Doel:€250.00
Donaties:€250.00

Per saldo:€0.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 24-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:24:20
Baanderhoek H0 3 x 1,3 m door Remko_H0
Vandaag om 22:22:29
Baanbouw Bosje77 door Wim Vink
Vandaag om 22:21:35
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 22:21:18
Raadplaatje door Niekleair
Vandaag om 22:20:41
Beelden van Tosti’s truffels en treinen door Dave.......
Vandaag om 22:07:57
Proto 2000 GP20, hoe te openen voor decoderinbouw? door ingenium
Vandaag om 21:53:53
Wat een baan... door ruudns
Vandaag om 21:28:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 21:05:14
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door AntonM
Vandaag om 20:44:21
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 20:28:38
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
Vandaag om 20:22:16
6-polige decoder vs 8-polige door Broca
Vandaag om 20:06:46
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door Gerke
Vandaag om 20:05:29
Raspberry pi en s88 door Twanvuurens
Vandaag om 19:52:21
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 19:51:06
Rangeren op Kijfhoek door André82
Vandaag om 19:30:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 19:24:52
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door Bert V
Vandaag om 19:17:42
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
Vandaag om 19:11:05
Westlandbaan door Hennik
Vandaag om 19:06:22
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 19:03:38
Buitenlust door tijgernootje
Vandaag om 18:55:24
BMB-Module: “Wateringbury” door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:54:43
Crafftiq start met de ontwikkeling en productie van modeltreinen door ronald1956
Vandaag om 18:53:27
Wielstel draaiend vastzetten? door eezacque
Vandaag om 18:47:26
Spookmeldingen met ESU loc, Digikeijs DR5000 en DR4088LN door spock
Vandaag om 18:39:51
Rocrail gebruikersgroep door NTeering
Vandaag om 18:32:34
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Arnold van Heyst
Vandaag om 18:16:51
Welke manier van handbediening op wissels? door tijgernootje
Vandaag om 18:10:27

Auteur Topic: Zonnedael H0 jaren 50  (gelezen 10580 keer)

seinhuiswachter

• Offline Offline
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #30 Gepost op: 10 december 2019, 15:06:08 »
Hallo allemaal,

Het is weer een tijdje dat er wat aan mn baan gedaan is. Dit heeft er onder andere mee te maken dat ik even elektrisch vast hang wat weinig energie geeft om door te pakken. (ik moet bepaalde seinen ergen 2de hands uithalen) Wel heb ik nog af en toe wat aan de bovenleiding gesleuteld en een paar vastgelijmde wissels vervangen.
Deze week heb ik de planning aangepast en ben ik gaan nadenken over mn stelknoptoestel voor het met armseinen beveiligd gedeelte van de baan. Dit stelknoptoestel moet voor mij ook mechanisch functioneren. Ik wil nl niet een wissel kunnen omzetten als een sein al bediend is. Na lang wikken en wegen kwam een onverwachte oplossing: LEGO.

Een flink aantal jaren terug heb ik ooit een linialenkastproefopstelling gebouwd. Het betekend wel dat mn linialenkast niet in t toestel (schaal 1:5) past maar als een voet eronder geplaatst wordt en via assen uit Lego verbonden wordt. Op de assen komen contacten voor de bediening. Het een en ander wordt nog verder uitgewerkt. Op de foto is de proef te zien en de velden van het toestel (2x 24 velden) Ook zijn er 2 3d-geprinte stelknoppen te zien.

Verder wil ik nog wat kwijt over de elektrische bedrading onder mijn baan.
Ik heb een bepaalde standaard bedacht en afhangt van t aanbod aan gangbare bedrading.

De ringleiding loopt ook echt rond en is op de "wal"doorverbonden tot een ring. Stekkers zijn DIN audiostekkers 8-polig Onder de modules lopen 2 4 aderige kabels waar de 4 gebruikte
voedingen over gaan. De voedingen hebben elk hun eigen kleur en lopen daardoor door beide kabels. Dat betekend dat vb. de witte draden van beide kabels de 24V+ en - zijn.
Ook de digitale rijspanning loopt over deze kabels (de gele draden)

Daarnaast lopen tussen de modules telkens 2 12 aderige kabels op een 24 polige sub-D stekker. Een aantal aders loopt geheel rond. Dit betreft een toekomstig ATB-Systeem (beschikbaar voor slechts 1 lokomotief in een richting maar leuk om een ATB-kast werkend te hebben). De 25-polige stekkers zijn dus maar deels een ringleiding. Ook gaan er de bloksignalen overheen voor de koppeling tussen beide stations. (het zgn "trein van"en trein naar"signaal.)
Om de aders van de kabels uit elkaar te houden wordt genummerd volgens de weerstandencodering.
Deze stekkers worden ook gebruikt voor kabels naar de 3 seinhuisen (VNX-post T Zonnedael en de 2 stelknoptoestellen Post I en T Zonnedael GE

« Laatst bewerkt op: 10 december 2019, 18:58:41 door seinhuiswachter »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #31 Gepost op: 10 december 2019, 15:12:25 »
24-polige sub-D, bestaan die? Ik ken wel de 25-polige want die gebruik ik standaard voor al mijn verbindingen.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

seinhuiswachter

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 10 december 2019, 19:00:41 »
Excuus. Ik bedoelde natuurlijk de 25-polige. 1 pen gebruik ik bij deze baan niet. (bij een andere baan van een kennis heb ik de mantels van beide 12 aderige kabels gebruikt voor pen 25 en huis en zo een 26-polige stekker gemaakt.)

Timaximus

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 10 december 2019, 19:55:25 »
Heel gaaf die cijfer bakken!

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

seinhuiswachter

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 11 februari 2020, 23:04:25 »
Hallo allemaal.

Hier weer een update van de werkzaamheden aan mn baan. Ik heb een weg gevonden in t elektrische deel van de baan en ben daar de afgelopen weken flink mee aan de slag gegaan. Ik heb inmiddels weer een paar honder meter! (ja t gaat hard) draad verwerkt in de baan en mn PLC is ook in dienst gekomen. Ondertussen doet een deel van de signalering het ook al. IK kan op het panneel al de trein volgen. De wissels zijn bedienbaar met de hand (wisselsleutel) maar de signalering werkt nog niet volledig. Ik heb ruzie met de diodes.
Wat is er in t kort allemaal gedaan de afgelopen 2 maanden:
- De bedrading onder de baan is op de verlichting na bijna klaar. (Het e.e.a moet nog getest worden maar daar is de relaiskast/VNX-tableau nog niet klaar voor)
- De spoordetectie is omgebouwd van 12 naar 24V ivm de bedrijfzekerheid. Ook bleek ik een foutje gemaakt te hebben aangezien de herhaalrelais met de + schakelen en de printen met de -. Dat werkt dus niet.
- Het VNX tableau is bijna volledig aangesloten. (144 aders waarvan nog een +/- 40 te gaan)
- De PLC is deels geprogrameerd en ik kan daardoor de wissels al met de hand bedienen d.m.v. de wisselsleutels op het panneel. Tijdens het omlopen knippert de standmelding een paar seconde waarna de standmelding vast blijft branden tot de sleutel in 0-stand staat.
- De kabels tussen de baan en het VNX-tableau zijn aangesloten.

Een trein op deze foto verlaat links het station (rijrichtinglampje brandt geel onder de pijl naar links. Als deze van links komt brandt er een rood lampje onder de pijl naar rechts. Ik denk alleen dat de witte led's wat aan de felle kant zijn.

Wissel 17A/B is omgelopen in de normale stand d.m.v de wisselsleutel.

Wat staat voor de komende maand op de kluslijst:
- De bedrading voor de seinen in het VNX-tableau (relaiskast) aanbrengen.
- testen van de laatste bedrading onder de baan.
- standmeldingen van de wissels werkend krijgen (er is een oplossing zonder diodes)
- Verder programmeren van de PLC. Het instellen van de rijweg moet aan de buitenkant zo werkelijk getrouw mogelijk worden. Dat betekend dat bij het drukken van de knoppen voor de rijweg eerst de wissels omlopen en vergrendelen en daarna pas het sein uit de stand stop komt en de rijweg ook netjes afgereden wordt. Dit is de grootste klus en wordt in stappen gedaan.

Mocht t me te even te veel worden dan kan ik als alternatief natuurlijk nog verder met het landschap.

seinhuiswachter

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 27 februari 2020, 14:48:39 »
Weer een nieuwe update.

Momenteel ben ik druk bezig met programmeren en het corrigeren van bedradingsfoutjes. Er komt steeds meer leven in het V-NXtoestel. Ook op de baan zelf begint er meer leven te komen. Helaas had ik een crash met de VM-ware. Om de PLC te programmeren maak ik gebruik van VM-ware omdat het plcprogrammeerprogramma alleen werkt onder XP. Ik kan nog geen backup maken anders dan t complete VM-programma te kopiëren voor ik begin. Ik moest dus helemaal opnieuw beginnen.

Steeds meer lampjes werken. Er is een rijweg van links naar rechts over spoor 1 ingesteld en t sein tont een beter beeld dan rood. (2de gele lampje) Ook is er een rijweg van spoor 2 naar links ingesteld maar staat t sein nog op rood (slecht zichtbaar).

Voorbeeld van een stuk programma. Het aansturen van de ATB-bel. (oa. bekend van het 3x rinkelen bij bereiken van de snelheid na remopdracht.) Voor electronicaliefhebbers zijn bekende symbolen te zien en dat klopt. De programeertaal is Functieblokdiagram wat gebruik maakt van symbolen uit de electronica.

En we hebben een sein uit de stand stop. Seinbeeld is Geel knipper. Rijden op zicht naar kopspoor 11.

Wat heb ik de afgelopen weken gedaan:
- Aan het programma is flink gesleuteld. Ik heb daar nog veel werk aan. Momenteel kan ik op de doorgaande sporen in beide richtingen een automatische rijweg instellen. Echter zit er ergens nog een bedradingfout waardoor niet alle seinen uit de stand stop komen. Een automatische rijweg wil zeggen dat de 2 hoofdsporen als automatisch blok werken en achter de trein de rijweg weer automatisch wordt ingesteld. Ik wou hier mee beginnen om ervaring op te doen in het stappenplan voor een zo goed mogelijke nabootsing van de werkelijkheid. Je ziet bij het instellen van de rijweg ook eerst de wissels omlopen voordat het sein uit de stand stop komt.
Ik heb ook een begin gemaakt met een rijweg voor rijden op zicht (geel knipper) (stapje moeilijker) van en naar een kopspoor. Die werkt nu ook en moet ik nog een 54x herhalen aangezien ik 56 verschillende rijwegen heb. Op het laatst pas maak ik de normale rijwegen. Meeste werk zit het in de voorwaardes. Zo kan een rijweg tientalen voorwaardes hebben van andere rijwegen die niet ingesteld moeten worden. Werk zat dus.

- De bedrading is voor 95% klaar. Athans het VNX-gebied (2/3 van de baan). Ik wacht nog op bestelde onderdelen. Aan de kant van de klassieke seinen moet nog een deel gedaan worden maar dat komt later als ik daar de toestellen voor ga bouwen. Er is wel al het e.e.a gedaan in het verleden. Electrisch wordt dat stukken eenvoudiger.

- Ik kon de verleiding niet weerstaan en ben toch aan t ATB-project begonnen. Het zal wel even duren voor dat dat af is maar t geeft afleiding.

De ATB-kast in aanbouw. De meter geeft straks de snelheid aan van een dummy-lokomotief met het zelfde adres als de locomotief die daadwerkelijk rijdt. Ik begrens de spanning van de dummydecoder tot 0-10 volt en dat gaat naar de PLC. Die controleert of de snelheid niet te hoog is. Langs de baan komen readcontacten bij de seinen die aan de plc aan geven in welk snelheidsgebied de locomotief rijdt. (afhankelijk van de stand van t sein.) T werkt maar voor 1 locomotief in 1 richting maar vond t gewoon leuk om te bouwen. Bijzonderheid is dat ik straks ATB heb met klassieke armseinen.  ;D. Er komen nog rijrichtinglampjes op de kast. (front/sluitsein decoder).

Tot een volgende update.

Hlv53

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 27 februari 2020, 19:38:37 »
Wow...