Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
7 april De Karel on tour door haes
Vandaag om 10:10:09
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
  

Auteur Topic: De Hondsrugbaan  (gelezen 113421 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #165 Gepost op: 21 januari 2020, 18:39:43 »
Hoi Evert,

Gewone open wagens kun je voor alle lading gebruiken die niet weergevoelig is: allerlei soorten steenkool, lege vaten, schroot, suikerbieten, appels, mijnhout, noem maar op.

Je wagens met de grote S op de zijkant kloppen wel qua uitstraling. Ik dacht dat ze in het echt rond 1975 verschenen. Ze kwamen bijvoorbeeld in Delfzijl. Dit Roco-model is een fractie te kort en heeft een nabootsing van klinknagels, terwijl de vergelijkbare echte NS-wagens gelast waren.

Leuk zijn ze in ieder geval wel, die wagentjes.

Wolter
Moins mais mieux.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #166 Gepost op: 22 januari 2020, 08:43:53 »
Hallo,

Heb deze week van Ronald 1974 uitgebreide informatie gekregen van dit type wagons nog hartelijk dank daar voor Ronald,  mijn eigen 2 wagons 1 met oranje  deuren en 1 helemaal bruin hebben het zelfde nummer en neem aan dat de andere oude roco's allemaal dat nummer bezitten.

Vind het niet erg want die tijd werden de nummer minder scherp af gedrukt,en heb 13 wagons gekocht zonder doos van MP daar zaten ook een paar gs en een NS kolen wagons bij (EDS) met verzend kosten nog net geen 4 euro per stuk, dus mag eigenlijk helemaal niet zeuren.

Maar soms roepen bepaalde dingen mij vragen op, waar ik wel een antwoord op krijg en tegelijkertijd komen er ook weer vragen bij.

Als ik goed begrijp zijn alle roco's kleurvarianten en met een NS logo er op, maar volgens de lijst van Ronald hebben de wagons een technische code 2210, 2220, 2230 2240 en 2250, hoe kan ik deze terug vinden want op mijn wagons staan 21 riv 84 ns 501 2136-8 en daar onder een 0 of een O.
In de lijst staan codes Eo E-z en E dit zijn de wagons die lijken op het roco model ,maar op de foto staat dus een 0 of O , dus een afwijkende code.


BVD en vgr Evert. 

Ronald1974

  • Gast
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #167 Gepost op: 22 januari 2020, 10:18:28 »
Hoi Evert,

Deze wagon.




21 RIV 84 NS 503 5 010 - 1
Volgens tabel de Code 2220



De - 1 is het computer controle nummer deze kan je zelf met behulp van het wagon nummer zelf berekenen.
De O of 0 moet zijn E-z.

Info over het ontstaan van de wagon.



Hoop dat het zo wat helderder is geworden hoe je kan zoeken naar de info met behulp van wat ik je hebt toegestuurd.

Mvg Ronald Hofmeester
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2020, 10:20:59 door Ronald1974 »

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #168 Gepost op: 22 januari 2020, 10:44:01 »
Hallo Ronald nu valt het kwartje , compleet over de regel heen gelezen, maar mijn wagon heeft wel een ander nummer en dat zette mij ook op het verkeerde been.




dit zijn de opschriften , scherper kan ik ze niet krijgen dus krap aan leesbaar

nu pas kan ik de tekst lezen waar het zwarte vlak normaal zit  ;D


Hartelijk dank Ronald  (y)

mvgr Evert

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #169 Gepost op: 28 januari 2020, 09:44:46 »
Ben nog bezig met het uitzoeken van de nummers die op de E'tjes staan, maar ben ook dagelijks aan het rijden met mijn nieuwe 1152 met een sleep van 10 E'tjes.
Al hoe wel deze lok nooit een trein met E'tjes heeft gereden (volgens het boek van de NS serie 1100) daar waren ze in het echt waarschijnlijk te licht voor.

Zo als ik al eerder in dit draadje heb gemeld dat de openbak wagens ook wel worden genoemd in Zuidbarge kwamen ,nu rangeer ik voornamelijk op het tweede niveau.
Heb daar te weinig wissels liggen, deels bewust , heb nog een aantal engelse wissels van fleischmann maar die weigeren allemaal op 1 of 2 sporen stroom door te geven.
En vraag mij af waar dat vandaan komt, ze zijn best prijzig maar zag dat piko ook met rails met bedding komt en  met meegebogen wissels hoop voor R3 naar 4 zo kunnen de perrons wat langer gemaakt worden.
Maar dat is een zorg voor in de toekomst , nu even terug naar het rangeren gebruik nu 2 lok's op niveau twee , en voor het klim werk meest al een BR212 van roco.


dit is mijn favoriet de BR212 hier sleep ik de treinen mee naar boven , voor deze overweg zit een wissel , rangeer de trein naar dat spoor en een 2400 brengt (lees duwt )de trein naar Zuidbarge, in het echt gebeurde dat met een sik.
De trein kwam in Emmen aan en een deel ging naar de AKU met een 2400 en voor Zuidbarge was er een sik die de paar wagons naar de haven van Zuidbarge duwde.

Dat rangeren geeft mij heel veel plezier, ook als er een trein van beneden de twee hoofdsporen moet kruisen, je wacht bijvoorbeeld tot dat de personen trein (DE1,2 of3) binnen is ,
 direct de goederentrein in tegengestelde richting het hoofdspoor op en bij de wisselstraat naar het andere spoor door het station naar de andere kant van het emplacement om daar de trein te plaatsen en als losse lok weer te  te rijden.

