Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Je koopt een oud boek.... door Sven
Vandaag om 19:59:07
Zelf bomen en struiken maken door ronaldvd2000
Vandaag om 19:58:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:51
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:43:57
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 19:37:39
Van China naar Tilburg door Alexander
Vandaag om 19:30:26
VERPLAATST: Finescale, en NEM-normen, wat zijn de verschillen? door Bert van Gelder
Vandaag om 19:29:51
VERPLAATST: Spoorwegbordje gezocht door Bert van Gelder
Vandaag om 19:29:38
VERPLAATST: Vraag over CorelDraw in combinatie met snijlab.nl door Bert van Gelder
Vandaag om 19:28:51
VERPLAATST: Nederlands station (Groningen) in model. Wie heeft interesse? door Bert van Gelder
Vandaag om 19:28:20
VERPLAATST: Fleischmann Pendolino renoveren (N). door Bert van Gelder
Vandaag om 19:27:59
VERPLAATST: Spoorplannen van bestaande stations gezocht, NL en B door Bert van Gelder
Vandaag om 19:27:38
VERPLAATST: Je koopt een oud boek.... door Bert van Gelder
Vandaag om 19:26:22
VERPLAATST: Het grote “ raad het gevonden onderdeel” topic door Bert van Gelder
Vandaag om 19:25:22
Almrose koppelingen, waar verkrijgbaar? door Bert van Gelder
Vandaag om 19:23:01
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 19:19:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Alexander
Vandaag om 19:06:57
Het grote “Raad het gevonden onderdeel” topic. door Dave.......
Vandaag om 19:05:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 19:00:10
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 18:50:20
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:37:30
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:14:39
Artitec 2021, HO en N. Nieuws van de fabrikant door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 18:12:56
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door Noordernet
Vandaag om 18:05:23
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Roy van Dijk
Vandaag om 18:03:49
Modelspoorbeurs in Houten 17 juli 2021 door Forever Rocofan
Vandaag om 17:54:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:30:44
Warme Stoof van SNCF voor NS, artikel in Loco Revue door jowi
Vandaag om 17:27:19
Goed adres voor waterslide transfers gezocht door Menno
Vandaag om 17:14:13
Ontwikkelingen "IJzeren Rijn" door Jeronimos
Vandaag om 16:02:20
  

Auteur Topic: Zonnedael H0 jaren 50  (gelezen 14277 keer)

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #45 Gepost op: 06 mei 2021, 18:02:17 »
De werking van mijn ATB:
De ATB kan ik momenteel slechts werkend krijgen op 1 locomotief. Rijdt deze te hard of door stoptonend sein dan valt de hele baanspanning weg.
De ATB-instalatie krijgt de volgende gegevens binnen: De snelheid die er geldt doordat de locomotief op de baan over bakens (readcontacten in t spoor) rijdt die afhankelijk van de stand van het sein naar de PLC een puls sturen welke snelheid op dat moment geldt. (via contacten van de seinstand wordt de puls van het readcontactje doorgegeven naar de juiste ingang van de PLC.  Die loc  is de enige met een magneetje tussen de wielen. Dus bij een geel sein krijg je een puls 40km/h. De snelheid krijgt de PLC binnen van een dummyloc (voor de decoderbelasting) die hetzelfde locadres heeft als de loco op de baan. Het 0-10Volt signaal dat op de motor van de dummylok staat wordt omgevormd en ingelezen door de PLC. 0-10 Volt staat voor 0-120 km/h (de loc kan niet harder dan 130kmh en de orginele ATB kast komt ook uit een lok die maar maximaal 130km/h kon). Het signaal 0-10V  wordt in de PLC ingelezen op 4 ingangen die staan voor 40-60kmh, 60-80 km/h, 80-120km/h en 120km/h-130 km/h. Rijdt die lok 65 km/h dan zijn de eerste 2 ingangen hoog. Rijdt de lok te hard dan krijg je eerst een belsignaal en rode lamp. Daarna gooit de ATB de baanspanning uit en moet je resetten. Je kan de ATB ook buitendienst zetten met de blauwe knop. Ook de bekende belslagen klinken. (die orginele bel zit in t kastje).
Omdat t te omslachtig is om telkens Voor en na het V-NX station de ATB in en uit te moeten schakelen heb ik dus ook op het klassiek gedeelt ATB.
Helaas een erg ingewikkeld verhaal. Dus: 1 lok kan met ATB rijden en stop dus als je door rood rijdt. De rest knaalt gewoon door als je niet oplet. Een nadeel van de manier van aansturen van de baan. Misschien lukt me dit in de toekomst te te verbeteren.

Het stelknoptoestel
Het stelknoptoestel is nog in ontwikkeling. De linialenkast wordt een grote uitdaging waarvan ik nog niet weet of ik het wel voor elkaar ga krijgen. Ik moet naast de mechanische koppeling ook sperren maken die verhinderen om 2 treinen tegenover elkaar te zetten als beide toestellen t.o.v elkaar tegenstrijdige dingen kunnen doen. Ik heb orginele tekeningen (handboek spoorwegtechniek) en zelfs toegang tot de orginele onderdelen en 1 toestel om ze te bestuderen. Ik denk echter om het systeem te gaan gebruiken van een mechanisch handeltoestel type S&H omdat die onderdelen makkelijke verkleind na te maken zijn. Erg ingewikkelde nokken verwacht ik momenteel niet.
Beide toestellen zijn trouwens tegelijk in dienst of doorgeschakeld maar kan ze wel elk apart doorschekelen. Maar goed. het hoeft dit jaar nog niet klaar. T is een project in afwachting van de verhuizing. Ik ben trouwens aan het denken om naast mechanisch ook electrisch het e.e.a. te beveiligen. Dus dat je een wissel knop wel kan omleggen maar er niets gebeurd als daqt niet mag. Dat in afwachtig tot een werkende linialenkast.
Groet,

Joost



seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #46 Gepost op: 14 mei 2021, 16:06:11 »
Hallo iedereen.

Dit weekend start ik met stelknoptoestel nummer 2 (Post I). Maar ondertussen heb ik niet stil gezeten. Eindelijk heb ik een begin kunnen maken met de linialenkast in de vorm van een testopstelling. Ik liep direct al tegen uitdagingen aan zoals verwacht. De verschillende nokken. Ik heb diverse documentatie van nokken alleen is het nu uitvinden welke nokken ik nodig heb. Zoals eerder vermeld wordt mijn linialenkast afgeleid van de toestellen type S&H. Alleen zijn hier de assen van de krukjes tevens de bediening van de seinen en wissels. Ik had ook de originele tekeningen van het stelknoptoestel kunnen gebruiken maar dat is denk ik te fragiel op deze schaal.
Tussen de bouw van het 2de toestel ga ik rustig verder met lezen en nadenken over de nokken. De proefopstelling is voor mij geslaagd. het heeft aangetoond dat het mogelijk is.


De proefopstelling. De linker as is van een wissel. de middelste 2 van een sein. De rechter doet niet mee. Bedoeling was dat het wissel bepaalde welke van de 2 seinen bediend mocht worden. T is slechts een test en klopt nog niet geheel.

Marij Stoffels

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #47 Gepost op: 14 mei 2021, 18:09:34 »
Een prachtig stukje modelbouw.  (y)

Gr. Bert.

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #48 Gepost op: 16 mei 2021, 13:13:11 »
Hallo iedereen.

Gisteren is gestart met de bouw van toestel nummer 2 Post I. Deze zal er bijna hetzelfde uit zien. Belangrijkste verschillen zijn dat de knoppen in spiegelbeeld staan t.o.v. post T en dat er natuurlijk een iets ander aantal knoppen zijn met een tevens natuurlijk een andere benaming..


Na een half uurtje zagen en een uurtje boren waren de verschillende delen klaar voor montage. De twee platen met de vele gaten zijn voor het plaatsten van de contacten. Verder nog wat platen waar kleine gaten in zitten. Daar gaan de knop-assen en linialen-assen doorheen


De ruwbouw. Nog alleen gespijkerd. Vandaag verder vast zetten met schroeven

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 3913
  • Bij problemen drink je gewoon een kop oploskoffie
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #49 Gepost op: 16 mei 2021, 13:25:17 »
Ik sta helemaal paf. En dit is ook allemaal functioneel. Heel knap  (y)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 6123
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #50 Gepost op: 16 mei 2021, 20:22:22 »
Gaaf project!

Die nokken enzo, worden die goed genoeg op het draadeind vastgehouden door die ene moer aan beide kanten? Tenminste, zo lijk ik het op de foto's te zien. Hoewel er bij de rechter as in de proefopstelling een tweetal moeren te zien is.

Enfin, benieuwd naar je oplossing :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #51 Gepost op: 16 mei 2021, 20:31:23 »
Hallo allemaal.
Allereersr bedankt voor jullie reacties.

De assen zijn van draadstang M3. De nokken worden aan beide zijdes geborgt door een moer en teven aan een zijde een veerring. Mogelijk ga ik nog loctite schroefdraadborging gebruiken. De nokken zelf zijn ook van schroefdraad voorzien. Na het printen nageboord en dan getapt.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 6123
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #52 Gepost op: 16 mei 2021, 21:13:19 »
Ah! Dat de nokken zelf ook een schoefdraad hebben, dat is dan de oplossing. Netjes.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)