Doel:€250.00
Donaties:€72.00

Per saldo:€-178.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-04-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoorbeurs Houten 4 mei 2019 voor/nabeschouwing. door Ad Cleijsen
Vandaag om 15:43:15
Twin center door Piet59
Vandaag om 15:40:47
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door Jeanne
Vandaag om 15:35:12
Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum door Martin Hornis
Vandaag om 15:30:25
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door sncf231e
Vandaag om 15:28:51
Fleischmann H0 V100 uit startset door Timo
Vandaag om 15:15:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:12:09
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 14:45:41
DM90-Buffel Dieseltreinstel door Wijbe
Vandaag om 14:42:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 14:40:59
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 14:36:59
Twin center door Piet59
Vandaag om 13:58:28
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
Vandaag om 13:48:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:46:03
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 13:36:23
Station Oudeschoot straatzijde door Frank Hillebrand
Vandaag om 13:32:13
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door Almar
Vandaag om 12:55:02
SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail? door Marklin6480
Vandaag om 12:44:26
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 11:42:59
Joops Fantasie Wereld in schaal 0e door joop100
Vandaag om 11:39:21
[Hoontje's Beursbaan] "Kamp Rijen" door Hoontje
Vandaag om 11:27:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 10:54:36
Small yard door GD
Vandaag om 07:42:18
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 01:48:25
Bachmann 553 - Verlichting knippert? door laurent
23 april 2019, 23:03:01
Een eigen pin en koppelstang maken voor een defect model door Frans Peeters
23 april 2019, 22:40:58
RHT: meterspoor in LGB door NS1220
23 april 2019, 22:35:17
Doornvliet door cor_b
23 april 2019, 22:29:44
Projekt 083-338 door 44
23 april 2019, 22:16:31
Intellibox en S88 storing door Blausee-Mitholz
23 april 2019, 22:10:38
  

Auteur Topic: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?  (gelezen 5639 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 2779
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #45 Gepost op: 08 februari 2019, 16:43:11 »
Wat dacht je van héél langzaam de kraan open- en dichtdraaien? Zie ook mijn eerste bijdrage  :)
Hoezo is er geen HonkieTonkie speciaal meer???

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 584
  • Metrop-Märklin
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #46 Gepost op: 08 februari 2019, 20:53:46 »
Dank voor jullie reacties. Maar echte terugkeerders naar analoog ben ik nog niet tegengekomen.
Die kan is klein. Hoeveel ezels stoten zich 2x aan dezelfde steen?
Ik rij met 16 treinen analoog. Ik zou ze niet willen ombouwen.

De eerste 4 heb ik omgebouwd van 2-rail na 3-rail.
Daarna, en wat losse draadjes aan ombouwsteentjes, dacht ik, kom op zeg, waarom ombouwen?
Dus sindsdien. Analoog (met 2 en met 3 spoorstaven).
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 557
    • Altwied im Westerwald
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #47 Gepost op: 08 februari 2019, 21:23:04 »
Wat dacht je van héél langzaam de kraan open- en dichtdraaien?
Inderdaad :) Een paar jaar geleden, toen ik nog lid was van de Lahntalbahn Modelspoorvereniging stonden we een keer met de clubbaan op een tentoonstelling.
Nu is de baan analoog bestuurd, met 1 trafo per blok en een simpel sein met stopsectie aan het begin van ieder blok. Normaliter houdt dat in dat een trein abrupt tot stilstand komt voor een rood sein en er als een speer vandoor gaat als het op groen springt.
Voor elke trafo was een persoon nodig voor de bediening. Zelf vond ik het altijd wel leuk dat als ik een sein op groen zette, ik de lok dan ook handmatig liet optrekken door de regelaar langzaam open te draaien. Omdat ik achter de baan sta, is niet zichtbaar wat ik precies doe.

Op een gegeven moment stonden er 2 mannen toe te kijken en hoor ik de 1e man tegen de 2e zeggen: "Hier zie je duidelijk het voordeel van digitaal; langzaam optrekken en een nette maximum snelheid."
Ik moest glimlachen maar heb maar niets gezegd :)
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 460
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #48 Gepost op: 08 februari 2019, 23:12:52 »
Inderdaad Robbraak;

A-technisch ... Dat is ook mijn probleem vooral bij electronica en computers ben ik nogal Digibetisch aangelegd, ook naar Arduino heb ik gekeken maar ik snap er eerlijk gezegd maar weinig van. Daarbij heb ik nu een stuk baan gereed [bedrijfsterrein], maar dat is allemaal op analoog gericht en alle sporen kunnen/moeten ;D van hand worden aan en uitgezet, ik zou dan alles moeten doorverbinden. De hoofdbaan ligt nog niet dus die kan wel direct digitaal maar zonder al die elektronische fratsen, daar heb ik gewoon te weinig verstand van, dus wissels ... overwegen ... alles met de hand.  ;D. met een schakelaartje. Vooral als je nergens verstand van hebt moet je alles kant en klaar voorgekookt kopen en dan weet je ook wat je kwijt bent, dat is ook een drempel.
Ik heb 2 Mulitimuizen van Roco, en 3 digitale locs. Nu vind ik dat met apart lampjes aan en uit zetten aan de loc e.d. wel leuk, geluid hoeft voor mij niet ... ik moet echter nog 18 locs en treinstellen digitaal [laten] maken. Zelf durf ik daar niet echt aan en mijn handen spelen ook niet meer mee ... ben al wat ouder en tril heel veel met een hand.
Twijfel dus sterk of ik digitaal doorzet ...

Groet Dieter
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2019, 11:53:20 door ddv »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 370
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #49 Gepost op: 09 februari 2019, 12:53:37 »
Leuke reacties tot nu toe. Daar dank ik jullie voor. Ook trouwens voor het naar elkaar getoonde respect.

Een poging tot samenvatting:
sommigen zijn altijd analoog blijven rijden, er is een enkele terugkeerder naar analoog, één die het helemaal zonder draadjes doet en verder is er veel variatie in de mate waarin de gebruikers van digitaal rijden dat besturingssysteem toepassen.

Ik vond de uitleg van de persoonlijke keuzes heel verhelderend.


Wolter



Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 4747
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #50 Gepost op: 09 februari 2019, 16:03:46 »
Inderdaad eens een leuk inkijkje in de belevingswereld :) Zoveel mensen, zoveel smaken.

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 993
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #51 Gepost op: 10 februari 2019, 14:14:22 »
Mijn reden om te digitaliseren was: automatisch ontkoppelen waar ik wil.
Er was nog niet zoveel op de markt, als het er toen al was. Ik heb een mechaniek in een wagon ingebouwd. Zodoende kan ik een willekeurige digitale loc gebruiken voor het rangeren.

Wie analoog blijft (of weer wordt) en toch zoiets wil kan op sommige plaatsen Göppinger puntjesrails gebruiken om een 3e rail voor functies te krijgen.

Verder vind ik het wel leuk als de verlichting aanblijft en dat een zwaailamp werkt, dat soort dingen.
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2019, 14:37:53 door NS1220 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
Ik wil nog wel een keer iets in LGBschaal doen (nu inderdaad mee bezig).

Bierwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #52 Gepost op: 12 februari 2019, 19:35:50 »
Hoi eenieder:
Doe ik ook maar even een duit in het zakje.... Vanf 1994 tot 2009 tevreden analoog gereden. Groene FLM kastjes voor de ca. 40 wissels. Maar toen, toen kocht ik de 501 Nederlandse Tee van Roco en daar zat ( ook analoog ) geluid in en toen vond ik dat zo mooi, dat ik nieuwsgierig werd en kocht op Ebay de ROCO digitale startset met rode MM en de nieuwsgierigheid bleef maar groeien. Analoge trafo eraf en de ROCO 10764 aangesloten en toen begon ik pas echt te dromen van digitaal. PC wilde ik ( nog ) niet. In een goede Modelspoorwinkel een oude analoge locomotief laten ombouwen naar digitaal op voorwaarde dat ik er met mijn neus bovenop mocht staan. Inmiddels zelf ca. 60 locomotieven omgebouwd en al heel lang alleen maar nieuwe digitaal ( voorbereide ) tractie gekocht. De ROCO 10830 centrale en de 10764 als booster; weer een heleboel extra mogelijkheden. Toen de witte z21 ingezet De FLM kastjes vervangen door de DIGIKEIJS 4018 schakeldecoders; minder draden en de wissels deden het ineens een stuk beter, doordat ze met 18 ( i.p.v. ca 14 ) volt een veel krachtiger puls kregen. en de dromen gingen maar verder.... later toch maar een werkeloze laptop erbij gezet. Koploper geladen en van ROSOFT de interface met bezetmelders erbij en nog uitgebreid met DIGIKEIJS 4088 modules. Pffffff.... wat een werk om die in stukjes ( blokken ) te "zagen " en jawel heel, heel extra draadjes onder de tafel. En nu nu moet je nog Koploper programmeren om alles perfect te laten werken en dat valt niet mee. Ik denk weleens...."was ik maar nooit aan dat totale digitale idee begonnen en gestopt na het installeren van de z21. Dan was alles nog te overzien en kun je nog lekker met de hand rijden. MAARRRRR... Ik ben eraan begonnen en zal het voor elkaar krijgen, onder het motto  :"Opgeven is nooit een optie" en misschien ga ik dan weer terug naar gedeeltelijk analoog / digitaal, want alleen naar zo'n stom scherm te kijken is ook maar niks. Maar het houd je uit de kroeg ;D ;D
Veel plezier verder met onze mooie hobby, al denkt mijn vrouw daar af en toe iets anders over. ( Die heb je toch al; ja maar schat deze heeft een ander nummer.... ??? ???)... Groet, Marius

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1328
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #53 Gepost op: 12 februari 2019, 21:27:08 »
Ik ben van "zolang het niet stuk is blijf ik het gebruiken". Aangezien mijn analoge trafo's en locs nog steeds prima functioneren en ook de M-rails van Märklin onverwoestbaar zijn, heb ik die spullen nog steeds. Met de kerst wordt daarmee een stuk vloer van de begane grond gevuld waar de kinderen er naar hartenlust mee spelen. Daarnaast is dat digitale natuurlijk ook fraai. Hoewel de juniors daar onderhand beter mee overwèg (nee, niet òverweg) kunnen, blijft dat toch meer mijn ding. Analoog is bekend terrein; digitaal is de wereld van de ontdekking en dat geeft me veel uitdaging en voldoening. Daar kom ik niet altijd uit, maar dan zijn jullie er weer.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 850
  • Aachenau West
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #54 Gepost op: 13 februari 2019, 22:10:10 »
Op mijn baan ben ik ooit analoog begonnen.
Nu ik (sinds 2002) digitaal gegaan ben, bedien ik de treinen nog steeds één voor één handmatig, net als analoog.

Voordelen zijn vooral de constante verlichting en de verschillende functies die mogelijk zijn. Geluid is bij tijd en wijle leuk (vooral als gimmick voor bezoek), maar liever luister ik naar mooi geruisarm lopend materieel.

Analoog lopen de treinen soms nog mooier dan digitaal. Digitaal zijn de snelheidsstappen soms duidelijk van elkaar te onderscheiden. (Dat doet me dan in de verte denken aan de vroegere startsets van Trix Express met 4 rijstappen). Het is soms een hele toer om de decoder zo in te stellen dat een loc echt mooi loopt.
Groot voordeel van digitaal rijden vind ik dat locs kunnen kruipen zonder risico van doorbranden van de motor.

Ik kan op mijn baan nog steeds omschakelen naar analoog met behulp van een keuzeschakelaar (draaiknop). Op dat moment zijn de stroomloze stukken onmisbaar.
Voor digitale bediening zijn de stroomloze stukken juist hinderlijk, wanneer bijvoorbeeld door het omzetten van een wissel de verlichting van de trein ineens uitvalt.

Soms als een decoder van slag is, kan het helpen om een loc weer even analoog te laten rijden (via de decoder), waarna de loc digitaal weer normaal reageert.

Mijn nieuwste baandeel is uitsluitend digitaal te berijden en kent geen stroomloos te zetten secties. Om die reden heb ik al mijn materieel gedigitaliseerd.
Op dit deel worden ook de wissels digitaal omgezet.
Alleen de draaischijf daar, bedien ik analoog. Ook een aantal lampjes worden geschakeld met een tuimelschakelaar. Uit een soort gemakzucht ben ik op dat punt dus weer terug bij analoog. ;D

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2019, 22:11:54 door wob »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 370
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #55 Gepost op: 13 februari 2019, 22:29:52 »
Het is nog steeds leuk om jullie bijdragen te lezen.

Wolter

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3331
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #56 Gepost op: 18 februari 2019, 15:17:54 »
Ooit (in de vorige eeuw) naar digitaal gegaan, en zal nooit meer terug gaan. Electronica is mijn hobby en opleiding, naast ICT.
Treinen rijden met iTrain volledig automatisch en sinds kort rijd ik met mijn zelf gemaakte app een rangeertreintje tussen al het geweld door. Dit had ik met een vracht relais en schakelaars waarschijnlijk ook analoog bereikt, maar dit gaat simpeler. Oh ja, alle randapparatuur is van eigen hand, heb nog nooit de moeite genomen om aan een centrale te beginnen.

Dus ik begrijp de vragensteller en kan hem volledig volgen, maar doe het echt niet na.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

rhberk

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #57 Gepost op: 20 februari 2019, 20:45:49 »
Gebruik al meer als 30 jaar pc's voor mijn werk ( de eerste appletjes) maar het is nooit mijn hobby geworden.
Toch rijd ik al ruim 15 jaar digitaal en zou het nooit meer willen missen:
- zeer goede rijeigenschappen
- eenvoudige bedrading
- loks apart bestuurbaar
- schakelbare verlichting
- geluid en evt. rook
- en, heel belangrijk voor mij,  een draadloze handregelaar.
De volgende stap zoals hierboven zo mooi omschreven door Marius Bierwagen ( besturingsprogramma's en bezetmelders met de daarbij behorende dradenmassa) ga ik dus niet maken.........

Groeten, Ruud

DJV

  • MSG-Nienoord
  • Offline Offline
  • Berichten: 884
  • BRrrrrmmmmmm. II-V Diesel Power.
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #58 Gepost op: 20 februari 2019, 20:56:14 »
Ik rij volledig analoog. en ben niet van voornemens dat te veranderen. Dus je bent zeker niet de enige.. (y)
Groeten Dirk Jan

Mijn andere hobby...
www.centoclub.nl/index.php?threads/djwpks-monster.832/

J1971

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #59 Gepost op: 05 maart 2019, 15:24:14 »
Ik zit er als herbeginner ook zo in. Op mijn werk zit ik de hele dag al met een beeldscherm voor mijn neus en moet nadenken over digitale dingen. Het laatste dat ik in mijn hobby wil, is hetzelfde gedoe. Moet er niet aan denken dat daar wéér een laptop staat.

Analoog, handbediende wissels (van die staafjes en kroonsteentjes onder de modules). Stroomloze secties (het plannen van die secties is óók onderdeel van de lol). Een goede analoge regelaar zoals een Weistra zelf in elkaar solderen. Alles wat je doet en bouwt, is iets dat je kunt aanraken.