Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-02-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig? door roadster36
Vandaag om 00:55:43
Bröckenbahn door Chris Westerduin
Vandaag om 00:35:40
MB-module: "Groeten uit Jottum" door jakeman
18 februari 2019, 23:50:21
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door Edsko Hekman
18 februari 2019, 23:48:07
Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn door mwdb
18 februari 2019, 23:20:18
Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting door Klaas Zondervan
18 februari 2019, 23:18:30
Buitenlust door mwdb
18 februari 2019, 23:17:05
BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300 door Tomasso
18 februari 2019, 23:15:26
Inzetbaarheid ACME 50584 ACME MU 71 84 72-70 622-2 NS door mDDM
18 februari 2019, 23:12:57
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door NS264
18 februari 2019, 23:06:13
Doornvliet door NS264
18 februari 2019, 23:02:14
LA Yard in 0 door Ronald Halma
18 februari 2019, 22:59:27
De Hondsrugbaan, H0 door NS264
18 februari 2019, 22:53:17
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
18 februari 2019, 22:47:11
01TREFF Maarn, 16 &17 februari door douweterpstra
18 februari 2019, 22:45:09
MB-module: "L'Esimé" door Chris80
18 februari 2019, 22:35:04
Voor de betere priegelaars onder ons: rc in o.a. schaal 1:87 door DJV
18 februari 2019, 22:34:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door johanw
18 februari 2019, 22:29:37
Kopstation aan Noordzeekust Duitsland door DJV
18 februari 2019, 22:15:33
Bouw Bührtal III door nachbar
18 februari 2019, 22:13:10
BR97501 hoe werkt deze lok? door puntenglijder
18 februari 2019, 22:09:52
NS 4300 (in spoor 0) door FritsT
18 februari 2019, 21:53:33
Verbouwing Magic Train (schaal 0e) door Wim Corduwener
18 februari 2019, 21:49:04
Het ontstaan van Trammenlandt door Marco EB
18 februari 2019, 21:44:47
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
18 februari 2019, 21:44:05
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hendrik Jan
18 februari 2019, 21:37:41
Bouw spoor nul module baan bahnhof Königshofen tijdperk III door bernhard67
18 februari 2019, 21:00:36
Terschellinger Spoor door Duizendpoot
18 februari 2019, 20:58:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door DJV
18 februari 2019, 20:11:59
Een Elotrains 1500 zelf bouwen uit parts door duikeend
18 februari 2019, 19:49:54
  

Auteur Topic: Door de stroomdraden het bos niet meer zien.  (gelezen 1091 keer)

AlbertGteD

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Door de stroomdraden het bos niet meer zien.
« Gepost op: 11 februari 2019, 19:10:06 »
Allen, zoals eerder aangegeven ben ik herbeginner en weet wat ik wil (qua baan; heb een plan en hij wordt analoog) maar luister naar goed advies. Zo heb ik een klipspiraal aangeschaft om naar een hoger niveau te komen en leg kurk onder de rails.
MAAR die electronica. WAT ik deed; ik sloot om de 2 tot 2,5 meter een stroomdraad aan op de rails. Daarvoor gebruikte ik “scheldraad”, wat vroeger gebruikt werd voor deurbellen. Geen idee hoeveel mm2 ie is, zal wel iets van 0,1 zijn. Vanaf de trafo gingen deze draden als een spinenweb onder de baan naar de aansluitingen.
WAT in wil gaan doen. Ik snap nu dat het wijs is een stroomkring te maken met gewoon installatiedraad (2,5 mm2) en dat doe ik dan in twee kleuren (heb het alleen over de sporen nog). De laatstse 30 cm wil ik weer dat “scheldraad” gebruiken (heb 100 meter plus liggen in diverse kleuren). MIJN VRAAG; is dit goed of moet ik die laatste 30 cm vervangen door 0,25 mm2 draad??
Met respect voor alle berekeningen, graag advies waar ik als electro-leek mee verder kan (ben net begonnen met de aansluitingen, maar begon te twijfelen door de vele verschillende adviezen....maar ik wil het zo goed als mogelijk doen.

Als ik dan 0,25 mm2 moet gebruiken, wat is dan het verschil tussen “BELI-BECO L125GR25 Draad 1 x 0.25 mm²” en “Faber Kabel 031074 Draad SiF 1 x 0.25 mm²”; even dik maar de laatste is ruim de helft goedkoper is???? Advies?

Met scheldraad bedoel ik soort telefoondraad!!

Ik hoor graag! Albert
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2019, 22:04:42 door AlbertGteD »

Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re: Door de stroomdraden het bos niet meer zien.
« Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2019, 19:32:35 »
Hallo Albert,

Rij je analoog of digitaal en hoe groot is je baan?

Grt Maurice

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1379
Re: Door de stroomdraden het bos niet meer zien.
« Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2019, 19:36:30 »
Ligt eraan of je de volgende sectie wilt voeden vanuit de spiraal. Op zich kan het geen kwaad om de bus rondom te laten lopen, net zoals de rails in een simpele ovaal ook een geleider rondom vormen. Als voordeel heb je wat meer betrouwbaarheid, omdat elk punt via twee richtingen stroom kan krijgen

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 10012
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Door de stroomdraden het bos niet meer zien.
« Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2019, 19:37:28 »
Als het op scheldraad werkt, gewoon daarmee doorgaan. Iedereen heeft hier zijn eigen ideeën over.

