Doel:€250.00
Donaties:€110.00

Per saldo:€-140.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-03-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overlijden Paul Haagsma door Jeroen Water
Vandaag om 16:27:30
Noord-Hollandse Modelspoordagen Alkmaar, 30 en 31 maart 2019 door Bartje81
Vandaag om 16:19:17
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door spoor0
Vandaag om 16:14:23
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:12:22
Neutraal Moresnet in H0 door André 1976
Vandaag om 15:51:09
Molendaal door Ronald Halma
Vandaag om 15:38:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:38:31
Modeltrein Expo On traXS! 15-16-17 maart 2019 door St00mboy
Vandaag om 15:38:29
Baanbouw Bosje77 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:30:57
Vorarlberg (Oostenrijkse treinbaan....n-spoor) door Jelmer
Vandaag om 15:00:08
Havenbaantje door Edgy
Vandaag om 14:56:56
EifelBurgenBahn door Floris van Rees
Vandaag om 14:48:18
Stelcon platen door Remunj
Vandaag om 14:30:00
"Vlieringen 2" vervolg van Depot door Rondje_HO
Vandaag om 14:27:12
Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk? door Calimero
Vandaag om 14:25:32
Mijn Zwitserse baan in aanbouw door Peter Spruit
Vandaag om 14:22:16
T-gauge (1:450), Een kleine baan door Mitchell
Vandaag om 13:56:29
Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum door WilcoV
Vandaag om 13:16:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:02:10
BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300 door meino
Vandaag om 12:34:13
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
Vandaag om 12:23:27
Ontsporing door boom op het spoor, Enschede door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:24
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 11:21:07
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Bert van Gelder
Vandaag om 11:18:23
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 10:54:20
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 10:51:21
Bröckenbahn door Martin Hornis
Vandaag om 10:43:57
Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922 door Weerd
Vandaag om 10:13:03
NL 1:87 TP3/4/5 door Wim Hesselink
Vandaag om 10:11:22
BMB-Module: “Wateringbury” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:10:15
  

Auteur Topic: De Hondsrugbaan, H0  (gelezen 5854 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 539
    • Altwied im Westerwald
Re: De Hondsrugbaan, H0
« Reactie #30 Gepost op: 02 maart 2019, 21:54:27 »
Hallo Evert,
Het duurde even maar hier dan eindelijk een schetsje:



In het station heb ik een extra spoor (zwart) toegevoegd aan het buitenste ovaal. Hier kan een goederentrein staan en wagens naar de lossporen rangeren. Omlopen kan via het hoofdspoor. Het engels wissel heb ik weggehaald, want dat verkort de opstelruimte en dus de maximale perronlengte.

Rechts heb ik in rood overloopwissels aangebracht. Deze liggen in de boog en zijn dus meegebogen wissels. Met deze wissels kun je vanaf de zijlijn doorrijden naar de hoofdbaan.

De halfverdekte opstelsporen heb ik weggelaten en vervangen door een extra goederenaansluiting (fabriek, containeroverslag oid).
Als je toch nog opstelmogelijkheden wilt, zou ik die in een schaduwstation plaatsen.

Tenslotte zou ik de zijlijn iets diagonaal laten lopen. Dit breekt het starre patroon (alles parallel aan de rand) een beetje.

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Ronald Hofmeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
Re: De Hondsrugbaan, H0
« Reactie #31 Gepost op: 03 maart 2019, 11:11:06 »
Hoi Evert,

Hier nog een kleine aanvulling op het aangepaste spoorplan van Wim Hesselink.
Als de (buurt) goederentrein vanuit het station verterkt naar Zuid Barge mis je nog een omloop mogelijkheid.
Zo heb ik 1 kopspoor (opstelspoor) aangepast als opstelspoor/omloopspoor.
Denkbeeldig vertrekt de buurt goederen trein in de richting van zuid barge en bedient denkbeeldige stations langs deze lijn.
De buurtgoederentrein eindigt op het kopspoor/opstelspoor, de locomotief loopt om en pakt de wagon op en duwt deze richting zuid barge, of haalt eerst een wagon op en brengt een nieuwe.
Door het toevoegen van de omloop mogelijkheid krijg je meer een natuurlijke rangeer beweging.

ik hoop dat je wat hebt aan deze aanvulling.

Met vriendelijke groet Ronald

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 2688
  • is met treintjes aan het spelen
Re: De Hondsrugbaan, H0
« Reactie #32 Gepost op: 04 maart 2019, 08:38:39 »
Hallo,

Het afgelopen weekend weer aan de baan gewerkt.

@ Wim Heb het kruiswissel verwijderd en met nog twee soortgenoten definitief uit het spoorplan verbannen.
           En heb een extra omloopspoor aangebracht, gisteravond laat nog het tweede wissel gelegd en vanmorgen vroeg proef gereden.
           En dan de boogwissels, dat gaat niet lukken. gebruikt de fleischmann 6131 en 6133 dat is een R3 en R4  bochten , de boogwissels van fleischmann hebben de boogstraal van R2 en R1.
Dus heb ik het zo gedaan en geen stroomonderbrekingen meer, dus dat kruiswissel was zeker de boosdoener.

Ook kwam ik er achter dat het gebogen kopspoortje geen nut meer had en heb het wissel verwijderd en weer in de hoofdbaan geplaatst voor het omloopspoor.

de nieuwe situatie van de industrie sporen.
 zo ziet het er nu uit.

Wel weer een nieuw probleem want voor het tweede perron is er geen ruimte (meer) voor.

@ Ronald jou idee voor een omloopspoor naar Zuidbarge komt er zeker, want moet er achter uitrijdend naar toe.
 
De uitbreiding van het afgelopen weekend is zeker een verbetering,ga er de komende dagen eens mee spelen en zodoende kom ik de praktische dingen tegen die wel of niet goed werken.

tot zo ver.

oja die zo genaamde zijlijn komt er ook niet haaks maar wat schuin zo krijg je ook wat meer lengte.


mvgr Evert en Bas

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 5430
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: De Hondsrugbaan, H0
« Reactie #33 Gepost op: 04 maart 2019, 08:45:10 »
Hoi Evert en Bas,

Nou jullie zijn het weekend weer lekker bezig geweest. Was er ook prima weer voor. En over vandaag maar te zwijgen.
Blijf het lekker volgen  ;)
Met vriendelijke groet,
Wim

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 2688
  • is met treintjes aan het spelen
Re: De Hondsrugbaan, H0
« Reactie #34 Gepost op: 04 maart 2019, 12:25:48 »
nog even wat foto's van gisteren en vanmorgen, de verlichting van de treinen blijven het doen ondanks alle rail nog los ligt en nog maar 1 aanvoerpunt van de stroom is.

Wel wil ik straks als ik alles vast zet de railschoentjes controleren en eventueel vervangen, daarvoor heb ik wat peco railschoentjes in geslagen.

En dan nu de foto's

de verlichting van de 1800 blijft gewoon branden.
Vanmorgen even weer verder gegaan en wat treinstellen uit hun winterslaap gehaald.



de DE93 heeft wat te vel licht, op de voorgrond de DE 32 hebbeen we van MP gekocht ,deze heeft mooi gedimd licht.


nu vele treinen weer zijn uitgepakt en er weer storings vrij gereden kan worden geeft dit veel voldoening en zet mij even op andere gedachten.


mvgr Evert

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: De Hondsrugbaan, H0
« Reactie #35 Gepost op: 04 maart 2019, 13:06:18 »
Fraaie treinen hoor! En het rijdt! Bij mij heeft nog nooit iets gereden  ::)

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 2688
  • is met treintjes aan het spelen
Re: De Hondsrugbaan, H0
« Reactie #36 Gepost op: 07 maart 2019, 09:54:25 »
Van morgen een filmpje gemaakt met mijn mini camera SQ12.van de baan in opbouw .

Alle rail ligt nog los en met een geïmproviseerde stroom aansluiting werkt alles naar behoren.



https://www.youtube.com/watch?v=Dw2RxBZL8Ok



mvgr Evert en Bas

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 539
    • Altwied im Westerwald
Re: De Hondsrugbaan, H0
« Reactie #37 Gepost op: 07 maart 2019, 11:14:43 »
Leuk filmpje Evert!
Wat 2e perron betreft: misschien kun je het voorste spoor (spoor 4 geteld vanaf het stationsgebouw) nog iets dichter richting tafelrand leggen? Dan is er ruimte voor een smal perron tussen spoor 3 en 4.
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 2688
  • is met treintjes aan het spelen
Re: De Hondsrugbaan, H0
« Reactie #38 Gepost op: 15 maart 2019, 10:40:14 »
Hoi,

Even een week van bezinning heb gisteren weer een stuk spoor voor opstel van materieel aangelegd.
Omdat niet alle spoor in rechte lijn hoeven te lopen, heb ik er voor gekozen na wat wat info hier te hebben ontvangen.
Het spoor schuin ten opzichte van de rest zo aan te leggen, bovendien krijg ik ook meer lengte (1.30M) en heb vanmorgen
Het in de praktijk uitgetest.

 






overal stroom en nog steeds op 1 punt, bij de definitieve baan komen er meer aansluitingen.

voor ideeën en verbeteringen hou ik mij nog steeds aanbevolen, zelf mijn vrouw vond dit een goed idee en moest er straks veel groen tussen de hoofd baan en deze twee sporen planten.
mvgr Evert en Bas   


Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 804
Re: De Hondsrugbaan, H0
« Reactie #39 Gepost op: 15 maart 2019, 15:12:03 »
Het spoor schuin ten opzichte van de rest zo aan te leggen, bovendien krijg ik ook meer lengte (1.30M) ...
Een bekende truc. In 1981 al door mij toegepast. De lengte van het rechte deel tussen boog en stootblok moet groter zijn dan de lengte tussen wissel en stootblok als je het opstelspoor rechtuit had laten lopen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 539
    • Altwied im Westerwald
Re: De Hondsrugbaan, H0
« Reactie #40 Gepost op: 15 maart 2019, 21:20:38 »
Waarom zou je de boog niet mee mogen tellen voor de opstelruimte? Zo lang je niet binnen de vrije ruimte van het andere spoor komt, kun je daar prima treinen opstellen.  :)
Het enige nadeel dat ik kan verzinnen is dat bij scherpe bogen de veertjes van de koppelingen lam worden als treinen er langdurig staan opgesteld.
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 804
Re: De Hondsrugbaan, H0
« Reactie #41 Gepost op: 16 maart 2019, 21:11:18 »
Niet alleen het lam worden van veertjes, maar ook het ontkoppelen en vooral het aankoppelen spelen in een boog een belangrijke rol.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 539
    • Altwied im Westerwald
Re: De Hondsrugbaan, H0
« Reactie #42 Gepost op: 16 maart 2019, 21:55:29 »
Ja ok, mee eens. Als je er wilt rangeren, worden krappe bogen wel lastig.
Ik begreep van Evert dat hij de 2 sporen als opstelruimte voor treinstellen wil gebruiken. Een soort zichtbaar schaduwstation dus.
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256