Doel:€250.00
Donaties:€82.50

Per saldo:€-167.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-05-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oneindige Overslag 0e RC door phdirk
Vandaag om 17:11:14
Albert's fantasie in schaal 0e door EricZmS
Vandaag om 17:10:46
Zimo geluidsdecoder: verkeerde geluiden bij functietoetsen. door Dwergsein
Vandaag om 17:10:22
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 17:09:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
Vandaag om 17:02:29
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Lucien
Vandaag om 16:56:47
Piko NS 2000, aankondiging 2021 door Fritsprt
Vandaag om 16:40:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Hans Grasmaijer
Vandaag om 16:37:55
Project Roco Plan T -> Plan Vliegtuig door R v/d Hoven
Vandaag om 16:37:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R v/d Hoven
Vandaag om 16:26:38
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 16:14:16
Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen door R v/d Hoven
Vandaag om 16:11:17
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 15:58:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:22:38
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 15:20:17
Den Bosch onder Stoom 2021 - 25 en 26 september 2021 door Hasenwald
Vandaag om 13:34:39
De bouw van ''Industriepark'' NL in spoor N. door Niels81
Vandaag om 13:22:21
Update bouw - Trainz030 modelbaan door Daan001
Vandaag om 13:13:27
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 12:44:23
Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen door wob
Vandaag om 12:39:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 12:10:35
Brauhofen 2020, modelbaan in h0. door MartOnTheWeb
Vandaag om 12:04:35
Roco 63123: TEE RAm 4 bak, sounddecoder problemen. door wob
Vandaag om 11:56:56
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
Vandaag om 11:55:42
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 11:55:00
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 11:53:07
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Los Bombeiros
Vandaag om 11:44:30
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door jerrytrein
Vandaag om 11:35:28
Brawa 2021 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:47
VERPLAATST: Stroompunten onder baan door 44
Vandaag om 10:59:57

Auteur Topic: Zonnedael H0 jaren 50  (gelezen 14222 keer)

seinhuiswachter

• Offline Offline
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #45 Gepost op: 06 mei 2021, 18:02:17 »
De werking van mijn ATB:
De ATB kan ik momenteel slechts werkend krijgen op 1 locomotief. Rijdt deze te hard of door stoptonend sein dan valt de hele baanspanning weg.
De ATB-instalatie krijgt de volgende gegevens binnen: De snelheid die er geldt doordat de locomotief op de baan over bakens (readcontacten in t spoor) rijdt die afhankelijk van de stand van het sein naar de PLC een puls sturen welke snelheid op dat moment geldt. (via contacten van de seinstand wordt de puls van het readcontactje doorgegeven naar de juiste ingang van de PLC.  Die loc  is de enige met een magneetje tussen de wielen. Dus bij een geel sein krijg je een puls 40km/h. De snelheid krijgt de PLC binnen van een dummyloc (voor de decoderbelasting) die hetzelfde locadres heeft als de loco op de baan. Het 0-10Volt signaal dat op de motor van de dummylok staat wordt omgevormd en ingelezen door de PLC. 0-10 Volt staat voor 0-120 km/h (de loc kan niet harder dan 130kmh en de orginele ATB kast komt ook uit een lok die maar maximaal 130km/h kon). Het signaal 0-10V  wordt in de PLC ingelezen op 4 ingangen die staan voor 40-60kmh, 60-80 km/h, 80-120km/h en 120km/h-130 km/h. Rijdt die lok 65 km/h dan zijn de eerste 2 ingangen hoog. Rijdt de lok te hard dan krijg je eerst een belsignaal en rode lamp. Daarna gooit de ATB de baanspanning uit en moet je resetten. Je kan de ATB ook buitendienst zetten met de blauwe knop. Ook de bekende belslagen klinken. (die orginele bel zit in t kastje).
Omdat t te omslachtig is om telkens Voor en na het V-NX station de ATB in en uit te moeten schakelen heb ik dus ook op het klassiek gedeelt ATB.
Helaas een erg ingewikkeld verhaal. Dus: 1 lok kan met ATB rijden en stop dus als je door rood rijdt. De rest knaalt gewoon door als je niet oplet. Een nadeel van de manier van aansturen van de baan. Misschien lukt me dit in de toekomst te te verbeteren.

Het stelknoptoestel
Het stelknoptoestel is nog in ontwikkeling. De linialenkast wordt een grote uitdaging waarvan ik nog niet weet of ik het wel voor elkaar ga krijgen. Ik moet naast de mechanische koppeling ook sperren maken die verhinderen om 2 treinen tegenover elkaar te zetten als beide toestellen t.o.v elkaar tegenstrijdige dingen kunnen doen. Ik heb orginele tekeningen (handboek spoorwegtechniek) en zelfs toegang tot de orginele onderdelen en 1 toestel om ze te bestuderen. Ik denk echter om het systeem te gaan gebruiken van een mechanisch handeltoestel type S&H omdat die onderdelen makkelijke verkleind na te maken zijn. Erg ingewikkelde nokken verwacht ik momenteel niet.
Beide toestellen zijn trouwens tegelijk in dienst of doorgeschakeld maar kan ze wel elk apart doorschekelen. Maar goed. het hoeft dit jaar nog niet klaar. T is een project in afwachting van de verhuizing. Ik ben trouwens aan het denken om naast mechanisch ook electrisch het e.e.a. te beveiligen. Dus dat je een wissel knop wel kan omleggen maar er niets gebeurd als daqt niet mag. Dat in afwachtig tot een werkende linialenkast.
Groet,

Joost

seinhuiswachter

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 14 mei 2021, 16:06:11 »
Hallo iedereen.

Dit weekend start ik met stelknoptoestel nummer 2 (Post I). Maar ondertussen heb ik niet stil gezeten. Eindelijk heb ik een begin kunnen maken met de linialenkast in de vorm van een testopstelling. Ik liep direct al tegen uitdagingen aan zoals verwacht. De verschillende nokken. Ik heb diverse documentatie van nokken alleen is het nu uitvinden welke nokken ik nodig heb. Zoals eerder vermeld wordt mijn linialenkast afgeleid van de toestellen type S&H. Alleen zijn hier de assen van de krukjes tevens de bediening van de seinen en wissels. Ik had ook de originele tekeningen van het stelknoptoestel kunnen gebruiken maar dat is denk ik te fragiel op deze schaal.
Tussen de bouw van het 2de toestel ga ik rustig verder met lezen en nadenken over de nokken. De proefopstelling is voor mij geslaagd. het heeft aangetoond dat het mogelijk is.

De proefopstelling. De linker as is van een wissel. de middelste 2 van een sein. De rechter doet niet mee. Bedoeling was dat het wissel bepaalde welke van de 2 seinen bediend mocht worden. T is slechts een test en klopt nog niet geheel.

Marij Stoffels

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 14 mei 2021, 18:09:34 »
Een prachtig stukje modelbouw.  (y)

Gr. Bert.

seinhuiswachter

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 16 mei 2021, 13:13:11 »
Hallo iedereen.

Gisteren is gestart met de bouw van toestel nummer 2 Post I. Deze zal er bijna hetzelfde uit zien. Belangrijkste verschillen zijn dat de knoppen in spiegelbeeld staan t.o.v. post T en dat er natuurlijk een iets ander aantal knoppen zijn met een tevens natuurlijk een andere benaming..

Na een half uurtje zagen en een uurtje boren waren de verschillende delen klaar voor montage. De twee platen met de vele gaten zijn voor het plaatsten van de contacten. Verder nog wat platen waar kleine gaten in zitten. Daar gaan de knop-assen en linialen-assen doorheen

De ruwbouw. Nog alleen gespijkerd. Vandaag verder vast zetten met schroeven

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
  • Bij problemen drink je gewoon een kop oploskoffie
« Reactie #49 Gepost op: 16 mei 2021, 13:25:17 »
Ik sta helemaal paf. En dit is ook allemaal functioneel. Heel knap  (y)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #50 Gepost op: 16 mei 2021, 20:22:22 »
Gaaf project!

Die nokken enzo, worden die goed genoeg op het draadeind vastgehouden door die ene moer aan beide kanten? Tenminste, zo lijk ik het op de foto's te zien. Hoewel er bij de rechter as in de proefopstelling een tweetal moeren te zien is.

Enfin, benieuwd naar je oplossing :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

seinhuiswachter

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 16 mei 2021, 20:31:23 »
Hallo allemaal.
Allereersr bedankt voor jullie reacties.

De assen zijn van draadstang M3. De nokken worden aan beide zijdes geborgt door een moer en teven aan een zijde een veerring. Mogelijk ga ik nog loctite schroefdraadborging gebruiken. De nokken zelf zijn ook van schroefdraad voorzien. Na het printen nageboord en dan getapt.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #52 Gepost op: 16 mei 2021, 21:13:19 »
Ah! Dat de nokken zelf ook een schoefdraad hebben, dat is dan de oplossing. Netjes.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)