Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-02-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MB-module: "L'Esimé" door Daniels
Vandaag om 07:21:21
Start met TT door SimonSt
Vandaag om 06:13:54
Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn door Tulpendaal
Vandaag om 06:02:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Hans Grasmaijer
Vandaag om 05:21:01
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 04:28:09
NL Baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 03:38:50
Roco NS Sik Pimpen, kleur groen gezocht. door Biessendorf
Vandaag om 01:10:34
Verbouwing Magic Train (schaal 0e) door Sven
Vandaag om 00:25:04
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Pinkelpa
Vandaag om 00:22:50
Skapa.modell door Zillertalbahn002
Vandaag om 00:15:34
01TREFF Maarn, 16 &17 februari door ingenium
Vandaag om 00:08:59
Een Elotrains 1500 zelf bouwen uit parts door SuperSylvester
17 februari 2019, 22:56:05
Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann. door wob
17 februari 2019, 22:46:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roadster36
17 februari 2019, 22:42:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door V200-G2000
17 februari 2019, 22:41:11
Welke soort printplaat door Dartje75
17 februari 2019, 22:34:55
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Bert V
17 februari 2019, 22:31:48
MB-module "Dolce far N-te" door Hendrik Jan
17 februari 2019, 22:28:00
Inzetbaarheid ACME 50584 ACME MU 71 84 72-70 622-2 NS door Rondje_HO
17 februari 2019, 22:22:18
Piko 2019 door Quinzeedied
17 februari 2019, 22:20:44
NS 4500 van MK Modelbouwstudio's door roadster36
17 februari 2019, 22:16:10
Luck Feinmechanik door Erik_omBC
17 februari 2019, 22:04:46
Depot 2 door Hans Reints
17 februari 2019, 21:59:10
Sluiting traject Geldermalsen-Elst? door Martin Hornis
17 februari 2019, 21:34:56
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door martijn v m
17 februari 2019, 21:26:35
Mooi weer om buiten te spelen door St00mboy
17 februari 2019, 21:25:10
Kappen DH1 Wadloper door Biesje
17 februari 2019, 21:19:57
Westlandbaan door Christoph
17 februari 2019, 21:04:16
NS modelbaan Hoekdam H0 door guus43
17 februari 2019, 20:40:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 februari 2019, 20:38:57
  

Auteur Topic: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting  (gelezen 2778 keer)

Almar

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
  • TT-baan Heinenoord
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #45 Gepost op: 12 februari 2019, 16:33:11 »
Hallo Klaas,

Als ik je goed begrijp dan kan ik de motor dus beter met rust laten en me alleen concentreren op de soundmodule.

Voor zover ik weet staat de soundmodule rechtstreeks aangesloten op de rijbaanspanning. Hoe hoger het voltage op de baan hoe "sneller" het geluid gaat... leg ik dat zo goed uit... Als ik de HF spanning inschakel heb ik direct geluid "op volle snelheid" dus mijn redenering is dan dat we de HF naar de soundmodule dus moeten blokkeren... maar teveel spanningsverlies zorgt ook daar voor een ongewenst effect, namelijk "te traag" geluid.... of gaat mijn redenering hier mank.... HELP  :-\

Wordt vervolgd.... hoop ik  ;D

vriendelijke groet,

Almar

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16674
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #46 Gepost op: 12 februari 2019, 17:03:01 »
De soundmodule, daar zou ik in eerst instantie een spoeltje voor zetten. Een betere oplossing kan ik op het moment nog niet bedenken.
Het volgende optreden van "Without" is op 23 en 24 februari 2019 in de Zeelandhallen te Goes.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 949
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #47 Gepost op: 12 februari 2019, 18:43:44 »
Kijk hier eens voor de dikkere (draad) spoelen : http://loudmagnet.com/html/filt.htm#corr
Groet, Ronald.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1120
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #48 Gepost op: 12 februari 2019, 19:19:29 »
Hangt van de motor af. Voor een motor met een ijzeren anker is die HF spanning geen enkel probleem.

Ik heb zo'n 40 jaar geleden met dit soort zelfbouw schakelingen geexperimenteerd en kan mij herinneren dat mijn Fleischmann OK locje bloedheet werd van de wisselspanning die ik op de rails zette. Het was echter allemaal zelfbouw en ik weet niet meer precies welke frequentie ik gebruikte maar meen mij wel te herinneren dat het een blokspanning was. Dat zullen vast geen ideale omstandigheden geweest zijn voor het motortje. Ik heb eigenlijk geen idee wat de impedantie is van een motortje maar als die bij de gebruikte frequentie hoog genoeg is dan zal er inderdaad nauwelijks stroom door de wikkelingen lopen en de motor zal dan ook niet heet worden.

Op zich wel logisch eigenlijk om alleen een spoel te hebben voor de trafo, om terugkoppeling naar je trafo te voorkomen. Voor wat betreft die geluidsmodule, ik verwacht dat het stroomverbruik daarvan heel laag zal zijn en daar kan een klein spoeltje al voldoen. ook daar geldt dan wel weer hoe lager de weerstand, hoe kleiner de spanningsval en hoe beter de geluidsmodule zal werken.

Gr. Frits
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2019, 20:10:12 door Fritsprt »

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #49 Gepost op: 12 februari 2019, 21:40:43 »
....voor de soundmodule... gewoon afvlakken met een brugcel?
HansQ,
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix,
RailClub Utrecht N-brigade

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16674
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #50 Gepost op: 12 februari 2019, 21:44:56 »
Daar had ik eerst ook aan gedacht. Maar dan hou je het effect dat hij zonder de rijspanning op de HF spanning meteen volle bak gaat. Volgens Almar moet de geluidsproductie afhankelijk zijn van de rijspanning, dus de HF moet er uitgefilterd worden.
Het volgende optreden van "Without" is op 23 en 24 februari 2019 in de Zeelandhallen te Goes.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #51 Gepost op: 12 februari 2019, 21:49:26 »
Aaaaa... OK.
HansQ,
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix,
RailClub Utrecht N-brigade

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 949
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #52 Gepost op: 12 februari 2019, 23:44:09 »
....voor de soundmodule... gewoon afvlakken met een brugcel?

