Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door tothebeach
Vandaag om 09:11:51
Mini baantje `` De visafslag`` door Benelux795
Vandaag om 09:07:37
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door tuurtje
Vandaag om 08:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Pauldg
Vandaag om 08:43:59
3,51° ofzoiets 😉 door Jan-Peter
Vandaag om 08:20:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 07:45:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 06:54:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jeroen Water
Vandaag om 06:40:02
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
  

Auteur Topic: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting  (gelezen 15438 keer)

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #45 Gepost op: 12 februari 2019, 16:33:11 »
Hallo Klaas,

Als ik je goed begrijp dan kan ik de motor dus beter met rust laten en me alleen concentreren op de soundmodule.

Voor zover ik weet staat de soundmodule rechtstreeks aangesloten op de rijbaanspanning. Hoe hoger het voltage op de baan hoe "sneller" het geluid gaat... leg ik dat zo goed uit... Als ik de HF spanning inschakel heb ik direct geluid "op volle snelheid" dus mijn redenering is dan dat we de HF naar de soundmodule dus moeten blokkeren... maar teveel spanningsverlies zorgt ook daar voor een ongewenst effect, namelijk "te traag" geluid.... of gaat mijn redenering hier mank.... HELP  :-\

Wordt vervolgd.... hoop ik  ;D

Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25266
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #46 Gepost op: 12 februari 2019, 17:03:01 »
De soundmodule, daar zou ik in eerst instantie een spoeltje voor zetten. Een betere oplossing kan ik op het moment nog niet bedenken.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #47 Gepost op: 12 februari 2019, 18:43:44 »
Kijk hier eens voor de dikkere (draad) spoelen : http://loudmagnet.com/html/filt.htm#corr
Groet, Ronald.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #48 Gepost op: 12 februari 2019, 19:19:29 »
Hangt van de motor af. Voor een motor met een ijzeren anker is die HF spanning geen enkel probleem.

Ik heb zo'n 40 jaar geleden met dit soort zelfbouw schakelingen geexperimenteerd en kan mij herinneren dat mijn Fleischmann OK locje bloedheet werd van de wisselspanning die ik op de rails zette. Het was echter allemaal zelfbouw en ik weet niet meer precies welke frequentie ik gebruikte maar meen mij wel te herinneren dat het een blokspanning was. Dat zullen vast geen ideale omstandigheden geweest zijn voor het motortje. Ik heb eigenlijk geen idee wat de impedantie is van een motortje maar als die bij de gebruikte frequentie hoog genoeg is dan zal er inderdaad nauwelijks stroom door de wikkelingen lopen en de motor zal dan ook niet heet worden.

Op zich wel logisch eigenlijk om alleen een spoel te hebben voor de trafo, om terugkoppeling naar je trafo te voorkomen. Voor wat betreft die geluidsmodule, ik verwacht dat het stroomverbruik daarvan heel laag zal zijn en daar kan een klein spoeltje al voldoen. ook daar geldt dan wel weer hoe lager de weerstand, hoe kleiner de spanningsval en hoe beter de geluidsmodule zal werken.

Gr. Frits
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2019, 20:10:12 door Fritsprt »
Groet Frits

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #49 Gepost op: 12 februari 2019, 21:40:43 »
....voor de soundmodule... gewoon afvlakken met een brugcel?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25266
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #50 Gepost op: 12 februari 2019, 21:44:56 »
Daar had ik eerst ook aan gedacht. Maar dan hou je het effect dat hij zonder de rijspanning op de HF spanning meteen volle bak gaat. Volgens Almar moet de geluidsproductie afhankelijk zijn van de rijspanning, dus de HF moet er uitgefilterd worden.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #51 Gepost op: 12 februari 2019, 21:49:26 »
Aaaaa... OK.
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #52 Gepost op: 12 februari 2019, 23:44:09 »
....voor de soundmodule... gewoon afvlakken met een brugcel?

Hoe zie je dat voor je als je er van uit gaat dat het HF signaal boven op de rijspanning staat ?
Als je dat gaat gelijkrichten (van afvlakken is bij een brugcel geen sprake) krijg je pieken van
de som van die 2 spanningen. Als je dan ook nog gaat afvlakken met een elco ga je schrikken.
Groet, Ronald.

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #53 Gepost op: 13 februari 2019, 20:27:03 »
Hallo allemaal,

Vandaag heb ik via de mail contact gehad met Fleischmann in de hoop dat er technische informatie over het "Prima-Lux" systeem opgehaald zou kunnen worden uit één of ander archief. Het antwoord was helaas niet wat ik gehoopt had...

