Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Bidib, wat is dat?  (gelezen 30512 keer)

Ted von Klinkenhofen

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #150 Gepost op: 02 oktober 2018, 19:19:30 »
Ted,

Ik gebruik inderdaad de mogelijkheden van iTrain voor het versnellen/vertragen van een trein. Verder hebben m'n ESU decoders versie 4 standaard Railcom. Ben relatief een late instapper, dus 95% van m'n decoders hebben Railcom

André
. Hier ook herinstappers in HO. En ook uitsluitend ESU locdecoders versie 4 in gebruik, dus dan is railcom aan boord.
HO gelijkstroom, Ecos2, wil aan de slag met Itrain in combinatie met BiDiB.

Ted von Klinkenhofen

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #151 Gepost op: 02 oktober 2018, 20:01:14 »
@Ronald, Klaarblijkelijk ben je goed thuis in de wereld van digitale systemen in onze hobby. Wat betreft het zelf maken van afremmodules ala ABC van Lenz, omdat we hier gekozen hebben voor BiDiB in combinatie met Itrain is dat toch een overbodig iets in dit geval, het is toch softwarematig in te regelen met Itrain, dan zijn die modules niet nodig ? Mocht ik mij vergissen dan hoor ik het uiteraard graag, uiteindelijk ben ik nog maar een leek op dit gebied die zich wel heeft geprobeerd in te lezen in de materie wat al een studie op is, wat ik als erg leuk heb ervaren. Je tip inzake de wissels aan te sturen met servo’s neem ik zeker mee. Er zijn al wissels aangekocht maar zonder aandrijving, dus we kunnen nog alle kanten uit. Wat betreft mijn opmerking dat je leuke dingen kunt doen met Itrain daar bedoel ik bv. mee het toewijzen van een sein virtueel, als ik het goed begrijp hoef je hier dus geen speciale seindecoders voor aan te kopen maar is het via Itrain virtueel in het programma toewijzen, daarnaast kun je indien gewenst nog steeds fysiek een sein plaatsen , indien ik dit niet goed heb begrepen dan hoor ik het graag als leek. Verder is het inregelen van een schaduwstation mogelijk met Itrain, en komende uit het analoge tijdperk inzaken het aansturen van wissels en seinen gaat er nu dus een wereld met mogelijkheden open. Daarnaast willen wij graag zien welke trein zich in welk blok bevindt, alle locs zijn voorzien van een ESU decoder versie 4, dus railcom aan boord. Tevens heb ik moeten concluderen dat er veel bezetmelders zijn maar niet elke bezetmelder uitgerust is voor railcom, en die dat wel kunnen zijn flink aan de prijs. Dan is de keuze van BiDiB in combinatie met Itrain voor ons een keus die het proberen waard is. En ja er zijn veel andere systemen die ook veel kunnen, en wij realiseren ons dat er nog veel te leren is, en dat die kennis zal vooral worden vergaard door het straks in de praktijk gaan werken met de gemaakte keus, je zult al hebben begrepen dat de voorkeur uit gaat van componenten van bij voorkeur een of twee fabrikaten en het liefst niet zelf een printje etc te maken. Dat is niet mijn ding, kabels trekken en de software leren kennenetc dat hoort erbij, maar we proberen ons een weg te zoeken naar het aansturen van de baan met een systeem waar we ons prettig onder voelen. En voor het moment lonkt de combinatie BiDiB Itrain als de juiste partner 😇. Met een vriendelijke groet.  Ted
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2018, 22:04:56 door Ted von Klinkenhofen »
HO gelijkstroom, Ecos2, wil aan de slag met Itrain in combinatie met BiDiB.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #152 Gepost op: 02 oktober 2018, 20:46:47 »
Lenz ABC en BiDibus zijn zo ongeveer de twee uitersten waar het gaat om de mogelijkheden van digitale automatisering. Lenz ABC is eigenlijk een variant op analoog automatiseren. BiDibus met Itrain een geheel andere aanpak met aanzienlijk meer mogelijkheden.

Laat ik voorop stellen dat ik graag veel leer over BiDibus. Dank daarvoor. Wil alleen nog graag weten of er bij het schakelen van seinen en wissels nog altijd DCC nodig is of dat dat direct via BiDibus kan.

Maar ik heb ook het idee dat hier vooral mensen aan Bidibus zijn begonnen met weinig ervaring met digitaal rijden en automatiseren. Dan is ook niet onmiddellijk duidelijk wat er bijzonder is aan BiDibus. Volgens mij vooral dat het is ingericht op bidirectionele communicatie op een manier die nog niet eerder is vertoond, zeker in combinatie met een besturingsprogramma als Itrain dat iets met de informatie van Railcom doet.

Het idee van een universele bus waarover het dataverkeer wordt geleid is niet erg nieuw. Xpressnet en Loconet zijn al een jaar of 25 oud. BiDibus zal nog wat sneller dan Loconet zijn, maar op de meeste zolderbanen is dat niet erg relevant.
Ook zonder Railcom kan een proramma de treinen volgen Ted. Als je een loc op de baan zet moet je het programma vertellen welke loc het is en waar je hem plaatst, dat wel. Maar daarna zal het programma de loc volgen en ook laten zien waar die zich bevindt.

Nut en noodzaak van Railcom zijn hier al vaker besproken. Echt grote voordelen gelden vooral voor een grote baan. Dat geldt denk ik ook voor BiDibus.
Maar het is een hobby. En ik kan me goed voorstellen dat BiDibus hobbylol op zich is en alle aardigheden van Railcom ook. Met ik denk 100 plus decoders hou ik het nog maar even op de ouwe trouwe Lenz met een computerinterface en terugmelding via Xpressnet.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #153 Gepost op: 02 oktober 2018, 22:04:39 »
hoi,

Maar ik heb ook het idee dat hier vooral mensen aan Bidibus zijn begonnen met weinig ervaring met digitaal rijden en automatiseren. Dan is ook niet onmiddellijk duidelijk wat er bijzonder is aan BiDibus. Volgens mij vooral dat het is ingericht op bidirectionele communicatie op een manier die nog niet eerder is vertoond, zeker in combinatie met een besturingsprogramma als Itrain dat iets met de informatie van Railcom doet.

Je slaat de spijker op zijn kop. Het zit hem vooral in de andere zaken dan de combinatie met software. Ze hebben met de nieuwe bus geprobeerd om alles te combineren, terugmelding baan, terugmelding decoders, versterkers, handregelaars, enzovoort. Om alles aan elkaar te knopen gebruiken ze standaard CAT-kabels met standaard RJ45 stekkers (8 aders). Lekker goedkoop en betrouwbaar. Voor het gegevensverkeer gebruiken ze bestaande technieken zoals RS485, DCC en Railcom voor de veschillende specifieke toepassingen en daarnaast een eigen BiDi-protocol.

Het idee van een universele bus waarover het dataverkeer wordt geleid is niet erg nieuw. Xpressnet en Loconet zijn al een jaar of 25 oud. BiDibus zal nog wat sneller dan Loconet zijn, maar op de meeste zolderbanen is dat niet erg relevant.

Inderdaad het idee is al heel erg oud.  :)

we hier gekozen hebben voor BiDiB in combinatie met Itrain is dat toch een overbodig iets in dit geval, het is toch softwarematig in te regelen met Itrain, dan zijn die modules niet nodig ?

Ja, dat is overbodig. De software regelt dat. Dat is niet echt uitzonderlijk. Alleen is het ABC-systeem wel de "goedkoopste" manier van een enige vorm van automatisering / pendelen op een digitale baan.

Wat betreft mijn opmerking dat je leuke dingen kunt doen met Itrain daar bedoel ik bv. mee het toewijzen van een sein virtueel, als ik het goed begrijp hoef je hier dus geen speciale seindecoders voor aan te kopen maar is het via Itrain virtueel in het programma toewijzen, daarnaast kun je indien gewenst nog steeds fysiek een sein plaatsen , indien ik dit niet goed heb begrepen dan hoor ik het graag als leek. Verder is het inregelen van een schaduwstation mogelijk met Itrain, en komende uit het analoge tijdperk inzaken het aansturen van wissels en seinen gaat er nu dus een wereld met mogelijkheden open. Daarnaast willen wij graag zien welke trein zich in welk blok bevindt, alle locs zijn voorzien van een ESU decoder versie 4, dus railcom aan boord.

Allemaal dingen die standaard in de diverse softwareprogramma's zitten. Deze zaken zijn niet afhankelijk zijn van Bidib of een ander bus- / (terug)meldsysteem die je gebruikt. Meer of het softwarepakket het kan ;) Had je naar het softwarepakket Koploper, RocRail, win-digipet of een ander pakket gekeken dan was je er achter gekomen dat alles ook daar mogelijk is. Het ene pakket heeft mogelijk een steilere leercurve dan de andere. iTrain heeft een wat minder steile leercurve.