Groet Jaap
Duits, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7355
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Door de stroomdraden het bos niet meer zien.
« Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2019, 19:41:39 »
hoi,

De laatstse 30 cm wil ik weer dat “scheldraad” gebruiken (heb 100 meter plus liggen in diverse kleuren). MIJN VRAAG; is dit goed of moet ik die laatste 30 cm vervangen door 0,25 mm2 draad??

Dat kan heel goed met het "scheldraad". Het verlies zal niet zo heel veel zijn. Ik zou het dan niet vervangen.

Met respect voor alle berekeningen, graag advies waar ik als electro-leek mee verder kan (ben net begonnen met de aansluitingen, maar begon te twijfelen door de vele verschillende adviezen....maar ik wil het zo goed als mogelijk doen.

Dan is een forum een hele slechte plaats als je zo twijfelt en goed wil doen...  ;)  ;D Je zal van veel mensen "advies" krijgen en probeer dan maar als leek eruit te vissen wat de goede adviezen zijn.

Als ik dan 0,25 mm2 moet gebruiken, wat is dan het verschil tussen “BELI-BECO L125GR25 Draad 1 x 0.25 mm²” en “Faber Kabel 031074 Draad SiF 1 x 0.25 mm²”; even dik maar de laatste is ruim de helft goedkoper is???? Advies?

De ene is gemaakt door een modelspoorfabrikant en dus een stuk duurder. De andere is gewoon een kabelboer. Je kan bijvoorbeeld bij een installatiehandelaar voor dezelfde prijs of goedkoper Vekto Kabel 0,25mm goed draad krijgen. Het is meestal niet meer dan "het merk" dat je extra betaald.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16680
    • Pagina van klaas
Re: Door de stroomdraden het bos niet meer zien.
« Reactie #5 Gepost op: 11 februari 2019, 19:52:39 »
Ik snap ook niet waarom die Beli-Beco zo veel duurder is. Die draad van Faber is zelfs hittebestendig.
Ik zou me niet te veel zorgen maken over de draadsoort. Koop gewoon wat voldoet bij een redelijke prijs.
Zelf koop ik meestal luidsprekersnoer bij Praxis. En dan 0,5 mm2, dat is voor mijn spoorbaan dik genoeg. De draaddoorsnede die je het best kan kiezen hangt van de lengtes af en het aantal treinen  dat tegelijk moet rijden.
Vaak zie je dat mensen ringleidingen aanleggen van 2,5 mm2, maar dat vind ik wat overdreven.
Het volgende optreden van "Without" is op 23 en 24 februari 2019 in de Zeelandhallen te Goes.

Mark1979

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Door de stroomdraden het bos niet meer zien.
« Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2019, 19:54:55 »
Beldraad is 0,8mm2 en dik genoeg.

AlbertGteD

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Door de stroomdraden het bos niet meer zien.
« Reactie #7 Gepost op: 11 februari 2019, 20:05:06 »
Dag,

Zoals ik aangaf rijdt ik analoog. Baan meet 244 bij 122, in twee lagen dubbelspoors.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
Re: Door de stroomdraden het bos niet meer zien.
« Reactie #8 Gepost op: 11 februari 2019, 20:10:07 »
2,5qmm is wel wat dik voor veel toepassingen maar lekker stevig en goed te krijgen.

Ik zou ook gewoon lekker doorgaan met beldraad om verbinding te maken tussen de ringleiding en het spoor. Zou denk ik, als het geen lange flexrail is, alleen overstappen naar elke meter. Misschien wat overdreven maar "better ave than sorry" (zekere voor het onzekere nemen) is dan de gedachten. Voor verbinding tussen sporen en eventuele schakelaars op een tableau zou ik wel voor iets dikkers gaan zoals speakerkabel.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

AlbertGteD

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Door de stroomdraden het bos niet meer zien.
« Reactie #9 Gepost op: 11 februari 2019, 22:06:34 »
Dank allen voor de reacties!!! Fijn dat dat hier zo kan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16680
    • Pagina van klaas
Re: Door de stroomdraden het bos niet meer zien.
« Reactie #10 Gepost op: 11 februari 2019, 22:08:39 »
Beldraad is 0,8mm2 en dik genoeg.
ik denk dat je mm (diameter) en mm2 (doorsnede) met elkaar verwart.
Beldraad bestaat in 0,8 mm maar het kan net zo goed 0,5 of 0,6 zijn.
Op een baan van 122x244 zijn de afstanden niet groot. Dan is 2,5 mm2 wel wat overdadig. Je zou een soort stamleiding kunnen  maken van luidsprekersnoer of gewoon elektriciteitssnoer van 0,75 mm2 en de aftakkingen naar de sporen hou je dan in beldraad.
Het volgende optreden van "Without" is op 23 en 24 februari 2019 in de Zeelandhallen te Goes.

jari

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
Re: Door de stroomdraden het bos niet meer zien.
« Reactie #11 Gepost op: 14 februari 2019, 14:27:22 »
?
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2019, 12:31:40 door jari »