Sehr geehrter Herr Bender,

vielen Dank für Ihre Email.

Leider haben wir hier im Hause keinerlei Unterlagen mehr oder ähnliches von diesen Geräten vorliegen. Die Geräte stammen aus den 1960iger Jahren und sind seit mehr als 50 Jahren nicht mehr im Programm. Da können wir Ihnen leider nicht mehr weiterhelfen, Sorry.
 
Mit freundlichen Grüßen,
Ihr Fleischmann Serviceteam


Tot zover de Deutsche Gründlichkeit.....

Vanavond mede daardoor besloten om de "voorschakelsmoorspoel - 551" maar eens van binnen te gaan bekijken. Kasje ging eenvoudig open en dit zit er in:



(de euro even als formaat referentie, zat er dus niet in ;D)



Dit is de informatie die op de smoorspoel zelf staat, wellicht kunnen jullie er iets mee.

Als het helpt wil ik de HF unit ook wel openmaken maar dat zal wat meer werk zijn  ;D
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #54 Gepost op: 13 februari 2019, 21:00:52 »
Die 551 zou 2,6mH zijn. Dat kan ik in de nummering niet echt terug vinden.
Wel is duidelijk dat deze spoel ingekocht is bij Siemens Halske (S-H logo).
Als ik het zo vlug via Google goed zag is daar de productie in 1966 gestopt dus zou kunnen.

Nu het kastje open is kun je wel de draaddikte meten (ietsje aftrekken voor de lak) en om
e.e.a. zeker te weten zou je de waarde kunnen meten als je de middelen hebt.

Een vervanger zou je inderdaad bij een luidsprekerzelfbouwzaak kunnen kopen/bestellen.
Als voorbeeld gaf ik al een link. (zie post 47)
Groet, Ronald.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #55 Gepost op: 13 februari 2019, 21:28:39 »
De getallen op die ferriet potkern slaan hoofdzakelijk op de afmetingen, de materiaalsamenstelling en de luchtspleet (binnenin tussen de twee helften). Op de onderkant staan ook nog wat getallen. De waarde hangt hier ook mede van af, samen met het aantal wikkelingen.

Eind jaren '60 heb ik ooit een 4 kanaals RC set gebouwd met in de ontvanger 4 van deze spoelen in een RC filter om de 4 toonkanalen uit elkaar te halen. Ik geloof dat dat de "Digit 4" was, de voorganger van de "Digit 5", beide van H B Stuurman van Muiderkring.
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2019, 21:55:46 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #56 Gepost op: 13 februari 2019, 21:30:18 »
Net even gemeten wat ik met mijn beperkte middelen meten kon. Draad doorsnee 0,4 mm. Weerstand gemeten met multimeter 1,2 Ohm
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #57 Gepost op: 13 februari 2019, 22:02:44 »
Almar,  ik zie dat je zo'n spoel hebt. Inmiddels is duidelijk dat je die spoel alleen nodig hebt om de rails aan te sluiten. Je hebt inmiddels bipolaire condensatoren voor de verlichting in je rijtuigen. Als ik het dan goed begrijp wil je alleen nog een spoel voor je geluidsmodule zetten om te voorkomen dat deze op de wisselspanning reageert.

Dan kan je toch gewoon een smoorspoel van 2.2 a 3.3 mH nemen? Het vermogen van die module zal toch niet zo extreem zijn. Ik denk dat een kleine spoel uit een luidspreker, zie tip van Calimero, al voldoende is. Ik zou het gewoon proberen. Gewoon omdat het kan

Succes Frits

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2019, 22:23:27 door Fritsprt »
Groet Frits

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #58 Gepost op: 13 februari 2019, 22:18:33 »
Frits, Ik neem aan dat die uH dan mH moet zijn ?
Vergissen is menselijk maar verwarring moeten we denk ik niet willen ;)
De originele spoel voor in de loc is 6mH en aangezien de stroom voor alleen de soundmodule lager
is zou ik die waarde zeker niet lager kiezen. Handelswaarden rond die 6 zijn 5,6 en 6,8mH (E-12 reeks).
Groet, Ronald.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #59 Gepost op: 13 februari 2019, 22:22:51 »
Oei, is het mH. Sorry voor de verwarring. Maar om niet nog meer verwarring te scheppen. Er komt normaal gesproken geen spoel in de loc. Alleen een spoel om terugkoppeling naar de rijtrafo te voorkomen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Groet Frits