Tevens heb ik moeten concluderen dat er veel bezetmelders zijn maar niet elke bezetmelder uitgerust is voor railcom, en die dat wel kunnen zijn flink aan de prijs. Dan is de keuze van BiDiB in combinatie met Itrain voor ons een keus die het proberen waard is.

Railcom is vooral terugmelding van de lok naar de centrale / software op de computer. Als die er niets meedoet heeft het geen nut om dure railcom-bezetmelders aan te schaffen. Zie je meerwaarde in het feit van het melden van "hier ben ik", "foutmeldingen" en "programmeren tijdens rijden" van de lok en het speelelement, de XF-commando's:  "brandstof is op", "ik moet tanken". Zie ook NMRA 9.3.2 Railcom beschrijving. (Märklin heeft dat deel geleend voor het speelelement in zijn MFX+-protocol) Dan is Railcom een leuke optie. Zeker als je softwarepakket daar mee dingen kan doen. Zoals de trein naar de kolenbunker laten gaan om kolen bij te vullen. Naast de lokdecoders kan je met Railcom ook bij accessoiredecoders een aantal terugmeldingen krijgen, daar zal BiDiB niet echt gebruik van maken. Het is een afweging voor het deel wat teruggemeld wordt aan de centrale / software zoveel meerwaarde om de duurdere railcom-bezetmelders te rechtvaardigen.

... maar we proberen ons een weg te zoeken naar het aansturen van de baan met een systeem waar we ons prettig onder voelen. En voor het moment lonkt de combinatie BiDiB Itrain als de juiste partner 😇

Je zal zeker een goed gevoel er bij moeten hebben. Anders moet je het niet doen ;) Dus als de bestaande combinatie je voldoening geeft dan moet je het niet laten. ;)

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2018, 22:07:27 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #154 Gepost op: 03 oktober 2018, 13:48:23 »
Sorry in 1985 kwam Trix met zijn digitale systeem, Selectrix. Dit is voorzien van een bidirectionele bus. Dus op deze bus wordt alles  aangsloten (terugmelders, seinen, wissels en bedenk maar verder). Ik zit me in dit draadje steeds meer te verbazen. De ene mooie bus na de andere wordt onder DCC tevoorschijn getoverd, waarbij het steeds meer op Selectrix gaat lijken. Inmiddels is de Selectrix bus opgevolgd door versie 2, waarbij het aantal adressen flink is uitgebreid (9999 adressen, net zoals DCC). Hierbij is helaas het synchrone dataverkeer een beetje verloren gegaan.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #155 Gepost op: 03 oktober 2018, 14:03:49 »
Volgens mij is de SX-bus niet bidirectioneel zoals hier bedoeld Gerard. Decoders kunnen niet terugpraten toch?
De SX-bus was wel een vroege toepassing van het idee om dataverkeer over een aparte bus te laten verlopen en zo flink verwerkingssnelheid te winnen. Ook toen was er al de vraag of dat voor de gemiddelde zolderbaan erg van belang is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #156 Gepost op: 03 oktober 2018, 14:25:43 »
Henk,

De Selectrix bus is wel Bidirectioneel. Was al vanaf het begin zo. De allereerste locdecoders voor dit formaat konden, al werd er geen gebruik van gemaakt, hun adres uitzenden. Dit was voordat er Railcomm o.i.d. bestond. Er zijn maar 3 bus-systemen binnen dit systeem, t.w. de rails-, booster- en schakel-/meld-bus. Overigens BiDiB heeft er maar 2, de rail- en schakel-/meld-/booster-bus.
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2018, 14:32:01 door Sandopie »
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #157 Gepost op: 03 oktober 2018, 14:45:41 »
Ik begrijp altijd dat de informatie naar de locs via de railuitgang verloopt (dus niet via de SX-bus) en het transponderadres wel via de SX-bus. Zeg maar cirkelcommunicatie.
Nou ja de SX-bus is bidirectioneel in de zin dat comunicatie naar de schakeldecoders en van de terugmelders over dezelfde lijn kan verlopen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #158 Gepost op: 03 oktober 2018, 15:17:33 »
Zover ik de verhalen over Bidib begrijp is het exact gelijk. Centrale praat met locdecoders over de rails. Er zijn speciale terugmeldmodules, die de centrale af en toe de mond snoert en luistert wat er door de locdecoder op de rails geplaatst word. Dit wordt dan vervolgens via de Bidib bus teruggemeld aan de computer.
Bij Selectrix is dat hetzelfde. Computer praat met de centrale die het weer doorverteld aan de locdecoder. Af en toe grijpt een terugmeldmodule in en snoert de centrale de mond. De locdecoder meld zijn verhaal aan de terugmelder die het op de SX-bus zet. Nu komt het verschil: De SX-bus wordt door de centrale aan de computer gemeld (moderne centrales). Bij e1n bus systemen is de loc-decoder data ook opde SX-bus te vinden. Door dus naar de SX-bus te luisteren kan een loc bestuurd worden zonder tussenkomst van een computer.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Ted von Klinkenhofen

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #159 Gepost op: 05 oktober 2018, 17:20:32 »
hoi,



Inderdaad het idee is al heel erg oud.  :)



Allemaal dingen die standaard in de diverse softwareprogramma's zitten. Deze zaken zijn niet afhankelijk zijn van Bidib of een ander bus- / (terug)meldsysteem die je gebruikt. Meer of het softwarepakket het kan ;) Had je naar het softwarepakket Koploper, RocRail, win-digipet of een ander pakket gekeken dan was je er achter gekomen dat alles ook daar mogelijk is. Het ene pakket heeft mogelijk een steilere leercurve dan de andere. iTrain heeft een wat minder steile leercurve.

Railcom is vooral terugmelding van de lok naar de centrale / software op de computer. Als die er niets meedoet heeft het geen nut om dure railcom-bezetmelders aan te schaffen. Zie je meerwaarde in het feit van het melden van "hier ben ik", "foutmeldingen" en "programmeren tijdens rijden" van de lok en het speelelement, de XF-commando's:  "brandstof is op", "ik moet tanken". Zie ook NMRA 9.3.2 Railcom beschrijving. (Märklin heeft dat deel geleend voor het speelelement in zijn MFX+-protocol) Dan is Railcom een leuke optie. Zeker als je softwarepakket daar mee dingen kan doen. Zoals de trein naar de kolenbunker laten gaan om kolen bij te vullen. Naast de lokdecoders kan je met Railcom ook bij accessoiredecoders een aantal terugmeldingen krijgen, daar zal BiDiB niet echt gebruik van maken. Het is een afweging voor het deel wat teruggemeld wordt aan de centrale / software zoveel meerwaarde om de duurdere railcom-bezetmelders te rechtvaardigen.

Je zal zeker een goed gevoel er bij moeten hebben. Anders moet je het niet doen ;) Dus als de bestaande combinatie je voldoening geeft dan moet je het niet laten. ;)

Groet Ronald.

Hallo Ronald, uiteraard heb ik tijdens mijn zoektocht ook naar andere programma's gekeken, uiteindelijk gekozen voor Nederlands fabricaat, en Koploper was inderdaad zeer zeker gezien de mogelijkheden ook een optie geweest, maar uiteindelijk toch gekozen voor Itrain, kwam net iets "gelikter" op mij over en ook het gegeven dat het werken met BiDiB in dit programma natuurlijk als een mogelijkheid naar voren kwam mede de keus bepaalt, en ja, ik denk dat er zonder railcom ook  een modelbaan goed door diversen  andere programma's aan te sturen is, maar omdat het gehele locomotievenpark voorzien is van ESU decoders serie 4, en wij graag gebruik willen maken van ondermeer de bezetmeldingen zoals dat met railcom mogelijk moet zijn is de keus aansturen met BiDiB en Itrain gemaakt.
Maar ben het helemaal met je eens dat de huidige markt genoeg keus biedt aan programma's en bezetmelders zonder railcom die een volwaardige aansturing waarborgen.
Hier was de gedachte ook mede, als we dan toch helemaal opnieuw beginnen, dan ook maar eens nieuwe paden inslaan...

Met vriendelijke groet,

Ted, Adrie en Horst (terug in de wereld van HO, voorheen Spoor G rijders)
HO gelijkstroom, Ecos2, wil aan de slag met Itrain in combinatie met BiDiB.

Ted von Klinkenhofen

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #160 Gepost op: 19 februari 2019, 18:31:47 »
Bijgaand twee filmpjes over BiDiB gevonden op You Tube, met wat nadere uitleg. https://youtu.be/VYAGw9vLiGchttps://youtu.be/xeXshQ8GLP0    Deze produkten zijn overigens ook in Nederland te verkrijgen bij Modeltreinen Atelier Apeldoorn.
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2019, 18:35:50 door Ted von Klinkenhofen »
HO gelijkstroom, Ecos2, wil aan de slag met Itrain in combinatie met BiDiB.