Doel:€250.00
Donaties:€30.00

Per saldo:€-220.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-11-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DR5000 icm Mardec stuurt wissels niet meer aan. door Bert_Apd
Vandaag om 18:21:14
Bemo RhB Bernina Triebwagen, hoe te openen? door Sven
Vandaag om 18:19:36
Fleischmann 1306 probeersels door Menno
Vandaag om 18:15:44
Schwarzburg door tuurtje
Vandaag om 18:10:58
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 18:09:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Andre Pronk
Vandaag om 17:48:54
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 17:47:28
Mooi weer om buiten te spelen door Syb030
Vandaag om 17:44:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 17:12:47
Update: baan in de tropen door NS264
Vandaag om 17:09:11
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Rondje_HO
Vandaag om 17:08:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
Vandaag om 16:57:36
Mat 54 in Schaal 0 door Mitchell
Vandaag om 16:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 16:18:44
Schaal 0m. 1op45 op meterspoor. door Noordernet
Vandaag om 16:17:29
Weten we dat ook weer. door Jeronimos
Vandaag om 16:17:27
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 16:14:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Daan Neijenhuis
Vandaag om 16:09:45
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 16:01:54
Modelspoorbeurs Houten Digitaal 9/10 november 2019 voor/na beschouwing. door Martin Hornis
Vandaag om 15:43:48
DDM-1 & DD-AR; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Sebas5998
Vandaag om 15:20:24
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door meino
Vandaag om 15:16:02
Zoutkamp 1921 - 1942 door Piet Groot
Vandaag om 14:45:08
Woonkamer Diorama "Station Almelo" door maarten_siffels
Vandaag om 14:19:32
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 14:12:33
RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd? door Jeff
Vandaag om 13:58:04
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
Vandaag om 13:47:26
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door ATB
Vandaag om 12:51:40
Rondom Charlois door Frans8800
Vandaag om 12:45:47
Goede plantenspuit door Marijn
Vandaag om 12:42:17
  

Auteur Topic: NS 8100 in Spoor-1  (gelezen 34292 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4170
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #225 Gepost op: 16 juni 2019, 00:01:39 »
De ketelbandspanners aan de onderzijde van de ketel moesten ook nog....weer de hele loc demonteren.

Dit is de eerste. Draadeind M-1,0
IMG_2133 by Nulpunt0, on Flickr

16799

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4170
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #226 Gepost op: 16 juni 2019, 11:18:58 »
Zie je de ketelbandspanners nog wel zitten?..Ja. Moeilijk te fotograferen, maar duidelijk te zien.

IMG_2141 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_2143 by Nulpunt0, on Flickr

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 8602
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #227 Gepost op: 16 juni 2019, 11:33:28 »
Hoe kom je daar nog bij voor spuit- of verfwerk?
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1304
  • Modelrailroading is fun
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #228 Gepost op: 16 juni 2019, 11:45:43 »
Demonteren  ;D ;D (voor de zoveelste keer). Routinewerk voor Frits.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4170
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #229 Gepost op: 16 juni 2019, 12:19:10 »
Klopt bijna.
Heb dat ding nu al vele malen uit en in elkaar gezet en hoe verder ik kom met de bouw, telkens zijn er toch weer verrassingen. De drijfstangen belemmeren nu weer de methode van het monteren van de boutjes tussen voetplaat en kap. Ik moet nu dus weer ander gereedschap gebruiken.
Was met dat trappetje even vergeten dat de cylinders er ook nog af moesten kunnen. Die zit nu dus weer iets naar voren.

Ik maak binnenkort een fotoserie (in ieder geval voor mijzelf) van A-Z van de volgorde want later zal je dat hard nodig hebben.
Hebben RTR modellen ook niet zo'n bijlage ?..Exploded Vieuw noemen ze dat dan.

Door dat vele (de)montagewerk kan ik nu wel zeggen dat de constructie voor het vastzetten van het dak (met 4 pennen in de hoeken op L-profielen) perfect werkt.
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2019, 12:22:10 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4170
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #230 Gepost op: 16 juni 2019, 17:27:23 »
Ik ben nog lang niet klaar met dit model, maar het volgende project staat letterlijk en figuurlijk op tafel.

Bij deze de uitnodiging voor het draadje "Maffei loc in Schaal-0":
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89204.msg3222038198;topicseen#msg3222038198

IMG_2147 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4170
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #231 Gepost op: 19 juni 2019, 20:18:59 »
Voor de Maffei loc in Schaal-0 moest ik klinknagels hebben die alleen bij Fohrmann verkrijgbaar waren. Dan loop je toch ook even door de catalogus..altijd leuk. En zinvol, want ik zag ministeeksleutels en daar was ik juist naar op zoek.

2,5-3,2
3,0-3,5
3,5-4,5
4,0-5,0
5,0-5,5

IMG_2223 by Nulpunt0, on Flickr

De moertjes waar de cylinderblokken mee vast zitten: 3,5
IMG_2222 by Nulpunt0, on Flickr

17640
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2019, 22:48:25 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4170
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #232 Gepost op: 10 augustus 2019, 17:19:56 »
Dit project lag al weer sinds medio juni stil. Nu in afwachting van de Maffei Vs2. en Garratt weer even verder met de 8100.
Moet wel zeggen dat Spoor-1 toch niet mijn favoriet is, maar ik wil het model wel af maken. Het stangenwerk maak ik vooralsnog uit de beschikbare delen van de etsplaat. Die zullen zo goed als mogelijk een 3D vorm krijgen, maar het zullen nooit goed lijken op 1:1. Het zij zo. A;ls het maar werkt, dan ben ik al blij.

De bovenste aansluiting op het cylinderblok,
IMG_3087 by Nulpunt0, on Flickr

19517


Wijktrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2558
  • 6300 E-A-D-G Klinkt als muziek in m'n oren...
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #233 Gepost op: 10 augustus 2019, 18:28:18 »
Jeetje Frits, ik blijf m'n petje af zetten voor je (y) ;D

Rob

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4170
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #234 Gepost op: 11 augustus 2019, 22:36:04 »
Dat gaat me dus toch niet lukken om met de stangen uit de etsplaat dit stangenstelsel te bouwen. De platte stukken uit de etsplaat moeten nog 3D gevormd/gebogen worden en dat lukt me niet in een kwaliteit die vereist is. Veelvuldig lamineren op de vierkant millimeter zou moeten en daar heb ik even geen zin in. Dus maar weer in de SOV gedoken en met allerlei messing gietsels iets aan het maken dat er zo goed als mogelijk uit moet gaan zien.

Nog lang niet tevreden, maar het komt.
IMG_3088 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4170
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #235 Gepost op: 12 augustus 2019, 15:55:38 »
Stelling van de dag:  Het is makkelijker om een functionele aandrijving te maken dan een dummy.

De dummy leibaan verwijderd en een functionele gemaakt. 2x2 staf en vierkant buis 2,5.
Wel even de zaag zetten in een gietstuk van 125 euri. Er moet wel stevigheid in.
IMG_3090 by Nulpunt0, on Flickr

van boven gezien:
IMG_3091 by Nulpunt0, on Flickr

Overal gaatjes 1,0 voor boutjes M1.

De verticale stang zou 2 mm korter moeten. Komt nog. In dat geval hangt de kleine horizontale stang vlakker. en heeft de bovenste schuifbeweging een iets grotere uitslag. Eerst maar eens kijken of en hoe de uitvoering/maatvoering verder moet.

Uiterste stand drijfstang naar links.
IMG_3092 by Nulpunt0, on Flickr

Uiterste stand drijfstang naar rechts.
IMG_3093 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4170
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #236 Gepost op: 14 augustus 2019, 11:44:16 »
Moeilijk is het niet, maar je moet er wel geduld voor hebben.

Overzicht,
IMG_3111 by Nulpunt0, on Flickr

In de rode cirkel zit nog een probleem. Daarom is bij de 1:1 versie de groene stang ook gebogen. Ik moet bij de gele pijl dan ook weer wat materiaal weghalen.
IMG_3110c by Nulpunt0, on Flickr

Zo maar een gat in de voetplaat zagen.....nee. Ook hier passen en meten.
IMG_3109b by Nulpunt0, on Flickr

Maar het gaat lukken. Kost alleen wat tijd en wat messing strip en draad.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4170
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #237 Gepost op: 14 augustus 2019, 14:29:15 »
14 aug 2019, 14:15........hij rijdt.

Nog wel aan één zijde en nog definitief afmonteren, maar hij rijdt.  :laugh:

Ik moet nog steeds eens een Youtube account maken, maar hier is in ieder geval te zien dat hij het doet.
En geen gemekker dat hij hikt, sleept of wat dan ook. Afstellen en olieën moet nog.
MVI_3113 by Nulpunt0, on Flickr

20316

« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2019, 14:31:50 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4170
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #238 Gepost op: 15 augustus 2019, 13:38:35 »
Het stangenstelsel boven de voetplaat is demontabel  en bestaat uit draad 1,5 met een buis er overheen. Aan beide zijden zit een hoekstuk los op de draad en kan door de voetplaat zakken.
De handel en stang vanuit het machinistenhuis is dus functioneel, maar er is geen koppeling met de doorvoer door de voetplaat.

IMG_3114 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_3115 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_3116 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_3118 by Nulpunt0, on Flickr


20542
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2019, 13:57:20 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4886
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #239 Gepost op: 15 augustus 2019, 14:00:35 »
Frits, ziet er mooi uit.  (y)
De dwarsas is volgens mij niet gelagerd op de voetplaat, maar met een plaat die aan de verticale chassisplaten is geklinknageld. Zie de tekening op pag 62 van het boek van Paul Henken. Op de foto op pag 73 lijkt het meer op jouw constructie, maar die zit denk ik vast aan die verticale plaat.

mvg,
Ivo

P.S., zit de afgelopen weken te turen in het boek om mijn 8100 in H0 af te maken en dan kom je weer van alles tegen.
*