Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?  (gelezen 17887 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8031
  • Spoor N
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #45 Gepost op: 19 februari 2019, 12:12:49 »
Precies.
Daarom is vorig jaar de overstaptijd in Tiel van 5 minuten verhoogd naar 45 minuten. (Zoiets, dacht ik)  Om de reistijden binnen de perken te houden is er onderzocht of er een busverbinding moest komen naar station Rhenen.
Als automobilist heb ik het verder niet gevolgd, maar de kern van het verhaal dat ik begrepen heb is dat zowel in Geldermalsen als op het stuk Arnhem- Nijmegen problemen zijn de trein op de Betuweroute in te passen.

Een overstaptijd van 45 minuten lijkt mij bij een halfuursdienst nogal onwaarschijnlijk, de NS-planner zegt 23/24 minuten overstaptijd in Tiel bij een reis van Geldermalsen - Arnhem. En zoals Thom al zegt is treinen inpassen op de Betuweroute geen probleem, jij bedoelt de Betuwelijn.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #46 Gepost op: 19 februari 2019, 13:53:38 »
Er ligt inderdaad een derde spoor ten zuiden  an Elst, compleet met een eigen perronspoor, aangelegd met precies de bedoeling de trein uit Tiel in Elst tel aten eindigen. Een probleem minder voor de treindienstleiders van ProRail en NSR is een concurrent kwijt tussen Elst en Arnhem.
Alleen wel verrekte jammer dat reizigers overstappen als een groot probleem ervaren..... evenals stations die ver van de woonkernen liggen.

Dirk

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 660
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #47 Gepost op: 19 februari 2019, 14:35:01 »
Waarom gewoon niet dordrecht-geldermalsen-elst geheel dubbelspoor met bovenleiding. Ben je vanaf Rotterdam lekker snel in arnhem ;D
Ik roep gewoon maar wat ;)

Marc

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #48 Gepost op: 19 februari 2019, 15:49:56 »
Er ligt inderdaad een derde spoor ten zuiden  an Elst, compleet met een eigen perronspoor, aangelegd met precies de bedoeling de trein uit Tiel in Elst tel aten eindigen. Een probleem minder voor de treindienstleiders van ProRail en NSR is een concurrent kwijt tussen Elst en Arnhem.
Alleen wel verrekte jammer dat reizigers overstappen als een groot probleem ervaren..... evenals stations die ver van de woonkernen liggen.

Dirk



Dat bedoel ik dus. En dat perronspoor heeft men daar natuurlijk niet voor de aardigheid aangelegd. Dus is de keuze straks waarschijnlijk: accepteren dat men voortaan in Elst moet overstappen of accepteren dat de treinverbinding helemaal vervalt.


Steyn

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #49 Gepost op: 20 februari 2019, 00:25:18 »
Dan is de oplossing toch gewoon de dienst inkorten tot Elst? Ja, dan moeten reizigers uit Geldermalsen die naar Arnhem willen overstappen. Maar dat hoeft toch niet zo'n probleem te zijn? Tussen Elst en de Betuwelijn ligt toch al een derde spoor.
Correct, de dienst inkorten tot het 3e perron in Elst is neem ik aan 1 van de 4 scenarios van de provincie.

Als je die trein dan gewoon tussen Geldermalsen en Elst laat pendelen, dan hoeft het treinstel zelfs het hoofdbaanvak niet meer te kruisen. Of zie ik nou iets over het hoofd?
Ja je ziet wat over het hoofd, het dieseltje rijdt momenteel tussen Tiel en Elst-Arnhem. Tussen Tiel-Geldermalsen-Utrecht rijdt een (elektrische) sprinterdienst. In Geldermalsen moet dus zowiezo de sprinter uit Utrecht richting Tiel de treinen uit de richting Den Bosch kruisen.
Geldermalsen gaat overigens wel helemaal op de schop om het aantal conflicterende bewegingen te verminderen. Treinen uit de richting Dordrecht hoeven straks niet meer de spoorlijn Utrecht-Boxtel te kruisen. Er komt zelfs een 3e spoor over de Linge zodat de treinen uit Dordrecht compleet gescheiden zijn. Voor de dienst vanuit Tiel komt ook een extra perron aan de oostkant van het emplacement zodat niet eerst het hoofdspoor Boxtel-Utrecht gekruist hoeft te worden om op het perron te komen, om na de stop weer in te moeten voegen op het hoofdspoor (van 2 conflicten naar 1 conflict).

Waarom gewoon niet dordrecht-geldermalsen-elst geheel dubbelspoor met bovenleiding. Ben je vanaf Rotterdam lekker snel in arnhem ;D
Ik roep gewoon maar wat ;)
Vroegah was Rotterdam DP-Dordrecht-Elst-Arnhem (HSM) inderdaad de concurrent voor Rotterdam Maas-Utrecht-Arnhem (SS). Echter twee concurrerende treinen met hetzelfde begin en eindstation is niet zo handig. Daarom is de sneltrein zonder tussenstations van enige betekenis (i.e. Betuwelijn) opgeheven toen de NS is opgericht. Tot 12 jaar geleden reed er wel een treinserie Den Haag-Arnhem (ook R'dam-Arnhem, en door naar Nijmegen in de spits), maar daar wilde de NS van af. Blijkbaar niet genoeg reizigers, en een simpele dienstregeling tegen chaos bij storingen was blijkbaar de beter optie.
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2019, 00:28:00 door Martijnstein »

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #50 Gepost op: 20 februari 2019, 09:16:26 »
Ja je ziet wat over het hoofd, het dieseltje rijdt momenteel tussen Tiel en Elst-Arnhem. Tussen Tiel-Geldermalsen-Utrecht rijdt een (elektrische) sprinterdienst. In Geldermalsen moet dus zowiezo de sprinter uit Utrecht richting Tiel de treinen uit de richting Den Bosch kruisen.


Dank voor je reactie. Ik had wat duidelijker moeten zijn. Ik bedoelde het hoofdbaanvak tussen Nijmegen en Arnhem. Daar knelt het nu vooral, zo begreep ik uit de berichtgeving.


Steyn

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #51 Gepost op: 21 februari 2019, 08:47:08 »
Tot 12 jaar geleden reed er wel een treinserie Den Haag-Arnhem (ook R'dam-Arnhem, en door naar Nijmegen in de spits), maar daar wilde de NS van af. Blijkbaar niet genoeg reizigers
Dat is in ieder geval niet waar, weet ik uit ervaring.
Net als alles rond Schiphol moest hier ook dwangmatig een rechtstreekse verbinding met Schiphol komen en heeeeeel toevallig kwam dat precies overeen met dat corridorgedoe van ProRail om het de beheerder makkelijker / goedkoper te maken in plaats van de klanten goed te bedienen.
De reizigersstromen Nm/Ah/Ed/Db - Shl en Nm/Ah/Ed/Db - Gvc/Rtd waren ongeveer even groot.
NS (en ProRail dus) hebben veel vaste klanten in Ede in ieder geval weggejaagd met het kappen van de rechtstreekse trein naar Den Haag (ministeries! vooral ook veel militairen) en het vervolgens in Utrecht opzettelijk volstrekt onbeschoft voor de neus van overrennende klanten (!) wegrijden bij geringe vertragingen.
Voor ons (regelmatige reizigers Ede - Zoetermeer en Ede - Den Haag) was dat een enorme aderlating (we wachtten zelfs liever op de rechtstreekse trein) en een belangrijke factor in het samen tegenwoordig per auto naar Scheveningen reizen (en dat met vrij reizen per trein...).

een simpele dienstregeling tegen chaos bij storingen was blijkbaar de beter optie.
Er is niets simpeler aan het invoegen van treinen uit Arnhem tussen die uit Eindhoven (naar Asd Bijlmer) dan aan het invoegen tussen treinen uit Amersfoort (en zelfs het aantal benodigde wissels zou niet of nauwelijks anders zijn geweest). De werkelijke complexiteit ligt niet in "wat zijn rechtstreekse treinseries" (dan zouden treinen Alkmaar - Maastricht enorm "complex" zijn, ondanks het label "A2-corridor") maar het dwangmatig "vereisen" van hyperafwisseling in de personeelsdiensten, waardoor zelfs nu nog alle treindiensten Gordiaans verknoopt zijn.
De enige oplossing daarvoor is het bij elkaar houden van pad (treinserie), materieel en personeel, zodat je bij verstoringen gewoon kunt keren (als ProRail de wissels niet heeft weggehaald...) op de eerste tegentrein in dezelfde treinserie of equivalente treinserie zonder enige actieve bijsturing.
Helaas is NS zo verslaafd aan bijsturing dat ze niet eens doorhebben dat je dat gewoon kunt afspreken; ze denken werkelijk dat ze in dergelijke gevallen toch elke kering expliciet zouden moeten bijsturen, dus wijzen ze zo'n aanpassing af onder het mom van "meer bijsturing". Maar iedereen weet wat de werkelijke reden is dat (zoveel mogelijk) treinserievaste inzet binnen 1 dienst van personeel niet eens als te overwegen optie genoemd mag worden (dat werd zelfs letterlijk door NS gezegd aan het begin van de evaluatie van het instorten van de treindienst tijdens 2 winters enkele jaren terug, die aanleiding was voor de pseudomaatregel-voor-de-buehne LUD = "preventief" instorten van de boel - waardoor men overigens de dag al begint met continu bijsturen).
Voor wie is die nodeloos complexe dienstregeling er nu eigenlijk, voor de dienstverlening aan de klant of voor het eigen vermaeck van NS-personeel?

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #52 Gepost op: 21 februari 2019, 09:56:21 »
Alleen wel verrekte jammer dat reizigers overstappen als een groot probleem ervaren..... evenals stations die ver van de woonkernen liggen.
De lijn (die nu deel uitmaakt van de Betuweroute) is bij mijn weten ooit aangelegd als doorgaande hoofdroute richting Duitsland en mijdt om die reden de woonkernen in plaats van ze aan te doen.
Dat maakt het vast lastiger de lijn rendabel te exploiteren.
Misschien is dat wel de kern van het "probleem".

Groet, Bas


Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #53 Gepost op: 21 februari 2019, 10:11:00 »
De Betuweroute is nieuw aangelegd (tenzij je de Havenspoorlijn wilt aanduiden ermee).
De ooit als doorgaande route (Amersfoort - Kesteren - Nijmegen) aangelegde lijn is (onderdeel van) de oostelijke Betuwelijn.

Westelijke Betuwelijn = Dordecht - Gorinchem - Geldermalsen.
Oostelijke Betuwelijn = Geldermalsen - Tiel - Kesteren - De Vork - Arnhem / Nijmegen.
Betuweroute = A15-tracé Kijfhoek - Sophia-spoortunnel - Papendrecht - Giessendam - Gorinchem - Meteren - Ochten - Valburg - Tunnel Pannerdensch Kanaam - Zevenaar Oost.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #54 Gepost op: 21 februari 2019, 10:22:50 »
Ik zit zelf ook steeds mensen te corrigeren als ze de Betuweroute verwarren met de Betuwelijn.
En nu maak ik zelf de fout :P

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #55 Gepost op: 21 februari 2019, 10:31:29 »
Daarom proberen sommigen de naam Lingelijn op te dringen.
Groeten,
Richard

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2446
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #56 Gepost op: 21 februari 2019, 10:33:56 »
Mij verbaast het nog steeds dat het corridordenken nog niet heeft geresulteerd in ALLE treinen vanuit Amsterdam Centraal naar Den Bosch en ALLE treinen vanuit Schiphol naar Arnhem v.v., zonder deze onderling te mixen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #57 Gepost op: 21 februari 2019, 10:39:16 »
Dat komt er schijnbaar nog aan, voor de zes treinen die per uur op Ut-Ah "nodig" zijn (behalve als de angsthazen de dienst [ont]regelen...) worden aangeduid met de "SUN-corridor", Schiphol - Utrecht - Nijmegen. Die zouden dus allemaal naar Shl gaan.

Wat wel fijn is voor de mensen die beledigd worden door een aansluiting die voor de neus wegrijdt, hoef je niet in te stappen in de volgende trein uit dezelfde richting als waar je vandaan kwam ("dan had ik ook wel later kunnen opstaan").
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2019, 11:35:18 door Bert van Gelder »

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8381
    • Rangeerbanen
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #58 Gepost op: 21 februari 2019, 10:41:50 »
Het is dat het niet (meer) kan, maar je zou bijna gaan denken dat het misschien handiger is dat de diesel van Arriva aanhaakt op de sprinter van NS en zo doorgaat naar Arnhem C.. En voor de heenweg naar Tiel, koppelen ze in Elst los.
Maar ja, die marktwerking en nauwe samenwerking tussen de verschillende vervoerders laat hiervoor wat te wensen over, nog losstaand van het te gebruiken materieel.
Of kan een GTW achter een Flirt?

Groet,
Michel

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #59 Gepost op: 21 februari 2019, 10:50:21 »
….dat de diesel van Arriva aanhaakt op de sprinter van NS en zo doorgaat naar Arnhem C..
Bij wie moeten ze dan inchecken?  ;D