Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 13:47:15
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: De Hondsrugbaan  (gelezen 113086 keer)

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5986
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #60 Gepost op: 12 juni 2019, 19:40:46 »
Erg mooi gedaan het station. (y)

Die VW bus vind ik erg leuk om te zien. :)
groetjes Dion

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3730
  • de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #61 Gepost op: 26 juni 2019, 08:55:52 »
Hoi,

Gisteren een wijziging aangebracht aan het stations gedeelte,bij aanleg van de baan kwam ik er achter dat de de bogen iets wat ruimer waren dat ik gedacht had.

Voor de bogen heb ik de fleischmann 6131 en 6133 gebruikt en mijn tafel is 1,22 M breed, dus geen plaats voor een perron die voor beide sporen bereikbaar zijn.

Dus een stuk bij de tafel aan plakken was ook niet de oplossing, gisteren even in de treinkamer ,het was er maar 20°C dus een lekkere temperatuur om wat te doen.

Wat heb ik gedaan : heb bij de binnenbocht 1 6131 verwijderd en een 6120 weer geplaatst de 6131 omgedraaid, zo ontstond ruimte voor een perron voor beide sporen.
Moest alleen bij de wissel een stukje 6101 op maat zagen om de sporen van de binnen en buitenbaan te verbinden. (zie de foto's)

 
de linker bocht.

de rechter bocht.

zo ziet het met perron uit, moest het perron wel inkorten tot 1,44 M maar vind het acceptabel.

Kreeg ook nog een tip via app contact dat ik een engelswissel kon plaatsen om ook vanaf spoor 1 bij de (vam trein)zodat ik ook met een personentrein de ander sporen kon bedienen.
Maar dan wordt dat spoor erg kort 3 vam wagons met lok kan er net staan.


heb de wissels er los opgelegd,

tot zo ver,

mvgr Evert en Bas
 

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #62 Gepost op: 26 juni 2019, 09:42:08 »
Evert en Bas,
Ik zou de wissel bij de rechter bocht vervangen voor een linkse wissel en dan plaatsen op de plek van waar nu een bocht stuk zit zodat daar een vloeiende lijn ontstaat. Visueel komt het erop neer dat je nu dit hebt:


En met de aanpassing die ik opper kom je uit op:
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2019, 09:54:16 door dimo1_dimo1. Reden: plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden »
groeten,
Auke

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #63 Gepost op: 26 juni 2019, 10:18:17 »
Het voordeel van het voorstel van Auke is tevens dat je meer perronlengte krijgt. En minder tegenbogen vlak na elkaar.

Een boog naar rechts en dan aansluitend een (wissel-)boog naar links is verre van ideaal:
1. Ik hoop dat de koppelingen tussen de wagons en rijtuigen daar geen probleem mee gaan krijgen.
2. Normaal zou daar een standaardrechte tussen moeten.

Zelf smokkel ik daar ook een beetje mee door een rechte van 156 mm te nemen i.p.v. 180 mm. Daarmee voldoe ik dan aan 86% van de eis.
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2019, 10:22:43 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3730
  • de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #64 Gepost op: 26 juni 2019, 12:08:53 »
hallo,

@ Auke hartelijk dank voor het mee denken, heb er niet bij stil gestaan, had deze fout ook al gemaakt bij de module van Zuidbarge.

@ Martin ook bedankt voor je bijdrage, nooit aan gedacht dat de koppelingen (wat logisch is ) ook meer belast worden.

Verder ben ik even in mijn treinenkamer geweest en heb een andere wissel even los op de 6131 gelegd, ik bespaar 150 MM maar mijn perron kan niet langer. (zie de foto's).


de wissel boven op de 6131 er is duidelijk te zien dat het perron niet langer kan, wel 150 MM extra treinlengte aan het perron.


Ook heb ik hier aan gedacht, de wissel die straks vrij komt aansluitend aan de (nieuwe) wissel te koppelen, zo kan ik met een lok of wagons wat extra rangeren.

ideeën zijn altijd welkom, zit nu nog in de ontwerpfase 

ps dit komt mooi uit , Bas en ik gaan as zaterdag na lang afwezig te zijn geweest weer eens naar Houten, indien het weer het toelaat.

mvgr Evert
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2019, 12:11:15 door mass am see »

Ronald1974

  • Gast
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #65 Gepost op: 26 juni 2019, 19:16:14 »
Hoi Evert en Bas.

Ik zie dat langzaam en zeker het spoor plan naar een definitieve versie gaat.  (y) (y)
Nee de tijd met het meten en passen van de railstuken.

Verder veel plezier met de bouw.

Ik blijf dit draadje volgen.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3730
  • de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #66 Gepost op: 27 juni 2019, 13:53:19 »
Vandaag nog even weer aan het puzzelen geweest, van het perron moest ik de laatste 3 CM wat smaller maken zodat de langste rijtuigen niet over het perron aan bosten.

