Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 20:51:59
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
  

Auteur Topic: Kortkoppelmechanieken, welke alternatieven?  (gelezen 9849 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Kortkoppelmechanieken
« Reactie #15 Gepost op: 29 januari 2019, 18:28:28 »
Het zijn ook geen kortkoppelmechanieken. Mobadapter verkoopt nem schachten voor oude locs met vaste koppelingen. Voor de uitvinding van de nem 362 schacht was het vaak een heel gelazer om je modellen dezelfde koppelingen te geven. Alsnog een schacht op zo’n oud model kan heel handig zijn.

Maar vragensteller wil dus wel kortkoppelen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijn_vK

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Kortkoppelmechanieken
« Reactie #16 Gepost op: 30 januari 2019, 01:07:03 »
Ja, inderdaad leuke spulletjes en handige oplossingen bij Mobadapter. Mijn oude Märklinlocs hebben inmiddels allemaal een NEM-schacht en daar ben ik tevreden mee, ondanks dat het allemaal niet echt kortkoppelt. Maar dat vind ik minder erg dan die kloven tussen de rijtuigen. Ik kan in iedergeval die fijne Roco kortkoppelingen gebruiken. Voor de rijtuigen en enkele treinstellen wil ik graag naar kortkoppelmechanieken toe.

De Roco mechanieken vallen dus definitief af (dank voor de tips!), hoewel ik er wel een stel onder mijn Jouef Laes autotransporters ga plakken aan de hand van een topic op een Frans forum:


De Ribu mechanieken lijken me voor de meeste rijtuigen prima geschikt gezien de ruimte en het feit dat ze zowel in als onder het rijtuig geplakt kunnen worden.


De tip om zo'n Ribu goed te smeren zal ik ter harte nemen.

Op vier locs (2 Jouef, 2 Lima) plak ik ivm de ruimte wel een Symoba. Die komen toch maar aan 1 kant, want ik rij ook vooral met vaste samenstellingen.

Dank iedereen voor de bijdrages! Ik blijf openstaan voor tips.
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2019, 01:09:03 door Martijn_vK »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Kortkoppelmechanieken
« Reactie #17 Gepost op: 30 januari 2019, 10:11:04 »
Bij onder de bak monteren: let even op of de flenzen van de wielen in het draaistel nog voldoende ruimte hebben. Ik heb ervaring met dezelfde montage onder een messing rijtuig (lees; uiterst dunne bodemplaat) en toen kwam ik al hoogte tekort.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Martijn_vK

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Kortkoppelmechanieken
« Reactie #18 Gepost op: 30 januari 2019, 12:23:29 »
Goeie tip! Voorkeur heeft ook wel om de mechanieken IN de rijtuigen te maken. Dan hoeft er meestal ook geen materiaal verwijderd te worden (ribbels van de bodemplaat oid) behalve het gat.

Ik ben er wel uit: het worden Ribu's. Dat scheelt ruim de helft ten opzichte van Symoba's. Hopelijk functioneert het straks ook probleemloos, maar dat is ook een beetje de uitdaging he.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Kortkoppelmechanieken
« Reactie #19 Gepost op: 30 januari 2019, 12:43:51 »
Bij een beetje interieur moet er bij plaatsing in de bak ook wel wat gebeuren. Ik heb al heel wat mechanismen geplaatst en begin altijd maar om te kijken of het zonder veel problemen onder de bak kan. Ribbels boeien niet erg met tweecomponentenlijm of een of andere supergel.

Er is nog een tussenoplossing indien nodig. Een gat in de bodem maken en het mechanisme dan aan de onderkant tegen het interieur plakken of een metalen plaat of wat daar ook zit plakken.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bart L.

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
Re: Kortkoppelmechanieken
« Reactie #20 Gepost op: 30 januari 2019, 15:30:47 »
Hallo,

Inmiddels heb ik de nodige wagons en loks omgebouwd naar kortkoppeling en wil graag mijn ervaringen delen.

