Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: Zonnedael H0 jaren 50  (gelezen 22878 keer)

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #30 Gepost op: 10 december 2019, 15:06:08 »
Hallo allemaal,

Het is weer een tijdje dat er wat aan mn baan gedaan is. Dit heeft er onder andere mee te maken dat ik even elektrisch vast hang wat weinig energie geeft om door te pakken. (ik moet bepaalde seinen ergen 2de hands uithalen) Wel heb ik nog af en toe wat aan de bovenleiding gesleuteld en een paar vastgelijmde wissels vervangen.
Deze week heb ik de planning aangepast en ben ik gaan nadenken over mn stelknoptoestel voor het met armseinen beveiligd gedeelte van de baan. Dit stelknoptoestel moet voor mij ook mechanisch functioneren. Ik wil nl niet een wissel kunnen omzetten als een sein al bediend is. Na lang wikken en wegen kwam een onverwachte oplossing: LEGO.

Een flink aantal jaren terug heb ik ooit een linialenkastproefopstelling gebouwd. Het betekend wel dat mn linialenkast niet in t toestel (schaal 1:5) past maar als een voet eronder geplaatst wordt en via assen uit Lego verbonden wordt. Op de assen komen contacten voor de bediening. Het een en ander wordt nog verder uitgewerkt. Op de foto is de proef te zien en de velden van het toestel (2x 24 velden) Ook zijn er 2 3d-geprinte stelknoppen te zien.

Verder wil ik nog wat kwijt over de elektrische bedrading onder mijn baan.
Ik heb een bepaalde standaard bedacht en afhangt van t aanbod aan gangbare bedrading.


De ringleiding loopt ook echt rond en is op de "wal"doorverbonden tot een ring. Stekkers zijn DIN audiostekkers 8-polig Onder de modules lopen 2 4 aderige kabels waar de 4 gebruikte
voedingen over gaan. De voedingen hebben elk hun eigen kleur en lopen daardoor door beide kabels. Dat betekend dat vb. de witte draden van beide kabels de 24V+ en - zijn.
Ook de digitale rijspanning loopt over deze kabels (de gele draden)


Daarnaast lopen tussen de modules telkens 2 12 aderige kabels op een 24 polige sub-D stekker. Een aantal aders loopt geheel rond. Dit betreft een toekomstig ATB-Systeem (beschikbaar voor slechts 1 lokomotief in een richting maar leuk om een ATB-kast werkend te hebben). De 25-polige stekkers zijn dus maar deels een ringleiding. Ook gaan er de bloksignalen overheen voor de koppeling tussen beide stations. (het zgn "trein van"en trein naar"signaal.)
Om de aders van de kabels uit elkaar te houden wordt genummerd volgens de weerstandencodering.
Deze stekkers worden ook gebruikt voor kabels naar de 3 seinhuisen (VNX-post T Zonnedael en de 2 stelknoptoestellen Post I en T Zonnedael GE





« Laatst bewerkt op: 10 december 2019, 18:58:41 door seinhuiswachter »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #31 Gepost op: 10 december 2019, 15:12:25 »
24-polige sub-D, bestaan die? Ik ken wel de 25-polige want die gebruik ik standaard voor al mijn verbindingen.

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #32 Gepost op: 10 december 2019, 19:00:41 »
Excuus. Ik bedoelde natuurlijk de 25-polige. 1 pen gebruik ik bij deze baan niet. (bij een andere baan van een kennis heb ik de mantels van beide 12 aderige kabels gebruikt voor pen 25 en huis en zo een 26-polige stekker gemaakt.)

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #33 Gepost op: 10 december 2019, 19:55:25 »
Heel gaaf die cijfer bakken!

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #34 Gepost op: 11 februari 2020, 23:04:25 »
Hallo allemaal.

Hier weer een update van de werkzaamheden aan mn baan. Ik heb een weg gevonden in t elektrische deel van de baan en ben daar de afgelopen weken flink mee aan de slag gegaan. Ik heb inmiddels weer een paar honder meter! (ja t gaat hard) draad verwerkt in de baan en mn PLC is ook in dienst gekomen. Ondertussen doet een deel van de signalering het ook al. IK kan op het panneel al de trein volgen. De wissels zijn bedienbaar met de hand (wisselsleutel) maar de signalering werkt nog niet volledig. Ik heb ruzie met de diodes.
Wat is er in t kort allemaal gedaan de afgelopen 2 maanden:
- De bedrading onder de baan is op de verlichting na bijna klaar. (Het e.e.a moet nog getest worden maar daar is de relaiskast/VNX-tableau nog niet klaar voor)
- De spoordetectie is omgebouwd van 12 naar 24V ivm de bedrijfzekerheid. Ook bleek ik een foutje gemaakt te hebben aangezien de herhaalrelais met de + schakelen en de printen met de -. Dat werkt dus niet.
- Het VNX tableau is bijna volledig aangesloten. (144 aders waarvan nog een +/- 40 te gaan)
- De PLC is deels geprogrameerd en ik kan daardoor de wissels al met de hand bedienen d.m.v. de wisselsleutels op het panneel. Tijdens het omlopen knippert de standmelding een paar seconde waarna de standmelding vast blijft branden tot de sleutel in 0-stand staat.
- De kabels tussen de baan en het VNX-tableau zijn aangesloten.


Een trein op deze foto verlaat links het station (rijrichtinglampje brandt geel onder de pijl naar links. Als deze van links komt brandt er een rood lampje onder de pijl naar rechts. Ik denk alleen dat de witte led's wat aan de felle kant zijn.


Wissel 17A/B is omgelopen in de normale stand d.m.v de wisselsleutel.

Wat staat voor de komende maand op de kluslijst:
- De bedrading voor de seinen in het VNX-tableau (relaiskast) aanbrengen.
- testen van de laatste bedrading onder de baan.
- standmeldingen van de wissels werkend krijgen (er is een oplossing zonder diodes)
- Verder programmeren van de PLC. Het instellen van de rijweg moet aan de buitenkant zo werkelijk getrouw mogelijk worden. Dat betekend dat bij het drukken van de knoppen voor de rijweg eerst de wissels omlopen en vergrendelen en daarna pas het sein uit de stand stop komt en de rijweg ook netjes afgereden wordt. Dit is de grootste klus en wordt in stappen gedaan.

Mocht t me te even te veel worden dan kan ik als alternatief natuurlijk nog verder met het landschap.

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #35 Gepost op: 27 februari 2020, 14:48:39 »
Weer een nieuwe update.

Momenteel ben ik druk bezig met programmeren en het corrigeren van bedradingsfoutjes. Er komt steeds meer leven in het V-NXtoestel. Ook op de baan zelf begint er meer leven te komen. Helaas had ik een crash met de VM-ware. Om de PLC te programmeren maak ik gebruik van VM-ware omdat het plcprogrammeerprogramma alleen werkt onder XP. Ik kan nog geen backup maken anders dan t complete VM-programma te kopiëren voor ik begin. Ik moest dus helemaal opnieuw beginnen.


Steeds meer lampjes werken. Er is een rijweg van links naar rechts over spoor 1 ingesteld en t sein tont een beter beeld dan rood. (2de gele lampje) Ook is er een rijweg van spoor 2 naar links ingesteld maar staat t sein nog op rood (slecht zichtbaar).


Voorbeeld van een stuk programma. Het aansturen van de ATB-bel. (oa. bekend van het 3x rinkelen bij bereiken van de snelheid na remopdracht.) Voor electronicaliefhebbers zijn bekende symbolen te zien en dat klopt. De programeertaal is Functieblokdiagram wat gebruik maakt van symbolen uit de electronica.


En we hebben een sein uit de stand stop. Seinbeeld is Geel knipper. Rijden op zicht naar kopspoor 11.

Wat heb ik de afgelopen weken gedaan:
- Aan het programma is flink gesleuteld. Ik heb daar nog veel werk aan. Momenteel kan ik op de doorgaande sporen in beide richtingen een automatische rijweg instellen. Echter zit er ergens nog een bedradingfout waardoor niet alle seinen uit de stand stop komen. Een automatische rijweg wil zeggen dat de 2 hoofdsporen als automatisch blok werken en achter de trein de rijweg weer automatisch wordt ingesteld. Ik wou hier mee beginnen om ervaring op te doen in het stappenplan voor een zo goed mogelijke nabootsing van de werkelijkheid. Je ziet bij het instellen van de rijweg ook eerst de wissels omlopen voordat het sein uit de stand stop komt.
Ik heb ook een begin gemaakt met een rijweg voor rijden op zicht (geel knipper) (stapje moeilijker) van en naar een kopspoor. Die werkt nu ook en moet ik nog een 54x herhalen aangezien ik 56 verschillende rijwegen heb. Op het laatst pas maak ik de normale rijwegen. Meeste werk zit het in de voorwaardes. Zo kan een rijweg tientalen voorwaardes hebben van andere rijwegen die niet ingesteld moeten worden. Werk zat dus.

- De bedrading is voor 95% klaar. Athans het VNX-gebied (2/3 van de baan). Ik wacht nog op bestelde onderdelen. Aan de kant van de klassieke seinen moet nog een deel gedaan worden maar dat komt later als ik daar de toestellen voor ga bouwen. Er is wel al het e.e.a gedaan in het verleden. Electrisch wordt dat stukken eenvoudiger.

- Ik kon de verleiding niet weerstaan en ben toch aan t ATB-project begonnen. Het zal wel even duren voor dat dat af is maar t geeft afleiding.


De ATB-kast in aanbouw. De meter geeft straks de snelheid aan van een dummy-lokomotief met het zelfde adres als de locomotief die daadwerkelijk rijdt. Ik begrens de spanning van de dummydecoder tot 0-10 volt en dat gaat naar de PLC. Die controleert of de snelheid niet te hoog is. Langs de baan komen readcontacten bij de seinen die aan de plc aan geven in welk snelheidsgebied de locomotief rijdt. (afhankelijk van de stand van t sein.) T werkt maar voor 1 locomotief in 1 richting maar vond t gewoon leuk om te bouwen. Bijzonderheid is dat ik straks ATB heb met klassieke armseinen.  ;D. Er komen nog rijrichtinglampjes op de kast. (front/sluitsein decoder).

Tot een volgende update.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #36 Gepost op: 27 februari 2020, 19:38:37 »
Wow...

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #37 Gepost op: 31 januari 2021, 17:44:27 »
Hallo allemaal,

Na een lange stilte weer een post. Intussen is er van alles gedaan. Omdat de afgelopen half jaar alleen programmeerwerk is geweest vond ik dat niet het vermelden waard. Helaas ben ik er nog niet mee klaar maar gelukkige omstandigheden  in 2020 verhinderen dat momenteel. Aan de baan zelf wordt daarom voorlopig niet gewerkt.

Echter zit ik niet stil. Ik heb ondanks die omstandigheden kunnen werken aan een grote wens om rijtuigen van verlichting te voorzien. Daar heb ik me de afgelopen maanden mee bezig gehouden.

Eerder heb ik verteld over het V-NX tableau wat ik aan het bouwen was. Ik moet alleen nog het programma afwerken en dan is het klaar. Ook heb ik het gehad over 2 stelknoptoestellen voor de andere helft van de baan. Daar hoef ik niet voor aan de baan zelf te sleutelen om daar mee te beginnen. Na lang dubben over de mechanische uitsluiting zoals vb met Lego heb ik besloten om dat even te laten liggen en de rest alvast te bouwen. Later kan dat alsnog in de voet van de toestellen gemaakt worden.


Voorbeeld 1:1 van het toestel van een van de seinhuisen van Groningen

Vandaag heb ik een proefopstelling gemaakt van een losse stelknop en de contacten. Deze is geslaagd. Ook zijn de knoppen na het bemachtigen van een voorbeeld opnieuw gemaakt maar nog onbewerkt zwart.


De bouwtekening van de toestellen. Beide worden even groot. 24 velden schaal 1:4 Onder dit toestel komt in de toekomst de linialenkast. Ook enkele componenten geplaatst waar ze ongeveer in het toestel zitten. Het toestel wordt van hout gemaakt.


Een bovenaanzicht van de onderdelen. Als voorbeeld een seinknop (rood) en wisselknop (blauw) De oude blauwe en rode knop voor de zichtbaarheid er bij geplaatst. De gele knop is het het grote voorbeeld (een overwegknop)


De proefopstelling van een seinknop waarmee slechts 1 sein/rijweg in te stellen is. Er kunnen ook 2 seinen/rijwegen worden ingesteld door of naar links of naar rechts te draaien. Achterin een 4-kant plaatje wat afdwingt de knop slechts vast te kunnen zetten in de 0 -90 of 90 graden stand Het kroonsteentje heeft hier de functie van tegennok. Bij een wissel is dat 0 en -45 graden. om de knop te bedienen om deze 2 mm naar voren getrokken worden voordat deze gedraaid kan worden. Op de as zou ik meerdere contacten kunnen zetten. Op de as komt ook een tandwiel voor de koppeling met de liniealenkast. Over eventuele werkende melders boven de knoppen (zichtbaar op de foto van het grote voorbeeld moet ik nog nadenken.

Al met al toch weer wat werkzaamheden rondom de baan gedaan. Voorlopig werk zat ook zonder aan de baan te werken.

Stel gerust vragen.
Tot de volgende update.


seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #38 Gepost op: 28 februari 2021, 14:56:06 »
Hallo allemaal,

Een nieuwe update van het bouwen aan mijn baan. Deze keer weer wat over een van de twee bedienplekken van m'n rangeerstation Zonnedael goederen.
In mn laatste bericht heb ik verteld over een proefopstelling. De afgelopen tijd ben ik daadwerkelijk begonnen met de bouw van een van de twee toestellen Post T. Als deze naar wens afgebouwd is dan ga ik Post I bouwen. Beide moeten ook zoals eerder vermeld een linialenkast krijgen voor uitsluiten van tegenstrijdige bewegingen maar dat komt pas later. Ik ben nog bezig met het bedenken van de componenten hiervoor. Helaas is mijn 3d-printer kapot en kan ik geen nieuwe onderdelen meer maken momenteel.


Daar staat hij dan. Het eerste toestel in grove vorm. Op 1 na zitten alle velden erin. Ook de assen van de linialenkast al zitten ern og geen linialen. De linialen horen normaal achter de voorplaat te zitten en de contacten onderin. Hier heb ik i.v.m. ruimtegebrek niet gedaan.


Een detailopname tijdens de opbouw. Een 3-standenknop in de stand naar links. In de middenstand raakt een nok de rode drukknop en deze knop kan ook nog naar rechts gedraaid worden. Op de achtergrond is de 4-kante nok zichtbaar die afdwingt samen met de nokken dat de knop slechts in 3 standen blijft staan. Individueel dwingt de nok om net als in het echt de knop om te draaien eerst de knop uit te trekken (2mm naar voren)


Een detailopname van de 2-standenknop in de gedraaide stand (90 graden naar rechts) Deze opstelling wordt zowel voor seinen als wissel gebruikt. In mn vorige bericht had ik me daarin vergist. In werkelijkheid is er nl nog een 45 graden stand voordat het sein of wissel wordt bediend maar dat is voor deze schaal wat te complex.


De losse onderdelen van een as. Links de 2 soorten knoppen nog niet geheel geschilderd. Daarnaast een pennenveertje voor de trekbeweging. Daarnaast de tandwielen voor de koppeling met de linialenkast. Daarnaast een elektrisch contact. Daarnast de 3 nokken voor de conacten te bedienen. Een 3 standencontact voor de linkse en rechtse stand en een middenstandcontactnok. Daarnaast de 2 standennok en helemaal rechts de vierkante nok. Achter in de kast zit een strip waartegen de vierkante nok in de eindstanden rust.


Nog een voorbeeld van een stelknoptoestel. Rotterdam Rechter Maas Oever. (klassiekebeveiliging.com Foto W. Vos)

Wat is de status momenteel. De kast is grof klaar. Echter voor wat signalering komt er nog een lampenbalk op het toestel zoals hierboven in het voorbeeld is weergegeven. Met enkele schakelaars en LED's erin. Verder moet ik de zaak natuurlijk nog schilderen in een groene kleur en een zwarte voorplaat met witte veldlijnen en nummers. Ook de opschriften volgen nog maar die maak ik op de pc en plak ik dan op het toestel.(in werkelijkheid waren het kunststoffe of metalen plaatjes met tekst. Daarnaast ben ik nog aan het nadenken wat ik met de elektra doe. De bedoeling is vb dat de seinen op rood gaan na het passeren van de trein zoals in werkelijkheid en dat bij het uitschakelen van de beide toestellen de seinen als automatische blokseinen functioneren. Als de linialenkasten functioneren kan de elektra eenvoudiger.

Tot de volgende update.

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #39 Gepost op: 02 mei 2021, 15:59:55 »
Hallo iedereen,

Het is weer een tijdje terug na de laatste update. Mede door een verhuizing en samenwonen ligt het werk aan de modelbaan zelf stil. Maar ik heb niet geheel stil gezeten. Het project stelknoptoestel is weer wat stappen gevorderd. Optisch is het eerste toestel bijna klaar.



De huidige stand. Alle opschriften zitten op het toestel. Alle knoppen zijn aangebracht. Rest nog wat klein schilderwerk en de bevestiging van de achterplaat met toegang tot de contacten, klemmen en de linialenkast. De blauwe knoppen zijn voor de wissels, de rode voor het vastleggen van de rijweg en de bediening van de seinen en de groene links voor het bepalen van de keuze voor 2 rijwegen via welk wissel en de rechter voor het uitschakelen van het toestel. Op het toestel ook wat lampjes voor o.a. de aankonding van de trein, de status van het blok naar het volgende station en de status van 2 seinen. Alleen de meldvensters zijn nep. Dat is momenteel me nog te ingewikkeld om t functioneel te maken en had weinig meerwaarde.


Een detailopname van het toestel

Wat moet er nog gebeuren aan het dit toestel:
- Afwerkpuntjes met verven (beschadigingen en uitgelopen verf onder de tape)
- Glasplaat op linialenkast vast zetten.
- De volledige bedrading ontwerpen en inbouwen. Hangt af van hoe linialenkast functioneert.
- Achterplaat vast maken. Hierop komen de klemmen voor de bedrading.

Alleen punt 1 en 2 voer ik uit. Daarna bouw ik met de kennis van het eerste toestel een tweede toestel. Namelijk post I. Pas als beide toestellen optisch klaar zijn ga ik verder met de bedrading en de linialenkast. Dan is mij ook duidelijk hoe die moet gaan worden. Beide toestellen komen aan de module te hangen waar ook het seinhuis op staat. Dat betekend dat ze 1,5m uit elkaar hangen. Beide toestellen zijn uitschakelbaar. (de doorgaande sporen over het emplacement werken dan als een automatisch blokstelsel) Samen met het V-NX toestel welke ook uitschakelbaar is heb ik dan 3 seinhuizen.

Wanneer het werk aan de modelbaan zelf verder gaat weet ik niet. Gisteren heb ik probleemloos kunnen rijden. Binnenkort wordt deze gedemonteerd voor transport. Er is echter een probleem waar ik niet op gerekend heb: Het V-NX tableau past niet door het trapgat van de zolder. Deze zal in 2 stukken gezaagd worden en in het nieuwe huis weer aan elkaar geschroefd worden. Zal je net zien. Denk je ergens lang te blijven wonen en dan 15 jaar daar wonen. Bouw je iets wat niet demontabel is en een jaar later komt samenwonen ter sprake. Gelukkig heb ik wel een vriendin die mijn hobby kan waarderen. De modelbaan bestaat uit 11 handelbare modules. Voor transport hoef ik alleen de vleugelmoeren los te gooien, stekkers te verwijderen en dan kan deze opgepakt worden. Bij enkele module moet ik echter de bovenleiding deels los halen en bij een paar modules is de rails bij de overgangen nog niet doorgezaagd.

Tot de volgende update. Dat zal waarschijnlijk de eerste beelden bevatten van toestel nummer 2 en de demontage van de modelbaan. (met daardoor beelden die ik normaal niet kan maken) 

RikJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 139
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #40 Gepost op: 02 mei 2021, 18:10:48 »
Oh wauw, gaaf. Tijd om dit te volgen  (y)

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #41 Gepost op: 02 mei 2021, 19:38:23 »
Joost, nogmaals, dit heb je prachtig gemaakt. (y)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #42 Gepost op: 02 mei 2021, 22:57:55 »
 Het ziet er heel herkenbaar uit!  (y)

Toch heb ik nog wel een vraag/opmerking :
Als je baan electrisch klaar is en alle bedienings middelen werken zoals bedoeld , hoeveel mensen gaan jouw baan dan bedienen ?
Je gaat hem toch niet alleen bedienen?
Ik had ooit een baan met station Dordrecht, analoog ,H0, met een NX beveiliging .
Ik ken de schakelingen daar van ,en heb ze vereenvoudigd gebruikt. Ik had zelfs een doorkoppelingsschakeling gemaat ,om minder hoeven te bedienen.
Mijn baan was redelijk groot, de treinen reden door een hondenbot. Helaas waren de rijtijden over de baan zo kort, (En bij jouw zijn het ook geen tientallen meters ) dat wanneer de ene trein het station uitreed, ik opnieuw de knoppen kon bedienen voor de volgende trein.
Met andere woorden : Als er een paar treinen reden ,kon ik niets anders meer doen dan knoppen drukken,en  dat is even leuk omdat het goed werkt, maar het is niet meer ontspannen met je baan bezig zin.
Later heb ik heel veel geautomatiseerd. Het is dus goed ,dat je al bedacht hebt om het kleine station met de NX uitschakelbaar te maken.
Maar ook het goederenstation  zal je genoeg werk aan hebben met het stelknoppen toestel. Vergeet niet dat je de knopen na vertrek van de trein ook weer terug moet leggen !
Sukses er mee.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #43 Gepost op: 03 mei 2021, 15:27:22 »
Peter,
Doordat de drie seinhuizen elk apart uitschakelbaar zijn kan ik de baan alleen bedienen. Ik snap je vraagtekens. Een trein kan op 1 locomotief na gewoon door rood rijden. (Een locomotief krijgt een zelf bedacht ATB systeem) Het blijft opletten. Door mijn intresse in de (klassieke) beveiliging van spoorwegen heb ik voor deze opzet gekozen. Ik wil de bediening zo werkelijk getrouw nabootsen. Enkele wissel moet je dan ook ter plekke (met schakelaar aan de rand van de module) bedienen.
Als een seinhuis uitgeschakeld is werken de seinen in dat gebied automatisch. Niet geheel werkelijk betreft het gedeelte met klassieke armseinen maar t moet uiteraard well leuk blijven. De rijafstand tussen beide stations is 1 blok van ongeveer 3 meter. Ik zou meer treinen achter elkaar kunnen laten rijden maar t idee is met eenmansbediening dat er maximaal 2 treinen rustig steeds hun rondjes rijden en er 1 goederentrein tussendoor fietst of een rangeerbeweging bezig is. Met meer mensen aan de baan is er natuurlijk meer mogelijk.
Ik heb ook een stationsklokje (wandklokmodel) die ik versneld kan laten lopen om een dagritme na te bootsen om op dienstregeling te kunnen rijden.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #44 Gepost op: 03 mei 2021, 18:23:40 »
 OK,
Ik snap het.  :D
Een van de drie posten is bezet  door jou , de andere twee staan uitgeschakeld en er rijden maximaal 3 treinen tegelijk rond.

Maarre ...,stoppen de treinen nu zelf voor een onveilig sein of moet jij je trein  (en ) volgen en op tijd stoppen ?
Of doet de ATB dat dan als jij het niet doet ,grijpt die in ?
 Of doet het besturingssysteem dat aan de hand van de stand van de seinen ?

Het stelknoppen toestel is knap mechanisch gecompliceert, maar je er echt linealen in om routes uit te sluiten ?
Ik heb nog wel een tekening hoe de contacten allemaal zitten.
Groeten .
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.