Verder heb ik mijn zichtbare schaduwstation wat rail gelegd en Zuibarge aangesloten op het schaduw station met een omloop voor de locomotieven.


zo moet het er uitkomen te zien, links het spoor naar de baan en rechts richting Zuidbarge.

zo ziet de baan er uit vanuit de deur.

tussen de witte ketelwagons (links)en recht het stuk spoor wat uitsteekt moet de oprit inclusief het spoor in de bocht nog gezaagd worden.


en zo ziet mijn werkplek er uit chaotisch dus, mijn vrouw sprak mij daar gisteren al op aan  ;D en als 5S ambassadeur op het werk moet ik mij eigenlijk een klein beetje schamen, maar ach als de deur dicht is ziet niemand het. ;D


mvgr Evert

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2477
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #67 Gepost op: 27 juni 2019, 17:07:14 »
Dat hinderd niet Evert dan kan je zien dat er gewerkt wordt.
Bij mij is het ook altijd rommelig daar klaagt mijn vrouw ook wel is over ,dan is mijn antwoordt wie mot daar werken jij of ik.

Cor

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #68 Gepost op: 27 juni 2019, 19:25:19 »
Mijn vrouw klaagt nooit over de rommel in 'mijn' treinenkamer. Dat kan ook slecht, want zij kan al jaren geen trappen meer op en af. Naar de 1e etage hebben we een traplift, maar niet naar de 2e etage. Zij heeft echter een andere truc bedacht: nieuwe vloerbedekking op de 2e etage. In navolging van de begane grond komt daar ook klik-kurk. Alles moest natuurlijk wel 'even' opgeruimd worden. Het waren 68 verhuisdozen, die nu voor het merendeel in de garage staan. De treinbaan bestaat uit modules, waarvan 1/3 deel met muursteunen aan de muur bevestigd is. Dus dat kan gewoon blijven zitten.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #69 Gepost op: 28 juni 2019, 12:24:09 »
Mijn baantje staat in de werkkamer van mijn vrouw. Opgeruimd houden is een eerste randvoorwaarde waar ik aan moet voldoen.  :D

Leuk dat je overzichtsfoto's hebt geplaatst! Dit geeft een mooie totaalindruk met mooie treintafels gebouwd.
Ik volg verder weer in grotendeels stilte.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #70 Gepost op: 28 juni 2019, 17:34:02 »
Dat met die wissels bij het begin van het perron heb je mooi opgelost, Evert. De treinen rijden nu vloeiender langszij. Alleen de perron borden 2 en 3 lijken me wat te groot voor jouw perron  ;D ;D Succes verder. Het gaat zeker wat worden.

Met vriendelijke groet, Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk)
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5986
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #71 Gepost op: 28 juni 2019, 19:48:45 »
Flinke vooruitgang geboekt Evert.

Vind je het niet erg druk aan wissels op een kortstuk bij je perrons?

Op de zo genaamde rommel let ik niet eens op, hoort erbij. Als mijn vrouw het ziet zegt ze al niets meer, helpt namelijk toch niet. ;D
groetjes Dion

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #72 Gepost op: 28 juni 2019, 19:50:29 »
Mijn vrouw doet soms de deur van mijn "hol" open, rolt even met haar ogen en doet dan snel de deur weer dicht  :D  Nou ja, ik vind het best  ;D

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3730
  • de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #73 Gepost op: 01 juli 2019, 08:54:25 »
hallo,

Afgelopen zaterdag in Houten geweest en Bas en ik hebben een paar dingen gekocht, Bas een Br 186 van roco in de ns uitvoering en ik vond een tweede draag wagon van van der Graaf uit Coevorden, maar ook draadbruggetjes van fleischmann gekocht voor de profi wissels.

Had nog een zo goed als nieuwe driewegwissel liggen maar die functioneerde niet meer omdat we in onze analoge periode die draadbruggetjes hadden verwijderd.

dankzij een draadje hier met duidelijke foto net de wissels weer goed functionerend gekregen, en 1 tip als je die draadbruggetjes verwijderd berg die dingen goed op ,want ze zijn behoorlijk prijzig.

Als ik deze week moed ,zin en energie heb wil ik met de oprit aan de slag, heb nog wat hout liggen voor de rechte deel voor de oprit,  voor de bocht moet ik even bij een bouwmarkt kijken want wil het in 1 stuk zagen.

even een sfeer plaatje nu het perron op de gewenste plek ligt en beide sporen kan bedienen.

 

Heb er nu twee van deze redelijk zeldzame roco wagons en beide voor een redelijke prijs en ook nog geheel compleet, eentje nog met een gesloten onderdelen zakje.

dit was het even weer.

mvgr Evert en Bas


Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #74 Gepost op: 01 juli 2019, 10:21:40 »
Mooi regionaal 'spul'.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.