Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: Arduino, DCC++ en Z21 App  (gelezen 14621 keer)

Haas67

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Arduino, DCC++ en Z21 App
« Gepost op: 20 januari 2019, 20:01:22 »
Ik heb sinds kort de modelspoor hobby weer opgepakt. Digitale aansturing vind ik hierin het leukst. Vooral als dat met Arduino's kan (en het kan !).
Wel heb ik het allemaal eerst met een Digikeijs DR5000/4018/4088 aangestuurd, samen met de Z21 App. Werkt prima.
Toen ontdekte ik ook dat het via Arduino's kan met de DCC++ Base Station. Dat heb ik ook aan het werk. Dat loopt dan via JMRI en dan met de Z21 App.
Ook heb ik inmiddels een Arduino Throttle (van Dave Bodnar) en Arduino decoders (van Ruud Boer, die ook hier op het forum zit) aan de praat.

Wat mij alleen niet lukt is om de Arduino DCC++ Base Station direct via de Z21 App aan te sturen. Er moet altijd JMRI tussen.
Weet iemand hoe dit zou kunnen? Kan misschien de Z21 protocol library toegevoegd worden aan de DCC++ Base Station?
Ik heb nog wel een "Z21 Emulator" gevonden van P. Gathow, maar dat is echt een apart hardware design. M.i. de verkeerde kant op.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Arduino, DCC++ en Z21 App
« Reactie #1 Gepost op: 23 september 2019, 13:48:08 »
Al een wat ouder draadje maar zat even te googlen op DCC++ en zag dat je nooit antwoord hebt gehad. Een app op je telefoon kan alleen verbinding maken via wifi van je thuisnetwerk. Daarvoor moet je pc met JMRI dus ook met datzelfde netwerk verbonden zijn. Dus je kan niet zonder meer met een app of andere draadloze trottle verbinding msken met je DCC++ basiisstation.

Ik heb er niet op gezocht maar ik kan mij best voorstellen dat er een hobbyist een wifi ontvanger aan zijn DCC++ basisstation heeft toegevoegd. Ik sluit niet uit dat het dan wel mogelijk wordt om rechtstreeks met de Arduino te communiceren. Hoewel er dan wel wat extra software op die Arduino moet komen.

En waarom zou je zo moeilijk willen doen. Het is toch prachtig dat het met JMRI gewoon werkt.  ;D

Groet, Frits
Groet Frits

Daan Neijenhuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1508
  • HCC!m-IG
Re: Arduino, DCC++ en Z21 App
« Reactie #2 Gepost op: 23 september 2019, 18:47:59 »
Philip Gahtow heeft misschien wel iets:
http://pgahtow.de/wiki/index.php?title=Z21_mobile

Zelf (nog) niets mee gedaan; kwam 't tegen bij het zoeken naar Loconet Bezetmeld oplossingen.
Wanneer lees je nou een handleiding?   ;D

Haas67

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: Arduino, DCC++ en Z21 App
« Reactie #3 Gepost op: 08 november 2019, 19:36:37 »
Het is inmiddels weer modelspoor seizoen, en ik heb toch wel wat vorderingen gemaakt op Arduino/DCC++/App gebied.

Wat heb ik werkend gehad:
- Arduino Uno met Motor Shield en JMRI (op PC via USB naar Uno) en Engine Driver App met de BaseStation software van Gregg E. Berman.
- Arduino Mega met Motor en Ethernet Shield en JMRI en Engine Driver App.
- Arduino Uno met Motor Shield met de Arduino DCC++ Throttle van Dave Bodnar (verbonden via RS 232)

Vorige week heb ik aan de praat gekregen:
- Arduino Mega met Motor en Ethernet Shield met BaseStation-Withrottle2 software van Mike Underwood en Engine Driver App.
  In deze setup kan de Engine Driver App dus direct met het BaseStation praten, zonder JMRI dus.
- Arduino Uno met Motor Shield en ESP-01 via serial met Withrottle software van Vallery Valley RR.
  Ook in deze setup praat de Engine Driver App direct met het BaseStation (via wifi/ESP-01).
  In de laatste setup heb ik ook wissels en andere accesoires kunnen bedienen via DR4018 en/of DCCNext.

Gisteren heb ik geprobeerd:
- Arduino Mega met Ethernetshield en losse L298N module zoveel mogelijk volgens het schema van Philip Gahtow met de Z21 App.
- Arduino Uno met ESP-01 via Serial en losse L298N module.

In deze laatste twee gevallen lijkt de Z21 App (!) wel connectie te maken met de centrale en lijkt te reageren op het Power-On signaal. Uit de debug info van de ESP-01 blijkt echter dat er bij het inschakelen direct kortsluiting wordt geconstateerd en schakelt dus direct weer uit.
Dat kan natuurlijk komen omdat ik hier een L298N module gebruik in plaats van een TLE5205. Voor dit schema heb ik op dit moment niet alle onderdelen. Wel voor het eerst connectie via de Z21 App dus.

Het doel blijft nog om met de Z21 App te kunnen praten met het DCC++ BaseStation. Tips welke mogelijkheden ik nog meer uit zou kunnen proberen blijven van harte welkom.
Bijvoorbeeld om de losse Z21 Protocol library van Philipp Gahtow te integreren in de BaseStation software. Iemand die dit al heeft geprobeerd ?


MdBruin

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Arduino, DCC++ en Z21 App
« Reactie #4 Gepost op: 09 november 2019, 11:57:18 »
Ik heb het nog niet geprobeerd, beide nog niet maar wil er wel mee gaan experimenteren. Momenteel heb ik geen locomotief welke DCC begrijpt (alleen 2 delta locomotieven), maar ik heb wel een Digikeijs schakel decoder waarmee ik zou kunnen gaan testen. Het stuk van de Z21 app trekt mij ook erg, is ook een grote wens om dit in mijn centrale te hebben.

Het probleem wat je ondervindt zal te maken hebben met de kortsluiting beveiliging, ik ben er nog niet uit of deze hoog of laag moet zijn. De TLE5205 is wat lastiger te verkrijgen maar de TLE5206.lijkt een goede vervanger. Nu zijn er ook nog andere zwaardere welke mogelijk een betere vervanger zijn.
Groeten, Marius

Haas67

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: Arduino, DCC++ en Z21 App
« Reactie #5 Gepost op: 15 november 2019, 19:20:04 »
Hoi Allemaal, ik heb succes te melden. Ik heb een werkende Arduino-Z21 centrale die werkt via de Z21-App.

Ik had eerst een DCC++ centrale geprobeerd, maar daar zit geen Z21 protocol in, en kan dus alleen werken via de Engine Driver App. Daarna de Z21-centrale van Philip Gahtow geprobeerd. Daar kon ik wel connectie mee maken, maar verder werkte er niets. Bovendien is dit design gebaseerd op een andere H-bridge (TLE5205). Aansluiten van een L298N module wilde ook niet lukken.

Toen eens flink gegoogeld om te zien of er soms mensen zijn die ook iets met deze hebben geprobeerd. Toen kwam ik eerst op de site van Valerie Valley RR uit, die ik als eens gevonden had met een WiThrottle design. Hij heeft er echter ook russische pagina met de titel "lite versie van de Roco z21 op basis van Arduino". Via chrome/translate-naar-nederlands kon ik deze pagina toch lezen. Het leek op een Arduino Z21 centrale die je met ethernet of wifi kan benaderen. Kansrijk, dacht ik! Er stonden echter geen links bij. Wel wordt verwezen naar een zipfile "A21_WiFi_DCC_Zentrale_v465_MSH.zip". Toen ik daar verder naar zocht, kwam ik uit bij een artikel op het russisch forum modelldepo.ru. Deze kon ik via google translate redelijk goed lezen. Er blijkt een complete beschrijving op te staan, hoe je zelf een Z21-centrale kan maken op basis van een Arduino Mega+Wifi bord en het Deek-Robot MotorShield die ook bij DCC++ gebruikt is. Ik heb welliswaar geen Mega+Wifi bord, maar wel een Mega2560 en losse wifi modules. Dat ga ik proberen. Zonder verdere mutaties aan software bleek dit te werken !!!

Als je geinteresseerd bent, kijk dan in post#19 van dit artikel op de site van modelldepo.ru
Daar staat stap voor stap beschreven hoe de centrale zelf gemaakt kan worden !!!
De links naar de software zijn:
Z21_Ethernet_DCC_Zentrale_v477_MSH.zip
A21_ESPArduinoUDP_v26.zip
De eerste software (met libraries) wordt in de Arduino Mega2560 geupload. De tweede in de Esp8266-01 module.

Daarna heb ik het Motorshield op de Mega geplaatst (zonder verdere jumper wires).
- Een eigen voeding gemaakt voor de Esp-01 van 5V naar 3.3V
- Rx3/Tx3 van de Mega naar Tx/Rx van de Esp-01 (de TX3 van de mega gaat via een 1k/2k2 spanningsdeler naar de Esp-01).
- Voeding en DCC aangesloten op het motorshield.

In de Z21-App het IP-adres ingesteld 192.168.0.111 en op connect gedrukt.
De App maakt nu verbinding met de centrale en er kan gereden worden  ;D (y)


Als je in plaats van Wifi van een Ethernet shield gebruik wil maken, verander dan de volgende regels in Z21_Ethernet_DCC_Zentrale_v477_MSH.ino :
- r124-126, voor debug output (inclusief het DHCP ip-address) op de serial port.
#define Debug Serial  //Interface for Debugging
#define DebugBaud 115200
#define DEBUG    //To see DATA on Serial

- r138-139, om wifi uit te schakelen
//#define WIFI
//#define Z21VIRTUAL  //SoftSerial for UNO only - LAN and LocoNet will be inaktiv!

- r143-145, om LAN in te schakelen
#define LAN       //Standard IP ist 192.168.0.111. Bitte diese IP nur über die Webseite (http://192.168.0.111) ändern!
#define DHCP      //Activate to Receive a IP Adress from the DHCP Server, if no DHCP found fix IP Adress vom EEPROM will be load.
#define HTTPCONF  //Website to configure IP Adress and Number of S88 Bus Module

- r185, voor +4 DCC-address offset
#define SwitchFormat IB   //ROCO (+0) or IB (+4) => Define Accessory Address start value!
Een laatste opmerking: Op dit moment heb ik nog geen andere aansluitingen (S88 / Loconet / XpressNet) op de centrale die zo te zien wel ondersteund worden door de software en ook in het schema van Gahtow staan. Ik heb zelf ook niet alle apparatuur om dit alles zelf te testen. Hier valt de komende tijd volgens mij ook door anderen volop mee te experimenteren en uiteindelijk zelfs een volledige centrale mee te maken.

Als er vragen of opmerkingen zijn, hoor ik dat graag hier in het topic.

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Arduino, DCC++ en Z21 App
« Reactie #6 Gepost op: 15 november 2019, 23:13:49 »
Cool. Ik heb respect voor je puzzelvaardigheden.
 Ik heb met google translate die post #19 gelezen en in grote lijnen herken ik wel het een en ander.
Maar op basis van dit recept zou ik niet tot een werkend geheel komen.

Remco.
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

MdBruin

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Arduino, DCC++ en Z21 App
« Reactie #7 Gepost op: 16 november 2019, 19:20:32 »
Mooi dat je nu een werkend concept hebt waar je verder op kunt uitbreiden. Bij mij staat het schema en software van Philip op de planning.  Bijna alle componenten heb Ik, alleen nog even kijken of het wil gaan lukken met een andere h-brug of dat ik toch echt naar een TLE5205/TLE5206 moet gaan kijken.

De shift van het adres zou voor beide situaties (WLAN/netwerk) behoren te gelden. Dit omdat ze bij het z21 digitale systeem er voor hebben gekozen om deze shift t.o.v. het DCC adres te maken. Als je alleen met deze centrale rijd levert het geen probleem op, maar als je een andere baan met een andere niet z21 centrale wilt rijden klopt het adres niet. Nu kan je er ook gewoon rekening mee houden en geen shift toepassen. Ze hebben dit erin gehouden om compatibel te blijven met het z21 systeem.
Groeten, Marius

Haas67

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: Arduino, DCC++ en Z21 App
« Reactie #8 Gepost op: 16 november 2019, 19:31:11 »
Ik heb vandaag de centrale ook aan de praat gekregen op een Arduino Uno. Alleen zijn er nadelen:
- Je hebt dan geen debug output op de serial port, omdat die gebruikt moet worden voor de Wifi module.
- Je kan geen Ethernet shield gebruiken omdat die pin12 gebruikt, net als het motorshield. Conflict dus. Dit zou op te lossen zijn door een losse H-brug te gebruiken.

Daarnaast heb ik de centrale op de Mega ook aan de praat gekregen met een losse L298N module van AliExpress. Ik weet alleen nog niet of dan de kortsluibeveiliging nog wel werkt. Deze module heeft zo te zien geen sense output. Ik heb ook twee TLE5205's besteld, en ik heb nog losse L298N chips.
 

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2313
Re: Arduino, DCC++ en Z21 App
« Reactie #9 Gepost op: 23 november 2019, 23:44:29 »
ok.. ook ik heb de z21 centrale draaiend.. dat wil zeggen; de esp werkt als accespoint en de z21 app op zowel ios als android verbind met de centrale. maar ik vindt het verre van stabiel. het lijkt erop dat er iets flink loopt te trippen. ook knipperen de dcc signaal leds van de main track voortdurend. branden die bij jou continu?

en hoe lees jij de serial uit?

update: inmiddels weet ik wat dat knipperen was; de laptop voeding die ik gebruikte had een laadbeveiliging die test of er een laptop aanhangt.. dus hij ging aan, en weer uit :)
« Laatst bewerkt op: 24 november 2019, 17:29:00 door Duikeend »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Haas67

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: Arduino, DCC++ en Z21 App
« Reactie #10 Gepost op: 24 november 2019, 17:51:39 »
Op de wifi versie heb ik de ESP aan de Rx3/Tx3 van de mega hangen, waardoor de debug info via Rx/Tx en USB op de PC te volgen is.
Dat werkt allemaal behoorlijk stabiel. Lampjes branden continu.
Nu wil ik nog proberen er Loconet en XpressNet bus op te krijgen. Hiervoor moet ik eerst nog onderdelen binnenkrijgen.
« Laatst bewerkt op: 25 november 2019, 14:30:22 door Haas67 »

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2313
Re: Arduino, DCC++ en Z21 App
« Reactie #11 Gepost op: 30 november 2019, 23:34:16 »
vandaag eindelijk succes! er bleek van alles mis te zijn:

- om te beginnen 1 brak motorshield
- de automatisch baudrate aanpassing van de esp sketch werkte niet goed dus die er uit gegooid
- en de laatste was ook best een gemene. wellicht was dat de grote boosdoener en de rest gevolg schade.. ipv een esp 01 gebruikte ik een wemos d1 waar een usb serial converter op zit en wat headers. niks bijzonders zou je zeggen maar wat blijkt: als de seriele verbinding via rx3 en tx3 verbonden is start het bord niet op wanneer deze extern gevoed wordt en niet via de usb aangesloten is.

om dit te omzeilen kun je ipv de tx3 en rx3 beter  tx2 en rx2 gebruiken. deze zijn bereikbaar op pin 7 en 8 van de wemos, ofwel gpio 13 en 15 van de esp2866-12e. deze laatste voor het geval je een andere esp gebruikt.

om deze andere seriele poorten te kunnen gebruiken moet je in de sketch wat toevoegen:



de regel in geel heb ik toegevoegd. dit wisselt de seriele aansluitingen.

« Laatst bewerkt op: 01 december 2019, 20:20:26 door Duikeend »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2313
Re: Arduino, DCC++ en Z21 App
« Reactie #12 Gepost op: 01 december 2019, 12:29:28 »
@Haas 67: heb jij de programmeer functie werkend? het lijkt erop  dat mijn prog spoor geen spanning krijgt.
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Haas67

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: Arduino, DCC++ en Z21 App
« Reactie #13 Gepost op: 01 december 2019, 19:37:08 »
@Duikeend: Je hebt gelijk, het programmeerspoor werkt niet. Kijk maar goed naar de foto's bij mijn post eerder in dit topic. Daar branden de LED's van het programmeerspoor ook niet. Zojuist ook even extra getest. Ik zie geen spanning verschijnen op de PWMB pin van het motorshield.
Ik ga onderzoeken waarom dat is...
Edit: Als ik in de code kijk, dan zie ik geen verwijzingen naar de pinnen voor PWMB (pin11) en DIRB (pin13). Ik vrees dat er geen ondersteuning in zit voor het programmeerspoor. Als ik kijk bij het originele design van Philip Gahtow kijk, dan is er wel ondersteuning voor een programmeerspoor vanaf versie 4.75. De code die wij gebruiken is 4.77, dus het zou wel moeten kunnen. Ga nu kijken of ik op het russiche forum er iets over kan vinden.

« Laatst bewerkt op: 01 december 2019, 19:46:26 door Haas67 »

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2313
Re: Arduino, DCC++ en Z21 App
« Reactie #14 Gepost op: 01 december 2019, 20:15:48 »
ja precies! ik had ook inderdaad gezien dat het vanaf die 4.75 zou moeten werken. ik krijg helaas 4.80 nog niet gecompileerd, zodra dat wel lukt zal ik het laten weten  ;D

het gekke is trouwens dat ik vanmiddag een cv (1 - het decoder adres) waarde in wilde lezen vanaf het programmeer spoor maar hij las de loc uit die op het main spoor stond (die wilde ik net hebben dus dat was mazzel ) al met al beetje vreemd. (en nee, ik heb geen draadjes verwisseld ;D )  ik zie wel dat in de 4.80 het hele inlezen opnieuw geschreven is dus ik wil die er toch wel even op hebben.
« Laatst bewerkt op: 01 december 2019, 20:19:45 door Duikeend »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop