Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
nieuw te leggen sporen passend maken
door
onmogelijkhier
Vandaag
om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 15:51:59
Zoekfunctie ?
door
VAM65
Vandaag
om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Keska
Vandaag
om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop
door
Marco Staartjes
Vandaag
om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Peter Kleton
Vandaag
om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald.
door
MaraNCS
Vandaag
om 14:25:44
FFA koelwagen
door
Duoblock
Vandaag
om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
sncf231e
Vandaag
om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Rick
Vandaag
om 13:24:51
Punt- en hartstukken
door
1200blauw
Vandaag
om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Bahn-AG
Vandaag
om 12:42:50
US diorama in H0
door
moonlicht
Vandaag
om 12:40:54
Doornvliet
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
eitreb
Vandaag
om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
gdh
Vandaag
om 11:55:50
7 april De Karel on tour
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein)
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:19:47
Beekdaelen in H0
door
VulcanRaven
Vandaag
om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens
door
henk
Vandaag
om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
NTeering
Vandaag
om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen...
door
Rsd1000
Vandaag
om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
Jelmer
Vandaag
om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
DJV
Vandaag
om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
Vandaag
om 07:52:09
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 07:05:15
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
28 maart 2024, 22:51:58
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Kortkoppelmechanieken, welke alternatieven?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Kortkoppelmechanieken, welke alternatieven? (gelezen 9852 keer)
henk
Offline
Berichten: 21633
Re: Kortkoppelmechanieken
«
Reactie #15 Gepost op:
29 januari 2019, 18:28:28 »
Het zijn ook geen kortkoppelmechanieken. Mobadapter verkoopt nem schachten voor oude locs met vaste koppelingen. Voor de uitvinding van de nem 362 schacht was het vaak een heel gelazer om je modellen dezelfde koppelingen te geven. Alsnog een schacht op zo’n oud model kan heel handig zijn.
Maar vragensteller wil dus wel kortkoppelen.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Martijn_vK
Offline
Berichten: 69
Re: Kortkoppelmechanieken
«
Reactie #16 Gepost op:
30 januari 2019, 01:07:03 »
Ja, inderdaad leuke spulletjes en handige oplossingen bij Mobadapter. Mijn oude Märklinlocs hebben inmiddels allemaal een NEM-schacht en daar ben ik tevreden mee, ondanks dat het allemaal niet echt kortkoppelt. Maar dat vind ik minder erg dan die kloven tussen de rijtuigen. Ik kan in iedergeval die fijne Roco kortkoppelingen gebruiken. Voor de rijtuigen en enkele treinstellen wil ik graag naar kortkoppelmechanieken toe.
De Roco mechanieken vallen dus definitief af (dank voor de tips!), hoewel ik er wel een stel onder mijn Jouef Laes autotransporters ga plakken aan de hand van een topic op een Frans forum:
De Ribu mechanieken lijken me voor de meeste rijtuigen prima geschikt gezien de ruimte en het feit dat ze zowel in als onder het rijtuig geplakt kunnen worden.
De tip om zo'n Ribu goed te smeren zal ik ter harte nemen.
Op vier locs (2 Jouef, 2 Lima) plak ik ivm de ruimte wel een Symoba. Die komen toch maar aan 1 kant, want ik rij ook vooral met vaste samenstellingen.
Dank iedereen voor de bijdrages! Ik blijf openstaan voor tips.
«
Laatst bewerkt op: 30 januari 2019, 01:09:03 door Martijn_vK
»
Gelogd
Gert Arkema
Online
Berichten: 4102
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: Kortkoppelmechanieken
«
Reactie #17 Gepost op:
30 januari 2019, 10:11:04 »
Bij onder de bak monteren: let even op of de flenzen van de wielen in het draaistel nog voldoende ruimte hebben. Ik heb ervaring met dezelfde montage onder een messing rijtuig (lees; uiterst dunne bodemplaat) en toen kwam ik al hoogte tekort.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Martijn_vK
Offline
Berichten: 69
Re: Kortkoppelmechanieken
«
Reactie #18 Gepost op:
30 januari 2019, 12:23:29 »
Goeie tip! Voorkeur heeft ook wel om de mechanieken IN de rijtuigen te maken. Dan hoeft er meestal ook geen materiaal verwijderd te worden (ribbels van de bodemplaat oid) behalve het gat.
Ik ben er wel uit: het worden Ribu's. Dat scheelt ruim de helft ten opzichte van Symoba's. Hopelijk functioneert het straks ook probleemloos, maar dat is ook een beetje de uitdaging he.
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 21633
Re: Kortkoppelmechanieken
«
Reactie #19 Gepost op:
30 januari 2019, 12:43:51 »
Bij een beetje interieur moet er bij plaatsing in de bak ook wel wat gebeuren. Ik heb al heel wat mechanismen geplaatst en begin altijd maar om te kijken of het zonder veel problemen onder de bak kan. Ribbels boeien niet erg met tweecomponentenlijm of een of andere supergel.
Er is nog een tussenoplossing indien nodig. Een gat in de bodem maken en het mechanisme dan aan de onderkant tegen het interieur plakken of een metalen plaat of wat daar ook zit plakken.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Bart L.
Offline
Berichten: 148
Re: Kortkoppelmechanieken
«
Reactie #20 Gepost op:
30 januari 2019, 15:30:47 »
Hallo,
Inmiddels heb ik de nodige wagons en loks omgebouwd naar kortkoppeling en wil graag mijn ervaringen delen.
Naast het grote Ribu mechaniek heeft Ribu ook nog een kleiner model: de SKD 504. Deze komt qua afmetingen in de buurt van de Symoba.
Ribu heeft in mijn ogen 2 grote nadelen. De plastic lipjes die als veer dienen, komen in bochten naar voren, en bij wagons met weinig ruimte, komen ze dan tegen de bufferbalk. Onder loks passen ze meestal niet om die reden.
Verder veren de ribu mechanieken niet zo mooi terug naar de middenstand.
De Symoba is uitgerust met een minuscuul metalen spiraalveertje, wat alles weer netjes terug naar het midden trekt.
Ik heb beide Ribu's al vaker gemonteerd en de meesten later weer vervangen door Symoba's.
De Symoba functioneerd in mijn ervaring veel beter. Maar ik geef eerlijk toe, dat het kostbaar wordt als je veel wagons wil ombouwen.
Overigens passen de NEM-schachten van Ribu (ook los: Ribu 502) prima op de Symoba mechaniekjes. Inmiddels maak ik de NEM-schachten ook vaak zelf op maat van kunststof of messing profiel, en koop ik alleen de losse mechaniekjes in plaats van complete setjes, dat scheelt ook wel iets in de prijs.
Er zijn nog meer mechaniekjes in de handel (o.a. Makette:
http://www.makette.de/makette/kkk.html
) maar deze heb ik nog niet geprobeerd.
Vel succes en plezier met ombouwen.
Bart
Gelogd
Te 2/2
Offline
Berichten: 969
Metrop-Märklin
Re: Kortkoppelmechanieken
«
Reactie #21 Gepost op:
30 januari 2019, 23:17:11 »
Wat low budget is, hangt af van wat je zelf kunt, en in huis hebt.
Ik herinner me op dit forum een project uit 2006 of zo, met daarin een foto die nog steeds op Sleutelspoor.nl staat (geplot uit een styreenplaatje, meerdere losse onderdelen, op elkaar gestapeld, vormen samen de
draaisteloplegging
van een draaistel met kortkoppelingsmechanisme):
Elders in dat draadje staan ook
foto's van sleutelspoor.nl
zoals deze:
Ik kan er zelf niets van, het uittekenen niet en en ik heb ook geen styreen plotter of laser cutter.
Maar ik kan me voorstellen dat het goedkoper is om voor een groot aantal min of meer gelijke Hag, Lima Roco, of Liliput bakken geheel nieuwe bodems te snijden, dan om er Makette KKK-houders onder te frommelen. Stuk voor stuk wagons met prachtig versierde bodems, met leidingen, accu's, WC-kokers, remvoetjes en Godweetwat er nog meer onder hangt. Maar ik kijk nooit naar de bodem als een bak op de rails staat. De bodem mag van mij ook gewoon glad zijn.
Er is vast wel een draadje op het forum te vinden waarin uitgelegd wordt hoe je styreen plot.
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
Sander.
Offline
Berichten: 1174
Re: Kortkoppelmechanieken
«
Reactie #22 Gepost op:
09 februari 2019, 15:32:36 »
Creatief met styreen:
Gekopieerd van een Lima DDM naar DDIRM tussenrijtuig. Deze combineert aan het motorrijtuig waar een Fleischmann mechaniek in zit. De andere verbindingen zijn met Symoba gemaakt.
Symoba
Fleischmann
Dit is een project van tig jaren geleden, maar het rijdt prima balg aan balg.
Mvg
Sander.
Gelogd
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!
Te 2/2
Offline
Berichten: 969
Metrop-Märklin
Re: Kortkoppelmechanieken, welke alternatieven?
«
Reactie #23 Gepost op:
15 februari 2019, 01:42:02 »
En hoeft niet gesmeerd, zoals de Ribu?
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
Sander.
Offline
Berichten: 1174
Re: Kortkoppelmechanieken, welke alternatieven?
«
Reactie #24 Gepost op:
15 februari 2019, 18:30:50 »
Ik heb niks gesmeerd en dat loopt gesmeerd.
Het zelf gefreubelde heeft redelijk wat speling en geen richtveer, het Fleischmann mechaniek mag dat alles compenseren.
Mvg
Sander.
Gelogd
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Kortkoppelmechanieken, welke alternatieven?