Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Wim Vink
Vandaag om 09:22:45
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Pauldg
Vandaag om 08:58:21
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
  

Auteur Topic: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?  (gelezen 17915 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #15 Gepost op: 15 februari 2019, 19:21:25 »
D'r ligt aan dat lijntje in de buurt van station Hemmen-Dodewaard nog een stilgelegde kerncentrale. Is weer eens wat anders dan kolencentrales en windmolens. Beetje afwisseling? :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Noordster

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #16 Gepost op: 15 februari 2019, 19:33:56 »
[...]  Bovenleidingportalen zijn horizon vervuilend ja  ;D
Net als kerktorens toch?  ;D
MVG,
---Peter.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #17 Gepost op: 15 februari 2019, 19:53:54 »
Afgezien van wat economisch gezien het beste scenario is, zou ik het heel jammer vinden de treinen op dat lijntje verdwijnen.

Het is (vind ik) een romantisch lijntje met een paar prachtige stations. Vooral Kesteren (wat ooit een knooppunt was) heeft sfeer, maar ook de halte Hemmen-Dodewaard heeft een heel mooi stationsgebouw (dat overigens als zodanig niet meer gebruikt wordt).
Ook elektrificatie doet afbreuk aan het romantische karakter, maar alles beter dan dat de lijn in onbruik raakt.
Overigens is de lijn deels dubbelsporig, zonder bovenleiding. Dat komt vast niet zo heel veel meer voor in NL.

De keren dat ik in de buurt was heb ik niet de indruk gekregen dat de treinen druk bezet waren. In die zin verbaast het me niets dat er dit soort plannen circuleren. Toch vraag ik me af of het verstandig is de lijn te saneren. In het verleden zijn er vaker onrendabele trajecten geweest in den lande waar (toentertijd) NS van af wilden, die nu weer floreren.

Groet, Bas

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #18 Gepost op: 15 februari 2019, 20:31:08 »
Dat zou samenvoegen van gemeentes en provincies betekenen om dat voor elkaar te krijgen,en dat lijkt me toch een paar bruggen te ver  ;D
Want, die zouden niet met elkaar om tafel kunnen om tot een gezamelijk besluit te komen?

Vreemde opmerking weer...

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #19 Gepost op: 15 februari 2019, 22:27:40 »
Wel apart, sinds het concessie-tijdperk is de dienstregeling op de lijn uitgebreid naar een halfuursdienst (i.p.v. 1 x p/u) en vrij recent is er speciaal voor dit lijntje een 3e spoor in Elst aangelegd. Dus er is al wat geïnvesteerd.

Dat de lijn, ook nog eens zonder bovenleiding, het landschap verstoord lijkt mij stug na die 150 jaar (of ik weet niet hoe lang) dat die lijn er al ligt.
Die heeft zijn plek allang gevonden.

Is de heer Van Baal niet in de war met de BetuweRoute? Dat is aanzienlijk meer omgevingsgeweld... :o ;D

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #20 Gepost op: 15 februari 2019, 22:37:55 »
In het verleden zijn er vaker onrendabele trajecten geweest in den lande waar (toentertijd) NS van af wilden, die nu weer floreren. Groet, Bas

Of trajecten (tram en trein) die helemaal niet hadden mogen verdwijnen, zoals de spoorlijn naar Scheveningen. Maar ja, in de vijftiger en zestiger jaren is veel afgebroken waarvan nu wordt gezegd: niet zo verstandig (zachtjes uitgedrukt). Zelfs Lehner zei dat al toen ongeveer de lijn Den Haag-Wassenaar-Leiden amper was verdwenen. Visie is echter natuurlijk een moeilijke zaak. Wij oordelen altijd achteraf. Deze tijd ziet weer railvervoer waar dat was verdwenen: naar Veendam (-Stadskanaal?), Amstelveen en straks Uithoorn om maar iets te noemen.
Groet, Frank

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #21 Gepost op: 15 februari 2019, 22:40:00 »
En een hinderlijke barrière in t landschap ?

Denk dan toch meer aan de A15 en de betuweroute die er vlakbij liggen 🤔
Groeten,
Richard

ReneN

  • Gast
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #22 Gepost op: 15 februari 2019, 23:18:25 »
Citaat
Als je zijn bijdragen leest, zie je ook dat ReneN niet aan genuanceerd doet  ;)

Zeker ken ik het woord nuance... daarom staat er ook een vraagteken in de titel. Hier blijkt dat het zowel een voordeel als groot nadeel kan zijn wanneer lokale bestuurders zich met spoorlijnen bemoeien die vooral regionaal of zelfs landelijk een functie hebben. Elektrificatie van Tiel-Elst zou me verbazen, in Gelderland is volgens mij geen enkel elektrificatieproject wat dat betreft doorgegaan, ook Zevenaar-Doetinchem (-Winterswijk) niet. Daar valt weinig te nuanceren. In Overijssel zijn ze een stuk voortvarender.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #23 Gepost op: 16 februari 2019, 08:20:36 »
Samenvattend had je beter een titel kunnen kiezen die meer de lading van het artikel had gedekt.

Of je hebt een titel gekozen die dicht bij je persoonlijke voorkeur ligt of je wilt gewoon lezers trekken a la Telegraaf-stijl.
Ik hoop maar dat het het laatste is  ;)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

ReneN

  • Gast
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #24 Gepost op: 16 februari 2019, 13:11:45 »
Eh nee Arjan, het was De Gelderlander. Dan zal deze krantenkop je waarschijnlijk ook niet bevallen:

https://www.gelderlander.nl/home/kritiek-op-plan-opheffen-boemeltrein-tussen-elst-en-geldermalsen~aab863be/

Ik zou zeggen: stuur de redactie even een berichtje...  ;)


Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #25 Gepost op: 16 februari 2019, 13:32:59 »
Eh nee, het is het draadje wat jij hebt gestart  ;)

Dat van die Gelderlander is inderdaad bijzonder, en dat lijkt helaas een trend te worden. Dat zouden wij op het forum toch beter moeten kunnen dan professionals toch?  ;D

Gewoon even ter voorbeeld, over een videoclip die bijna in mijn voortuin is opgenomen:

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2329980/Veluwe-middelpunt-clip-Armin-van-Buuren-fan-rijdt-per-ongeluk-voorbij

Zou het nu "per ongeluk" zijn of " bij toeval" ???

Inhoudelijk als reactie: Dat ze het willen onderzoeken is prima, als de conclusie maar is dat de spoorlijn moet blijven.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #26 Gepost op: 16 februari 2019, 17:55:02 »
Als ze een busdienst willen die alle dorpjes aandoet kunnen ze dan niet beter een buslijn optuigen die alle dorpjes aandoet, ik snap de sluiting van de spoorlijn daar niet in.
En is het niet iets om de spoorverbinding te verbeteren c.q. versnellen zodat het een goed alternatief wordt voor forenzen die nu op de A15 in de file staan?

Stephan.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #27 Gepost op: 17 februari 2019, 12:14:41 »
Citaat
"De gemeente Neder-Betuwe ziet voordelen in het opheffen van de spoorlijn ten bate van een busverbinding omdat dat de aanleg van een rondweg bij Opheusden makkelijker kan maken en het de op- en overstapmogelijkheden bij Kesteren kan verruimen."

Was dit idiote plan nou voor de reiziger, of toevallig toch ook voor de automobilist?

ReneN

  • Gast
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #28 Gepost op: 17 februari 2019, 14:38:36 »
De ene helft van de bewoners zal blij zijn als ze voor de deur kunnen opstappen, de andere niet omdat het rijden door de dorpen juist weer langer zal gaan duren. Ik vind dit minder, minder (wan)beleid zo jammer... even goed had je dan het tegenovergestelde plan kunnen ontwikkelen: de lijn opwaarderen en onderdeel maken van een directe IC-verbinding Nijmegen - Amsterdam via Amersfoort. Misschien zonder bovenleiding, maar dan met waterstoftreinen. Daarmee zou het bestaande net tevens ontlast worden.

Het wrange hierbij is dat de provincies Utrecht en Gelderland wel de Rijnbrug bij Rhenen gaan vernieuwen voor 85 miljoen euro, maar dan voor het autoverkeer. Het maakt duidelijk waar de prioriteiten liggen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #29 Gepost op: 17 februari 2019, 17:10:55 »
de trein daar rijdt nu ook op diesel he.
Daar ben ik me van bewust  ;)
Alleen ziet Dhr v Baal blijkbaar liever nog meer dieselgeweld op rubber wielen,dan wat treinen die (nu nog) op diesel rijden.
(dat zou in de toekomst ook anders kunnen worden,als men het milieu wil sparen)

Geldermalsen - Tiel is met bovenleiding. Tiel - Elst is diesellijn  Bovenleidingportalen zijn horizon vervuilend ja  ;D
Bovenleiding is wel milieu vriendelijker,en er zijn daar wel meer dingen die vele malen meer de horizon vervuilen  ;D

Want, die zouden niet met elkaar om tafel kunnen om tot een gezamelijk besluit te komen?

Vreemde opmerking weer...
Niet echt een vreemde opmerking.
De belangen van bv Gorinchem en Dordrecht liggen denk ik ergens anders dan die van Dhr v Baal die een highway over het spoor wil waar bussen overheen razen en toch elk dorps centrum aandoen en ook nog een fiets snelweg erbij wil gooien over die spoorlijn  ;)
Het hele plan van die heer spreekt zichzelf meermaals tegen,een rechte snelweg over die spoorlijn en toch elk dorp aandoen,en dan ook nog geen overwegen in welke vormen ook ?
Dan moet men heel wat dorpen gaan verplaatsen om exact naast die bus highway te komen  ;D
(anders zal men toch van de highway af moeten om naar dorpen te boemelen)

Dat Dhr v Baal dat logisch lijkt is fijn voor hem,maar gemeentes zoals eerder genoemd samenvoegen met die van de Betuwe,dat brengt hele andere prioriteiten op tafel van alle partijen.
Wat zou een dagje concepten op tafel leggen van de gemeentes in de Betuwe en die van bv Gorinchem en Dordrecht opleveren denk je ?
De ene zijde heeft problemen op dorpsniveau,en daar hebben de grotere gemeentes compleet niks mee,want die zijn al op grotere schaal bezig met problemen aanpakken van andere orde.
Horizon vervuiling ?
In de Betuwe zou men waslijn en portalen wellicht kunnen bestempelen als horizon vervuiling,hier gaat men daar pas van praten als de nieuwbouw flat aan de andere kant van de straat t zicht op etage 30 gaat belemmeren  ;D
Dus waar heb je t dan over  ??? ::)
Dat word een appel en peer vergelijken met mekaar  ::)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0