Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Zonnedael H0 jaren 50  (gelezen 22881 keer)

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #45 Gepost op: 06 mei 2021, 18:02:17 »
De werking van mijn ATB:
De ATB kan ik momenteel slechts werkend krijgen op 1 locomotief. Rijdt deze te hard of door stoptonend sein dan valt de hele baanspanning weg.
De ATB-instalatie krijgt de volgende gegevens binnen: De snelheid die er geldt doordat de locomotief op de baan over bakens (readcontacten in t spoor) rijdt die afhankelijk van de stand van het sein naar de PLC een puls sturen welke snelheid op dat moment geldt. (via contacten van de seinstand wordt de puls van het readcontactje doorgegeven naar de juiste ingang van de PLC.  Die loc  is de enige met een magneetje tussen de wielen. Dus bij een geel sein krijg je een puls 40km/h. De snelheid krijgt de PLC binnen van een dummyloc (voor de decoderbelasting) die hetzelfde locadres heeft als de loco op de baan. Het 0-10Volt signaal dat op de motor van de dummylok staat wordt omgevormd en ingelezen door de PLC. 0-10 Volt staat voor 0-120 km/h (de loc kan niet harder dan 130kmh en de orginele ATB kast komt ook uit een lok die maar maximaal 130km/h kon). Het signaal 0-10V  wordt in de PLC ingelezen op 4 ingangen die staan voor 40-60kmh, 60-80 km/h, 80-120km/h en 120km/h-130 km/h. Rijdt die lok 65 km/h dan zijn de eerste 2 ingangen hoog. Rijdt de lok te hard dan krijg je eerst een belsignaal en rode lamp. Daarna gooit de ATB de baanspanning uit en moet je resetten. Je kan de ATB ook buitendienst zetten met de blauwe knop. Ook de bekende belslagen klinken. (die orginele bel zit in t kastje).
Omdat t te omslachtig is om telkens Voor en na het V-NX station de ATB in en uit te moeten schakelen heb ik dus ook op het klassiek gedeelt ATB.
Helaas een erg ingewikkeld verhaal. Dus: 1 lok kan met ATB rijden en stop dus als je door rood rijdt. De rest knaalt gewoon door als je niet oplet. Een nadeel van de manier van aansturen van de baan. Misschien lukt me dit in de toekomst te te verbeteren.

Het stelknoptoestel
Het stelknoptoestel is nog in ontwikkeling. De linialenkast wordt een grote uitdaging waarvan ik nog niet weet of ik het wel voor elkaar ga krijgen. Ik moet naast de mechanische koppeling ook sperren maken die verhinderen om 2 treinen tegenover elkaar te zetten als beide toestellen t.o.v elkaar tegenstrijdige dingen kunnen doen. Ik heb orginele tekeningen (handboek spoorwegtechniek) en zelfs toegang tot de orginele onderdelen en 1 toestel om ze te bestuderen. Ik denk echter om het systeem te gaan gebruiken van een mechanisch handeltoestel type S&H omdat die onderdelen makkelijke verkleind na te maken zijn. Erg ingewikkelde nokken verwacht ik momenteel niet.
Beide toestellen zijn trouwens tegelijk in dienst of doorgeschakeld maar kan ze wel elk apart doorschekelen. Maar goed. het hoeft dit jaar nog niet klaar. T is een project in afwachting van de verhuizing. Ik ben trouwens aan het denken om naast mechanisch ook electrisch het e.e.a. te beveiligen. Dus dat je een wissel knop wel kan omleggen maar er niets gebeurd als daqt niet mag. Dat in afwachtig tot een werkende linialenkast.
Groet,

Joost



seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #46 Gepost op: 14 mei 2021, 16:06:11 »
Hallo iedereen.

Dit weekend start ik met stelknoptoestel nummer 2 (Post I). Maar ondertussen heb ik niet stil gezeten. Eindelijk heb ik een begin kunnen maken met de linialenkast in de vorm van een testopstelling. Ik liep direct al tegen uitdagingen aan zoals verwacht. De verschillende nokken. Ik heb diverse documentatie van nokken alleen is het nu uitvinden welke nokken ik nodig heb. Zoals eerder vermeld wordt mijn linialenkast afgeleid van de toestellen type S&H. Alleen zijn hier de assen van de krukjes tevens de bediening van de seinen en wissels. Ik had ook de originele tekeningen van het stelknoptoestel kunnen gebruiken maar dat is denk ik te fragiel op deze schaal.
Tussen de bouw van het 2de toestel ga ik rustig verder met lezen en nadenken over de nokken. De proefopstelling is voor mij geslaagd. het heeft aangetoond dat het mogelijk is.


De proefopstelling. De linker as is van een wissel. de middelste 2 van een sein. De rechter doet niet mee. Bedoeling was dat het wissel bepaalde welke van de 2 seinen bediend mocht worden. T is slechts een test en klopt nog niet geheel.

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #47 Gepost op: 14 mei 2021, 18:09:34 »
Een prachtig stukje modelbouw.  (y)

Gr. Bert.

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #48 Gepost op: 16 mei 2021, 13:13:11 »
Hallo iedereen.

Gisteren is gestart met de bouw van toestel nummer 2 Post I. Deze zal er bijna hetzelfde uit zien. Belangrijkste verschillen zijn dat de knoppen in spiegelbeeld staan t.o.v. post T en dat er natuurlijk een iets ander aantal knoppen zijn met een tevens natuurlijk een andere benaming..


Na een half uurtje zagen en een uurtje boren waren de verschillende delen klaar voor montage. De twee platen met de vele gaten zijn voor het plaatsten van de contacten. Verder nog wat platen waar kleine gaten in zitten. Daar gaan de knop-assen en linialen-assen doorheen


De ruwbouw. Nog alleen gespijkerd. Vandaag verder vast zetten met schroeven

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #49 Gepost op: 16 mei 2021, 13:25:17 »
Ik sta helemaal paf. En dit is ook allemaal functioneel. Heel knap  (y)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #50 Gepost op: 16 mei 2021, 20:22:22 »
Gaaf project!

Die nokken enzo, worden die goed genoeg op het draadeind vastgehouden door die ene moer aan beide kanten? Tenminste, zo lijk ik het op de foto's te zien. Hoewel er bij de rechter as in de proefopstelling een tweetal moeren te zien is.

Enfin, benieuwd naar je oplossing :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #51 Gepost op: 16 mei 2021, 20:31:23 »
Hallo allemaal.
Allereersr bedankt voor jullie reacties.

De assen zijn van draadstang M3. De nokken worden aan beide zijdes geborgt door een moer en teven aan een zijde een veerring. Mogelijk ga ik nog loctite schroefdraadborging gebruiken. De nokken zelf zijn ook van schroefdraad voorzien. Na het printen nageboord en dan getapt.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #52 Gepost op: 16 mei 2021, 21:13:19 »
Ah! Dat de nokken zelf ook een schoefdraad hebben, dat is dan de oplossing. Netjes.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #53 Gepost op: 30 juni 2021, 14:26:53 »
Beste volgers,

Weer een nieuwe update. Doordat t weer zomer is liggen de werkzaamheden aan de baan haast stil. Toch een kleine vooruitgang. De linialenkast van de stelknoptoestellen. Ik heb besloten om toch maar voor de aluminium strippen 10x1x100mm te gaan uit de bouwmarkt. Deze zijn mooi stevig en kant en klaar. Op de onderstaande foto heb ik de nokkenmal klaar liggen met daarop nog een losse liniaal. De voorkant van het toestel bevindt zich na inbouwen aan de onderkant. De beugels om deze netjes op z'n plek te leggen moet ik nog maken. Evenals de linialenkammen die in de toestellen komen te zitten. Zodra deze klaar zijn kan ik daadwerkelijk met de linialen aan de slag. Mogelijk dat eind juli de eerste liniaal in een van de toestellen zit. Met deze mal kan ik buiten de toestellen de linialen van nokken voorzien waardoor ik meer bewegingsvrijheid heb. De nokken die niet van toepassing zijn draai ik weg of negeer ik. Ik moet per toestel 4 kammen maken om storingen te voorkomen. De 2 buitenste kammen houden de linialen op hun plek zodat ze er niet uit kunnen vallen. Ook wordt elke liniaal van een veer voorzien. De 3 standenknoppen worden voorzien van een tandwieloverbrenging zodat straks alle linialen dezelfde kant op schuiven om te controleren/vergrendelen. Hiervoor heb ik speciale nokken ontworpen.



In de volgende update hoop ik de eerste gemonteerde liniaal te kunnen laten zien.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #54 Gepost op: 30 juni 2021, 16:17:45 »
Knap hoe je dit aan het uitdenken / maken bent.
Begrijpen doe ik het niet echt, het gaat mij boven de  :police: . Hoeft ook niet.
Maar volgen wel, reuze interessant.

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #55 Gepost op: 20 augustus 2021, 20:54:00 »
Hallo allemaal.

Helaas geen bouwupdate maar een demontage-update.

Tja en dan is het toch echt begonnen: De demontage. Gelukkig geen sloop maar de modelbaan moet uit elkaar voor de grote verhuizing. Afgelopen 2 weken heb ik voorzichtig alle modules van elkaar losgekoppeld. Hierbij moest een deel van de bovenleiding gedemonteerd worden en op een aantal plekken was de rails nog niet doorgezaagd. Het spannendste was de module met brug over het kanaal maar dat viel gelukkig mee. Hier en daar bleef wel een module plakken. Tip voor iedereen: kijk uit met lijm bij bakovergangen. Bij een was ik een half uur bezig om zonder schade de boel los te krijgen.


Enkele modules wachten de verhuizing af. De plank met rode knop is mijn programmeerspoor met noodstop.

Helaas had ik wel een serieus probleem met het V-NXtableau. Ik had 2 jaar geleden niet voorzien dat ik zou verhuizen laat staan zo snel. Deze paste helaas niet door het trapgat. Gelukkig heb ik deze zo kunnen doorzagen dat met weinig werk deze weer tot een geheel gemaakt kan worden. Zij het dat er wel wat plamuur en schilderwerk nodig is.

Verder heel veel bedrading gedemonteerd op mijn zolder (Huurhuis) voor her-montage in mijn nieuwe huis. Hier viel dus ook de verlichting, noodstop en voeding van de modelbaan onder. Alles komt weer terug in het nieuwe huis. 

Zoals vele schakel ik voor mijn verhuizing een verhuisbedrijf in. Echter mijn modelbaan zal ik zelf verhuizen. Niet dat de verzekering dat niet dekt maar ik wil niemand iets kunnen verwijten en al krijg ik wat van de verzekering. Ik verlies veel tijd in het herstel. Mijn auto heb ik mede gekocht met de voorwaarde dat er een module in zou passen. Dat komt nu goed uit.  ;D

Voorlopig zal er weinig met de baan gebeuren. Tot de sleuteloverdracht in september/oktober blijft de baan in delen op mijn zolder staan. Daarna zal elke keer als ik naar mijn nieuwe huis ga een module mee verhuizen. Verwachting is dat pas eind november in ieder geval de modules weer zo aan elkaar zitten dat er gereden kan worden.
(Het V-NX tableau en de stelkoptoestellen zijn alleen voor de wissel- en seinsturing. Zonder hun werkt de baan ook alleen blijven alle seinen op rood staan en doen de wissels het slechts handmatig)

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #56 Gepost op: 25 oktober 2021, 12:01:50 »
Hallo,

Nu ik de sleutel van het nieuwe huis heb is het verhuizen van de baan begonnen. Gelukkig had ik er rekening mee gehouden toen ik de baan was gaan bouwen. De modules zijn bijna allemaal al verhuist. Ten tijden van het typen van dit bericht ligt de laatste module in m'n auto te wachten op definitief transport. Ook daar een geluk. Ik heb bij het kopen van mijn auto toentertijd de eis gesteld dat er minimaal een module erin moest passen en dat komt nu dus goed uit.


10 van de 11 modules liggen al op de nieuwe locatie. Dit is ook de plek op zolder waar ze later opgezet worden. Grote verschil met de oude locatie is dat ze dwars komen te staan en niet in de lengte van de zolder.

Er is ben ik bang wel een probleem: De CV ketel hangt waarschijnlijk in de weg. Even kijken wat mogelijk is.

Tot een volgende update. Of over de baan zelf of de aansturing. Er is momenteel nog geen datum dat de baan weer rijbaar is.

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #57 Gepost op: 02 december 2021, 17:37:22 »
Hallo lezers van dit draadje,

We zijn weer een maand verder en de verhuizing is nu bijna afgerond. Omdat ik de zolder moest indelen zodat alle spullen er ook op passen moest ook de modelbaan weer worden opgezet. Hier kwam ik na de eerdere genoemde CV-ketel geen andere problemen tegen. Gelukkig past deze net langs t trapgat. Ook zijn enkele modules al mechanisch en elektrisch gekoppeld. Voorlopig blijft t daar bij. Zodra ik weer tijd heb (ik moet eerst m'n oude appartement leeg hebben) ga ik op de plek van module 11 (waar de CV ketel hangt) een tijdelijke module maken zodat ik in ieder geval weer kan rond rijden tot de CV-ketel omgehangen is.


Zo staat de baan er nu bij. Ook een deel van het VNX-tableau staat al op zolder. Het relais/PLC gedeelte wacht op de logeerkamer tot t omhoog getakelt kan worden. Gelukkig kreeg ik t van mn oude zolder af. Als ze weer bij elkaar staan zullen de delen weer samen gevoegd worden tot 1 kast.

Wat gaat er de komende tijd gebeuren als de tijd er voor is:
- De voedingen voor de baan weer monteren. Deze hingen op de oude zolder aan de muur. Dat moet nu weer gebeuren. Maar de zolder mist nog wat elektra.
- Tijdelijke module om de CV-ketel heen. Hopelijk kan dit ook zonder dat de bogen te krap worden.
- Koppelen van alle modules en proef rijden.
- Het VNX-tableau weer in elkaar zetten. Gelukkig is dat voornamelijk cosmetisch werk.

Tot een volgende update.

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #58 Gepost op: 31 januari 2022, 16:09:07 »
Hallo iedereen,

Ondanks ik nog t nodige in het nieuwe huis te doen heb heb ik wel wat aan de baan kunnen doen. De baan is nu op 1 module na gekoppeld en er is al een stukje gereden. Ook de elektra aan de wal is weer gemonteerd. Alleen op de huidige plek van de CV-ketel ontbreekt nog 1 module en een stuk rek met verlichting boven de baan. Als de ketel omgehangen is (Groen licht is er al) dan kan t laatste stukje afgemaakt worden.


De foto is gemaakt vanaf het punt waar een module nog ontbreekt. Het lijkt een op de oude situatie maar dan 90 graden gedraaid. Naast de burostoel een deel van het noodgedwongen uit elkaar gezaagde VNX-tableau. Deze wordt weer in elkaar gezet. In de ladekast onder de module op de achtergrond kan ik m'n treinen veilig opbergen. Hier heb ik er 2 van gebouwd en beide hebben de verhuizing overleefd.


Ook de noodreminstalatie hangt weer en functioneert. Nu is betere te zien hoe deze werkt. In het pijpje een stukje ijzer aan een trekdraad welke je wegtrekt bij nood en de schakelaar zal schakelen.

En omdat de locatie van de baan gewijzigd is zal de werknaam van de baan ook gaan wijzigen. daarover de volgende keer meer. Ook over een mogelijke tapijtbaan (Marklin)welke ik van mn schoonvader heb gekregen. Daar begin ik een apart draadje over.
Tot de volgende update.


seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #59 Gepost op: 20 februari 2022, 16:02:57 »
Hallo Iedereen.

Stiekem ben ik toch weer verder gegaan met de baan her op te bouwen. Nadat eindelijk het laatste deel van het VNX-tableau naar de zolder kon is dit weer samen gebouwd. Er moet nog wat cosmetisch aan gesleuteld worden (de zaagnaden wegwerken) en enkele versterkingsbeugels gemonteerd worden. Ook de panelen zitten er weer in en elektrisch is het toestel weer compleet. Echter toen ik de spanning er weer op gezet had begonnen de eerste storingen zich te vertonen. Ik moet nog uitzoeken waar deze zich bevinden. Bezetmeldingen komen niet binnen en ik kan nog geen rijwegen instellen. Wissels kan ik wel al bedienen.


Het VNX-toestel in de herbouwfase. OP de zijkanten zitten 2 fixeerpanelen zodat het toestel weer netjes aan elkaar gemaakt kan worden. Deze vervallen later weer.

Ook wou ik toch het rek al deels verder afbouwen. Wel zo dat deze deels gedemonteerd kan worden zodra de CV-ketel wordt omgehangen. Gezien de verbouwdrukte bij de loodgieters zal dit nog even duren. Doordat het rek uitgebreid is kan ik weer wat meer spullen kwijt. De verlichting onder dit deel van het rek hangt is nog tijdelijk aangesloten via een verlengkabel. Ik kon ook nog niet t rek afmaken omdat ik afhankelijk ben van houtafval van m'n werk. Als er leidingen geleverd worden komen deze binnen op van die mooie planken van 6m lang. Uitstekend geschikt voor het maken van rekken.


Zicht op de kant van de baan met een deels opgebouwd rek. Vlak na het maken van deze foto werd het VNX-tableau weer samen gebouwd.

Tot de volgende update.