Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Pauldg
Vandaag om 08:33:03
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Basilicum
Vandaag om 08:06:12
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door ES44C4
Vandaag om 07:57:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Korte pulsgever die afvalt en zo blijft zonder indrukken knop  (gelezen 2877 keer)

spoortnietmeer

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • Beginneling
Korte pulsgever die afvalt en zo blijft zonder indrukken knop
« Gepost op: 22 januari 2019, 13:38:28 »
Beste mensen,

Heb een PWM unit die kan optrekken en vertragen enz. Werkt prachtig

De rechter knop start en stopt de trein met langzaam optrekken en afremmen naar behoefte te programmeren. De knoppen werken met pulsschakeling. Dus bij indrukken komt er een korte puls te staan die direct weer afvalt. Als ik hem openmaak zie ik de 2 contacten die kort de sluiting voor de stop/startknop maken. Ik wil hieraan draden solderen en het schakelen overlaten aan een sensor, module, relais of wat dan ook. Het moet in ieder geval een puls geven, direct weer afvallen en geen stroom meer blijven geven. Kom hier momenteel op mijn Z baan niet tot een oplossing.
Wie kan mij hierbij helpen.

Paul

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Korte pulsgever die afvalt en zo blijft zonder indrukken knop
« Reactie #1 Gepost op: 22 januari 2019, 13:45:44 »
Arduino of andere kleine microcontroller ertussen. Optocouplers zoals PC817 over de drukschakelaars heen zetten, let wel op dat je de massa aan de emitter legt.
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Ronald1974

  • Gast
Re: Korte pulsgever die afvalt en zo blijft zonder indrukken knop
« Reactie #2 Gepost op: 22 januari 2019, 13:47:12 »
Paul,

Daarvoor heb je een veeg relais nodig, deze sluit je als een normaal relais en geeft bij bekrachtiging en veeg (puls) op het aangesloten contact.
Of deze nog bestaan weet ik niet deze werden vroeger in bestuurings kasten gebruikt maar met het meer gebruik maken van de PLC werden deze overbodig.

Je zou zoiets kunnen maken met Arduino en een relais.

M.v.g. Ronald.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Korte pulsgever die afvalt en zo blijft zonder indrukken knop
« Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2019, 14:42:18 »
Zoals ik in het andere draadje ook al zei, gebruik de Arduino die je toe wilt voegen en geef die de leiding. De vergelijking die ik toen ook trok, het is een beetje als een bolderkar voorzien van een trapinrichting (of eigenlijk zelfs een elektromotor) om er daarna een dieselmotor op te schroeven "voor het geluid". Was het makkelijker geweest als je die diesel ook de aandrijving liet doen ;D

En dan kan je waarschijnlijk eenvoudig een opto over de drukknop zetten om de Arduino controle over de regelaar te geven. Waarschijnlijk hangt een van de twee pinnen van die drukschakelaar gewoon aan massa.

Of geef de Arduino alle macht en doe daar ook de motorregeling mee.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

spoortnietmeer

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • Beginneling
Re: Korte pulsgever die afvalt en zo blijft zonder indrukken knop
« Reactie #4 Gepost op: 22 januari 2019, 15:17:17 »
Zoals ik in het andere draadje al vertelde ben ik een behoorlijke leek op het gebied van electronica en ben alles weer opnieuw aan het leren. Als ik ook Arduino, waarvan ik weet wat het kan maar er verder niets vanaf weet, moet leren duurt het eeuwen voor ik verder kan met mijn baan. Zelfs van componenten van marklin Z en relais schakelingen moet ik nog uitpuzzelen hoe of wat ze doen.
B.v de vraag is kan ik dit gebruiken(zie foto) en zo ja hoe.


of dit Heb er hier 2 van nieuw.


Alle hulp is welkom.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Korte pulsgever die afvalt en zo blijft zonder indrukken knop
« Reactie #5 Gepost op: 22 januari 2019, 16:12:41 »
Maar ook een leek met code schrijven voor de Arduino?

Denk dat er genoeg zijn die je willen helpen dit project van de grond te krijgen maar als je toch de intentie hebt om met een Arduino aan de slag te gaan zou ik dat nu al als uitgangspunt nemen. Anders is het zoals ik zei straks een "elektrische bolderkar met een diesel voor het geluid". ;D

Als je de Arduino de PWM controller laat sturen heb je geen relais(module) nodig[/sup*[/sup]. Het relais van Märklin kan je in ieder geval niet direct aan een Arduino koppelen.

* En ik plaatste er een sterretje bij. Je kan namelijk inderdaad een relaismodule gebruiken om de start/stop knop op de PWM module te simuleren. Maar dat is een redelijk grote oplossing daar dit waarschijnlijk ook zo te vervangen is met een optocoupler (bijvoorbeeld een PC817) en een weerstandje. Dit is kleiner en zit je niet te klooien met een voeding voor de relais.

Dus als je inderdaad de Arduino wilt toevoegen en dat wilt leren zou ik nu lekker de FRM01 weg leggen. Begin dan eerst eens de PWM controller aan te passen dat je deze elektronisch kan stoppen en starten :)

Overigens staat er niet in je profiel waar in het land (en welk land :angel:) je woont. Misschien handig dat er in te zetten want dan is er misschien iemand die "in het eggie" met een bakkie koffie erbij kan helpen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

spoortnietmeer

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • Beginneling
Re: Korte pulsgever die afvalt en zo blijft zonder indrukken knop
« Reactie #6 Gepost op: 22 januari 2019, 16:49:12 »
Beste Timo,

Profiel aangepast. Arduino wil ik graag leren maar tot die tijd zal ik het met de huidige kennis en onderdelen moeten doen want anders houd het de boel teveel op. Arduino kan altijd nog de boel vervangen als de baan klaar is. Kan pas verder met de baan opbouw tot mijn probleem met de aansluiting op de PWM aan/uitknop is opgelost.
Het geluid is ook pas dan een issue. Eerst mijn onderbaan zover af dat de trein naar behoren rijdt op dit onderspoor.

Dus als iemand mij kan zeggen hoe en met welke optocoupler ik die kan aansluiten op de twee genoemde punten zou ik erg geholpen zijn

Zal morgen zo spoedig mogelijk een foto maken van de print en om welke twee punten het gaat.

spoortnietmeer

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • Beginneling
Re: Korte pulsgever die afvalt en zo blijft zonder indrukken knop
« Reactie #7 Gepost op: 22 januari 2019, 16:58:03 »
en Timo waarom wel de PWM automatisch schakelbaar maken als ik geen automatische wachttijd kan invoegen. Daar heb ik voorlopig de FRM01 voor nodig. Zonder FRM01 kan ie wel automatisch stoppen maar dan moet ik voor het starten weer op de knop drukken!
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2019, 16:59:52 door spoortnietmeer »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Korte pulsgever die afvalt en zo blijft zonder indrukken knop
« Reactie #8 Gepost op: 22 januari 2019, 20:17:19 »
Hoi Paul,

en Timo waarom wel de PWM automatisch schakelbaar maken als ik geen automatische wachttijd kan invoegen. Daar heb ik voorlopig de FRM01 voor nodig. Zonder FRM01 kan ie wel automatisch stoppen maar dan moet ik voor het starten weer op de knop drukken!
Als het "automatisch schakelbaar" is dan kan een Arduino zowel zorgen voor stoppen (na melding) als starten (na wachten). ;) Maar ook zonder Arduino heb je controle nodig over de PWM controller.

Arduino kan altijd nog de boel vervangen als de baan klaar is. Kan pas verder met de baan opbouw tot mijn probleem met de aansluiting op de PWM aan/uitknop is opgelost.
Dat is ook een oplossing (y) Maar dan zou ik het nu ook niet te moeilijk maken. En de baan toegankelijk houden is dan denk ik ook wel een aanrader.

Maar hou had je de detectie van de trein nu in gedachten dan?

Dus als iemand mij kan zeggen hoe en met welke optocoupler ik die kan aansluiten op de twee genoemde punten zou ik erg geholpen zijn
Welke: PC817 + weerstand (hangt beetje af van hoe hij aangestuurd gaat worden maar zeg 470Ω)
Hoe: daarvoor zal je even moeten meten. Waarschijnlijk hangt één van de twee pinnen van de drukknop direct aan de GND/V- van de ingang. Die gaat dan aan de Emitter (pin 3) van de PC817. De andere kant gaat dan aan de Collector (pin 4).


Timo

PS. Ik zie nog niets in je profiel staan :police:
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Korte pulsgever die afvalt en zo blijft zonder indrukken knop
« Reactie #9 Gepost op: 22 januari 2019, 21:58:12 »
Wat schakelt dan de led in de optocoupler aan/uit?

Je kunt ook een reedrelais gebruiken; schakelcontacten op de RWMregelaar, ander ding zet spanning op de spoel.


Maar ik zou me verdiepen in de Arduino, dat maakt alles een stuk eenvoudiger en waarschijnlijk ook goedkoper.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH