Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: 2 verschillende voltages op 1 rail  (gelezen 7075 keer)

spoortnietmeer

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • Beginneling
Re: 2 verschillende voltages op 1 rail
« Reactie #15 Gepost op: 21 januari 2019, 10:38:58 »
Ruststroom is nodig om de trein een bepaalde periode te laten stoppen. Dit altijd op hetzelfde punt. Het signaal om te stoppen wordt door een relais een stuk eerder op de baan gegeven. dan gaat de trein langzaam afremmen en stopt op dit punt voor een vooraf ingestelde tijd om daarna weer verder te gaan. Tenminste dat is de bedoelong
Arduino wordt hierbij niet gebruikt. Arduino is voor het regelen van een synchroon lopend geluid met de locomotief .
https://images.beneluxspoor.net/bnls/PWM-aansturing.jpg
Hier is een link naar een filmpje zodat je de regelaar kunt zien en wat hij doet.
https://youtu.be/UIdQcot7BsI
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2019, 10:41:38 door spoortnietmeer »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: 2 verschillende voltages op 1 rail
« Reactie #16 Gepost op: 21 januari 2019, 11:10:48 »
Ik zie nog niet echt in waar de ruststroom voor dient eigenlijk ??? Maar heb het idee dat het dus voor de (stroom)detectie is. Klopt dat?

Verder snap ik nu pas dat je één of andere kant en klare PWM regelaar gebruikt. Niets mis mee maar had ik dus niet verwacht toen je het over Arduino had.

Maar hoe wil je de Arduino dan mixen in het geheel?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: 2 verschillende voltages op 1 rail
« Reactie #17 Gepost op: 21 januari 2019, 12:02:51 »
Ik zit met dezelfde vragen die Timo heeft. Ik heb het idee dat je moeilijker doet dan nodig is maar snap nog steeds niet wat je wil bereiken, en hoe.
Laat eens de totale architektuur van de besturing zien.

spoortnietmeer

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • Beginneling
Re: 2 verschillende voltages op 1 rail
« Reactie #18 Gepost op: 21 januari 2019, 14:16:42 »
Misschien is het verstandiger om te beginnen met uitleg over de baan met foto's.
Het idee is een baan opgesplitst in drie banen. 1 baan "ondergronds" en twee gescheiden banen "bovengronds"
Gestart is met de baan ondergronds. deze is voor 70 procent klaar en heeft de vorm van een afgeplatte dogbone.(zie tekening)

De baan zowel onder als boven is 3 meter lang en bestaat uit 2 delen van 1,5 meter.(zie foto)

Het onderstation wordt uitgevoerd als een metrostation waarvan een klein deel klaar is.De bedoeling is dat de trein na afremmen precies altijd op hetzelfde punt stilstaat.(zie foto)
[/url]

Hiervoor heb ik tot mijn beschikking de complete pwm unit, de FRM01 die op elke tijd is in te stellen om aan of uit te schakelen.

Wat de laatste kan heb ik al een keer een link naar youtube geplaatst. Zijopmerking; als de trein stilstaat en ik verbreek de stroom waar dan ook, dan start de PWM de trein automatisch weer op in de gekozen instellingen zodra je de verbroken verbinding weer herstelt.

Hoe zouden jullie dit dan oplossen. a: Trein precies automatisch laten stoppen op het goede punt, B: de trein weer automatisch laten starten na de ingestelde tijd van de FRM02. Als het goed is moet het circus helemaal automatisch blijven herhalen zonder verder ergens aan te komen. Dus.......

De trein komt langs het perron  richting naar rechts en stopt. trein vertrekt weer en komt even later weer langs van rechts zonder te stoppen op het buitenspoor en komt weer terug van links naar het station waar hij stopt enz enz.
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2019, 14:50:06 door spoortnietmeer »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: 2 verschillende voltages op 1 rail
« Reactie #19 Gepost op: 21 januari 2019, 14:33:34 »
Leuke introductie! (y)

maar wat bedoel je met
als de trein stilstaat en ik verbreek de stroom waar dan ook, dan start de PWM de trein automatisch weer op in de gekozen instellingen.
?

En, hangt misschien samen met de vorige vraag, heb je meer informatie over die PWM regelaar?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

spoortnietmeer

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • Beginneling
Re: 2 verschillende voltages op 1 rail
« Reactie #20 Gepost op: 21 januari 2019, 14:47:53 »

Wordt gevoed vanaf de trafo. Trafo op vol naar rechts draaien of vaste voeding van 12 volt gebruiken. De trafo gebruik je verder alleen voor verlichting en wissels. De snelheid wordt geregeld door de PWM door een percentage te nemen van de beschikbare stroom. Dit kan je ten alle tijden veranderen door de up en down toetsen. De standaard maximum snelheid leg je vast in het menu evenals de snelheid van optrekken en afremmen. uitgan sluit je aan op de rails. Wil je twee kanten op kunnen moet je tussen de laatste aansluiting naar de rails een drie standen schakelaar plaatsen. In mijn geval wil ik helemaal niet de andere kant op.

Overigens kan hij bijna elke voeding aan. dus ook 24 volt enz.

spoortnietmeer

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • Beginneling
Re: 2 verschillende voltages op 1 rail
« Reactie #21 Gepost op: 21 januari 2019, 14:51:04 »
Start weer op zodra je de verbroken verbinding herstelt.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: 2 verschillende voltages op 1 rail
« Reactie #22 Gepost op: 21 januari 2019, 15:04:56 »
Okay, laatste kan ik inkomen. Maar hoe gaat dat netjes afremmen als je hem spanningsloos maakt?

Overigens zou ik voor treinen, verlichting en wissels drie afzonderlijke voedingen nemen. Vooral wissels zie je anders lelijk terug in lichtsterkte.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

spoortnietmeer

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • Beginneling
Re: 2 verschillende voltages op 1 rail
« Reactie #23 Gepost op: 21 januari 2019, 15:26:29 »
Wordt pas spanningsloos gemaakt op het punt van stilstand. Daar wil de signalering hebben die de baan spanningsloos maakt en de stilstandtijd laat lopen.
Na verlopen van de ingestelde tijd komt de spanning weer terug.

Zat ook al te denken aan drie trafos, alleen wilde ik ze per baan gebruiken. met 3 PWM's en 3 tijdrelais. De verlichting wil ik ook apart aansturen met verschillende effecten.
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2019, 15:42:53 door spoortnietmeer »

spoortnietmeer

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • Beginneling
Re: 2 verschillende voltages op 1 rail
« Reactie #24 Gepost op: 21 januari 2019, 15:28:19 »
Zoals je ziet waarom makkelijk als het moeilijk kan.😎
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2019, 15:45:42 door spoortnietmeer »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: 2 verschillende voltages op 1 rail
« Reactie #25 Gepost op: 21 januari 2019, 16:01:10 »
Maar hoe laat je de PWM regelaar dan weten dat je wilt stoppen? Ik zie maar 4 aansluitingen, 2 ingangen, 2 uitgangen. ???


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

spoortnietmeer

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • Beginneling
Re: 2 verschillende voltages op 1 rail
« Reactie #26 Gepost op: 21 januari 2019, 16:27:18 »
Zoals jullie zien is de opbouw van de bouw ook totaal verschillend van normaal. Is opgebouwd van 5mm triplex. Door de gelijmde dwars en lengtestroken van 6 cm hoog blijft de onderplaat al meteen strak. Deze stroken zitten ook aan de binnenkant terwijl er openingen worden gehouden aan de onderkant zodat ik later, als de bovenplaat erop zit ik er ook van onderen nog bij kan. Onder de bovenplaat zitten op regelmatige afstand blokjes gelijmd die precies de bovenplaat op zijn positie zetten. Straks als de onderbaan helemaal klaar is worden de bovenplaten vastgezet met schroeven door de buitenrand(uiteraard verzonken en afgedekt). Voor de zekerheid worden alle stroomaansluitingen waar ik niet direct bij kan aan de rails gesoldeerd.  De basisbaan boven heb ik nog geen plaatjes compleet van in mijn hoofd. Tis maar om een idee te krijgen waar ik naar toe bouw.

spoortnietmeer

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • Beginneling
Re: 2 verschillende voltages op 1 rail
« Reactie #27 Gepost op: 21 januari 2019, 16:34:36 »
Hi Timo.

Normaal gesproken op de knop drukken op het kastje. Echter als je hem openmaakt zie je dat dit een contact op de printplaat is wat door het indrukken even kortsluit. Net zoiets als bij de wisselschakelaars. Op de printplaat soldeer ik op de twee contactpunten de aansluitdraden naar het relais. Hoef ik dus niet zelf te drukken maar dat doet het relais voor mij.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: 2 verschillende voltages op 1 rail
« Reactie #28 Gepost op: 21 januari 2019, 16:44:15 »
Kijk, nu komen we ergens. Maar dan heb je dus een puls voor starten en een puls voor stoppen nodig. En ik denk dat het allemaal erg lastig is aan de hand van alleen timing (en dus de FRM01).

Ook al is het misschien niet onmogelijk. Door op de juiste plaats detectie te maken en die een puls laten maken om te laten stoppen. De FRM01 laat je dan gewoon onafhankelijk daarvan elke x seconden de hele boel resetten zodat er weer opgetrokken wordt.

Aan de hardware kant zou je ook een optocoupler kunnen pakken.

Maar dit begint al wel wat lastig te worden. En zeker omdat je eerst ook nog sprak over een Arduino begin ik een beetje te denken dat het niet de makkelijkste oplosing is. Lijkt mij het makkelijker als de Arduino al het regelwerk voor zijn rekening neemt. Deze kan zelfs de PWM regelaar vervangen (bij gebruik van een H-brug). Maar in ieder geval de Arduino alle controle geven lijkt me waarschijnlijk handiger.


Timo

Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

spoortnietmeer

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • Beginneling
Re: 2 verschillende voltages op 1 rail
« Reactie #29 Gepost op: 21 januari 2019, 16:57:15 »
Ga dit even laten bezinken..............fffffff de (hersen)cellen reorganiseren. Heb alleen een puls voor stoppen op de juist plek nodig. Het starten doet de FRM01 want die zet tijdelijk de stroom uit en daarna weer aan. Alleen moet de stopsensor niet in de aan/stand blijven staan als de stroom er weer op gaat. Moet ik ook even overnadenken. Of een stuk schakelrails van marklin z gebruiken ?