Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zee. Land. door Huup
Vandaag om 12:45:11
Loconet over TCP/IP door Falkenberg
Vandaag om 12:19:04
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
  

Auteur Topic: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord  (gelezen 38661 keer)

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22094
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #45 Gepost op: 11 april 2019, 07:55:06 »
Hoi Almar,

Zo, jullie hebben echt niet stilgezeten!
Alleen al de tuin zelf. Pfffff. Gelukkig hadden jullie het weer op de hand.
En wat is de loc leuk en mooi geworden. En de machinist is heel mooi geschilderd. Hij ziet eruit of hij zo uit de winkel komt. Ben benieuwd wat er de komende tijd allemaal bij gaat komen.
Met vriendelijke groet,
Wim

Bouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #46 Gepost op: 11 april 2019, 09:07:34 »
Hoi Almar,

Ziet er goed uit, je baanplan wordt zo te zien steeds uitgebreider  (y). Gelukkig heb je goed weer, dus wordt het van de zomer tuffen door de tuin, je gaat zo hard  ;D.

Groeten Jan.
Met vriendelijke groet, Jan.

TT-baan "Klingenberg"  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61652.0

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #47 Gepost op: 11 april 2019, 10:14:04 »
Keerlussen: Je hebt twee keerlussen, zoals je al aangeeft. En je hebt ruimte zat voor de keerlus secties. EEn van de twee kan daar komen waar je het treintje is getekend. De andere kan 3 sporen naar rechts waar de blauwe stip in staat.
Prachtig baanplan overigens. Zeker geschikt voor 3 a 4 treintjes.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #48 Gepost op: 12 april 2019, 22:46:00 »
Hallo Wim, Jan en Gerard,

Dank voor jullie reacties, het wordt nog flink aanpoten maar het is inderdaad de bedoeling dat we van de zomer kunnen rijden.

@Wim: het beschilderen van de poppetjes doet Suze, en in bijna alle gevallen zijn ze zelfs mooier dan de nieuwe exemplaren uit de winkel. Kan ook haast niet anders, ze is van anderhalf tot twee uur met één poppetje bezig, dat zou onbetaalbaar zijn!

@Gerard: ik wil de keerlussen van twee kanten in kunnen rijden zodat treinen elkaar op de stations tegenkomen. Waarbij de aanwezige trein vertrekt nadat de andere trein is binnengekomen. Dit om een gevarieerder beeld mogelijk te maken. Verder wil ik het stukje dubbelspoor in zowel wisselstrook- als inhaalspoor-modus kunnen gebruiken. In principe heeft Mecktronics hier alle schakelingen voor maar ik wil wel eerst even met ze in overleg want de LGB locs gebruiken heel wat meer vermogen dan hun hO broertjes en zusjes. Een paar ampère per loc schijn geen uitzondering te zijn. Ook wil ik nog kijken naar een vorm van beveiliging.... wordt dus vervolgd!
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Vrolijk Pasen !
« Reactie #49 Gepost op: 22 april 2019, 11:18:45 »
De baan is nog lang niet klaar maar het is Pasen en vandaag komen de kleinkinderen dus hebben we even een Paas-wagon gemaakt!





Vrolijk Pasen allemaal !
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22094
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #50 Gepost op: 23 april 2019, 22:57:57 »
Hoi Almar,

Als ik die Paastrein zie krijg ik nu al weer zin in Pasen 2020 !!  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #51 Gepost op: 24 april 2019, 12:01:37 »
Tadaah, nieuwe titel voor je draadje!

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #52 Gepost op: 24 april 2019, 12:55:02 »
Helemaal super Reinout  (y)

(enne bedankt voor het meedenken ;) )

Vriendelijke groet, Almar
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #53 Gepost op: 29 april 2019, 20:23:57 »
Hallo allemaal,

We hebben besloten om de naam van de baan te veranderen in: 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord'. Zoals jullie zien is ook de naam van dit topic aangepast. Per consequentie zullen er alleen nog maar smalspoor locs en wagens komen te rijden. De BR80 en Railbus, beiden van Piko, gaan de verkoop in  ;)

Vandaag eindelijk droge vooruitzichten en de tijd om de tuin in te gaan. Het was heerlijk weer dus gewapend met spa en bats eerst maar begonnen met het verder uitgraven van de "werkkuil". Met het zonnetje erbij begon dit al snel een lekker warm klusje te worden!




Het was mijn bedoeling om vandaag de eerste steunmuurtjes te plaatsen. Het eerste deel lekker makkelijk en snel van gasbeton blokken. Tegen deze blokken worden vervolgens de Portugese keitjes gemetseld, de muurtjes krijgen zo een dikte van ongeveer 13 tot 15 cm hetgeen me voldoende lijkt. Omdat de muurtjes rondom zullen worden opgetrokken verwacht ik voldoende steunkracht door het onderlinge verband. De vloer van dezelfde basalt keitjes zal met cement worden afgevoegd en maakt het uiteindelijk tot één geheel. Tot zover de theorie :)

Nadat ik de vloer waterpas had heb ik eerst een laagje zand aangebracht waarop de eerste gasbetonblokken plat zijn komen te liggen. Aansluitend ben ik de hoogte ingegaan en ruim een uur nadat ik begon met lijmen, stonden de eerste twee muurtjes.



