Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 07:23:00
Heen, En en Weer door DE-II
Vandaag om 06:07:13
Er ook ingerold door Eegtrain
Vandaag om 03:01:21
Zoutkamp 1921 - 1942 door Beached
Vandaag om 01:13:43
Fleischmann kraan omgebouwd en decoder stuk door Biesje
Vandaag om 01:00:50
De bouw van Schellenbach door Martin Domburg
Vandaag om 00:26:28
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door EddyK
22 augustus 2019, 23:37:05
EC Berner Oberland, samenstelling gezocht (draadje 2) door EddyK
22 augustus 2019, 23:29:38
Bob Telford's Ashover Railcar voor H0e/009 door Tjalling
22 augustus 2019, 23:16:20
Onderbehang als isolatie door ES44AC
22 augustus 2019, 23:15:23
NS 8100 in 0 door FritsT
22 augustus 2019, 23:13:05
ESU LoPi V4.0 DCC, programmeren voor Seuthe rookgenerator door Timo
22 augustus 2019, 23:12:39
Blokindeling testbaan door wjmeijer1986
22 augustus 2019, 23:02:10
Driemaster in ‘t veen door NS1220
22 augustus 2019, 22:56:22
Voltage conversie en power down detectie door Timo
22 augustus 2019, 22:50:33
VERPLAATST: Seuthe rookgenerator programmeren esu LoPi V4.0 DCC door 44
22 augustus 2019, 22:49:30
Bröckenbahn door Wim Vink
22 augustus 2019, 22:44:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Reinier Z.
22 augustus 2019, 22:39:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sean
22 augustus 2019, 22:16:44
EifelBurgenBahn door Priegelman
22 augustus 2019, 22:02:52
Nieuwe start in N spoor door MOVisser
22 augustus 2019, 21:39:36
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
22 augustus 2019, 21:37:30
Wisselaandrijving Fleischmann trilt, maar schakelt soms niet? door jerrytrein
22 augustus 2019, 21:27:13
Raadplaatje door Vierkant
22 augustus 2019, 21:17:46
V-IRM in 1:45 door FritsT
22 augustus 2019, 21:09:45
Br 03 204 DRG met halve stroomlijnbekleding. door puntenglijder
22 augustus 2019, 20:25:32
Roco BR23 Lichtgeleiders gezocht, waar verkrijgbaar? door Mechiel_
22 augustus 2019, 20:13:30
Small yard door GD
22 augustus 2019, 19:57:06
Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79) door Kanalenman
22 augustus 2019, 19:53:07
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
22 augustus 2019, 19:30:03
  

Auteur Topic: Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c  (gelezen 1544 keer)

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 695
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c
« Gepost op: 20 januari 2019, 22:45:44 »
---Wat ouds in een nieuw jasje---

Na enige stilte is het tijd voor wat "nieuws". Dat wil zeggen, het huis is verbouwd voor de nieuwe generatie. Op zolder heeft de oude baan plaats moeten maken voor een kantoor maar tToch is er altijd ruimte te vinden om een nieuwe baan te beginnen.


De nieuwe baan wordt grotendeels modulair,de modules tussen de boekenkasten en wandplanken door over de zolder een nieuwe baan gaan vormen.

Naast de 96022 is er inmiddels ook een 96018 gearriveerd, daarmee is er wat extra donder en geweld op de baan te vinden.

De stationshal en de ringloods komen straks ook weer terug op de baan, wel met een iets andere opzet maar daarover later meer. De eerste module bevat de oude spoorbrug. De drie bogen zijn nog steeds intact maar aan een zijde is een vorflutbrücke toegevoegd.

Later meer............

Met groet,

Ivo vS
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2019, 23:09:53 door Ivo vS »
groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 695
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c
« Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2019, 22:44:24 »
---En er is meer---

De stationsmodule stond al geruime tijd op zijn nieuwe plek. Dit deel verhuist al jaren van de ene naar de andere baan en staat nu onder de schuine kant van het dak. De rest van de ruimte gebruiken we als opslag. Met onder de baan een uitneembare werkbank en enkele planken voor het grote gereedschap.
Nu is de module aan de rechter zijde weer aangesloten op de eerste module: "de spoorbrug". Met enkele grote stadshuizen en straks een seinhuis probeer ik de 90 graden bocht aan het zicht te onttrekken.

Aan de linker zijde bevindt zich een aansluitdeel met wisselstraat naar het BW en de opstelsporen. In deze wisselstraat zijn ook enkele opstelsporen opgenomen die als schaduwstation kunnen functioneren. De achterste sporen in het station zijn doorgaande sporen.
De eerste opzet van de achterwand hangt al op zijn plek, het tweede deel plaats ik zodra de rails gelegd is. Zonder achterwand heb ik net even wat meer werkruimte. De eerste delen van het spoor zijn weer voorzien van bedrading maar veel moet nog worden aangelegd en aangesloten.
Wordt vervolgd.....
groet,

Ivo vS

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13063
Re: Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c
« Reactie #2 Gepost op: 27 januari 2019, 22:49:59 »
Citaat
Na enige stilte...

Wat je enig noemt... leuk dat er wat nieuws is, Ivo!

't Werd ook wel tijd zeg!

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8343
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c
« Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2019, 18:17:56 »
Dat was dus de stilte voor de storm  ;D
Laat maar door komen,ben benieuwd  ;)

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 695
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c
« Reactie #4 Gepost op: 03 februari 2019, 22:49:16 »

't Werd ook wel tijd zeg!

Wat werd er ook wel tijd ???....die nieuwe aanwinst in het gezin of de nieuwe baan  ;)

Dat was dus de stilte voor de storm  ;D
Laat maar door komen,ben benieuwd  ;)
Het is hier alles behalve stil hoor met zo'n mannetje van 10 maanden. ;D
Dus tussen alle bedrijven door bouw ik af en toe nog wat. Dit weekend geen meter op geschoten. In zo verre, het eerste spoor in het station en de brugmodule liggen weer aan de bekabeling. De eerste ritjes zijn een feit en tot nu toe nog geen ontsporingen op de module-overgang. Daar ben ik al heel blij mee.
groet,

Ivo vS

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13063
Re: Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c
« Reactie #5 Gepost op: 03 februari 2019, 23:00:45 »
Gefeliciteerd met al die veranderingen, Ivo!
En mooi dat we hier weer wat van je kunnen lezen! 't Oude sfeertje zit er nog best in!

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 695
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c
« Reactie #6 Gepost op: 12 mei 2019, 22:11:28 »
---De cirkel is rond---

Rond....in ieder geval ligt de rails van het hoofdspoor waarmee er, als de bedrading getrokken is, gereden kan worden. Deze keer is de modelbaan meer gericht op het laten rijden van treinen. In vergelijking met de vorige modelbaan is de totale rijlengte  behoorlijk toegenomen.

Op de achtergrond de Br 58 met ruim 2meter aan de haak. De opstelsporen laten straks ongeveer 1,5 tot 1,8m toe.
Het BW beslaat straks 2 modules. Een grote verrijdbare tafel met daarop de ringloods en het grootste deel van de sporen en een kleinere module met een van beide wisselstraten, de lokleitung en de aansluiting van de wisselbakken.
Niet al het materiaal zal op de baan staan. Deze wil ik middels wisselbakken de baan op en weer af kunnen rijden. De aansluiting komt deels uit het zicht tussen de achterwand en een enkelsporige lokloods. Op de onderstaande foto is dat het meest linker spoor.

In het station rangeert de 96 018 een gesloten goederen wagon.

groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 695
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c
« Reactie #7 Gepost op: 19 mei 2019, 23:11:53 »
---Lijn trekken---

De afgelopen dagen vooral lijn getrokken, de ringleiding van het hoofdspoor is grotendeels een feit. De diverse aansluitpunten zijn gesoldeerd en de stekkerverbindingen tussen de verschillende modules zijn aangebracht.
Tijd voor een eerste testrit, die natuurlijk vol spookmeldingen van kortsluitingen, uiteindelijk prima verliep. De 03 uit de mottenballen gehaald en daar waar in het verleden dit zorgenkindje herhaaldelijk ontspoorde, niet in beweging te krijgen was of anderszins niet deed wat de bedoeling was....liep deze meteen als een zonnetje, zelfs bij lage snelheden.
Dus een sleep van 5 wagons aan de haak gedaan:

Daarna een 58 en een 96 getest. Eerst even ingereden en daarna elk met 56 assen aan de haak:

Op een kortsluiting na, ergens in de stationssporen is alles prima verlopen. Deze kortsluiting spoor ik ergens in de komende week wel op. Waarschijnlijk zwerft er ergens een stuk metaal (gereedschap/schroef oid) op de rails.  :-[
groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 695
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c
« Reactie #8 Gepost op: 30 juni 2019, 23:08:34 »
---Antiek---

Afgelopen vrijdag wat antiek matrieel op de kop getikt. Van dit antiek waren de assen onbruikbaar en was het aantal koppelingen gehalveerd, maar dat mocht de pret niet drukken. Zes nieuwe asjes lagen er nog en het was toch al de bedoeling om de set van drie onafscheidelijk in te zetten.

In de bureaula had ik nog een paar paperclips, die heb ik omgevormd tot vaste koppeling tussen de rijtuigen.

Met een beetje beleid de paperclip op maat geknipt en met wat wat buigwerk aan beide zijden voorzien van een oogje. Deze oogjes heb ik precies passend gemaakt om het palletje waarmee de originele beugelkoppeling aan het rijtuig bevestigd was.
Om zeker te weten dat de koppeling voldoende speling heeft in de bochten heb ik een proefspoortje met een radius 415 gebruikt.

De koppeling is door de uitsparing van de originele koppeling gestoken waarmee het loskomen tot een minimum beperkt is. Het plaatsen van de koppeling was daarmee alles behalve makkelijk, er was weinig speelruimte.
Als laatste de drie op een rij:

In de komende week zal ik even kijken met welk bagage rijtuig en met welke lok ik dit drietal ga koppelen.
groet,

Ivo vS

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13063
Re: Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c
« Reactie #9 Gepost op: 30 juni 2019, 23:25:39 »
Mja. Zo kan 't ook natuurlijk  (y)
Geef je dat blanke paperclipmetaal nog een kleurtje?

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
Re: Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c
« Reactie #10 Gepost op: 30 juni 2019, 23:36:37 »
Mooi gedaan zo gekoppeld tot een eenheid. Het zijn van zichzelf al leuke "oldtimers" van Trix. Wilde ze vroeger maar al te graag hebben om er een jaren 60 DR versie van te maken.
Groeten,
Richard

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 695
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c
« Reactie #11 Gepost op: 01 juli 2019, 15:11:59 »
Dat blank stukje paperclip glimt inderdaad nog te veel. Daar komt nog een likje verf overheen.
Met de standaard beugelkoppelingen ontstond er een diepe kloof tussen twee wagons, dat was geen gezicht maar nu is de boel mooi kort gekoppeld.
Er moeten nog wat draden aan de ringleiding gesoldeerd worden voordat de laatste module in gebruik genomen kan worden en de overgang tussen het vaste deel van de baan in de berging en deze laatste module moet nog vast gelegd worden. Er is dus nog werk aan de winkel.
groet,

Ivo vS