Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord  (gelezen 38660 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #60 Gepost op: 20 mei 2019, 14:13:43 »
Kan je niet hier en daar wat vlokken strooien voor wat groen  ;D

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #61 Gepost op: 07 juni 2019, 12:53:27 »
Hallo allemaal,

Het is alweer een paar weekjes geleden dat ik het laatste bericht plaatste. In de tussentijd is er wel één en ander gebeurt. Ik ben een weekend naar Duitsland geweest en mijn oudste dochter, Marlieke, is getrouwd waardoor de hobby even naar de achtergrond verschoof.

Rond Hemelvaartdag waren we lekker wat dagen vrij dus aan de slag in de tuin. De muurtjes van de werkkuil zijn allemaal klaar op een klein beetje voegwerk na.



Vorige week zondag hebben we de waterpartij gemaakt. Met de warmte in het vooruitzicht vroeg begonnen met de fundering van de rotswand, die tevens als keermuur moet functioneren voor de achtergelegen grond. Daarna samen de vijverbodem en zijkanten vormgegeven en de vijverfolie aangebracht.









Met m'n voeten lekker in het water ben ik toen, geassisteerd door Suze de rotspartij gaan vormgeven. Met de weersverwachting in ons achterhoofd (het zou 's-avonds gaan onweren en stortregenen) hebben we ook nog wat basaltkeitjes geplaatst op de plekken waar t.z.t. begroeiing moet komen. Dit ter voorkoming van het al te veel wegspoelen van de grond.









Na een dagje werken is dit het resultaat, we zijn best tevreden en in gedachte zie ik de bruggen al liggen waarover de treinen rijden ;)

Afgelopen maandag was het gelukkig wat koeler en omdat ik vroeg thuis was ben ik nog maar even aan de slag gegaan. Ik heb de vloer en de trap van de werkkuil bestraat en daarmee is de werkkuil eindelijk klaar!



We naderen nu het moment waarop de eerste "rasenkant steinen" geplaatst gaan worden. Voor we verder kunnen eerst nog even anti-worteldoek, grof split en metselzand ophalen wat we als fundering willen gaan gebruiken. De keus voor metselzand heeft te maken met het zout-gehalte in het zand. In metselzand is dat het laagst, als het goed is zelfs helemaal nul. Van alle andere zandproducten is bekend dat er altijd wel wat sporen van zout in aangetroffen worden en dat is iets wat de meeste plantjes niet zo fijn vinden. In ons geval waar de stukjes grond voor aanplant klein zijn is het dus zaak hier extra op te letten... (was een tip van onze tuinman :) )

Wordt vervolgd.....

Groetjes Suze en  Almar
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2019, 13:03:09 door Almar »
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Bouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #62 Gepost op: 07 juni 2019, 21:08:02 »
Hoi Almar en Suze,

Ziet er goed uit, jullie zijn lekker bezig, je hebt goeie hulp Almar, ben benieuwd naar het vervolg.

Groeten Jan, nog gefeliciteerd.
« Laatst bewerkt op: 08 juni 2019, 14:34:22 door Bouwer »
Met vriendelijke groet, Jan.

TT-baan "Klingenberg"  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61652.0

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22086
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #63 Gepost op: 08 juni 2019, 09:58:23 »
Gefeliciteerd met het huwelijk van je dochter Almar.
En jullie zijn buiten ook weer lekker in de weer geweest. Ben zeer benieuwd wat het straks allemaal gaat worden!
Met vriendelijke groet,
Wim

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #64 Gepost op: 08 juni 2019, 11:29:03 »
Hoi,

Gefeliciteerd.
En ik kijk weer uit naar de updates van beide banen.
Zowel buiten als binnen.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #65 Gepost op: 09 juni 2019, 23:22:36 »
Hallo allemaal,

Heren dank voor jullie complimentjes en felicitaties  (y)

Vandaag was het hier heerlijk weer dus zijn Suze en ik vanmorgen na het ontbijt samen aan de slag gegaan in de tuin.

Voordat ik het bestratingswerk tussen de "werkkuil" en het terras af kan maken moet ik eerst de twee kruisende sporen leggen. Beide sporen liggen op een ander niveau dus dat is nog een heel gepuzzel. Vanmorgen hebben we eerst het tracé maar eens uitgezet en zijn we gaan graven.

Onder de stenen die we onder de rails gaan leggen komt een heel pakket. We beginnen met anti-worteldoek dan een laagje split en daarop een laagje metselzand waarin de stenen komen te liggen. Omdat het eerste tracé vanaf het terras daalt tot aan de wissel van de onderste keerlus en vanaf de wissel zowel rechtdoor als rechtsaf een tunnel ingaat is het zaak dit in één keer goed te leggen met ruim voldoende vrije ruimte aan beide kanten van het spoor.





Nadat we de steunmuurtjes op maat hadden gezaagd en hun positie hadden bepaald hebben we de rails weer weggehaald. Hierna zijn ook de laatste muurtjes vastgelijmd. De tracé's zijn nu klaar voor het anti worteldoek en het hele pakket wat hier bovenop komt.







Uiteindelijk is dit het resultaat van een dagje werken in de zon, kijken wanneer we weer verder kunnen  ;)
Wordt vervolgd....

Groetjes, Suze en Almar
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #66 Gepost op: 10 juni 2019, 14:33:42 »
Hallo allemaal,

Tegen de weersverwachting in bleek ook tweede Pinksterdag een mooie dag. Vanmorgen daarom even verder gegaan waar we gisteren waren opgehouden. Suze moest oppassen op de kleinkinderen dus vanmorgen ben ik alleen bezig geweest. Eerst de bodem uitgevlakt en zoveel mogelijk ook de helling al aangebracht. Aansluitend anti-worteldoek, split en zand en toen de stenen. Een leuk maar precies werkje, ik ben nu eenmaal een beetje een perfectionist  ;D



Uiteindelijk is dit het resultaat van het deel waarvoor we gisteren de steunmuurtjes gezet hadden.





Als we de rails definitief gaan leggen worden de railverbindingen vervangen door de bekende schroefverbindingen en zal er ook fijn split tussen en direct naast de rails gelegd worden. Voor nu is dit het eerste resultaat en dat geeft een goed gevoel !

Wordt vervolgd...
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #67 Gepost op: 16 juni 2019, 23:59:04 »
Hallo allemaal,

Het was vandaag mooi weer in Heinenoord. Na een bezoek aan de bouwmarkt zijn we begonnen met leggen van de eerste leidingbuizen. We maken deze van dikwandige pvc-buis met een diameter van 40 mm. Alle bochten en hoeken worden opgebouwd uit 45 graden hulpstukjes. Dit om ervoor te zorgen dat de trekveer er straks makkelijk doorheen gaat.

Het begon met het nodige graafwerk. We hebben alle leidingen op een diepte van 20 cm gelegd dat is 13 cm onder het laagste spoorniveau. Dieper is niet nodig en het was makkelijk meten t.o.v. de houten damwand die rondom de tuin loopt.



Toen de greppel gegraven was hebben we alle pijpen op maat gezaagd en los in de greppel gelegd voor een laatste meting.



Daarna zijn alle verbindingen verlijmd. Na het lijmen hebben we nogmaals gecontroleerd of alles waterpas lag.







Hierna zijn de greppels weer gesloten en is de aarde even flink natgemaakt en aangestampt zodat ze ook gelijk goed stevig ingebed liggen. Na deze klus hebben we de benodigde rails van zolder gehaald om de volledige "beneden" baan uit te kunnen leggen. Omdat de volgende stap het leggen van het tracé met rasenkantsteinen is, vonden we het wel zaak om het volledige spoor op dit niveau eerst los te leggen.



We hebben dit vooral gedaan om eventuele aanpassingen van het sporenplan door te kunnen voeren voor we alles daadwerkelijk gaan leggen. Na wat schuiven en wat kleine veranderingen waren we uiteindelijk tevreden met het resultaat. De spa die nu nog als steuntje dient bij de passage van het water zal natuurlijk t.z.t. vervangen worden door een mooie spoorbrug  :D

De komende week wordt wederom mooi weer verwacht en we hopen dan ook nog wat tijd vrij te kunnen maken om verder te gaan.