Morgenavond ga ik weer verder, voor vandaag vind ik het mooi geweest ! Ik ben er wel content mee  :D

Wordt vervolgd.....

groetjes Almar
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #54 Gepost op: 01 mei 2019, 21:46:02 »
Hallo allemaal,

Vandaag verder gegaan met onze werkkuil. Ik was erg benieuwd hoe het metselen met de kleine basalt blokjes zou gaan dus daar ben ik mee gestart. Het effect is wat we voor ogen hadden maar het is wel een werkje waarbij je geen haast moet hebben. Alle stukje basalt zijn anders qua afmeting, ik ben daarom blij met de muur van gasbeton die er al staat dan kan ik daar lekker tegenaan werken.



Verder is de verwerkingstijd van de specie door de toevoeging van lijm veel korter. Maximaal 3 kwartier en dan is het te hard om nog te kunnen gebruiken. Dus kleine hoeveelheden wat betekend dat je vaak aan het schoonmaken bent.



Na vier rijtjes vonden mijn knieën het wel mooi voor vandaag en ben ik verder gegaan met het stellen van de andere muren. Bij het plaatsen van de muren zaag ik de landschapscontouren uit zodat muur en landschap straks vloeiend in elkaar over kunnen gaan.



De komende vrije momenten zullen gevuld gaan worden met spelen met basalt keitjes ;) Maar het begin is er!



Wordt vervolgd!

Vriendelijke groet, Almar
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Stainz loc met tender
« Reactie #55 Gepost op: 05 mei 2019, 21:26:28 »
Hallo allemaal,

Omdat het weer wat tegen zat het afgelopen weekend, èn ik snotverkouden ben, kon ik buiten niet verder. Daarom maar lekker aan het knutselen geslagen. Enige tijd geleden kocht ik via Marktplaats een groene tender, zonder geluid. Het was mij bedoeling om een deze achter een groene Stainz loc te hangen waarvan de achterzijde dan natuurlijk wel "open" moest zijn. Langzaam begon ik spulletjes te kopen en te verzamelen tot het project in een stroomversnelling kwam tijdens een bezoek aan de vrijmarkt van de "Spoor 2 Club" op donderdag 25 april jl.

Ik vond daar een verlengd dak en opengewerkte cabine voor € 4,- Iemand was ooit aan het project begonnen maar was niet verder gegaan dan de ruwbouw. Ik had mazzel en had in één keer alle benodigde onderdelen in huis.

De naad op het dak moest nog worden weggewerkt en de aansluiting van dak op cabine was nog niet goed genoeg. Na lang vijlen en schuren was ik tevreden en konden beide delen samengevoegd worden. Daarna een hoop klusjes met als uiteindelijk resultaat een Stainz met tender, geschikt voor hoogfrequent verlichting en een geluidsmodule van Model-Land uit Duitsland die keurig is weggewerkt in de tender.



De machinist heeft wat roetvegen op zijn uniform en in zijn gezicht, dat krijg je als je op een stoomloc werkt en Suze de penselen hanteert  :)




"Als je daar rustig in dat hoekje blijft staan mag je wel mee" mazzel voor deze kleine jongen!




Bovenaanzicht, duidelijk is het verlengde dak te zien waardoor de stoker ook bij slecht weer droog kan werken


Het was een erg leuk project om te doen en ik ben weer vele ervaringen rijker; het resultaat een leuke combinatie :D
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Stainz loc met Tender
« Reactie #56 Gepost op: 05 mei 2019, 23:42:28 »
Hallo allemaal,

Nog even twee foto's waarop open achterzijde van de loc goed zichtbaar is;





Vriendelijke groet, Almar
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Bouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #57 Gepost op: 06 mei 2019, 12:57:31 »
Hoi Almar,

Ziet er mooi uit  (y) (y), je mag de stoker wel wat zwarter maken ondanks zijn zondagse kleding  ;D
« Laatst bewerkt op: 06 mei 2019, 13:00:39 door Bouwer »
Met vriendelijke groet, Jan.

TT-baan "Klingenberg"  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61652.0

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #58 Gepost op: 15 mei 2019, 22:07:52 »
Hallo allemaal,

Even een berichtje van uit Heinenoord. Vandaag had ik een vrije dag, het weer was prachtig dus weer tijd om door te gaan met "de werkkuil". Het opmetselen van de muurtjes is tijdrovend maar het wordt wel erg leuk.



Op dit moment zijn we iets over de helft van de muurtjes die gedaan moeten worden. Vandaag heb ik de steunmuurtjes voor de trap geplaatst.



Ook is de waterpartij gegraven, de folie heb ik al liggen dus binnenkort kan die afgemaakt worden.



Verder is de grond weer tegen de kuil geplaatst en vastgelopen zodat ie verder kan inklinken. Nu worden ook de contouren van het landschap langzaam zichtbaar. Ik sluit af met een overzichtsfoto, nog een paar daagjes metselen en dan verder aan het landschap!



Wordt vervolgd....
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22094
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #59 Gepost op: 15 mei 2019, 22:57:04 »
Het gaat er steeds mooier uitzien!! Hoop snel wat van het landschap te kunnen zien. Ben natuurlijk zeer benieuwd  (y) ;D
Met vriendelijke groet,
Wim