Naast het grote Ribu mechaniek heeft Ribu ook nog een kleiner model: de SKD 504. Deze komt qua afmetingen in de buurt van de Symoba.
Ribu heeft in mijn ogen 2 grote nadelen. De plastic lipjes die als veer dienen, komen in bochten naar voren, en bij wagons met weinig ruimte, komen ze dan tegen de bufferbalk. Onder loks passen ze meestal niet om die reden.
Verder veren de ribu mechanieken niet zo mooi terug naar de middenstand.
De Symoba is uitgerust met een minuscuul metalen spiraalveertje, wat alles weer netjes terug naar het midden trekt.
Ik heb beide Ribu's al vaker gemonteerd en de meesten later weer vervangen door Symoba's.
De Symoba functioneerd in mijn ervaring veel beter. Maar ik geef eerlijk toe, dat het kostbaar wordt als je veel wagons wil ombouwen.
Overigens passen de NEM-schachten van Ribu (ook los: Ribu 502) prima op de Symoba mechaniekjes. Inmiddels maak ik de NEM-schachten ook vaak zelf op maat van kunststof of messing profiel, en koop ik alleen de losse mechaniekjes in plaats van complete setjes, dat scheelt ook wel iets in de prijs.

Er zijn nog meer mechaniekjes in de handel (o.a. Makette: http://www.makette.de/makette/kkk.html ) maar deze heb ik nog niet geprobeerd.

Vel succes en plezier met ombouwen.

Bart


Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Kortkoppelmechanieken
« Reactie #21 Gepost op: 30 januari 2019, 23:17:11 »
Wat low budget is, hangt af van wat je zelf kunt, en in huis hebt.

Ik herinner me op dit forum een project uit 2006 of zo, met daarin een foto die nog steeds op Sleutelspoor.nl staat (geplot uit een styreenplaatje, meerdere losse onderdelen, op elkaar gestapeld, vormen samen de draaisteloplegging van een draaistel met kortkoppelingsmechanisme):


Elders in dat draadje staan ook foto's van sleutelspoor.nl
zoals deze:


Ik kan er zelf niets van, het uittekenen niet en en ik heb ook geen styreen plotter of laser cutter.

Maar ik kan me voorstellen dat het goedkoper is om voor een groot aantal min of meer gelijke Hag, Lima Roco, of Liliput bakken geheel nieuwe bodems te snijden, dan om er Makette KKK-houders onder te frommelen. Stuk voor stuk wagons met prachtig versierde bodems, met leidingen, accu's, WC-kokers, remvoetjes  en Godweetwat er nog meer onder hangt. Maar ik kijk nooit naar de bodem als een bak op de rails staat. De bodem mag van mij ook gewoon glad zijn.

Er is vast wel een draadje op het forum te vinden waarin uitgelegd wordt hoe je styreen plot.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Kortkoppelmechanieken
« Reactie #22 Gepost op: 09 februari 2019, 15:32:36 »
Creatief met styreen:
Gekopieerd van een Lima DDM naar DDIRM tussenrijtuig. Deze combineert aan het motorrijtuig waar een Fleischmann mechaniek in zit. De andere verbindingen zijn met Symoba gemaakt.

 




Symoba


Fleischmann

Dit is een project van tig jaren geleden, maar het rijdt prima balg aan balg.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Kortkoppelmechanieken, welke alternatieven?
« Reactie #23 Gepost op: 15 februari 2019, 01:42:02 »
En hoeft niet gesmeerd, zoals de Ribu?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Kortkoppelmechanieken, welke alternatieven?
« Reactie #24 Gepost op: 15 februari 2019, 18:30:50 »
Ik heb niks gesmeerd en dat loopt gesmeerd.  ;D

Het zelf gefreubelde heeft redelijk wat speling en geen richtveer, het Fleischmann mechaniek mag dat alles compenseren.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!