De trein wordt dus door de BR212 opgehaald  en boven geplaatst en daarna door de 2400 verder afgewerkt, dit spoor heeft nu aan de andere kant van de baan een omloopspoor waar alleen de lok kan omlopen.

hoop dat het een beetje duidelijk is

mvgr Evert en Bas

 
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2020, 09:46:26 door mass am see. Reden: schrijffoutje weggemoffeld »

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #170 Gepost op: 28 januari 2020, 22:32:09 »
Evert en Bas,
Die wissels met kuren, zijn die nieuw of tweedehands? De Fleischmann profi wissels hebben intern lipjes die de sporen doorverbinden. Nu kun je de wissels openmaken, maar ze springen nog wel eens weg dan en terug plaatsen is een leien. Het zou kunnen dat er dus zo'n lipje mist of los in de wissel zit. Maar zoals gezegd is het niet geheel risico loos om de wissel open te maken. Ook de veertjes die erin zitten willen wel eens weg springen en die zijn echt vervelend om terug te vinden.
Hoop dat je de wissels goed krijgt!
groeten,
Auke

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #171 Gepost op: 29 januari 2020, 12:55:02 »
vandaag nieuw ontvangen de BR186 422

we rijden dus de tijdperken 4 T/M 6

moet nog een decoder aanschaffen , dit wordt een esu met railcom .



mvgr Evert en Bas

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #172 Gepost op: 29 januari 2020, 13:01:22 »
Mooi! Heb 'm zelf ook  (y)

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #173 Gepost op: 29 januari 2020, 13:03:51 »
is deze lok makkelijk te openen voor decoder inbouw.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #174 Gepost op: 29 januari 2020, 13:14:56 »
Heel toevallig staat hij hier naast me: ja hoor, even de zijkanten een klein beetje uit elkaar trekken en de kap glijdt er zo vanaf. Wel oppassen dus dat je hem niet oppakt en alleen met de kap in je handen staat!

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5986
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #175 Gepost op: 29 januari 2020, 18:14:19 »
Mooie loc. (y)
groetjes Dion

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #176 Gepost op: 13 februari 2020, 16:13:02 »
Even een kleine update, wil de beide hoofdsporen voorzien van bovenleiding net als bij mijn baan in het oude huis.
Nu zij de masten niet nieuw meer en de rijdraden(nog) niet helemaal strak , dat komt deels door dat ik de masten aan de buitenbaan niet vast kan zetten.



de binnenbaan heb ik geheel vast kunnen maken door de ring met moer onde de tafel vast te draaien.


Bij de buitenbaan wil dat niet omdat er een balk onder de tafel zit, bij mijn vorige baan heb ik met houtlijm in de gaten de masten geplaatst,
Maar vind niet ideaal zoek een andere manier, om ze ook heel te kunnen verwijderen als dat nodig , iemand van hier misschien een oplossing. 


bvd en vgr Evert en Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #177 Gepost op: 13 februari 2020, 18:14:02 »
Misschien een stevig metalen stripje? Gewoon een bouwmarkt-ding. De mast daarop vastmaken met een moer. Tenminste, ik weet niet hoe zo'n mast normaliter vastzit.
Een wat ruim gat in de baan zodat de moer erin kan vallen. De strip dan met wat schroeven vastzetten op de rest van de baan?

Zoiets:



Geen idee of het begrijpbaar is :)
Eventueel is gewoon een plaatje triplex ook OK.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #178 Gepost op: 19 februari 2020, 14:43:43 »
Het idee van Reinout is misschien helemaal nog zo gek niet, wat tussen de sporen wil ik toch weer ballast strooien, en dan zie je de plaatjes nog terug, maar in eurospoor express 44 sond een stukje dat je ook vloeibaar hout in de gaten doet en de masten vast (lees recht) gaan staan,maar het nadeel is als je iets wil veranderen de schade ook weer groter is.

De masten staan net niet helemaal rechten ten over elkaar en dat het om een paar masten gaat valt het gelukkig niet op, de baan krijgt direct een ander aanzicht, en meer sporen maak ik ook niet geschikt voor elektrische lok's/ treinstellen.
Maar heb eens weer in de dozen zitten snuffelen wat ik met de verhuizing had in gepakt, daar kwam ik 2 roco  DB lok's tegen nl een BR140 en 110, deze laatste was al digitaal, maar de decoder was volgens mij kapot want de lok wou maar 1 kant oprijden, een andere decoder geplaatst en de kap omgewisseld (pfff) .


de oude BR 140 rijdt weer zijn rondjes op onze nieuwe baan.


Zat het afgelopen weekend even in de railmagazine  116 te lezen en op blz75 zag ik de achterkant van de baan met de XPS platen als berg, nu had ik hier bij de plaatselijke praxis gekeken maar niets kunnen vinden , de volgende stap is de gamma of gewoon bij een bouwcentrum dus heb er nu een goed beeld van hoe ik dat het beste kan uitvoeren.




ook nog even terug gekeken hier op BNLS naar mijn oude baan, de foto's waren 10 mooier,deze maakte ik met mijn canon G5 nu met mijn telefoon, heb vanmiddag deze camera eens aan de lader gezet en wil bij de volgende updates deze foto's weer gebruiken.

tot zo ver .

mvgr Evert en Bas


NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #179 Gepost op: 19 februari 2020, 14:54:16 »
Hoi,

Mooie foto's zo Evert.

Ook heel mooi te zien de bouw van de bovenleiding.

Aangezien je redelijk veel mooi NL materieel hebt vroeg ik me af of je niet een keer die Duitse masten gaat vervangen voor NL masten.
Dan is ook gelijk je plaatsing probleem opgelost want daar zitten meestal al bouten aan.

Gr Koen.

 
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#