Groetjes uit Heinenoord,
Suze & Almar
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3722
  • de hondsrug baan
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #68 Gepost op: 17 juni 2019, 10:22:01 »
Hallo Suze en Almar,

Leuk project en niet al te groot en daardoor ook nog te overzien, wel handig om de tuin (opbouw) hoger te hebben dan de buren.
Het regenwater loopt zo makkelijk weg  (y).


blijf het volgen.


mvgr Evert

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5330
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #69 Gepost op: 17 juni 2019, 11:02:52 »
Het blijft mooi om deze vorderingen te volgen. (y)
Onze tuinbaan Steinwalde heeft deze mate van professionaliteit – zo mag ik het wel noemen – nooit bereikt. Op enkele meters na lag daar de rails alleen in het zomerseizoen buiten. Gelukkig leven delen van het Steinwalder Bähnle voort in Hinterhof.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 17 juni 2019, 11:07:09 door Basilicum »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8132
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #70 Gepost op: 17 juni 2019, 11:07:09 »
Dat zijn de betere weg- en waterwerken  (y)  Rijkswaterstaat is er niets bij  :)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #71 Gepost op: 17 juni 2019, 11:15:05 »
Een hoop werk, maar het helemaal waard (zeker als ik alleen maar hoef toe te kijken en een ander het harde werken doet...). Het ziet er allemaal zeer professioneel uit. Ik vind het nu al mooi.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #72 Gepost op: 18 juni 2019, 20:40:50 »
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties! Heel erg leuk dat onze baan in aanbouw zo gevolgd wordt (y)

Er is weer wat actie in de tuin geweest, dus daarom een kleine update;

Nadat we wat veranderingen hadden doorgevoerd in de "beneden-baan" hebben we nog eens extra kritisch gekeken naar de tekening van de "boven-baan". We verwachten hier geen grote veranderingen maar we stelden wel vast dat er ook niet veel mogelijk zou zijn. De leidingbuizen lagen zo strak langs en tussen de sporen dat we eigenlijk vast zaten aan het ontwerp. Dat voelde niet goed en we besloten om twee uitgangen te verplaatsen.

Het weer was mooi, de werkzaamheden en locatie van de buizen bekend dus ze waren in no-time opgegraven. Alle hulpstukje en de benodigde buis waren ook nog op voorraad dus de klus kon beginnen  :)





Dat is één....





.... en dat is twee!



Het was even wat extra werk maar we zijn blij dat we het gedaan hebben, nu zijn er ook voor eventuele veranderingen in de "boven-baan" geen beperkingen meer.

Wordt vervolgd....

Groetjes, Suze en Almar
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #73 Gepost op: 18 juni 2019, 21:03:28 »
Geweldig hoor.  Blijf jullie volgen.

Wiebe

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #74 Gepost op: 23 juni 2019, 22:36:56 »
Hallo allemaal,

Vandaag was het soms wat warm maar al met al hebben we toch de nodige vorderingen kunnen boeken  8)

We zijn verder gegaan met het tunnelspoor naar de achterkant van de tuin. Eerst heb ik de damwand geplaatst. Aansluitend heeft Suze de Rasenkantsteinen geplaatst. Zodat we het spoor konden door leggen.





De volgende klus was de bedding voor het beekje naar de "vijver". We hebben deze eerst uitgegraven met een sleuf voor de waterslang in het midden.



Op de plaats waar het spoor het beekje kruis komt nog een kleine brug met direct daarna het tunnelportaal. Om de grond tegen te kunnen houden hebben we tijdelijk grasranden geplaatst. deze echte beekrand wordt gevormd door het zwarte vijverfolie.





Na het verversen van het water in de vijver (had te lang stilgestaan...) is de pomp gestart en liep er voor het eerst water door de beek!

Een mooi moment om alles op te ruimen en na een verfrissende douche met een drankje op het terras te gaan zitten  :D

Wordt vervolgd,
groetjes Suze en Almar
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5