Ted,Ik gebruik inderdaad de mogelijkheden van iTrain voor het versnellen/vertragen van een trein. Verder hebben m'n ESU decoders versie 4 standaard Railcom. Ben relatief een late instapper, dus 95% van m'n decoders hebben RailcomAndré
Maar ik heb ook het idee dat hier vooral mensen aan Bidibus zijn begonnen met weinig ervaring met digitaal rijden en automatiseren. Dan is ook niet onmiddellijk duidelijk wat er bijzonder is aan BiDibus. Volgens mij vooral dat het is ingericht op bidirectionele communicatie op een manier die nog niet eerder is vertoond, zeker in combinatie met een besturingsprogramma als Itrain dat iets met de informatie van Railcom doet.
Het idee van een universele bus waarover het dataverkeer wordt geleid is niet erg nieuw. Xpressnet en Loconet zijn al een jaar of 25 oud. BiDibus zal nog wat sneller dan Loconet zijn, maar op de meeste zolderbanen is dat niet erg relevant.
we hier gekozen hebben voor BiDiB in combinatie met Itrain is dat toch een overbodig iets in dit geval, het is toch softwarematig in te regelen met Itrain, dan zijn die modules niet nodig ?
Wat betreft mijn opmerking dat je leuke dingen kunt doen met Itrain daar bedoel ik bv. mee het toewijzen van een sein virtueel, als ik het goed begrijp hoef je hier dus geen speciale seindecoders voor aan te kopen maar is het via Itrain virtueel in het programma toewijzen, daarnaast kun je indien gewenst nog steeds fysiek een sein plaatsen , indien ik dit niet goed heb begrepen dan hoor ik het graag als leek. Verder is het inregelen van een schaduwstation mogelijk met Itrain, en komende uit het analoge tijdperk inzaken het aansturen van wissels en seinen gaat er nu dus een wereld met mogelijkheden open. Daarnaast willen wij graag zien welke trein zich in welk blok bevindt, alle locs zijn voorzien van een ESU decoder versie 4, dus railcom aan boord.
Tevens heb ik moeten concluderen dat er veel bezetmelders zijn maar niet elke bezetmelder uitgerust is voor railcom, en die dat wel kunnen zijn flink aan de prijs. Dan is de keuze van BiDiB in combinatie met Itrain voor ons een keus die het proberen waard is.
... maar we proberen ons een weg te zoeken naar het aansturen van de baan met een systeem waar we ons prettig onder voelen. En voor het moment lonkt de combinatie BiDiB Itrain als de juiste partner 😇
hoi,Inderdaad het idee is al heel erg oud. Allemaal dingen die standaard in de diverse softwareprogramma's zitten. Deze zaken zijn niet afhankelijk zijn van Bidib of een ander bus- / (terug)meldsysteem die je gebruikt. Meer of het softwarepakket het kan Had je naar het softwarepakket Koploper, RocRail, win-digipet of een ander pakket gekeken dan was je er achter gekomen dat alles ook daar mogelijk is. Het ene pakket heeft mogelijk een steilere leercurve dan de andere. iTrain heeft een wat minder steile leercurve.Railcom is vooral terugmelding van de lok naar de centrale / software op de computer. Als die er niets meedoet heeft het geen nut om dure railcom-bezetmelders aan te schaffen. Zie je meerwaarde in het feit van het melden van "hier ben ik", "foutmeldingen" en "programmeren tijdens rijden" van de lok en het speelelement, de XF-commando's: "brandstof is op", "ik moet tanken". Zie ook NMRA 9.3.2 Railcom beschrijving. (Märklin heeft dat deel geleend voor het speelelement in zijn MFX+-protocol) Dan is Railcom een leuke optie. Zeker als je softwarepakket daar mee dingen kan doen. Zoals de trein naar de kolenbunker laten gaan om kolen bij te vullen. Naast de lokdecoders kan je met Railcom ook bij accessoiredecoders een aantal terugmeldingen krijgen, daar zal BiDiB niet echt gebruik van maken. Het is een afweging voor het deel wat teruggemeld wordt aan de centrale / software zoveel meerwaarde om de duurdere railcom-bezetmelders te rechtvaardigen. Je zal zeker een goed gevoel er bij moeten hebben. Anders moet je het niet doen Dus als de bestaande combinatie je voldoening geeft dan moet je het niet laten. Groet Ronald.