Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?  (gelezen 2854 keer)

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Gepost op: 06 januari 2019, 16:20:23 »
Dames en heren,

is het eenvoudig mogelijk een Artitec 3737 van AC naar DC om te bouwen?

Heeft de 3737 in de AC uitvoering (exact) de zelfde wielen/assen als in de DC uitvoering?
Dat wil zeggen, zijn de wielen op de assen geisoleerd, en is de hoogte van de wiel flenzen bij de AC modellen hetzelfde als bij de DC modellen?

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden!

Jint

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4846
  • Modelspoor is emotie...
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #1 Gepost op: 06 januari 2019, 16:33:44 »
Ik zou me niet aan die ombouw wagen. Er zijn her en der nog zeker Att 3737 locs in DC te koop en dan zou ik die AC zien te verpatsen...

Groeten,
Rob
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2019, 18:31:17 door Wijktrein »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #2 Gepost op: 06 januari 2019, 18:13:13 »
ik zou er ook van af zien en gewoon een Dc kopen.
Ombouw is best intensief.
De assen zijn idd anders.

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #3 Gepost op: 06 januari 2019, 18:47:05 »
Wat is er dan precies anders aan de assen?

Mijn ervaring met andere modellen, bijvoorbeeld de Liliput Bad. VIb en de Rivarossi BR58, is dat bij de AC versies van deze modellen alle wielen geisoleerd op de assen zitten en de wiel flenzen de zelfde zijn als bij de DC versie. Bij de BR 58 hebben alleen de tender wielen hogere flenzen, maar ze zijn wel aan beide kanten geisoleerd van de as).
De afstand tussen de wielen (op een as) is wel anders, maar dat is normaal gesproken relatief eenvoudig aan te passen.

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #4 Gepost op: 07 januari 2019, 15:17:54 »
Omdat ik hier niet echt een concreet antwoord gekregen heb (dat is geen kritiek), heb ik direct bij Artitec nagevraagd. Het antwoord kwam snel en uitvoerig! Goede service van Artitec!

Volgens Artitec zijn de wiel flensen bij de AC versie van de 3737 duidelijk hoger (minstens 1.5 mm bij het AC model, RP25 bij het DC model), zijn de wielen bij die AC versie niet geisoleerd t.o.v. de assen en is de afstand tussen de wielen (op 1 as) ook ietsje anders (14.4 mm bij AC, 14.3 mm bei DC)

Dat wordt dus niks met ombouwen van AC naar DC. :(

Volgens Artitec worden de 3700 modellen trouwens niet nogmaal opnieuw geproduceerd...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #5 Gepost op: 07 januari 2019, 15:27:54 »
Zijn dat de getallen die Artitec noemt? Die zijn niet correct. Flenzen voor 3-rail zijn 1,35 mm hoog, niet 1,5.
De wielafstand bij 3-rail is 14,0 mm minimum, bij 2-rail 14,4 à 14,6 mm.

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #6 Gepost op: 07 januari 2019, 15:45:21 »
Ja die getallen heb ik zo van Artitec gekregen. Artitec schreef zelfs 1,5 - 1,8 mm hoog...

Maar die 1.8 mm leek me al erg veel.

De rest van de informatie klopt wel naar jouw mening?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #7 Gepost op: 07 januari 2019, 16:33:52 »
Voor de rest zie ik alleen maar RP-25 voor het 2-rail model. Waarbij vermeld kan worden dat RP-25 voldoet aan NEM 310.
En dat de wielen bij 3-rail niet geïsoleerd zijn zal ook wel kloppen.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #8 Gepost op: 27 januari 2019, 02:32:21 »
Zijn dat de getallen die Artitec noemt? Die zijn niet correct. Flenzen voor 3-rail zijn 1,35 mm hoog, niet 1,5.
De wielafstand bij 3-rail is 14,0 mm minimum, bij 2-rail 14,4 à 14,6 mm.
Dat mag bij dunne flenzen rustig naar 14,1 a 14,2. Roco Taurussen (OEM 3Rail) op 14,0 leveren kortsluiting in je wissels. 14,1 a 14,2 gaat feilloos.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #9 Gepost op: 27 januari 2019, 07:38:02 »
Laurent, ik snap je niet. Gaat het nou over 2-rail of over 3-rail? En wat zijn dunne flenzen?

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #10 Gepost op: 27 januari 2019, 13:13:38 »
Märklin gebruikt relatief dikke flenzen. Machines met dunne flenzen op 14,0 zetten kan kortsluiting opleveren. Ik heb 2 als wisselstroom geleverde Roco loks op 14,1-14,2 gezet, omdat die tegen de pukos aan kwamen in de wissels. De machines die ik omgebouwd heb van 2L naar 3L heb ik niet veranderd en dat loopt prima.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de