindelijk :( . De Märklin/Trix Koploper zit er net tussenin.

Als Artitec niet met een Hondekop 2 komt zal ik toch zelf weer aan de bak moeten als de bestelde Hondekop 4 IC niet naast mijn Piko's smoelt. Als er dus losse neusjes beschikbaar zijn die wel smoelen dan is dat uiteraard best wel heel erg gaaf. Kan ik hier mooi de kunst afkijken 8)

Mvg,

Robert

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2301
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #49 Gepost op: 27 oktober 2020, 08:01:09 »
dank jullie wel voor de complimenten! tja, er komt best een hoop bij kijken  ;) en vooral, waar trek je voor jezelf de grens ;)
Zo heb ik concessies gedaan aan de bak indeling. Op sommige plekken is bijvoorbeeld de wc nu van koninklijk formaat  ;D
dit is niet conform de werkelijkheid maar ik heb besloten dat ik het belangrijker vindt dat de "sfeer" goed is.
en ik wil er nog een stuk of 10 bouwen dus ik zal vast nog wel wat aanpassen :)

Ik had me nog niet gerealiseerd dat de bakken ook te hoog zijn, dus daar moet ik ook nog "even" naar kijken.  :P  ;D
dat heeft namelijk wel veel invloed op de totale look  ;D

Frie heeft inderdaad HK kopjes in zijn programma maar degene die ik hier gebruikt heb zijn van artitec.
Die van frie zal ik in een volgende bouw wel gaan gebruiken. ;D

Ik wil trouwens ook even kwijt dat ik het erg waardeer dat jullie berichtjes posten!  (y)
dat geeft mij moed om mijn verhaal hier neer te zetten.
Ik zou zeggen, blijf maar volgen dan zal ik proberen er een leuk verhaal van te maken.
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6260
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #50 Gepost op: 27 oktober 2020, 08:40:53 »
Die Artitec kopjes zijn oorspronkelijk toch bedoeld als belading (reservekoppen) voor op een platte wagen? Gaaf om ze dan toch op een treinstel te lijmen. Hadden ze niet ook DE1 koppen? Mogelijkheden te over.

Je gaat weer goed hoor, eerlijk ambachtelijk Hondekoppen bouwen, daar hou ik van.

Groeten, Paul
Boomshanka!

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2301
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #51 Gepost op: 27 oktober 2020, 20:54:48 »
jazeker hadden ze ook DE1 kopjes  ;D
dat is het volgende projectje  ;D

De lampen boren

Deze update is ook deels voor mezelf als naslag werk  8)
ik heb net maar even de lampen uitgeboord: de toplichten met 1,2 mm en het 3e frontsein met 1,3 mm.
De frontseinen zelf heb ik met 2 mm uitgeboord:



alles natuurlijk voorzichtig met de hand. op de achtergrond staat de DE1 kop braaf te wachten  ;D

Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6260
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #52 Gepost op: 27 oktober 2020, 20:59:55 »
Het lijkt wel een Coronatest  ;D
Boomshanka!

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
    • Mijn levenswerk
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #53 Gepost op: 27 oktober 2020, 22:01:50 »
Misschien wat laat maar ipv MEK kan je ook bison kit ontvetter pakken.


Groet Jeroen

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2301
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #54 Gepost op: 28 oktober 2020, 14:15:45 »
ik had inderdaad begrepen dat die bison ook gaat, maar ik kon het maar lastig te pakken krijgen en was duurder. Bovendien heeft de lego company MEK altijd gebruikt om de grote modellen (zoals die in legoland staan) te lijmen. dat gaf voor mij de doorslag en ik heb er geen spijt van  ;D
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #55 Gepost op: 28 oktober 2020, 15:06:18 »
Het lijkt wel een Coronatest  ;D
Als ik ooit getest moet worden en ze willen dat in mn neus stoppen,dan klaag ik ze toch echt aan  ;D  ;)
Ben als stille lezer wel benieuwd naar het eind resultaat.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2301
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #56 Gepost op: 28 oktober 2020, 15:07:54 »
Het model in de primer en waarom goed op te letten bij vallejo primer!

Zoals ik al eerder meldde heb ik het model in de primer gezet. Omdat ik op verschillende plaatsen (oa de bentink filmpjes) zag dat er
op resin vallejo primer gebruikt werd, wilde ik dit ook proberen. Ik heb eerst het model goed gewassen en afgenomen met ethylalcohol
(ik moet nog eens isopropanol alcohol op de kop zien te tikken). vervolgens alles goed laten drogen.
De voorbereiding was dus gewoon goed. Vervolgens is het model gespoten met vallejo surface primer white
(met handschoentjes om te voorkomen dat er ook maar iets van vet op kon komen).

Tijdens het proces viel me al op dat het matig droogt en in de 2 dagen erna bleef met model heel licht plakkerig.
Ook bleef de primer kwetsbaar, zo danig zelfs dat ik vreesde voor het afplakken.
Helaas heb ik maar al te vaak meegemaakt dat je bij het afplakken alles er weer aftrok..
Afijn, op de foto van het uitboren van de frontseinen kun je zien dat een kras met je nagel heel snel gemaakt is.
Bovendien had ik bij het schuren ook niet echt een goed gevoel er over. Het leek wel in stukjes los te laten ipv  echt te schuren

Toen ik gisteren de neus iets aan paste (daarover in een volgende post meer) begon de ellende pas echt. Het bladerde er gewoon af..
Zo erg zelfs dat ik het er met een natte tandenborstel gewoon af kon wrijven.. %@#@# en ander woorden kwamen voorbij  ;)



Ik had geen andere keus dan het er weer af te halen.. (meteen maar even het complete setje schuurlatten mee gefotograffeerd  ;D)

forensisch onderzoek

Ik kan nu natuurlijk zeggen dat vallejo troep is en ik weet zeker dat er dan een stortvloed van voor en tegens in dit topic beland.
Maar dat doe ik niet zo maar ;) dus op de jij buis, op zoek naar anderen met hetzelfde probleem of tips en hints wat ik bijvoorbeeld fout doe.

Zo kwam ik dit filmpje tegen:

https://www.youtube.com/watch?v=jkntrSBvXxE

Hij test hier de vallejo surface primer en iets van badger. dit vooral omdat er nog al wat roering was over.. precies, de vallejo surface primer.
Het resultaat: Het werkt allebei. Dus hij snapt de ophef niet. Maar ik had toch echt een probleem.. na wat verder zoeken kwam ik dit filmpje tegen:

https://www.youtube.com/watch?v=IpUAqZAspCk

Hier wordt dezelfde test ongeveer gedaan.. maar met een heel ander resultaat! de vallejo in dit filmpje gedroeg zich veel meer zoals bij mij gebeurde!
Wat is hier aan de hand?

MIJN conclusie

Na het bekijken van beide filmpjes en wat denkwerk van mijn kant (ok, ik weet het, daar schuilt een gevaar in  ;D) ben ik tot de volgende conclusie gekomen:
Vallejo legt inderdaad een soort film laagje over je model. Dit zegt de vlogger ook in het 2e filmpje en ik denk dat die gelijk heeft.
Dat verklaard waarom bij de eerste test er niks aan de hand was, hij beschadigd immers dat laagje niet. Voor modellen waar geen bijzondere mechanische acties nodig zijn (zoals schuren of afplakken en weer verwijderen van tape) is de vallejo primer bruikbaar. Als we het hebben over het maken van een klein resin kitje dan is het denk ik wel aardig (persoonlijk vind ik het niet overtuigend)
Voor het gebruik zoals ik het doe, als contrast laag en met diverse mechanische bewerkingen lijkt het ontoereikend. Ik zeg lijkt, want ik heb hier ook een klompje resin van een artitec gtu waarbij ik met de kwast een laagjes vallejo 73.605 german red brownsurface primer heb gesmeerd om de hechting te testen en dat zit muurvast..
of het door de kleur komt (vaak merk je daar verschil tussen qua hechting) of dat het verschil zit in de kwast tov de airbrush is mij niet duidelijk, vandaar dat ik zeg dat je goed op moet letten alvorens een heel model vol te blazen met deze primer.

Disclaimer!

Het hierboven vermeldde is mijn eigen mening en ervaring! probeer gewoon zelf uit wat voor jou wel of niet werkt. Dit is vooral geen advies om geen vallejo te kopen, sterker nog ik heb een behoorlijke collectie. Ik adviseer alleen om goed te testen of het voor jou werkt!
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2020, 18:08:46 door Duikeend. Reden: typo aangepast »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5630
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #57 Gepost op: 28 oktober 2020, 16:01:41 »
Ook bij die van Piko* heb ik het idee dat 't 'em net niet helemaal is.
Wat vinden jullie van dat model?

*Kan mede komen omdat ik die van Lima gewend ben.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2301
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #58 Gepost op: 28 oktober 2020, 16:09:20 »
ik begrijp helemaal wat je bedoeld :) ik heb hetzelfde. Zoals je in eerdere posts kunt zien was ik begonnen met de piko kop in te passen in de lima. maar het smoelt niet lekker. een hondekop moet een beetje lomp zijn. en die van piko zijn te rank  ;) maar nu moet ik wel zeggen dat het lijkt of ze ook niet allemaal hetzelfde waren. ik heb de afgelopen dagen honderden mat 54 foto's zitten bekijken en ze smoelen niet allemaal hetzelfde. waar het um precies in zit ben ik nog niet precies achter.

om deze bak helemaal goed te krijgen heb ik inmiddels alweer een hoop aanpassingen gedaan aan de neus en ik zal vandaag of morgen daar even een post over maken  ;D
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5630
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #59 Gepost op: 28 oktober 2020, 16:24:46 »
"...een hondekop moet een beetje lomp zijn. en die van piko zijn te rank..."
Precies!!! Ik heb eens een 2bak voor iemand gerepareerd (electriek) en vond dat er iets uit verhouding was; vooral de neus.

Hoeveel haal je er bij de Lima tussen weg?

de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0