Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?  (gelezen 17914 keer)

6martinus5

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #30 Gepost op: 17 februari 2019, 17:32:30 »
Dit verhaal mbt het baanvak Tiel - Elst is toch niet de opmaat naar een 1 aprilgrap waar we nu vol op aan het intrappen zijn??? Ik kom hier ineens op doordat me de onderzoeksperiode doordringt....

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #31 Gepost op: 17 februari 2019, 18:02:42 »

(dat zou in de toekomst ook anders kunnen worden,als men het milieu wil sparen)
daar hoef je je met t huidige milieubeleid (onder t mom van milieu het klootjesvolk bergen dure nieuwe rommel opdringen) geen zorgen over te maken... maar das een andere discussie.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #32 Gepost op: 17 februari 2019, 18:45:29 »
Bovenleiding is wel milieu vriendelijker, en er zijn daar wel meer dingen die vele malen meer de horizon vervuilen  ;D
Ruim 40 jaar geleden wilde men in dorpen de bovengrondse elektriciteitsmasten voor huisaansluitingen vervangen door grondkabels. De bevolking wilde dat niet, want die masten waren beeldbepalend voor hun dorpen. ;D
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • foto's op Imgur
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #33 Gepost op: 17 februari 2019, 19:16:50 »
...In de Betuwe zou men waslijn en portalen wellicht kunnen bestempelen als horizon vervuiling,...

Rij maar eens over de A15 van Tiel naar knooppunt Deil.

Tussen Geldermalsen en Deil:
Wat een enorm oerwoud aan masten ze daar geplant hebben voor de Betuwelijn, dat heb ik echt nog nooit ergens anders gezien. Je ziet door de masten de bovenleiding niet meer.
Had dat nou niet anders gekund? Dat is idd. horizonvervuiling.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #34 Gepost op: 17 februari 2019, 19:59:02 »
Je ziet door de masten de bovenleiding niet meer.
Had dat nou niet anders gekund? Dat is idd. horizonvervuiling.
Doe maar een suggestie voor een andere methode van ophanging. Luchtschroeven bijvoorbeeld?  ;D

ReneN

  • Gast
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #35 Gepost op: 17 februari 2019, 20:18:34 »
Wees gerust, er staan voor dit jaar nog nieuwe windmolens langs de A15 gepland... Ideetje van de gemeente Overbetuwe, waar ze de weg duidelijk kwijt zijn ;D

https://www.gelderlander.nl/zevenaar/hoe-windmolens-gelderland-hopeloos-verdelen~a12eb176/

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #36 Gepost op: 17 februari 2019, 21:34:56 »
Tussen Geldermalsen en Deil:
Wat een enorm oerwoud aan masten ze daar geplant hebben voor de Betuwelijn, dat heb ik echt nog nooit ergens anders gezien. Je ziet door de masten de bovenleiding niet meer.
Had dat nou niet anders gekund? Dat is idd. horizonvervuiling.
Dat is de Betuweroute. Die kruist daar de lijn van Utrecht naar Boxtel. Onderling zijn er spoorverbindingen. Aangezien die spoorlijnen van verschillende spanningen zijn voorzien, zijn er omschakelbare spanningssecties. Voor een elektrotechnicus zoals ik, is dat smullen. ;D
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

dh3201

  • Online Online
  • Berichten: 2447
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #37 Gepost op: 19 februari 2019, 10:17:57 »
Citaat:

Barrière
Van Baal ziet de spoorlijn ook als een hinderlijke barrière in het landschap. ,,De spoorlijn verdeelt dorpen en de oversteekmogelijkheden zijn beperkt. Dat valt allemaal weg bij een busbaan, waar je veel makkelijker overheen kunt.
Gaat Van Baal dan ook pleiten voor het opheffen van de A15? Dat is toch ook een hinderlijke barrière in het landschap met beperkte oversteekmogelijkheden?

De oversteekmogelijkheden van de A15 lijken me nog beperkter dan die van de Betuwelijn.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #38 Gepost op: 19 februari 2019, 10:44:30 »
Over de A15 rijden auto's, die geven zelden tot nooit reden tot overlast
En daarbij komt ook, dat auto's al decennia tot het vertrouwde straatbeeld behoren. En treinen doen dat niet.

Groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2019, 10:50:16 door tothebeach »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #39 Gepost op: 19 februari 2019, 11:01:14 »
En ergens ver weg gestopt tussen dit spoor en snelweg geweld kabbelt de Linge rustig voort.

Die ligt er al 100-en jaren.

Binnenkort de Bloesemtocht.

Gr Koen
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2019, 11:03:05 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #40 Gepost op: 19 februari 2019, 11:13:33 »
Voor automobilisten is de A15 geen obstakel, maar een mogelijkheid  :angel:

Op zich vind ik de suggestie het spoor te vervangen door een busbaan niet heel verkeerd. Op dit moment zijn er al problemen de treinen op de Betuweroute in te passen in de verdere dienstregeling en blijft gezien het gevraagde volume de frequentie laag. Iedere 10 minuten een snelle bus van Arnhem naar Geldermalsen lijkt mij een behoorlijke verbetering tov de huidige situatie.
Een snel fietspad op hetzelfde traject kan ook een aantal forensen verleiden met de fiets te gaan

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #41 Gepost op: 19 februari 2019, 11:20:07 »
Treinen op de Betuweroute inpassen een probleem ?
Daar is ruimte zat op die lijn :p

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #42 Gepost op: 19 februari 2019, 11:30:27 »
Het capiciteitsprobleem zit in het inpassen van het boemeltje op de lijn Arnhem-Nijmegen. Naast de 6 IC's per uur per richting rijden er ook steeds meer stoptreinen om de nieuwbouw in Lent, Elst en Arnhem-Zuid te ontsluiten. Het pad van het boemeltje past slecht in de dienstregeling. Meer sporen aanleggen is kostbaar door de bruggen over de Nederrijn en Waal.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #43 Gepost op: 19 februari 2019, 11:46:01 »
Precies.
Daarom is vorig jaar de overstaptijd in Tiel van 5 minuten verhoogd naar 45 minuten. (Zoiets, dacht ik)  Om de reistijden binnen de perken te houden is er onderzocht of er een busverbinding moest komen naar station Rhenen.
Als automobilist heb ik het verder niet gevolgd, maar de kern van het verhaal dat ik begrepen heb is dat zowel in Geldermalsen als op het stuk Arnhem- Nijmegen problemen zijn de trein op de Betuweroute in te passen.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #44 Gepost op: 19 februari 2019, 12:11:24 »
Het capiciteitsprobleem zit in het inpassen van het boemeltje op de lijn Arnhem-Nijmegen. Naast de 6 IC's per uur per richting rijden er ook steeds meer stoptreinen om de nieuwbouw in Lent, Elst en Arnhem-Zuid te ontsluiten. Het pad van het boemeltje past slecht in de dienstregeling. Meer sporen aanleggen is kostbaar door de bruggen over de Nederrijn en Waal.


Dan is de oplossing toch gewoon de dienst inkorten tot Elst? Ja, dan moeten reizigers uit Geldermalsen die naar Arnhem willen overstappen. Maar dat hoeft toch niet zo'n probleem te zijn? Tussen Elst en de Betuwelijn ligt toch al een derde spoor. Als je die trein dan gewoon tussen Geldermalsen en Elst laat pendelen, dan hoeft het treinstel zelfs het hoofdbaanvak niet meer te kruisen. Of zie ik nou iets over het hoofd?


Steyn