Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waar gekweekt zeeschuim verkrijgbaar door WesleyMunnik
Vandaag om 16:19:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:05:10
Detectie van een kopspoor in Koploper? door Remunj
Vandaag om 15:26:40
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door 44
Vandaag om 15:24:32
Modelbahn Knittelfeld door BrightonBelle
Vandaag om 15:16:54
Vloerbaan op een studentenkamer... door zuylen
Vandaag om 15:06:58
Stelcon platen door Modellbahnwagen
Vandaag om 15:06:06
Raadplaatje door Nullem
Vandaag om 14:55:35
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 14:22:02
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 13:19:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mardig23
Vandaag om 13:02:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Rondje_HO
Vandaag om 12:42:21
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door Ivo tB
Vandaag om 12:35:12
Bröckenbahn door willem7853
Vandaag om 12:07:42
Wisselaandrijving Fleischmann trilt, maar schakelt soms niet? door L.Zwaneveld
Vandaag om 11:53:19
Artitec NS 1300 veroorzaakt kortsluiting in Digikeijs keerlusmodule DR5013 door Jeronimos
Vandaag om 11:52:17
Digikeijs DR5052 draaischijfmodule door MdBruin
Vandaag om 11:48:49
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 11:08:10
MK Modelbouwstudio NBDS 118/119, een probeersel door MOVisser
Vandaag om 10:59:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Marco1044
Vandaag om 10:50:39
Baan in Los Angeles door Patrick1975
Vandaag om 10:36:49
NS SLT in 1:45 door Harold Content
Vandaag om 10:05:40
NS 8100 in Spoor-1 door daempfer
Vandaag om 09:04:48
V-IRM in 1:45 door Mitchell
Vandaag om 08:31:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Frank 123
Vandaag om 06:57:44
Wissels eerst vastlijmen en daarna servo's monteren? door Klaas Zondervan
19 augustus 2019, 23:23:52
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door nighttrain1
19 augustus 2019, 22:56:10
Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten door Te 2/2
19 augustus 2019, 22:37:33
Mijn baan (Erwin) door erwin janssens
19 augustus 2019, 22:27:48
Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel. door Te 2/2
19 augustus 2019, 22:23:16
  

Auteur Topic: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting  (gelezen 5349 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17311
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #15 Gepost op: 06 februari 2019, 14:50:54 »
Ik denk dat dat voor Almar niet aan de orde is. Die heeft al zo'n Fleischmann ding en wil weten hoe hij dat aan de praat moet krijgen.

Nog even een waarschuwing voor Almar: in de handleiding staat dat het toonfrequentsignaal niet schadelijk is voor de motor. Maar met Faulhabers en andere klokankermotoren moet je oppassen, die kunnen door dat signaal in rook opgaan.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Locofiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
  • Van duw- via opwind- naar elektrische trein.
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #16 Gepost op: 06 februari 2019, 15:21:45 »
@bart,

Klopt, alleen maar money money money  ;D
Destijds was er een zelfbouwproject met Hobbybulletin en die was (meen ik) op 21 kHz.
Was redelijk prijzig.
Ook het ROT-systeem uit Duitsland (toen nog West-Germany ;) ), welke operationeel was op >270kHz leverde onafhankelijke verlichting. En natuurlijk Fleischmann's FMZ (te vergelijken met de Trix variant), die meen ik op 13kHz zat.

@Almar,

Het systeem zoals hier eerder besproken lijkt me best leuk.
Laat eens horen hoe het gaat.

Gr,

Dirk

henk

  • Online Online
  • Berichten: 18283
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #17 Gepost op: 06 februari 2019, 17:25:10 »
Fleischmann FMZ was een digitaal systeem.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1358
    • El Carrilet
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #18 Gepost op: 06 februari 2019, 19:39:44 »
Wel interessant om te weten op welke frequentie dit werkt. ... Verderop in de handleiding gaat het over NF. Dat betekent Niederfrequenz oftewel lage frequentie. Maar dat is in de Duitse terminologie een heel ruim begrip...
Knobloch noemt dat ook in zijn boekje. Hij schrijft dat 10 kHz de maximale door de PTT toegestane frequentie is die zonder vergunning gebruikt mag worden en dat het een sinusvormige spanning moet zijn, niet blokvormig omdat dat te veel kans geeft op storing op radio/TV.
Hij noemt het ook nadrukkelijk laagfrequent (LF), niet HF en zijn systeem werkt op 10 kHz, ook omdat dat op de bovengrens van het hoorbare gebied ligt.
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17311
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #19 Gepost op: 06 februari 2019, 19:50:18 »
….en zijn systeem werkt op 10 kHz, ook omdat dat op de bovengrens van het hoorbare gebied ligt.
Nou, dat zou ik niet de bovengrens noemen. Toen ik 20 was kon ik nog boven 20kHz horen, en nu ik een beetje ouder ben haal ik dat niet meer, maar 10kHz haal ik nog ruimschoots.
Mijn Permaloog systeem werkt op 20kHz blokgolven, daar zitten dus ook nog de boventonen 60kHz, 100kHz, 120kHz enz.... in. Dat zou dan niet mogen? Ik heb nog geen controle-instantie aan de deur gehad.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1358
    • El Carrilet
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #20 Gepost op: 06 februari 2019, 20:09:05 »
Hij schrijft op blz 38;
Citaat
De generatoren die als gelijkspanningsomvormers werkten en rechthoekvormige spanningen afgaven, zijn ... van de markt verdwenen; de harmonischen ... veroorzaakten radio en soms TV storingen. Voor treinverlichting mogen daarom alleen nog sinusvormige spanningen worden gebruikt die geen of te verwaarlozen harmonischen bevatten.
In de tijd dat er nog antennes op daken stonden was dat meer van toepassing dan nu, nu alles via de kabel gaat. Het boekje is vertaald uit het Duits en is dus waarschijnlijk ook gebaseerd op Duitse wetgeving, misschien was dat toen anders dan in NL.

Dat jij nog nooit controle hebt gehad betekent waarschijnlijk dat je geen stoorzender bent...
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17311
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #21 Gepost op: 06 februari 2019, 20:36:04 »
Ik was alleen stoorzender voor mezelf. Op mijn vorige spoorbaan had ik een bedradingsfout gemaakt waardoor op een bepaalde sectie de voedingsdraden voor de linker- en rechterspoorstaaf niet parallel liepen maar via verschillende routes. Daardoor vormden ze een lus en mijn radio stond uitgerekend recht boven die lus. Elke keer als een trein die sectie passeerde begon de radio te reutelen.

Ik vraag me nu ook af hoe de digitale systemen zich verhouden tot de voorschriften. De frequentie ligt daar onder de 10kHz, maar die signalen zijn allesbehalve sinusvormig. Integendeel, in de meeste boosters zit een voorziening om de flanken zo steil mogelijk te krijgen. Dat signaal barst dus van de hogere harmonischen.
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2019, 20:39:53 door Klaas Zondervan »
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Almar

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #22 Gepost op: 06 februari 2019, 22:51:26 »
Hallo allemaal,

Wat een boel reacties, dat vind ik nou het leuke aan het forum (y) Nog even een kleine uitleg van mijn zijde over de keus en de huidige status;

Er zijn een aantal overwegingen die mij hebben doen besluiten het Prima Lux systeem in ieder geval een kans te geven;

Het is mijn bedoeling om het "Prima Lux"- systeem te gaan gebruiken voor mijn tuinbaanTJE wat ik gezien haar geringe omvang van ongeveer 15 meter rails, analoog wil houden.

De decoders voor de LGB-locs kosten ongeveer een factor 4 tot 5 meer dan die voor hO of zo als in mijn geval TT en ook de boosters moeten zwaarder zijn vanwege de veel hogere rijstroom. Aangezien er op het baantje maar twee locs tegelijkertijd zullen worden ingezet vond ik het digitaliseren in verhouding gewoon veel te duur.

In de hele baan zitten maar een handvol railscheidingen waar ik dus of een condensator moet plaatsen om het HF signaal door te laten, of waar ik een aparte aansluiting maak rechtstreeks vanaf een eventuele HF ringleiding.
De rijtuigen, vier stuks op dit moment, moet ik nog gaan voorzien van verlichting. De verlichtingstrips maak ik zelf omdat het aantal leds en de positie van de leds verschilt per rijtuig. Die ene condensator extra is dan natuurlijk geen probleem. Kortom omdat ik al deze zaken nog moet doen valt de "omvang van de operatie" in mijn geval dus wel mee.
 
Op het grootspoorforum wordt in een van de lijntjes gesproken over het met goede resultaten, gebruik maken van HF verlichting . De motoren in de LGB-locs schijnen helemaal niet te reageren op de HF spanning. De verlichting welke veelal met behulp van een diodeschakeling van rijrichting wisselt zal wel reageren maar aangezien ik met vaste treinsamenstellingen wil rijden schakel ik de achterverlichting van de locs simpelweg uit. Daarnaast reageren de Seuthe rookgeneratoren natuurlijk wel op de HF spanning waardoor de loc ook bij stilstand gewoon door zal walmen.

Al met al vind ik het een experiment wel waard. Momenteel wacht ik op een zending bipolaire condensatoren en dan bouw ik een eerste verlichtingsstrip om een testje uit te voeren. Ik zal jullie van de voortgang op de hoogte houden.

Nogmaals allemaal bedankt voor de reacties, wordt vervolgd!
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf deze zomer ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #23 Gepost op: 06 februari 2019, 23:49:33 »
Ah , LGB. Dus ruimte zat om de extra onderdelen in te bouwen ?
Groet, Ronald.

Almar

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #24 Gepost op: 07 februari 2019, 00:01:42 »
Hallo Ronald,

Ja inderdaad veel meer ruimte dan in TT zeker in rijtuigen. De locs daarentegen hebben minder vrije ruimte maar ook daar natuurlijk meer ruimte dan in een TT locje  ;)
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf deze zomer ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #25 Gepost op: 07 februari 2019, 07:58:31 »
Ik begreep dat je in een vaste samenstelling gaat rijden.
Dan kun je de loc verlichting ook vanuit een wagon voeden.
De spoelen een maatje dikker (R-dc lager) kan geen kwaad als je de ruimte hebt.
En dan doel ik vooral op de 554 waardes: R= 12 Ohm en L = 6 mH.
Als die wikkeldraad net zo dik zou zijn als de 551 waardes: R=1,35 Ohm en L = 2,6 mH
kom je net boven de 3 ohm uit i.p.v. 12 ohm.
Misschien niet nodig maar als je toch de ruimte hebt .......
Groet, Ronald.

Almar

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #26 Gepost op: 11 februari 2019, 17:08:31 »
Hallo Ronald,

Bedankt voor het meedenken, ben even tussendoor met andere dingen bezig geweest vandaar dat ik niet eerder reageerde. Het locje wat ik gebruik voor mijn eerste reizigerstrein zorgt voor de voedingsspanning naar de rijtuigen. Standaard worden LGB rijtuigen en wagonnetjes met kunststof wielen geleverd... vandaar. Ombouw naar stalen wielen kan wel maar is best kostbaar. ongeveer 8 euro voor een normale as en 32 (!) euro voor een as met stroomafname.... voorlopig dus maar een kabeltje tussen de loc en de rijtuigen, en een lantaarn zonder lampje aan de achterzijde van de loc ;D

Inmiddels heb ik de bipolaire condensatoren binnen en dat werkt prima. De ledjes die ik in huis had zijn helaas niet sterk genoeg om de LGB rijtuig"jes" goed te verlichten dus ik kan nog geen resultaat laten zien :'( (ze zijn besteld, dus binnenkort wat fotootjes)

Nu nog de spoelen. Ik moet ze nog gaan bestellen maar de exacte opgegeven waardes vind ik niet. Reichelt heeft geen 2,6 mHy spoelen maar wel 2,2 mHy/5,5 Ohm of 3,3mHy/7,2 Ohm en ook geen 6mHy/12Ohm maar wel een 4,7 mHy/12Ohm of 6,8mHy/16 Ohm. Welke raadt je me aan?

Tevens is er een nieuwe vraag gerezen; ik vraag me af of de spoel de soundmodule van mijn Piko BR80 loc ook voldoende kan afschermen. Nu reageert de soundmodule direct op de hf-verlichtingsspanning door voluit te gaan, ook bij stilstand... nieuwe uitdaging of inderdaad gewoon een kwestie van een spoel..??

Hoor graag wat van je!
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf deze zomer ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #27 Gepost op: 11 februari 2019, 21:12:19 »
Ik durf op basis van het assortiment van Reichelt geen advies te geven.
Groet, Ronald.

Almar

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #28 Gepost op: 11 februari 2019, 21:47:09 »
Hallo Ronald,

O.K. snap ik ..... maar weet je dan misschien een andere leverancier waar ik de spoelen met de juiste waarde zou kunnen vinden. Heb ook bij Conrad gekeken maar kwam daar ook niet verder...  Hoop dat je me verder kunt helpen  ;)
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2019, 00:31:39 door Bert van Gelder »
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf deze zomer ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17311
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #29 Gepost op: 11 februari 2019, 22:00:29 »
Ik denk dat de waarde van die spoelen niet erg kritisch is. In de oorspronkelijke toepassing van Fleischmann gingen ze uit van gloeilampjes. Als je nu leds hebt  ga je minder stroom trekken. Ik ben er niet helemaal zeker van , maar mijn gevoel zegt dat je dan beter een hogere waarde voor de smoorspoel kan kiezen.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.