Wat zijn we aan het bouwen? > Trams en smalspoor

Roemeens bosbaanspul [H0e]

(1/10) > >>

Whis:
Den Roemeense bosbanen. Totaal afgeragde zooi, met elastieken en touwtjes bij elkaar gehouden (volgens Len de Vries), diep weggestopt in de Karpaten. Wie wordt daar niet blij van. Ik heb geen concrete baanplannen, maar ben wel al geruime tijd zo tussendoor wat aan het prutten aan materieel. Dus hier maar wat laten zien. Te beginnen met een draisine.

Ford Transit draisine
Om met enige snelheid over de baan te kunnen jagen gebruikt men al sinds jaar en dag tot railvoertuigen omgebouwde auto’s, busjes en kleine vrachtwagens. Vroeger Wolga’s, Ikarussen en ander onduidelijk oostblokspul, later VW Transporters en Ford Transits.

Die laatste moest ik maar eens mee beginnen. De ingrediënten: Rietze Ford Transit, Kato 11-106 chassis met motor, wat hulpstukken en details in 3D print en een asje met 6,2mm wielen (staat handigerwijs niet op de foto…)

DSC_1692 by whis, on Flickr

Begonnen met het afknibbelen en wijzigen van het chassis. Het Kato chassis heeft één aangedreven draaistel; de ander doet mee voor de stroomafname. Die laatste kan er makkelijk afgewipt worden en dat is mooi want die moet plaats maken voor een enkele starre as. Met zo’n klein licht ding is het vrij noodzakelijk dat deze starre as ook stroom afneemt. Ik heb een tijd zitten k*tten met fosforbronsdraad wat resulteerde in niet werkende totaalellende (waarvan de resten nog zichtbaar zijn aan de onderzijder...). Op dat moment ontdekte ik twee stroomafnamestripjes in het chassis. Door wat gaten in het chassis te raggen kon ik die naar beneden buigen en kwamen ze precies op de wielen van het starre asje terecht. HET IS ONGELOFELIJK WAT HIER GEBEURT. De starre as blijft op z’n plaats middels een 3D print ashouder. Als laatste alvast een paar stukkies lood aan het chassis geplakt.

DSC_1701 by whis, on Flickr

Om het kapje van de Transit vast te maken aan het chassis heb ik een adapter getekend en 3D laten printen. Dit ding schuift om het chassis heen, maakt het breder en vult de wielkasten. In het Transit kapje plakte ik twee strookjes met daaraan nokjes. Deze grijpen om de adapter. Op deze manier zit alles én goed klemvast én is het geheel volledig demontabel. Handig voor onderhoud.

DSC_1703 by whis, on Flickr

DSC_1704 by whis, on Flickr

Het geheel weegt 11 gram. Dat is zeg maar niks (het rijdt dan ook voor geen meter) dus daar moet lood bij. Verder een afdekplaatje met stukjes interieur.

DSC_1705 by whis, on Flickr

DSC_1707 by whis, on Flickr

Kapje wit gespoten, baanruimer en bufferbalken erop en alles in elkaar.

Transit2 by whis, on Flickr

Transit1 by whis, on Flickr

Transit3 by whis, on Flickr

Transit4 by whis, on Flickr


En een filmpje (met intens woeste witbalans, waarvoor mijn excuses)


Da wast!

EricZmS:
Mooi project, ben benieuwd naar het vervolg.
Leuk gedaan.  (y)

MDG:
Sappig geschreven, leuk gedaan.
 (y)

Max

Floris Dilz:
Mijn standaard-trucje voor wat extra lood is een plak onder t dak. Desnoods wat afschuinen aan de randjes dat je t niet zo ziet door de ramen.

Gert Arkema:
Cool ding. Lood onder het dak is een prima plan, dan gaat-ie ook zo mooi waggelen vanwege topzwaar enzo. Maak je er ook een draaidinges (zie min. 2:13)  onder?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie