Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronald Halma
Vandaag om 08:51:50
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door ES44C4
Vandaag om 07:57:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
  

Auteur Topic: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)  (gelezen 40860 keer)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #15 Gepost op: 19 februari 2019, 23:19:18 »
Mooi geworden!

Het grappige is dat het orgineel op 76 cm spoor rijdt, wat overeenkomt met 16 mm in Oe 8)
Het LGB materiaal is allemaal meterspoor ;D

Inspirerend! Ik heb zelf ook nog ergens wat Magic Trains-spul liggen...

Vriendelijke groeten,

Tis
********

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #16 Gepost op: 20 februari 2019, 11:24:40 »
Heren, dank voor de feedback.
...wat is de radstand van dit locje?
De radstand is ± 34 mm. Maar waarom wil je dat eigenlijk weten?  ???

Het grappige is dat het orgineel op 76 cm spoor rijdt, wat overeenkomt met 16 mm in Oe 8)
Het LGB materiaal is allemaal meterspoor ;D
Er wordt natuurlijk nogal wat gesjoemeld met schaalverhoudingen in de modelspoorwereld. De chaos in modelspoorschalen is natuurlijk veroorzaakt doordat in den beginne elke fabrikant z’n eigen schaal bedacht. En dan zijn er natuurlijk ook nog de verschillen tussen Amerikaanse, Engelse en Europese schalen.
Ikzelf vind 0e (1:43,4 en 1:45) en 0n30 (1:48) een prettige schaal om mee te werken omdat ze op H0-spoor (16,5 mm) rijden en daar heb ik nog wel wat van liggen. Eigenlijk ben ik veel meer een modelbouwer dan een modelspoorder, dus vind ik een grote keuze aan bijkomend scenery-materiaal ook wel belangrijk.
Zo is 1:48 bijvoorbeeld een schaal waar veel militair-spul wordt geleverd.


▲ En zo is bijvoorbeeld 1:48 ook een schaal waarin poppenhuizen worden gemeubileerd. Spullen die ik niet zelf hoef te maken scheelt weer een boel werk.

Citaat
Inspirerend! Ik heb zelf ook nog ergens wat Magic Trains-spul liggen...
Jammer, daar zou je eigenlijk iets leuks mee kunnen doen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #17 Gepost op: 20 februari 2019, 17:26:24 »
Ondertussen ben ik bezig geweest met het bijgeleverde personenrijtuig.


▲ Als je het zo eens bekijkt dan is het eigenlijk een heel een sneu wagonnetje zonder enige details of extra's en van die Oud-Beierse belettering wordt ik ook niet vrolijk. Bovendien vind ik de instap bij de balkons erg smal.


▲ Dus heb ik bedacht om ik het onderstel van deze wagon in tweeën zagen. Op die manier wordt de wagon wel wat langer, maar kan ook weer niet te lang worden anders rijdt-ie zich uit de bocht. LGB heeft dit probleem opgelost door met de bocht meedraaiende wielen onder de wagons te zetten. Maar dat gaat me te ver. Dat houten vloertje is de eerste basis voor het interieur.


▲ Met een plaatje styreen heb ik het spul weer aan elkaar geplakt. De extra plank op de balkons geven net genoeg breedte zodat de Preisertjes een beetje behoorlijk kunnen instappen.


▲ De cabine wordt normaal vastgeklikt op het onderstel, maar daar zal ik nu schroefjes voor moeten gebruiken omdat het spul nu niet meer past.


▲ Het gat in de constructie heb ik opgelost door er aan beide kanten kisten onder te hangen.


▲ Doordat de instap breder is geworden heb ik de treeplanken ook breder moeten maken.


▲ En ik had ook nog wat luchtslangen liggen en ik denk dat er nog wel een paar handgrepen op de cabine kunnen.

Het kunststof waar dit hele setje uit is gegoten is net weer wat anders en het kunststof waar huisjes en vliegtuigen van zijn gegoten. En dat betekent dat de lijm die ik normaal gebruik bij dit project niet best plakt en gebruik ik dus nu meestal secondenlijm. Nadeel van secondenlijm is dat het niet zo lekker doseert.


▲ Dus heb ik bedacht dat ik het spul eerst maar eens wat ga opschuren. Dat lijkt me niet alleen beter voor de verf, maar ik denk ook dat de lijm dan wat beter plakt doordat je de structuur open schuurt.


▲ En om die wat saaie buitenkant wat leven in te blazen heb ik er vast wat lijstwerk opgeplakt. Het dak geeft ook niet veel vreugde, dus daar komen van dakventilatiedingen op en stroken plakband.
Enfin, tot zover.
Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #18 Gepost op: 21 februari 2019, 14:18:22 »
Kleine update
Ik heb vast even een begin gemaakt met het interieur van dat personenrijtuig.


▲ Op zich wel handig bedacht: er zitten groeven in de kozijnen waardoor je de ruiten er zo in kunt schuiven. Maar aan de binnenkant wil ik toch ook iets van een deur maken.


▲ Ik heb wel eens betere deuren gemaakt, maar omdat deze deur alleen vanaf de zijkant te zien is kan dit misschien best.


▲ Rechts van de deur komt het toilet en voor de maat heb ik alvast even een bank gemaakt. Er komt dus ruimte voor 28 Preisertjes.


▲ Nou ja Preisertjes? Het zijn slecht gegoten 1:48 B-keuze poppetjes, maar achter glas kunnen ze prima en ze waren voor een koopje. Ik ben natuurlijk een beetje aan het sjoemelen met de schaalverhouding want dit rijtuig zou 1:45 moeten zijn, maar doordat de passagiers 1:48 zijn hebben ze net wat meer beenruimte. De vloer waarop het hele spul komt laat ik los zitten. Dat werkt een stuk makkelijker.


▲ Doorkijkje vanaf de deur aan de andere kant van de cabine.
Enfin,
Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Gerard van de Weijer

  • Online Online
  • Berichten: 306
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #19 Gepost op: 21 februari 2019, 19:00:40 »


▲ Doorkijkje vanaf de deur aan de andere kant van de cabine.
Enfin,
Tot zover.

De ervaring met kleinere figuren achter glas is dat het meer diepte geeft.
Ik heb dezelfde figuren en gebruik ze ook als passagier.
Top zoals je het uitlegt.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2019, 20:33:18 door Bert van Gelder »

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #20 Gepost op: 21 februari 2019, 20:19:58 »
Om maar even on-topic te blijven:

Ik vind het erg mooi wat je doet Wim. Ga door en laat zien.  (y) Als je meer inspiratie wil kijk dan op Schmalspurtreff. Duits forum. Daar is een hele afdeling over Magic Train verbouwers.

Albert.
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #21 Gepost op: 21 februari 2019, 20:36:48 »
Een paar berichten over radstand en ‘ik ben op zoek naar...’ verwijderd. Het is niet de bedoeling dat Wims’ draadje gekaapt wordt....

Gr, Bert
Team moderatoren

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #22 Gepost op: 27 februari 2019, 13:03:33 »
Ik vind het erg mooi wat je doet Wim. Ga door en laat zien.  (y)
Dankjewel Albert.
Citaat
Als je meer inspiratie wil kijk dan op Schmalspurtreff. Duits forum. Daar is een hele afdeling over Magic Train verbouwers.
Gevonden: https://www.kostenloses-forum.com/board/fleischmann-mt-145-,nxu,01642644nx1878,f,33.html
Waarschijnlijk morgen ontvang ik een pakketje van de post:


▲ Dit behoorlijk natuurgetrouwe model van de Gonobitz 3, die later Konjice 3 (K3) is gaan heten. Type: 0-4-0 (Bt n2), gebouwd in 1892 door Krauss & Co in Linz. Er moet natuurlijk nog wel een en ander aan gebeuren.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #23 Gepost op: 05 maart 2019, 11:52:13 »
Inmiddels is het pakketje met de Konjice 3 van Fleischmann bekend onder nummer 2202 ook binnen. En omdat ik voor dit locje zoveel mogelijk het originele model als voorbeeld wil aanhouden, ben ik gaan zoeken naar de verschillen. Ofwel, hoe serieus heeft Fleischmann dit 1:45 smalspoorlocje gefabriceerd: is het een geïnspireerd model (zoals LGB dat heeft gedaan met de Stainz 2) of is het een nagebouwd schaalmodel van de Konjice 3?


▲ Om een en ander wat duidelijker te bekijken heb ik een foto van de Konjice 3 vrijstaand gemaakt. Het origineel staat in het spoorwegmuseum van Ljubljana. Deze K3 rijdt op een spoorwijdte van 76 cm (Bosnische spoorwijdte) en als je een beetje snel kunt rekenen dan kom je in 1:45 uit op: 16,89 mm. Dat-ie op H0-rails rijdt klopt dus vrij aardig.
Wat opvalt is dat het stuk pijp met die trechtervormige bovenkant op mijn eerste loc, bij dit model (net achter de bladveren) is vervangen voor een vulpunt met een rode dop. Ook zitten er aan de voorkant van de ketel aan weerszijden rode handvatten, het opstapje voor de ketel is hier ook een stuk groter. dan het schaalmodel. De handgrepen bij de ingang op het machinistenhuis fors kleiner dan het model van Fleischmann.


▲ Bij dit Magic Train-model hebben ze het ronde ding achter de stoomdom vervangen door een vierkante vorm. En dan zou je denken dat die jongens van Fleischmann er gewoon de ketel van de Stainz 2 op hebben geschroefd. Neen, want daarop zit tóch weer een andere ketel. En zo blijft het toch heel intrigerend welk verhaal erachter zit en hoe ze dat bij Fleischmann zo hebben verzonnen.


▲ Voor de rest vind ik dit model aardig gelukt. Dit model heeft gesloten wielen en het echte model heeft spaakwielen. Het aandrijfwerk ziet er behoorlijk compleet uit en dat is natuurlijk een mooi gezicht als-ie rijdt.


▲ Voorop zit de originele lamp met werkende verlichting. Maar de bij het origineel in het oog springende remslang hebben ze vergeten.


▲ Achterop zit ook zo’n lamp alleen dan zonder verlichting en dat is dan wel weer jammer, net als de ook hier ontbrekende remslang.


▲ Verder hoeft er aan de details niet zo gek veel te gebeuren. Behalve dan natuurlijk aan het interieur van het machinistenhuis, waar nog wel wat werk aan zit.


▲ Aan dit K3-model gaat nog wel een en ander gebeuren, maar ik wil wel proberen om het originele model zoveel mogelijk na te bootsen. Maar het wordt zeker geen museummodel; hij komt dus lekker in de verf te zitten.


▲ Tussendoor heb ik vast hele handel even uit elkaar gehaald en dat ging eigenlijk kinderlijk eenvoudig. In die lantaarns wil ik namelijk led-verlichting inbouwen die wisselen met de rijrichting.
Enfin, tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 15260
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #24 Gepost op: 11 november 2019, 13:05:31 »
Lang geleden, Wim. Nog wat progressie gemaakt? ;)

Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • RTM in LGB
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #25 Gepost op: 13 november 2019, 12:08:24 »
Wat een leuk project!! Geinig om de Stainz in een andere schaal te zien.

Fleischmann heeft toch wel met meer dan één oog naar de LGB Stainz gekeken: de Fleischmann wielen zijn gelijk aan de LGB exemplaren.
Groeten, Henri

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #26 Gepost op: 24 november 2019, 17:21:24 »
Lang geleden, Wim. Nog wat progressie gemaakt? ;)
Nou Ronald, tussendoor ben ik druk bezig met m’n H0-projecten waardoor de 0e-projecten een beetje zijn blijven liggen. Maar wat ligt dat loopt niet weg.  :) Ondertussen ben ik wel op zoek naar allerlei onderdelen om het interieur van het machinistenhuis wat op te fleuren.

Fleischmann heeft toch wel met meer dan één oog naar de LGB Stainz gekeken: de Fleischmann wielen zijn gelijk aan de LGB exemplaren.
Tja, zoek de verschillen:


▲ De originele Stainz 2.


▲ De Stainz-versie van LGB. Volgens dit model heeft LGB tal van verschillende uitvoeringen op de markt gebracht.


▲ En Fleischmann wist er ook wel raad mee. Deze combi heeft volgens mij nooit gereden, temeer omdat de achterzijde van deze loc is afgesloten en de steenkool in de tender onbereikbaar is.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 15260
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #27 Gepost op: 24 november 2019, 19:08:57 »
Gelukkig, nog steeds alive :)

Gerard van de Weijer

  • Online Online
  • Berichten: 306
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #28 Gepost op: 24 november 2019, 22:07:19 »


▲ En Fleischmann wist er ook wel raad mee. Deze combi heeft volgens mij nooit gereden, temeer omdat de achterzijde van deze loc is afgesloten en de steenkool in de tender onbereikbaar is.

Jawel hoor, in 2016 heeft iemand mij de originele lok op een foto gestuurd
stuur mij eenPB en ik stuur deze naar jou persoonlijk
« Laatst bewerkt op: 28 november 2019, 21:04:56 door Bert van Gelder »

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #29 Gepost op: 28 november 2019, 10:17:53 »

Dag Gerard,
Als je wilt mag je die foto van mij ook wel op dit topic zetten. Ik denk dat er wel meer geïnteresseerden zijn die zo'n foto leuk vinden.  :D
« Laatst bewerkt op: 28 november 2019, 21:04:12 door Bert van Gelder »
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing