Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Hondsrugbaan door Noordernet
Vandaag om 20:38:51
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
  

Auteur Topic: Baanplan in U-vorm, H0  (gelezen 7544 keer)

patrickvr

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Baanplan in U-vorm, H0
« Gepost op: 19 februari 2019, 07:59:26 »
Beste Iedereen,

Ik ben een plan aan het maken voor een nieuw modelspoorbaantje.
Momenteel ligt er een baan op zolder gemaakt van Lima rails en dat heeft gewoon beperkingen.
Daar ik een beetje aan het geld moet denken heb ik gekozen voor Piko A Rails.
De baan zelf is voor mijn autitische zoon en voor autitische kinderen. Wat belangrijk is, is dat de treinen rijden, rangeren etc is voor hun niet belangrijk.
Nu heb ik een plan gemaakt in Wintrack en mijn vraag is eigenlijk wat kan ik veranderen of verbeteren. Misschien zie ik iets over het hoofd.
Ik wil ook 2 richtingen en digitaal gaan rijden.

Alvast bedankt voor de hulp!

gr.
Patrick

« Laatst bewerkt op: 19 februari 2019, 09:41:09 door Bert van Gelder »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: U plan H0
« Reactie #1 Gepost op: 19 februari 2019, 08:48:28 »
De baan zelf is voor mijn autitische zoon en voor autitische kinderen. Wat belangrijk is, is dat de treinen rijden, rangeren etc is voor hun niet belangrijk.

In dat geval lijkt het me een prima baanplan. Je kan er altijd nog wat langere opstelsporen aan toevoegen.
Ik zou wel de sporen niet zo dicht bij de rand van de tafel leggen. Een ontsporing is één ding, een duik van de tafel is veel vervelender.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: U plan H0
« Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2019, 09:23:10 »
Een leuk en veelzijdig plan. Flinke rijlengte en en lekker heen en weren.
Alleen de achterste sporen links zijn eigenlijk niet te bereiken als daar wat gebeurt en links boven al helemaal niet.
Een centimeter of 85 kan je nog net bij.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

patrickvr

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: Baanplan in U-vorm, H0
« Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2019, 09:45:40 »
Een leuk en veelzijdig plan. Flinke rijlengte en en lekker heen en weren.
Alleen de achterste sporen links zijn eigenlijk niet te bereiken als daar wat gebeurt en links boven al helemaal niet.
Een centimeter of 85 kan je nog net bij.

Carel

Beste Carel,

Bedankt voor je reactie, de achterste sporen links zijn niet te bereiken? Ik begrijp het niet precies. Dat gedeelte wat naar de schaduwstation gaat?

In dat geval lijkt het me een prima baanplan. Je kan er altijd nog wat langere opstelsporen aan toevoegen.
Ik zou wel de sporen niet zo dicht bij de rand van de tafel leggen. Een ontsporing is één ding, een duik van de tafel is veel vervelender.

Beste Henk,

Ook bedankt voor je reactie en meedenken, ik ga eens kijken of ik langs de rand een plexiglas bescherming kan maken, dan is de baan ook beschermd tegen onverwachte bewegingen.
Waar zouden deze opstelsporen kunnen komen? Wat zijn uw gedachten?

gr.
Patrick

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Baanplan in U-vorm, H0
« Reactie #4 Gepost op: 19 februari 2019, 09:50:26 »
Ik zie nu pas dat er een schaduwstation is. Dan zijn er waarschijnlijk opstelsporen genoeg. Het ging mij om de afwisseling van treinen, maar dat is al met een schaduwstation geregeld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Baanplan in U-vorm, H0
« Reactie #5 Gepost op: 19 februari 2019, 09:57:16 »
Hallo Patrick,
De basis lijkt me prima. Een dubbelsporig ovaal, dus je kunt flink rijden. Om iets meer afwisseling te krijgen zou je nog een of meerdere trajecten kunnen toevoegen (het is nu heel erg rondje rijden). Door bv een splitsing te maken krijg je als bediener meer te doen.

Alleen mist er nog wat in je schets. Ik begrijp dat je aan de achterkant een schaduwstation hebt, maar ik zie ook dat er nog 2 aftakkingen van/naar een klimspiraal zijn. Waar gaat dat heen dan? Een ander niveau? Zo ja, hoe ziet dat er dan uit?

De bereikbaarheid is wel een punt van aandacht (wat Henk ook al aangaf). Kun je ook achter de baan komen? Of staat hij aan 3 zijden tegen de muur?
 
Ik wil ook 2 richtingen en digitaal gaan rijden.
Wat bedoel je hier met 2 richtingen? Dat je op 1 spoor in beide richtingen wilt kunnen rijden? Ook op de dubbelsporige hoofdbaan?

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

patrickvr

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: Baanplan in U-vorm, H0
« Reactie #6 Gepost op: 19 februari 2019, 10:07:13 »
Hallo Wim,

Inderdaad op een spoor in 2 richtingen rijden.
De klimspiraal begint rechtsonder (buiten wat ik nu getekend heb) en klimt daar en dan over de baan en zakt langzaam dan naar waar staat einde klimspiraal.

De baan staat op zolder en ik kan van alle kanten erbij, dat is wel nodig want de kinderen lopen overal langs en staan overal te kijken.

Misschien wel belangrijk om te vermelden is dat ik geen ervaringen heb met het modelspoor. Ik ben absoluut geen specialist erin en ben ongeveer een jaar geleden gewoon begonnen met de gedachte we zien wel.
Ik zou er ook wel meer afwisseling in willen echter ik ben waarschijnlijk niet zo goed om te zien waar dat kan. Waar kan ik nog wat veranderen of hoe zou u het doen.

Bedankt voor het meedenken!

gr.
Patrick
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2019, 12:29:36 door 44 »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Baanplan in U-vorm, H0
« Reactie #7 Gepost op: 19 februari 2019, 10:30:59 »
Ok, de bereikbaarheid is dus geen probleem  (y)

De klimspiraal begint rechtsonder (buiten wat ik nu getekend heb) en klimt daar en dan over de baan en zakt langzaam dan naar waar staat einde klimspiraal.
Duidelijk. Het woord "spiraal" bracht me in verwarring. Ik dacht dat je een helix-achtige constructie bedoelde. Het is dus eigenlijk gewoon een hoger liggend traject. Maar dat betekent wel dat de baan dus groter is dan wat je nu hebt getekend, aangezien het spoor "naar de klimspiraal" de baan af loopt... Hoeveel extra ruimte heb je dan?
Verder valt me hier op dat je aftakt van het tegenspoor (er even van uitgaand dat je rechts gaat rijden, zoals in NL gebruikelijk). Dat betekent dat je een stukje tegen de normale rijrichting in moet rijden om op dit traject te komen. Dat lukt alleen als je vanuit het schaduwstation komt.

Inderdaad op een spoor in 2 richtingen rijden.
Wil je dat dan op alle sporen of alleen op de verbindingen met het schaduwstation? Ik zou voor het laatste gaan en op de dubbelsporige baan 1 spoor per richting houden. Als je wel in beide richtingen gaat rijden, beperk je het treinverkeer erg sterk.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

patrickvr

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: Baanplan in U-vorm, H0
« Reactie #8 Gepost op: 19 februari 2019, 11:18:35 »
Misschien moet ik dan toch maar het idee laten gaan om in 2 richtingen te gaan rijden.
1 is eenvoudiger en ik kan de wissels open rijden.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Baanplan in U-vorm, H0
« Reactie #9 Gepost op: 19 februari 2019, 13:57:20 »
Als linksboven wat ontspoort moet je ruim anderhalve meter ver reiken om een wagon te pakken lijkt me. Dat lukt niet.

Carel

Sorry lees nu pas dat je helemaal rondom de baan kan lopen. Ging er van uit dat de buitenkant tegen de muur aan staat.
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2019, 13:59:52 door Carel Ruysink »
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Baanplan in U-vorm, H0
« Reactie #10 Gepost op: 19 februari 2019, 14:08:49 »
Misschien moet ik dan toch maar het idee laten gaan om in 2 richtingen te gaan rijden.
1 is eenvoudiger en ik kan de wissels open rijden.
Wat was de reden dat je in 2 richtingen wilt rijden? In het groot wordt dat toch ook niet gedaan bij dubbelspoor? Daar heeft ieder spoor zijn vaste richting.
Bij enkelspoor is het een ander verhaal. Daar moet je beide richtingen op kunnen. En dat beperkt direct het treinverkeer. Om treinen die in tegenovergestelde richting rijden elkaar te laten passeren, zijn uitwijkmogelijkheden nodig, dus kruisingsstations. Maar ook dan is het aantal treinen beperkt. Vandaar dat er bij drukke lijnen al snel dubbelspoor wordt aangelegd. Met een vaste richting voor ieder spoor (in NL is dat dus doorgaans rechts rijden) stijgt de capaciteit van het baanvak aanzienlijk.
Mocht je nou bij dubbelspoor toch ook links willen rijden, dan rij je dus eigenlijk tegen de normale richting in. Dat blokkeert onmiddelijk het hele baanvak en dat is nou net niet de bedoeling.
Voor de afwisseling zou je het hogerliggende traject als enkelsporig traject kunnen uitvoeren, met in het midden een kruisingsstation.
Ik zal vanavond eens een schetsje maken.
Groet, Wim

Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

patrickvr

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: Baanplan in U-vorm, H0
« Reactie #11 Gepost op: 19 februari 2019, 14:22:27 »
Beste Wim,

De reden in 2 richtingen te rijden is dat het wellicht leuker was voor de kinderen. Ik had geen andere reden.

Maar ik ben erg nieuwsgierig naar je schets!

gr

Patrick

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Baanplan in U-vorm, H0
« Reactie #12 Gepost op: 19 februari 2019, 16:35:55 »
Ik ben bang dat het dan binnen de kortste keren helemaal vast loopt. Tenzij je maar 1 trein per spoor laat rijden, maar dat maakt het weer veel minder interessant; dan rijdt er bijna niets. Aangezien je aangaf dat de kinderen juist willen rijden, denk ik dat het beter is vaste richtingen te nemen. Dan kun je veel meer treinen laten rijden. Net als in het grootbedrijf. :)

Er bestaan wel uitzonderingen natuurlijk, maar daar heb je op veel meer plaatsen overloopwissels nodig. In je huidige plan heb je eigenlijk maar 1 mogelijkheid om van binnen naar buitenbaan te switchen (en weer terug).
Maar zelfs als je er 4 extra mogelijkheden bij plant, dan nog krijg je opstoppingen omdat de treinenloop wordt belemmerd.

Ik zou het dus simpel houden. Vanavond maak ik het schetsje.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Baanplan in U-vorm, H0
« Reactie #13 Gepost op: 19 februari 2019, 16:50:42 »
Je gaat digitaal rijden, en ik neem aan ook met handbesturing? Dan kunnen ze vanzelf in twee richtingen. Komen ze er vanzelf achter dat dat beperkingen oplevert. Op de binnenste ring kunnen ze elkaar passeren in het stukje dubbelspoor. Gezien  het doel lijkt mij dat dit sporenplan al spannend genoeg is.

patrickvr

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: Baanplan in U-vorm, H0
« Reactie #14 Gepost op: 19 februari 2019, 17:25:56 »
Ik ben bang dat het dan binnen de kortste keren helemaal vast loopt. Tenzij je maar 1 trein per spoor laat rijden, maar dat maakt het weer veel minder interessant; dan rijdt er bijna niets. Aangezien je aangaf dat de kinderen juist willen rijden, denk ik dat het beter is vaste richtingen te nemen. Dan kun je veel meer treinen laten rijden. Net als in het grootbedrijf. :)

Er bestaan wel uitzonderingen natuurlijk, maar daar heb je op veel meer plaatsen overloopwissels nodig. In je huidige plan heb je eigenlijk maar 1 mogelijkheid om van binnen naar buitenbaan te switchen (en weer terug).
Maar zelfs als je er 4 extra mogelijkheden bij plant, dan nog krijg je opstoppingen omdat de treinenloop wordt belemmerd.

Ik zou het dus simpel houden. Vanavond maak ik het schetsje.
Groet, Wim

Ik ben erg benieuwd, ik heb gewoon geen ervaring hoe het zou moeten rijden. En ben ook dankbaar voor uw hulp!