Doel:€250.00
Donaties:€72.00

Per saldo:€-178.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-04-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoorbeurs Houten 4 mei 2019 voor/nabeschouwing. door Ad Cleijsen
Vandaag om 15:43:15
Twin center door Piet59
Vandaag om 15:40:47
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door Jeanne
Vandaag om 15:35:12
Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum door Martin Hornis
Vandaag om 15:30:25
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door sncf231e
Vandaag om 15:28:51
Fleischmann H0 V100 uit startset door Timo
Vandaag om 15:15:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:12:09
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 14:45:41
DM90-Buffel Dieseltreinstel door Wijbe
Vandaag om 14:42:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 14:40:59
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 14:36:59
Twin center door Piet59
Vandaag om 13:58:28
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
Vandaag om 13:48:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:46:03
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 13:36:23
Station Oudeschoot straatzijde door Frank Hillebrand
Vandaag om 13:32:13
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door Almar
Vandaag om 12:55:02
SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail? door Marklin6480
Vandaag om 12:44:26
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 11:42:59
Joops Fantasie Wereld in schaal 0e door joop100
Vandaag om 11:39:21
[Hoontje's Beursbaan] "Kamp Rijen" door Hoontje
Vandaag om 11:27:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 10:54:36
Small yard door GD
Vandaag om 07:42:18
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 01:48:25
Bachmann 553 - Verlichting knippert? door laurent
23 april 2019, 23:03:01
Een eigen pin en koppelstang maken voor een defect model door Frans Peeters
23 april 2019, 22:40:58
RHT: meterspoor in LGB door NS1220
23 april 2019, 22:35:17
Doornvliet door cor_b
23 april 2019, 22:29:44
Projekt 083-338 door 44
23 april 2019, 22:16:31
Intellibox en S88 storing door Blausee-Mitholz
23 april 2019, 22:10:38
  

Auteur Topic: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting  (gelezen 4416 keer)

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 1884
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #30 Gepost op: 11 februari 2019, 22:48:37 »
Als ik deze LC calculator gebruik:  http://circuitcalculator.com/lcfilter.htm   met de volgende waarden:
   2.6E-3    H (dus 2,6 mH)
   2.2E-6    F  (dus 2,2 uF)
...dan kom ik uit op 2104 Hz ofwel ongeveer 2 kHz, dat zou wel es de design frequentie kunnen zijn dan?

Met 2.2E-6 H (2,2 mH) kom ik uit op 2288 Hz en bij 3.3E-6 H (3,3 mH) kom ik uit op 1868 Hz.

Dan zou ik dus voor 3,3 mH gaan zoals Klaas zegt want dan zit je dichter bij de 2 KHz...

Maar voor de prijs van de spoeltjes zou ik ze allebei bestellen en gewoon testen?
HansQ,
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix,
RailClub Utrecht N-brigade

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16853
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #31 Gepost op: 11 februari 2019, 23:23:06 »
Hans, als ik het goed begrijp rekent die tool de resonantiefrequentie uit. Maar het lijkt me juist ongewenst als de zaak in resonantie komt. Ik denk dat de frequentie veel hoger ligt. Dan wordt de impedantie van de overbruggingscondensatoren lager, wat je juist wil om de hoogfrequente stroom zo goed mogelijk door te laten. En de impedantie van de spoelen wordt veel hoger, dat is ook gunstig omdat je daar een goede sperring wil hebben.
Bovendien levert 2 kHz een irritante pieptoon op waar je helemaal dol van wordt.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Almar

  • Offline Offline
  • Berichten: 459
  • TT-baan Heinenoord
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #32 Gepost op: 12 februari 2019, 00:48:07 »
Heren,

Ik kan jullie maar voor een deel volgen maar ik ga ik gewoon de 3,3 bestellen. Kijken wat ie doet en dan koppel ik de bevindingen weer terug. In ieder geval bedankt voor het meedenken  (y)
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf deze zomer ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #33 Gepost op: 12 februari 2019, 07:28:19 »
Die (wisselstroom) impedantie is helemaal niet kritisch. Ik zou die met de laagste (gelijkstroom)weerstand nemen omdat de spoel voor je motor zit. Dan heb je in ieder geval de laagste spanningsval over de spoel en vrijwel de gehele rijspanning beschikbaar voor de motor.

Succes Frits

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1295
    • El Carrilet
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #34 Gepost op: 12 februari 2019, 09:02:43 »
Maar in de loc komt toch geen verlichting dus ook geen  spoel. De anker/veldwikkeling van de motor is genoeg om het HF signaal te blokkeren, daar hoeft geen spoel bij.

Je rekent idd de resonantiefreq uit van een LC circuit. Er zitten wel spoelen en condensatoren in dit systeem, maar niet parallel als in een LC circuit.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2019, 13:12:10 door 72sonett »
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #35 Gepost op: 12 februari 2019, 09:43:57 »
Frits heeft een goed punt aangezien je LGB motoren ook meer stroom nemen.
Groet, Ronald.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1687
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #36 Gepost op: 12 februari 2019, 10:46:27 »
Hmm, tamelijk ingewikkeld voor de verlichting van een paar wagens. Kun je niet beter een knoopcel cr2032 (3V 250mAh) onder je wagens plakken en wat LEDjes daarop aansluiten? Geen voorschakelweerstand=geen energieverspilling. Drie LEDs  houden het (3x250)/(3x1,5x20)= 8,3h uit. Of zie ik dat verkeerd?  ::)



Gegarandeerd flikkervrij.

« Laatst bewerkt op: 12 februari 2019, 10:48:50 door Hans Grasmaijer »
Tschüss Genossen,

Hans

Hauptsache wir haben Spaß

https://flmretrobahn.jimdo.com/

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18119
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #37 Gepost op: 12 februari 2019, 10:55:31 »
Het gaat om LGB dus er kan een heel (oplaadbaar) batterijpakket in de wagens.
Maar volgens mij gaat het ook om de leut van dit apparaat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1295
    • El Carrilet
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #38 Gepost op: 12 februari 2019, 11:21:32 »
Als ik LGB had zou ik het radiografisch besturen; spanning van de rails, buffer voor de ontvanger, motorregelaar  van een RC auto etc.
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #39 Gepost op: 12 februari 2019, 12:02:42 »
Maar in de loc komt toch geen verlichting dus ook geen  spoel.
De anker/veldwikkeling van de motor is genoeg om het
HF signaal te blokkeren, daar hoeft geen spoel bij.

Je rekent idd de resonantiefreq uit van een LC circuit. Er zitten wel spoelen en condensatoren in dit systeem, maar niet parallel als in een LC circuit.
De spoel heeft niets met de verlichting te maken.

De bipolaire condensator is er om de gelijkspanning van de motor te blokkeren zodat de verlichting alleen op de wisselspanning brandt.

De spoel is er om de wisselspanning te blokkeren zodat de motor alleen de gelijkspanning/rijspanning krijgt. Zonder spoel kan de motor zeer heet worden en zelfs kapot gaan.

Gr. Frits

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


Almar

  • Offline Offline
  • Berichten: 459
  • TT-baan Heinenoord
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #40 Gepost op: 12 februari 2019, 12:05:57 »
Hallo allemaal,

Volgens mij raken we af en toe een beetje off-topic  ;D

@72Sonett; In de loc zit wel degelijk verlichting, maar dat is niet echt een probleem. Het gaat, zoals Frits ook opmerkt, om de afscherming van de motor en de soundmodule. Eén spoel plaatsen en het is opgelost, we stoeien alleen wat over de waarde omdat we eigenlijk onvoldoende info hebben over de Fleischman unit. Je voorstel om over te gaan op RC besturing vind ik voor een paar treintjes in een tuin van 3,6 vierkante meter wat "over the top" :D.

@Hans; een spoel en wat condensatoren inbouwen vind ik niet echt ingewikkeld. Het enig "probleem" is dat we onvoldoende weten over de Fleischmann unit en dus wat aannames moeten doen..

@ Henk; inderdaad, ik heb het apparaat, en het apparaat werkt goed ;)

Dus samenvattend zie ik nog steeds een oplosbaar "probleem" wat met wat try-and-error best zal worden opgelost. Door alle input hebben we in ieder geval wat waardes om aan de slag te gaan (y)

Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf deze zomer ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16853
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #41 Gepost op: 12 februari 2019, 12:45:58 »
Je rekent idd de resonantiefreq uit van een LC circuit. Er zitten wel spoelen en condensatoren in dit systeem, maar niet parallel als in een LC circuit.
Een LC circuit kan ook een serieschakeling zijn. Maar zoals ik eerder schreef, dit heeft niks met resonantie te maken.

