Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel  (gelezen 25957 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
« Reactie #60 Gepost op: 21 maart 2019, 00:16:43 »
Het lijkt me ook dat het zoiets wordt.
De 1600 moet er dit jaar uit had ik begrepen.
Dus tot dat de Talgo rijdt, zal er een andere loc nodig zijn.
Dat wordt dan een geleasde Vectron of wat anders.
Dat is helemaal geen verplichting om de lokken aan de kant te zetten, maar louter een besluit bij de stammen DDM1 en DDAR omdat ze dan vervangen zijn door SNG.

De 1700 kan in theorie prima in dienst blijven tot de ECx er is, echter is de vraag of je daar inderdaad ook wilt.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
« Reactie #61 Gepost op: 21 maart 2019, 07:14:18 »
Uiteindelijk telt het bedrag onderaan de streep.
Wat kost meer ?
1) 1700 langer in dienst houden met behulp van revisie of iets dergelijks
2) 1700 aan de kant en dan voor een korte periode vectrons leasen,die ook onderhoud behoeven.

Daar buitenom hoe storingsgevoelig is een vectron voor die specifieke dienst ten overstaan van een 1700 ?
(puur gekeken naar vervoer tot aan het grens station en een overstap)
Als je vlootje met vectrons te vaak moet worden weg gesleept omdat het een storing heeft die niet ter plekke in redelijk tijdsbestek is op te lossen,is het leasen van zulke locs dan goedkoper dan je 1700én iets langer in dienst houden ?
En heb je onder de streep ook rekening gehouden met hoe een 1700 onder 15 kV rijdt?

« Laatst bewerkt op: 22 maart 2019, 00:08:31 door Bert van Gelder »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
« Reactie #62 Gepost op: 21 maart 2019, 19:37:01 »
En heb je onder de streep ook rekening gehouden met hoe een 1700 onder 15 kV rijdt?
Jawel  ;)
(puur gekeken naar vervoer tot aan het grens station en een overstap)

Want dat is nu niet anders.
Ook nu is er "overstap"/locwissel aan de grens.
Rest de vraag,wat kosten die vectrons voor een korte tijd en wat is t goedkoper om die 1700én wat langer te laten rijden tot DB die nieuwe metro dingen in dienst neemt ?

Wellicht stel ik het zo duidelijker ?
(al blijft het koffiedik kijken zolang niet bekend is wat NS van de DB beslissing vind en wat men er aan/mee wil doen. )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #63 Gepost op: 25 maart 2019, 10:25:37 »
Die vergelijking heeft geen zin aangezien de Vectron bedoelt is om van de locwissel af te komen.  ::)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #64 Gepost op: 25 maart 2019, 10:29:00 »
Moeten ze wel een Vectron nemen die 200km/u kan en mag. 

Anders schiet het nog niet op.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #65 Gepost op: 25 maart 2019, 10:30:33 »
Die vergelijking heeft geen zin aangezien de Vectron bedoelt is om van de locwissel af te komen.  ::)

Maar in eerst instantie, zou ook de Vectron gewoon bij de grens worden gewisseld. Daarmee komen de kosten-baten in de eerste periode er wel anders uit te zien dan in de tweede periode.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #66 Gepost op: 25 maart 2019, 11:47:51 »
Wat verandert er dan aan de prijs als de locs wel/niet doorrijden aan de grens? Het lijkt mij in ieder geval goedkoper als de Vectrons doorrijden, een dozijn locs voor alleen Amsterdam - Bentheim is niet nodig.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #67 Gepost op: 25 maart 2019, 12:03:17 »
Waarom moet DB gaan investeren in het opleiden van hun personeel voor de BR193? DB wil helemaal geen BR193 voor de IC treinen naar Berlijn.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #68 Gepost op: 25 maart 2019, 13:35:16 »
Huh, hoe oud zijn de IC-Berlijn rijtuigen momenteel?
Heb niet echt het idee dat ze oud zijn? Voldoet gewoon, prettige stoelen, airco, rustige loop  ???
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #69 Gepost op: 25 maart 2019, 13:45:57 »
Wat verandert er dan aan de prijs als de locs wel/niet doorrijden aan de grens? Het lijkt mij in ieder geval goedkoper als de Vectrons doorrijden, een dozijn locs voor alleen Amsterdam - Bentheim is niet nodig.

Nou je zegt het zelf al. Het lijkt mij goedkoper als de locs doorrijden. Als ze dat niet doen heeft NS overgekwalificeerde locs voor Amsterdam Bentheim.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #70 Gepost op: 25 maart 2019, 14:16:23 »
Ik denk dat dit hier beter tot zijn recht komt dan in mijn blog.
Volgens de in het Grafschaft Bentheim verschijnende Sonntagszeitung van 24 maart, blijft Bahnhof Bad Bentheim ook na 2023 een Fernverkehrhalt. Ik heb het stukje uit deze krant gekopieerd en staat hier onder.

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #71 Gepost op: 25 maart 2019, 14:42:13 »
Nou je zegt het zelf al. Het lijkt mij goedkoper als de locs doorrijden. Als ze dat niet doen heeft NS overgekwalificeerde locs voor Amsterdam Bentheim.
Een moderne meerspanningsloc kost duizenden euro's per maand, een 1700 is allang afbetaald en elke trein die hij rijdt levert geld op. NS zal wel gek zijn als ze dure locs gaan huren voor die paar jaar.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #72 Gepost op: 25 maart 2019, 15:08:45 »
In de 70s/80s hadden ze de 1100/1200/1300 ook een grote opknapbeurt gegeven, en niet veel later kwam de 1600 toch bleef het tot eind 90s gewoon rond rijden.
Waarom kan de 1700 geen grote opknapbeurt krijgen?

Zie zat filmpjes waar de NS ICR(m) ICM(m) DDZ/VIR(m) dat materieel opknappen moderniseren veel goedkoper is dan nieuw materieel aanschaffen...
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #73 Gepost op: 25 maart 2019, 15:13:07 »
En wat ga je er dan mee rijden? De koninklijke trein eens per jaar? Er is verder geen werk meer voor de 1700'n bij de NS, het dubbeldeksmaterieel gaat buiten dienst.

Een moderne meerspanningsloc kost duizenden euro's per maand, een 1700 is allang afbetaald en elke trein die hij rijdt levert geld op. NS zal wel gek zijn als ze dure locs gaan huren voor die paar jaar.
't is de NS, die locs komen er dus wel.  :P

Nou je zegt het zelf al. Het lijkt mij goedkoper als de locs doorrijden. Als ze dat niet doen heeft NS overgekwalificeerde locs voor Amsterdam Bentheim.
Dan begreep ik je verkeerd.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #74 Gepost op: 25 maart 2019, 16:36:21 »
Een moderne meerspanningsloc kost duizenden euro's per maand, een 1700 is allang afbetaald en elke trein die hij rijdt levert geld op. NS zal wel gek zijn als ze dure locs gaan huren voor die paar jaar.
1700 wordt met noodgrepen rijdende gehouden. Mankeert nog wel het e.e.a aan hoor.
Groeten Joop, machinist Lls