Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant  (gelezen 74108 keer)

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1947
  • Allegra" treinstel
Re: Van Biervliet/B Models 2019
« Reactie #210 Gepost op: 18 mei 2020, 17:11:04 »
Voor zover ik weet werkt de NS nu met Pantone kleuren. Daarvoor hadden zij op basis van hun huisstijl een eigen kleurenschema ontwikkeld die los stond van bijvoorbeeld RAL.

Dat maakt het ook lastig om te komen tot een juiste kleurbenadering. Op basis van vergelijkend onderzoek ben ik op RAL 5013 uitgekomen die de kleur van de Tads redelijk goed benaderd.

Probleem is dat de mate van licht intensiteit  de kleurbeleving bepaald. Fel zonlicht geeft een lichtere kleur blauw dan bijvoorbeeld bewolkt weer.

Aan de andere kant is het ook zo dat de zon in de loop van de tijd zijn werk doet en de kleur laat verbleken.

Dus wat is goed en wat is fout.

In het boekwerkje "Het spoor in Groningen" komt dit mooi tot uitdrukking op bladzijde 40. Twee groene ELD mat. '54 treinstellen worden daar afgebeeld, waarbij het opvalt dat de kleuren ongelijk aan elkaar zijn.

Grtz,

Wil

Ik zat in mijn verzameling van Het Matblad door te bladderen en daar kwam ik in jaargang 24 nummer 3 1992 een artikel tegen over de coating van deze wagens hier in staat dat de NS en DSM na overleg hebben besloten voor de DSM -huisstijl (RAL 5010) gentiaanblauw.

MvG

Edwin

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3394
    • Flickr
Re: Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant
« Reactie #211 Gepost op: 18 mei 2020, 17:17:01 »
Dat is correct, het toenmalige DSM huisstijlblauw werd gebruikt

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1616
Re: Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant
« Reactie #212 Gepost op: 28 mei 2020, 11:18:12 »
Wat een kritiek, iedereen begrijpt toch wel dat compleet nieuwe mallen voor alleen die knik niet te betalen zijn.
Ik ben zeer blij dat er mensen zijn die zoeken naar mogelijkheden. Het zijn prachtige wagens! Oké ze zijn prijzig maar dat zeker waard.
Ze lopen subliem, zijn lekker zwaar en ja het logo zit iets te hoog. Omdat ik het gewoon machtige wagens vindt ondanks de extra knik ben ik er weg van.
Alleen dat logo zat mij wel dwars... dus niet langer lullen maar poetsen:


Met water en zeer fijn schuur/polijst papier worden de logo's verwijderd. Dit gaat best snel.

Dan zie je toch iets kleur verschil, DSM had destijds de RAL 5010 als huisstijl kleur. Zoals iedereen wel weet kun je niet altijd de originele kleur op een model gebruiken omdat het bij benadering niet mooi is. Dus ik moest de verfkleur bij mijn huisleverancier laten uitzoeken en aanmaken :-)
Daar gingen we dan met de set en een gepoetste wagen.



Alles verwijderen en de bovenzijde even opnieuw gespoten. Weer lekker strak en klaar voor de opschriften:



Precies voor deze wagens beschikt kleinspoor over de opschriften. Enkele setjes 94 besteld en gaan!



Het is even passen en meten en dan komen de logo's op de correcte plaats terug.



En daar is hij dan, omgenummerd en wel. Op naar de volgende set.



Dus dat probleem is opgelost.  ;D ;D (y) (y)





Gr. Silvester

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3394
    • Flickr
Re: Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant
« Reactie #213 Gepost op: 28 mei 2020, 11:26:59 »
Wat een kritiek, iedereen begrijpt toch wel dat compleet nieuwe mallen voor alleen die knik niet te betalen zijn.

Nou er werd bij mij de indruk gewekt dat de Nederlandse wagen gemaakt zou worden en dat is dus niet gebeurd. De gekozen wagen is in alle opzichten (lengte, hoogte en alles aan de vorm van de bak) anders. Het is een standaard Duitse Tads in het blauw en geen model van de werkelijke wagen die geheel eigen specificaties had. Als dat het doel was en als daar voldoende mensen mee tevreden zijn, prima. Als ik de enige ben die de indruk heeft gehad dat het anders zou worden, dan is dat mijn probleem. Persoonlijk vind ik het verschil tussen het standaard type en de NS/DSM variant gigantisch (zeg maar groter dan een G1206 in 6400-uitvoering brengen). Het is een fantasie-uitvoering, maar nogmaals, als daar voor gekozen is en er een markt voor is, prima. Ik vind het heel, heel, heel erg veel geld voor een fantasiemodel, maar ook die afweging is persoonlijk.

Ik vind jouw wagen met deze kleur (en de verplaatste logo's wel behoorlijk opgeknapt, maar het is nog steeds een standaard Tads in DSM uitvoering en bij lange na geen NS DSM Tads.
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2020, 11:33:02 door Sicco Dierdorp »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant
« Reactie #214 Gepost op: 28 mei 2020, 11:38:12 »
Netjes Silvester  ;D

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1616
Re: Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant
« Reactie #215 Gepost op: 28 mei 2020, 11:57:55 »
Nou er werd bij mij de indruk gewekt dat de Nederlandse wagen gemaakt zou worden en dat is dus niet gebeurd. De gekozen wagen is in alle opzichten (lengte, hoogte en alles aan de vorm van de bak) anders. Het is een standaard Duitse Tads in het blauw en geen model van de werkelijke wagen die geheel eigen specificaties had. Als dat het doel was en als daar voldoende mensen mee tevreden zijn, prima. Als ik de enige ben die de indruk heeft gehad dat het anders zou worden, dan is dat mijn probleem. Persoonlijk vind ik het verschil tussen het standaard type en de NS/DSM variant gigantisch (zeg maar groter dan een G1206 in 6400-uitvoering brengen). Het is een fantasie-uitvoering, maar nogmaals, als daar voor gekozen is en er een markt voor is, prima. Ik vind het heel, heel, heel erg veel geld voor een fantasiemodel, maar ook die afweging is persoonlijk.

Ik vind jouw wagen met deze kleur (en de verplaatste logo's wel behoorlijk opgeknapt, maar het is nog steeds een standaard Tads in DSM uitvoering en bij lange na geen NS DSM Tads.

Als je dit al heel, heel, heel, heel erg veel geld vind had je die correcte modellen ook niet gekocht, die zouden nog heel veel duurder zijn geweest door nieuwe mallen.
En het is geen fantasiemodel. Het is een Tds welke bestaat alleen niet officieel in deze huisstijl. Het blijft een mening en je goed recht ze niet te nemen.
Ik ben blij dat er bedrijven zijn welke deze afweging maken omdat anders er voor de NS markt bijna niks is. En modelbouw in concessies doen.
Geen enkel model klopt volledig  ;D
Gr. Silvester

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant
« Reactie #216 Gepost op: 28 mei 2020, 12:12:38 »
Heel mooi gedaan  :o  Even een vraag: je zegt dat je alleen de bovenkant hebt gespoten? Heb je dan de onderkant (het frame en de poten waar de letters op staan denk ik?) echt afgeplakt? Of heb je gewoon van bovenaf gespoten? Kun je dat überhaupt met een airbrush of spuit je dan toch de onderkant onder met nevel? Ben niet zo thuis in spuiten, vandaar  :)


Edit: en oh ja, heb je ook nog een blanke laklaag gespoten?   :)



Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant
« Reactie #217 Gepost op: 28 mei 2020, 12:23:41 »
Nou er werd bij mij de indruk gewekt dat de Nederlandse wagen gemaakt zou worden en dat is dus niet gebeurd.
Je bent niet de enige, die indruk had ik ook.

Als je dit al heel, heel, heel, heel erg veel geld vind had je die correcte modellen ook niet gekocht, die zouden nog heel veel duurder zijn geweest door nieuwe mallen.
Dat hoef je niet aan Sicco uit te leggen vermoed ik, bovendien staat in de folder bij de Nacco-versies 'Formneuheit' vermeld.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3394
    • Flickr
Re: Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant
« Reactie #218 Gepost op: 28 mei 2020, 12:53:56 »
Als je dit al heel, heel, heel, heel erg veel geld vind had je die correcte modellen ook niet gekocht, die zouden nog heel veel duurder zijn geweest door nieuwe mallen.
Jein. Er is gekozen een nieuwe mal te maken (ten opzichte van de oorspronkelijke Belgische versie), maar dan niet van het NS-DSM model, maar van de standaardvariant zodat daar een aantal correcte, en een foute Nederlandse variant van gemaakt kon worden. Oók een correcte Nederlandse variant zou inderdaad weer een nieuwe mal kosten. Een andere keuze was geweest een nieuwe mal te maken voor de Nederlandse variant en niet de standaardvariant. De nu gemaakte keuze is wellicht de meest logische in zakelijk opzicht.

Citaat
En het is geen fantasiemodel. Het is een Tds welke bestaat alleen niet officieel in deze huisstijl. Het blijft een mening en je goed recht ze niet te nemen.
Prima, maar dan is een G1206 in NS huisstijl ook geen fantasiemodel, want de G1206 is een bestaand model  :) En Tads trouwens, want vier assen (a)

Citaat
Geen enkel model klopt volledig  ;D
We hebben het hier ook niet over zaken die 'net niet helemaal kloppen'. Verre van.
Maar ik ben in elk geval oprecht blij dat we nu vast hebben kunnen stelen dat een andere wagen als basis is gebruikt. Dat neemt bij mij wel wat lichte frustratie weg. Het heeft daarmee ook niet zoveel zin om verder nog op de verschillen met de werkelijkheid in te gaan, want het is nu wel duidelijk wat er gebeurd is. De rest is persoonlijke smaak en afweging, en ik denk dat jij en ik beide weten dat we elkaar op dat gebied niet hoeven te overtuigen  ;D

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3394
    • Flickr
Re: Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant
« Reactie #219 Gepost op: 28 mei 2020, 12:55:56 »
Je bent niet de enige, die indruk had ik ook.
Dat hoef je niet aan Sicco uit te leggen vermoed ik, bovendien staat in de folder bij de Nacco-versies 'Formneuheit' vermeld.

Dat is het dus ook, de Duitse standaardwagen ten opzichte van de oorspronkelijke Belgische wagen  :)
Verwarring is denk ik deels ontstaan omdat de NS Tads later óók in Nacco uitvoering zijn gebracht, maar dan uiteraard in uiterlijk nog steeds afwijkend

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re: Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant
« Reactie #220 Gepost op: 28 mei 2020, 13:02:24 »
Persoonlijk vind ik het verschil tussen het standaard type en de NS/DSM variant gigantisch (zeg maar groter dan een G1206 in 6400-uitvoering brengen).
Dat moet wel een persoonlijke opvatting zijn wat de twee wagens vergelijken met het verschil in de diesellocs vind ik wel heel erg ver gaan. Want een Piko 6400 slaat natuurlijk helemaal nergens op...
En dan nog iets, je wist toch welke wagen v Biervliet in het assortiment had? Dan weet je toch ook dat ie op voorhand niet ging kloppen? Of zit ik er nu ver naast?

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3394
    • Flickr
Re: Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant
« Reactie #221 Gepost op: 28 mei 2020, 13:32:39 »
Jij vind het ver gaan, ik niet. De wagen klopt echt totaal niet met de NS wagen. Helemaal niet. Ik zie dat in hetzelfde oogopslag als ik het verschil tussen een G1206 en een 6400 zie. De vorm is verkeer,d de bak is totaal anders (en mist de karakteristieke brede rechte kant én het verschil tussen links- en rechts), de schotten zijn anders, de wagen is te kort én te hoog. Het verbaast me dat jij en anderen dit 'ver vinden gaan'. De vergelijking vind ik objectief gezien echt niet vreemd. Blijkbaar wordt er toch anders naar goederenwagens gekeken.
Maar laten we hier niet over door blijven zagen, want dit zit enorm in het grijze gebied van persoonlijke smaak en afweging. Laat een ieder denken van mijn mening wat hij wil (en andersom doe ik dat ook)

En voor wat betreft je laatste opmerking. Lees even mijn twee voorlaatste reacties dan had je je antwoord. De wagen is ene nieuwe 'formneuheit' zoals aangekondigd, alleen dan niet van de wagen die ik had verwacht. Dat de wagen niet zou kloppen op basis van de Belse variant was bekend en daar hebben we het ook niet over.
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2020, 13:42:56 door Sicco Dierdorp »

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re: Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant
« Reactie #222 Gepost op: 28 mei 2020, 13:46:52 »
Je vindt dat we er niet over moeten doorgaan en na de fraaie opknapbeurt van Silvester ga je weer helemaal los... Dat doe je toch echt zelf man...

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant
« Reactie #223 Gepost op: 28 mei 2020, 13:55:58 »
Want dat zegt Sicco voor de post van Sylvester?  ???
Bij mij staat het er toch echt na, juist nadat er weer over de kritiek begonnen werd.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3394
    • Flickr
Re: Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant
« Reactie #224 Gepost op: 28 mei 2020, 13:58:18 »
Het was inderdaad een reactie op de opmerking 'wat een kritiek'.
Maar op zich moet ik toegeven dat Chris ergens wel een punt heeft hoor  ;D