De spoel is er om de wisselspanning te blokkeren zodat de motor alleen de gelijkspanning/rijspanning krijgt. Zonder spoel kan de motor zeer heet worden en zelfs kapot gaan.
Hangt van de motor af. Voor een motor met een ijzeren anker is die HF spanning geen enkel probleem. Een motor met een ijzerloos anker zoals een Faulhaber gaat inderdaad in de gloria.
Bovendien zit die spoel in de schema's van Fleischmann helemaal niet voor de motor, die zit er om de HF bij de rijstroomtrafo weg te houden.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2019, 12:49:15 door Klaas Zondervan »
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1295
    • El Carrilet
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #42 Gepost op: 12 februari 2019, 13:22:36 »
Ha...In de loc zit wel degelijk verlichting ...
Ja, ok, maar je schreef
Citaat
... aangezien ik met vaste treinsamenstellingen wil rijden schakel ik de achterverlichting van de locs simpelweg uit.
en alleen voor de motor is een spoel niet nodig, de rotor- en veldwikkelingen hebben van zichzelf al genoeg AC'weerstand'

Citaat
RC ... voor een paar treintjes in een tuin van 3,6 vierkante meter wat "over the top".
OK, maar ik heb een 'tuin' van 1550 m2 dus ik droom nog wel eens van LGB... en dan zou ik dat met RC doen.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2019, 16:52:37 door 72sonett »
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

Almar

  • Offline Offline
  • Berichten: 459
  • TT-baan Heinenoord
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #43 Gepost op: 12 februari 2019, 16:03:56 »
@72Sonett;  Je hebt helemaal gelijk wat betreft de verlichting in de loc daarover ben ik, alles teruglezend, niet echt duidelijk geweest :-[.
Door de HF spanning werkt de automatisch met de rijrichting wisselende loc verlichting niet en branden beide lampen. Om dit te voorkomen kan je een spoel plaatsen zodat de HF spanning geblokt wordt. (zie gebruiksaanwijzing Fleischmann) Mijn opmerking is in die zin wat verwarrend. Ik rij met vaste trein samenstellingen en heb dus geen behoefte aan automatisch met de rijrichting wisselende loc verlichting. Wat ik wel wil is constant brandende loc verlichting dus is voor mij de makkelijkste oplossing het uitschakelen van de achterverlichting op de loc.

Voor de zware motoren in de LGB locs schijnt de HF spanning niet schadelijk te zijn maar waarom het risico lopen als een spoeltje van nog geen euro de HF spanning kan blokkeren.

Een nieuwe reden om er achter te komen of we de HF kunnen blokkeren met een spoel zijn de sound modules die ik wil plaatsen. In een net aangeschafte loc zit een sound module en die reageert direct op de HF spanning door volluit te gaan werken, en dat wil ik natuurlijk niet....

Samenvattend is de laatste reden dus eigenlijk de hoofd reden geworden om door te gaan met de speurtocht naar het juiste spoeltje. De rijspanning-trafo wordt al beschermd door een spoel die ik bij de Fleischman set kocht dus dat stukje is geregeld.

PS. Je hebt inderdaad ruimte zat voor een grote LGB baan! (incl. "Live steam" locomotieven en RC-besturing ;D)

   
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf deze zomer ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16853
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #44 Gepost op: 12 februari 2019, 16:15:29 »
Almar, een spoel voor de motor, dat kan nog ongewenste effecten hebben. De spoelen hebben allemaal een ohmse weerstand en de kleinste die je noemt is altijd nog 5,5 ohm. Als de motor 1 ampere trekt dan verlies je dus 5,5 volt.

Die soundmodule, waar wordt die door aangestuurd?

PS, ik heb dat spoeltje bij Reichelt even opgezocht. De maximale stroom is 335mA. De motor trekt ongetwijfeld meer stroom, dus dat spoeltje zal het niet lang uithouden.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2019, 16:20:55 door Klaas Zondervan »
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.