Hoe zie je dat voor je als je er van uit gaat dat het HF signaal boven op de rijspanning staat ?
Als je dat gaat gelijkrichten (van afvlakken is bij een brugcel geen sprake) krijg je pieken van
de som van die 2 spanningen. Als je dan ook nog gaat afvlakken met een elco ga je schrikken.
Groet, Ronald.

Almar

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
  • TT-baan Heinenoord
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #53 Gepost op: 13 februari 2019, 20:27:03 »
Hallo allemaal,

Vandaag heb ik via de mail contact gehad met Fleischmann in de hoop dat er technische informatie over het "Prima-Lux" systeem opgehaald zou kunnen worden uit één of ander archief. Het antwoord was helaas niet wat ik gehoopt had...

Sehr geehrter Herr Bender,

vielen Dank für Ihre Email.

Leider haben wir hier im Hause keinerlei Unterlagen mehr oder ähnliches von diesen Geräten vorliegen. Die Geräte stammen aus den 1960iger Jahren und sind seit mehr als 50 Jahren nicht mehr im Programm. Da können wir Ihnen leider nicht mehr weiterhelfen, Sorry.
 
Mit freundlichen Grüßen,
Ihr Fleischmann Serviceteam


Tot zover de Deutsche Gründlichkeit.....

Vanavond mede daardoor besloten om de "voorschakelsmoorspoel - 551" maar eens van binnen te gaan bekijken. Kasje ging eenvoudig open en dit zit er in:



(de euro even als formaat referentie, zat er dus niet in ;D)



Dit is de informatie die op de smoorspoel zelf staat, wellicht kunnen jullie er iets mee.

Als het helpt wil ik de HF unit ook wel openmaken maar dat zal wat meer werk zijn  ;D
vriendelijke groet,

Almar

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 949
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #54 Gepost op: 13 februari 2019, 21:00:52 »
Die 551 zou 2,6mH zijn. Dat kan ik in de nummering niet echt terug vinden.
Wel is duidelijk dat deze spoel ingekocht is bij Siemens Halske (S-H logo).
Als ik het zo vlug via Google goed zag is daar de productie in 1966 gestopt dus zou kunnen.

Nu het kastje open is kun je wel de draaddikte meten (ietsje aftrekken voor de lak) en om
e.e.a. zeker te weten zou je de waarde kunnen meten als je de middelen hebt.

Een vervanger zou je inderdaad bij een luidsprekerzelfbouwzaak kunnen kopen/bestellen.
Als voorbeeld gaf ik al een link. (zie post 47)
Groet, Ronald.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1257
    • El Carrilet
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #55 Gepost op: 13 februari 2019, 21:28:39 »
De getallen op die ferriet potkern slaan hoofdzakelijk op de afmetingen, de materiaalsamenstelling en de luchtspleet (binnenin tussen de twee helften). Op de onderkant staan ook nog wat getallen. De waarde hangt hier ook mede van af, samen met het aantal wikkelingen.

Eind jaren '60 heb ik ooit een 4 kanaals RC set gebouwd met in de ontvanger 4 van deze spoelen in een RC filter om de 4 toonkanalen uit elkaar te halen. Ik geloof dat dat de "Digit 4" was, de voorganger van de "Digit 5", beide van H B Stuurman van Muiderkring.
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2019, 21:55:46 door 72sonett »
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

Almar

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
  • TT-baan Heinenoord
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #56 Gepost op: 13 februari 2019, 21:30:18 »
Net even gemeten wat ik met mijn beperkte middelen meten kon. Draad doorsnee 0,4 mm. Weerstand gemeten met multimeter 1,2 Ohm
vriendelijke groet,

Almar

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1120
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #57 Gepost op: 13 februari 2019, 22:02:44 »
Almar,  ik zie dat je zo'n spoel hebt. Inmiddels is duidelijk dat je die spoel alleen nodig hebt om de rails aan te sluiten. Je hebt inmiddels bipolaire condensatoren voor de verlichting in je rijtuigen. Als ik het dan goed begrijp wil je alleen nog een spoel voor je geluidsmodule zetten om te voorkomen dat deze op de wisselspanning reageert.

Dan kan je toch gewoon een smoorspoel van 2.2 a 3.3 mH nemen? Het vermogen van die module zal toch niet zo extreem zijn. Ik denk dat een kleine spoel uit een luidspreker, zie tip van Calimero, al voldoende is. Ik zou het gewoon proberen. Gewoon omdat het kan

Succes Frits

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2019, 22:23:27 door Fritsprt »

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 949
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #58 Gepost op: 13 februari 2019, 22:18:33 »
Frits, Ik neem aan dat die uH dan mH moet zijn ?
Vergissen is menselijk maar verwarring moeten we denk ik niet willen ;)
De originele spoel voor in de loc is 6mH en aangezien de stroom voor alleen de soundmodule lager
is zou ik die waarde zeker niet lager kiezen. Handelswaarden rond die 6 zijn 5,6 en 6,8mH (E-12 reeks).
Groet, Ronald.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1120
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #59 Gepost op: 13 februari 2019, 22:22:51 »
Oei, is het mH. Sorry voor de verwarring. Maar om niet nog meer verwarring te scheppen. Er komt normaal gesproken geen spoel in de loc. Alleen een spoel om terugkoppeling naar de rijtrafo te voorkomen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk