Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........  (gelezen 30839 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #105 Gepost op: 24 januari 2019, 09:59:27 »
Hoe verhoudt de nooddienstregeling van nu zich eigenlijk tot de dienstregeling van vroeger, toen alles en dus ook de dienstregeling anders was?
Wat de dienstregeling betreft kijk ik voornamelijk naar de Zeeuwse lijn. Die is nu weer terug naar wat het was in de jaren '60. De verbinding Amsterdam-Vlissingen is weer nagenoeg hetzelfde, zelfde route, zelfde tijdsduur en in het Hollandse deel dezelfde stopplaatsen. De verschillen: nu twee keer per uur tegen één keer vroeger, en binnen Zeeland stoppen ze op alle stations.
Wat ik heb gezien tijdens de afgelopen sneeuwdag is dat deze route in Roosendaal is geknipt waardoor iedereen in Roosendaal moest overstappen. Dat vond ik op zich een verstandige maatregel en het is ook te doen omdat ze in de normale dienst in Roosendaal toch 5 minuten stilstaan.
Verder blijf ik het inkrimpen van de dienstregeling een zwaktebod vinden. Bij een volgende sneeuwbui zouden ze toch eens moeten proberen om de normale dienstregeling aan te houden, gewoon om te zien of dat echt tot een puinhoop leidt.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #106 Gepost op: 24 januari 2019, 10:49:23 »
En dan is het een chaos/puinhoop en dan? Uren vertraging, gestrande treinen en reizigers. Hoe ga je dat dan oplossen, Klaas?
Groeten Joop, machinist Lls

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #107 Gepost op: 24 januari 2019, 11:11:59 »
Ik snap best dat het inkrimpen van de dienst voordelen heeft en een hele goede/verstandige keuze kan zijn. Alleen vond ik het vreemd dat het al bij 2 cm sneeuw wordt gedaan.
Nu werk ik niet bij het spoor, dus heb daar zeker veel minder zicht op, maar het klinkt toch een beetje als "paniek bij de 1e sneeuwvlok".

Je kunt inderdaad bij de volgende sneeuwbui wel alles volgens de standaard laten rijden, maar ja, dan loop je de kans dat het inderdaad vast loopt... Dat is een risicoafweging.
Ik neem aan dat er na de sneeuw van deze week is gekeken waar de probleempunten zaten en of die dan ook tot echte problemen hadden geleid als er wel volgens normale dienstregeling was gereden. Kun jij ons daar meer over vertellen Joop?
Waren er wissels die toch vast kwamen te zitten en die nu (met 20% minder treinen) op tijd schoon konden worden gemaakt?

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5760
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #108 Gepost op: 24 januari 2019, 11:17:49 »

Geef mensen wat meer eigen verantwoordelijkheid.


Mee eens maar dat kunnen velen niet aan. Zij vormen hun mening door te luisteren naar Johan Derksen op maandagavond die ook iets vond van de aankondiging van NS/Prorail de dienstregeling een beetje uit te dunnen.

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #109 Gepost op: 24 januari 2019, 11:37:10 »
En dan is het een chaos/puinhoop en dan? Uren vertraging, gestrande treinen en reizigers. Hoe ga je dat dan oplossen, Klaas?
Ik denk dat het niet opgelost hoeft te worden want ik verwacht dat het gewoon goed gaat.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2202
  • Duitsland TP III
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #110 Gepost op: 24 januari 2019, 11:44:21 »
Het is ook: "de toon maakt de muziek". Oftewel, ik ga een topic starten en kijken (genieten) wanneer het draadje gaat ontsporen en dan heb ik lol gehad.
Dienstregeling gehalveerd? Niet dus, had betekend dat er op alle lijnen maar 1 of 2 treinen per uur had gereden.
Heb die dag gewerkt en het liep gewoon soepel minus een paar kleine storinkjes die er normaal ook waren geweest.
Wat ze goed hebben gedaan is in bepaalde treinseries een knip te zetten want mocht er iets gebeuren die bewuste treinserie niet helemaal wordt opgeheven, bijv. treinserie 500 Gn - Rtd werd geknipt in Ut en ging daar verder in serie 2000 Ut - Rtd want deze rijdt normaal gesproken ook en dan heb je 1 trein minder die doorgaat naar Rtd.
Zo houd je je personeel en trein in de buurt bij eventuele storingen en kan er gemakkelijk gekeerd worden.
Dit gebeurde rond 20:30 uur toen er een flinke storing ontstond toen een goederentrein strandde bij Htba op de Hanzeboog. Serie 500 kon niet verder en keerde in Amf en ging terug naar Ut. 10 bak ICM werd 7 bak Ut en 3 bak Lw zodat reizigers toch nog in Zl konden komen en daar verder naar het Noorden.
Serie 700/1800 kon daar ook niet langs dus deze reizigers hadden ook een uitdaging.
Tel daar bij op een defecte trein tussen Mp - Hgv en daar gaat je "halve Dienstregeling".
Die 2 cm sneeuw klinkt een lachertje maar die lag in het Westen van het land maar bij ons in het Oosten begon het rond 14:00 uur te (mot)sneeuwen en was pas voorbij na 22:00 uur wat resulteerde in een laag van zo'n 10 á 15 cm. Niet vergeten dat die 2 cm in 1 keer valt maar gedurende een periode en die geeft de overlast.
Achteraf gezien viel het best mee en was de keus om het te doen prima en weldoordacht.
Grt, Ronald.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #111 Gepost op: 24 januari 2019, 11:49:53 »
Ik denk dat het niet opgelost hoeft te worden want ik verwacht dat het gewoon goed gaat.

In het verleden is het anders vaak genoeg mis gegaan Klaas. De vraag is dan bij welke weersverwachting dergelijke maatregelen worden genomen. Dan heb ik niet de arrogantie om te denken dat ik dat beter weet dan de mensen die de informatie krijgen om daarover te beslissen.

Voordeel van een puinhoop is natuurlijk dat Johan Derksen en alle reaguurders daar dan ook weer een stevige mening over kunnen hebben.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #112 Gepost op: 24 januari 2019, 11:54:31 »
In het verleden is het anders vaak genoeg mis gegaan Klaas.
De vraag is dan waarom het mis is gegaan. Nu nemen ze de maatregel om de dienstregeling uit te dunnen, maar ik vind dat ze juist alles uit de kast moeten trekken om de normale dienstregeling te kunnen uitvoeren. Maar ik vrees dat ze door allerlei bezuinigingen bij Prorail gewoon niet genoeg mannetjes meer hebben om dat voor elkaar te krijgen.

Martijn193

  • Bestuur
  • Online Online
  • Berichten: 3818
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #113 Gepost op: 24 januari 2019, 11:56:31 »
Ik denk dat het niet opgelost hoeft te worden want ik verwacht dat het gewoon goed gaat.

Ik verwacht dat niet.

Uiteindelijk komt het erop neer dat er een railnetwerk, een dienstregeling en materieel zijn die een sneeuwbui van 2 tot 4 cm niet aankunnen (die combinatie dus). Dat is een keus, al dan niet ingegeven door financiën. En door de leiding is die keus gemaakt omdat zij de inschatting hebben gemaakt dat een dergelijke dag maar 5 keer per jaar in NL voorkomt, en meer dan 5 cm komt 2 tot 3 keer voor. En dan veranderen ze iets in die combinatie. Dat kan alleen de dienstregeling zijn, de rest pas je niet aan op korte termijn. Uiteindelijk is het dus een bedrijfseconomische keus van 'het spoor'.

Daar mag de BV Nederland best wat van vinden, maar het blijf arbitrair. Waar leg je die grens? Er zijn velen die niet snappen dat 2 cm sneeuw treinen van vele tonnen tegen kunnen houden als ze met 120 km per uur over stalen rails rijden. Zeker als je de echt winterse plaatjes uit de echt koude landen tegenkomt. Ik ben er ook 1 van. Soit, het zij zo. Tegelijk snap ik ook wel dat we in de winterse omstandigheden die wij kennen en echt relatief licht zijn geen treinen uitrusten met enorme sneeuwpakketten of ons laten weerhouden om een extra wissel te leggen als daardoor op normale dagen 3 extra treinen per kwartier door kunnen.

Maar het zit niet in de feiten, het zit in de emotie denk ik. We zijn immers steeds meer geprogrammeerd om onze dag tot op de minuut te plannen. Als iets dat doorbreekt wordt er direct gedacht 'is dat nou wel nodig?'. Want de 'rekening' wordt wel bij die reiziger gelegd. Een half uur eerder de deur uit is fijn als je verder geen verplichtingen hebt, maar waar laat je de kinderen? Die mag je echt niet een half uur eerder op school droppen hoor. En de kenniseconomie mag dan thuis kunnen werken, maar mijn vader is bijv kok. Denk je echt dat hij kan zeggen "jammer dan, ik werk wel thuis" of 'verzet even alle reserveringen 2 uur, dan kan ik over 2 uur de deur uit' En zo kunnen er nog meer dingen zijn die in de soep lopen. En dan komt idd de vraag op: doet 'het spoor' niet te paniekerig voor een paar cm sneeuw? Hebben ze in hun bedrijfsplan wel de goede keus gemaakt? Nja, daar kan je wat van vinden. Feit is dat we het nooit zullen weten, daarvoor is het 'model' te ingewikkeld.

Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2202
  • Duitsland TP III
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #114 Gepost op: 24 januari 2019, 12:32:38 »
Omdat zij toevallig bij deze bedrijven werken en weten wat er speelt?
Waarom doet iedereen zo spastisch over die 2 cm sneeuw? Nogmaals, het gaat om de tijd dat het valt en hoelang.




Als zo'n trein door een sneeuwbui rijdt pikt hij dit allemaal op en verzamelt deze op plekken waar je dit niet wilt hebben.
Reizigers bijv. komen op het station in paniek bij je om te vertellen dat ze onderweg hele harde klappen hebben gehoord en vragen of wij iets hebben aangereden. Als je hun verteld dat dit ijsklompen zijn die met een vaart van zo'n 140 km/u losraken(overwegen e.d.) en onder de trein doorschieten dan verklaart dat veel, en hoop je dat deze klompen onderweg geen leidingen raken of mensen/verkeer bij overwegen. Vertel je hun daarbij dat als je met je auto over een besneeuwd wegdek rijdt en daarbij verteld hoe de wielkasten eruit zien dan zie je dat ze het snappen. Ja, ook bij 2 cm sneeuw zitten je wielkasten van je auto vol met aangekoekte sneeuwresten die ijsklompen worden en die liggen op je oprit of parkeerplek.


Dit was pas aan het begin van de avond. Kijk je nu bijv. dan ligt dit spoor onder de kap van Zl  nu bezaait met dit soort ijsklompen.
Grt, Ronald.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #115 Gepost op: 24 januari 2019, 12:40:52 »
Ik neem aan dat er na de sneeuw van deze week is gekeken waar de probleempunten zaten en of die dan ook tot echte problemen hadden geleid als er wel volgens normale dienstregeling was gereden. Kun jij ons daar meer over vertellen Joop?
Heb de evaluatie van afgelopen dinsdag nog niet gelezen. NS maakt die altijd wel bekent in het lijfblad oNSnieuws. En die komt vandaag of morgen uit.
Citaat
Waren er wissels die toch vast kwamen te zitten en die nu (met 20% minder treinen) op tijd schoon konden worden gemaakt?
Er waren, zoals Ronald69 al aangegeven heeft, niet veel problemen. Zo'n beetje einde dienst was er rondom Zwolle wat gedoe, werd veroorzaakt door een defecte goederentrein. Kan gebeuren. ;)
Groeten Joop, machinist Lls

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #116 Gepost op: 24 januari 2019, 12:45:54 »
Ik denk dat het niet opgelost hoeft te worden want ik verwacht dat het gewoon goed gaat.
Ergens 2004-2005 was er ook wat sneeuw gevallen, en werd LUD niet toegepast. Heb gelukkig maar 4,5 uur tijd bij mogen leggen, stond gestrand op Geldermalsen, met ontzettend veel mensen. Was, ondanks de ellende super gezellig, maar natuurlijk niet goed. Utrecht was toen compleet dicht, alle perrons stonden vol, kon geen trein meer uit en geen trein meer in. Een enkeling begon te eisen dat er bussen moesten komen... Jaja, die kortzichtige lui heb je ook. Gelukkig waren er mensen met besef van wat er op de wegen loos was, aanwezig, en die hebben mij/ons bijgestaan.

Als het fout gaat, gaat het meteen goed fout, Klaas. En dan zijn de rapen gaar, is Rikus weer boos en de media gaat schrijven dat er op voorhand ingegrepen had moeten worden.
Groeten Joop, machinist Lls

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #117 Gepost op: 24 januari 2019, 12:52:52 »
Er zijn velen die niet snappen dat 2 cm sneeuw treinen van vele tonnen tegen kunnen houden als ze met 120 km per uur over stalen rails rijden. Zeker als je de echt winterse plaatjes uit de echt koude landen tegenkomt.

En een foto van een rijdende trein in een ander land wil nog niet zeggen dat die bewuste trein op tijd reed  ;)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #118 Gepost op: 24 januari 2019, 12:56:09 »
Als het fout gaat, gaat het meteen goed fout, Klaas. En dan zijn de rapen gaar, is Rikus weer boos en de media gaat schrijven dat er op voorhand ingegrepen had moeten worden.
Is er überhaupt nog iemand die Rikus serieus neemt  ::) :-X
En de media, tsja ........ zullen we maar geen woorden aan vuil maken.
Gr.
Eric

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #119 Gepost op: 24 januari 2019, 12:58:10 »
Laat ik, met permissie, dit er nog even aan toevoegen. Ook wij, rijdend personeel hebben zo af en toe onze bedenkingen over hoe er soms maatregelen genomen worden. Ook op de werkvloer hebben we zoiets van, hallo!! 2 cm sneeuw en we gaan LUD toepassen, kom op zeg.

Maar feit is wel, en dat is dan achteraf bekeken, het heeft toch goed uitgepakt. Niet of nauwelijks uitgevallen treinen, geen grote verstoringen enz enz. Stranden met een trein vol reizigers ergens tussen de weilanden, daar zitten wij, maar ook de reizigers echt niet op te wachten. Dan maar een aangepaste drgl en op tijd op de plaats van bestemming.

In de media en op diverse fora wordt ook gesproken over pretpakketdiensten/rooster en heilige omloop. Laat ik dit zeggen. Met LUD is er niks geen pretpakketdienst te bespeuren. Dan mogen we lekker pendelen tussen knooppunten of op corridors. En daar is echt helemaal niks mis mee. Niemand zit te wachten om bijvoorbeeld vanuit Enkhuizen naar Maastricht te gaan, of vanaf Lelystad naar Dordrecht. Dan willen wij ook redelijk dicht bij de standplaats blijven.  De Heilige omloop, zoals men dat noemt, is gewoon logisch. Allemaal bedrijfseconomisch belang. Dat is met transportbedrijven, bus bedrijven ect ect ook aan de orde.

Zo, genoeg over de sneeuw en de LUD. Het is zoals het is, misschien iets te kort door de bocht, maar het is gewoon niet anders.

PS: Aanpassen van de dienstregeling is overigens in overleg en samenspraak met de grootste en enigste aandeelhouder in het leven geroepen.
Groeten Joop, machinist Lls