Wat zijn we aan het bouwen? > Trams en smalspoor

Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

(1/20) > >>

Wim Corduwener:
Hij stond al een tijdje op mijn dat-wil-ik-hebben-lijst: een loc van Magic Train. Dit treintje moet gaan rijden op mijn Franse diorama. Fleischmann heeft de productie van Magic Train al gestopt in 2009 en daarom is materieel van dit merk lastig te vinden en daarom betaal je natuurlijk de hoofdprijs.


▲ Dit aangekochte Magic Train "Billy" startpakket 2000 van Fleischmann, dat eigenlijk is bedoeld als kinderspeelgoed. Deze Billy heeft dan ook erg weinig kwetsbare details. Maar het locje rijdt zelfs met de bijgeleverde Mickey Mouse-trafo strak en geruisloos. En met een Fleischmann MSF-trafo 6735 tergend langzaam. Zo zie ik het graag.


▲ Dat het locje zo soepel rijdt heeft waarschijnlijk ook te maken met de verend punaises die zorgen voor een meer directe stroomafname. Het drijfwerk is wel behoorlijk basic, maar voorlopig kan ik er mee leven.


▲ Bij het startpakket is een ovaaltje Profi-rails meegeleverd. Een beetje behoorlijk smalspoorrails was waarschijnlijk te kostbaar. Ik heb nog een schoenendoos vol van dat spul: wissels, ontkoppelrails en een hele zwik meer. Die rails gaan binnenkort op Marktplaats. Ooit heb ik bedacht dat Profi-rails het antwoord was voor rails met bedding, maar zelf railbedding maken vindt ik toch fraaier.


▲ Het interieur van de machinistenhuis is sober uitgevoerd maar ik ben al blij dat er geen zichtbare motor is weggewerkt.


▲ Herman kan zich denk ik wel vinden in deze nieuwe aanwinst.


▲ Bij deze aankoop zat ook een personenwagon 2314, met een beetje klein uitgevoerde balkons en ook qua deataillering erg sober uitgevoerd.


▲ Het interieur stelt niet veel voor: de banken zijn eigenlijk niet veel meer dan vakjes waartussen de Preisertjes een plek moeten zien te vinden. Daar moet dus een heel nieuw interieur in komen.


▲ Allereerst ben ik eens gaan kijken naar die koppelingen. Ik vind ze wel wat buitensporig groot.


▲ Dus heb ik ze vervangen voor de meer bescheiden Fleischmann Profi-koppelingen en ik denk dat deze beter passen.


▲ Ik ben eerst maar eens begonnen om dat personenrijtuig uitelkaar te klikken.


▲ Als ik hier interieur wil inbouwen dan zal er ook verlichting in dit personenrijtuig moeten komen. Dat betekent dat ik de plastic spaakwielen moet vervangen voor wielen van metaal. Deze wielen zijn Ø 14 mm en ik moet dus zoeken naar wielen met dezelfde diameter en dat is nog wel even een dingetje, want de meeste H0-wielen zijn een stuk kleiner.
Enfen, tot zover deze eerste aanzet.

moonlicht:

HORNBY R8218 14.1mm
zijn wel schijf wielen, maar de goede diameter
Cor

Gerard van de Weijer:
Ik ben bezig met een 0e baan voor thuis.
Ik wil een aantal wagens zelf bouwen en ik heb mijn wielstellen (spaak) bij Piet Peetoom (G&MS) gekocht.
Alan Gibson heeft ook een aantal wielstellen spaak uitgevoerd.
Dundas Models heeft wielstellen, je moet dan zoeken onder 00

Piet Groot:
Oe is een prachtige schaal om te bouwen, behalve Magic train had je eerder ook Märklin Minex voor wisselstroom rails, wanneer je dit materieel ombouwt naar 2rail gelijkstroom heb je nog meer bijzondere zaken op de rails!
Voor Magic train waren er bekerkoppelingen en twee soorten schoorstenen, misschien heeft de voormalige importeur Otto Simon nog iets liggen!

Jouw Billy heb ik omgebouwd met de cilinders, drijfstangen en  schuifbeweging van een Piko 55er,
hij ziet er nu totaal anders uit.

Maar het grootste voordeel vindt ik dat je H0 aandrijvingen en rails kunt gebruiken en dat in deze schaal er plenty auto's zijn die je op de rails kunt zetten.


Zelf wilde ik Oe als tuinspoor gebruiken, maar helaas was dit materieel in de tuinecht te klein, dus ben ik overgestapt op spoor G.


Piet

Sven:
Ik kan me nog goed herinneren in 2009, net na het stoppen van de productie, dat ik in Houten over de beurs liep. Er waren twee stands bij elkaar die echt een hele lading aan Magic train spul aan het dumpen waren. Rijtuigen 10-15 Euro, locomotieven 30 Euro. Ik heb er toen heel wat gekocht en was eigenlijk zeer verbaasd dat men er zo snel van af wilde. Het was mij al meteen duidelijk dat dit spul spoedig in waarde zou stijgen. Ik had helaas toen niet veel geld, anders had ik de hele boel opgekocht. Maar goed, ondertussen heb ik het meeste weer verkocht. Het is heel mooi spul, maar me toch te groot. Ben me gaan richten op H0e en heb dezelfde lokjes (Minitrains) en rijtuigen (Liliput) in die schaal). Overigens passen Lego poppetjes precies in de vakjes in de rijtuigen. Is ook een beetje dezelfde schaal. Het is maar dat je het weet.  ;)

Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie