Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: NS 8100 in Spoor-1  (gelezen 78839 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #105 Gepost op: 25 mei 2019, 23:19:32 »
Het machinisten huis heb ik op voor de stevigheid op alle hoeken voorzien van L-profiel 3x3.
IMG_1698 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1700 by Nulpunt0, on Flickr

Helaas geen vouwnaad op de knip in de achterwand. Zelf even aanbrengen langs een lineaal.
IMG_1701 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1704 by Nulpunt0, on Flickr

Ik heb een stukje plaatwerk gewalst en daarna op maat geknipt. De randen zijn dus ook rond.
Ribben uit een stukje restant strip.
IMG_1707 by Nulpunt0, on Flickr

Gaten maken waar de ramen en openingen zitten,
Voor het aanbrengen van beglazing zal ik later de ribben weer moeten verzetten. (constateerde ik nadien)
IMG_1708 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1709 by Nulpunt0, on Flickr

Schaal-0 en Schaal-1,
IMG_1705 by Nulpunt0, on Flickr

9069



« Laatst bewerkt op: 25 mei 2019, 23:21:54 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #106 Gepost op: 26 mei 2019, 12:41:00 »
Voor de rookkast heb ik besloten om die ook van een binnenring te voorzien. Zit het geheel waarschijnlijk strakker dan dat ik alleen plaat haaks op elkaar soldeer. Ik had toevallig nog buis dat precies die afmeting had. Anders was het de draaibank geworden, maar ik had dus mazzel.
De rond te buigen plaat van de rookkast moet je echt eerst uitgloeien want anders is die niet in vorm te krijgen.

IMG_1711 by Nulpunt0, on Flickr

Ook heb ik aan de binnering een voet gemaakt zodat de beplating overal op kan worden vastgezet en dat er tegelijkertijd een verbinding met de voetplaat (tapje-boutje) kan worden gemaakt.
IMG_1712 by Nulpunt0, on Flickr

Voorvertinnen.
IMG_1716 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1714 by Nulpunt0, on Flickr

en dan in stappen solderen. Geen makkelijk werkje om alles zo naadloos aan elkaar te zetten want klemmen drukken de klinknagels plat. Handwerk. Au, heet.................
IMG_1717 by Nulpunt0, on Flickr


Hier komt de achterplaat nog tegen.
IMG_1720 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2019, 20:39:04 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #107 Gepost op: 26 mei 2019, 20:31:44 »
Ondanks alle voorzorgen stond de rookkast niet helemaal vlak op de voetplaat. Geen nood, ik heb de bestaande rand klinknagels weg gevijld en na goed passen en meten op een vlakke ondergrond er een klinknagelstrip op gesoldeerd.
In de bodemplaat van de rookkast zit een M2 tapje en de rookkast/ketel is met een boutje van onderaf vast te zetten aan de onderbouw.

Oorzaak van het net niet goed passen......te gehaast werken en scheef gevijld. Soms is het moeilijk om te stoppen of het werk even neer te leggen. Stom stom stom. Leermoment.
Soldeerbout is nu uit, licht idem en de koffie roept.

Zo zit het nu,
IMG_1724 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1725 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1727 by Nulpunt0, on Flickr

9285
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2019, 20:40:16 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #108 Gepost op: 26 mei 2019, 23:52:30 »
De soldeerbout staat nog steeds uit, maar voor de planning even naar de watertanks gekeken.

Zonder al teveel kracht te hoeven zetten lukte het omzetten over de kleine randen makkelijk.
IMG_1730 by Nulpunt0, on Flickr

Op afstand ziet het er goed uit,
IMG_1731 by Nulpunt0, on Flickr

Maar de omgezette randen vind ik eigenlijk te rond.
IMG_1733 by Nulpunt0, on Flickr

Oeps.... zeldzaam foutje in het ontwerp.
De kopse kant is veel te smal. Deze maat hoort bij de kleine watertanks.
IMG_1732 by Nulpunt0, on Flickr

Conclusie:
1. kopse kant (en de boog er onder) zelf op maat maken
2. omgezette randjes verwijderen en scherpe profielen/plaat gebruiken.
Allemaal geen ramp want achterwand en bovenkant zitten vanwege ruimtebesparing (=kostenbesparing) niet op de etsplaat en moest ik toch gaan maken.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #109 Gepost op: 27 mei 2019, 12:16:27 »
Nachtje over geslapen....

De randen zijn verwijderd en de "verdikking" is niet gedaan met profiel, maar met plaat 2,0 mm. Hoefde ik ook geen profieltjes in verstek te solderen.

IMG_1735 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1740 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #110 Gepost op: 27 mei 2019, 17:24:03 »
De constructie  en maten van de watertank waren toch wel Triall an Error,. Maar ook hier geldt... de aanhouder wint.
Breedte = 20,0. Bodemplaat 2,0 mm dik (komt een tapje in) en 19,0 breed. Plaatwerk 0,5

Het horizontale plaatwerk ligt verdiept. Hoeveel ? Ik heb 1 mm aangehouden.
IMG_8463 by Nulpunt0, on Flickr


IMG_1743 by Nulpunt0, on Flickr

Dan is er nog steeds ruimte tussen ketel en watertank,
IMG_1745 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1746 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1744 by Nulpunt0, on Flickr

Vanavond het plaatwerk op de kopse kant snijden en van klinknagels voorzien.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #111 Gepost op: 27 mei 2019, 22:04:53 »
Het is even $%$%%^&^(*&^*&)(*&* werk, maar op de nieuwe stukjes plaatwerk zullen klinknagels moeten komen en daar zitten geen positioneringsgaatjes in. Met de schuifmaat kruislijnen krassen. Triall and Error, 1,0 mm uit elkaar en 1,0 vanaf de rand.

IMG_1748 by Nulpunt0, on Flickr

Maar als je dat klaar hebt..

Voortkant,
IMG_1749 by Nulpunt0, on Flickr

Achterkant,
IMG_1750 by Nulpunt0, on Flickr

Onderkant,
IMG_1751 by Nulpunt0, on Flickr


IMG_1752 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1754 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1753 by Nulpunt0, on Flickr

9635
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2019, 22:11:46 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #112 Gepost op: 28 mei 2019, 10:51:02 »
Nog een kleine aanvulling op het vorige is een afstandshouder tussen tank en machinistenhuis. In 1:1 zal die er niet gezeten hebben, maar voor de constructie van het model is het wel handig. Het achterste deel van de watertank loopt gelijk met de uitsparing voor de ingang in machinistenhuis. Plaatje zal uitkomen op 1 mm en mogelijk wat vijlwerk om de zojuist genoemde parallelle lijn te krijgen.

IMG_1757 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #113 Gepost op: 28 mei 2019, 16:19:28 »
IMG_1762 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1761 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1760 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1759 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1758 by Nulpunt0, on Flickr

9872

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #114 Gepost op: 28 mei 2019, 16:35:45 »
Van klein tot groot staat er nu wat op tafel in Spoor-1. Alleen nog even afbouwen, maar dat gaat wel goed komen. Rijvaardig zijn ze in ieder geval wel, ook de 8100.

Ik weet het... de 5500 mist een wiel. De motor is even overgezet in zijn kleine broertje en een nieuwe is onderweg. Dan kan de as weer gemonteerd worden.
IMG_1767 by Nulpunt0, on Flickr

Na een jaartje werken aan 3 modellen in twee schalen heb ik antwoord op een destijds gestelde vraag...Heb ik nu een voorkeur voor één van de schalen...Ja, spoor 0. Net zoveel details alleen fijner qua uitvoering. 
IMG_1768 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2019, 18:00:51 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #115 Gepost op: 28 mei 2019, 21:19:22 »
Voor de rookkastdeur heb ik het me eens niet moeilijk gemaakt en de draaibank laten staan. Het resultaat wordt dan wel iets minder, maar misschien acceptabel. Wie niet waagt, wie niet wint.

Persen met een bolkopbout terwijl de plaat op een buis is gesoldeerd (220 graden soldeer) en dus niet weg kan schuiven.
IMG_1769 by Nulpunt0, on Flickr

Solderen en loshalen met de Campinggazbrander. Wel even wat warmte nodig.
IMG_1772 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1773 by Nulpunt0, on Flickr

Vervolgens heel voorzichtig, geen butsen, met de hamer bijwerken en de platte rand weer persen met buis.
IMG_1775 by Nulpunt0, on Flickr

Resultaat:
IMG_1776 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1778 by Nulpunt0, on Flickr

Niet helemaal volgens 1:1, maar te gebruiken. Vervangen kan altijd nog en het was leuk om te doen en nog geen half uurtje werk. Ook heel mooi,...ik heb nu geen grote stukken uit de etsplaat meer liggen.

9983
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2019, 21:24:49 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #116 Gepost op: 28 mei 2019, 23:36:03 »
Nou, dan dat gat aan de andere kant van de ketel ook maar even dicht maken...

Uit plaat een "voorzet" ketelfront gemaakt.
IMG_1779 by Nulpunt0, on Flickr

Kan er zo tegenaan worden geschoven (en later vast gezet)
IMG_1780 by Nulpunt0, on Flickr

Sluit aan tegen de voorzijde machinistenhuis.
Verschil in dikte tov. de buitenketel zie je echt niet.
IMG_1781 by Nulpunt0, on Flickr

10036

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #117 Gepost op: 29 mei 2019, 12:31:53 »
Begonnen met de zaken binnen in het machinistenhuis. (watertanks, kolenbak). Ook nog een vloertje nodig. Het ene bepaald weer de positie van de andere en ik heb nog niet ver vooruit gedacht over de constructie en het vastzetten van boven en onderbouw.
De vorm van het ketelfront zit me ook niet lekker. Kortom, alles moet passen, maar het wil /kan niet zoals ik zou willen. Compromissen zoeken dus. Maar eerst alles uitzoeken en dan bouwen is niet mijn stijl. Triall and Error past mij beter.

Dan toch maar begonnen met het leggen van een vloertje.
Vastzetten met dezelfde boutjes als waar de gereedschapskisten mee vast zitten.
IMG_1784 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1783 by Nulpunt0, on Flickr

Nu heb ik wel een idee gekregen hoe ik het machinistenhuis aan de achterzijde moet vastzetten. Dat scheelt weer.
De watertanks komen vast aan het machinistenhuis. Wilde ik eerst los laten, maar dat wordt het dus niet.
3D puzzelen dus.
Steeds weer bewondering voor de mensen die vroeger alleen met pen en papier zo'n locomotief ontworpen al zal er best wel eens wat fout gegaan zijn.

En dan ook de "kast" aan de linkerzijde. Heel eenvoudig wat stukjes plaatwerk.. Die kunnen nu vast aan de wand.
IMG_1782 by Nulpunt0, on Flickr


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #118 Gepost op: 29 mei 2019, 14:50:59 »
Even de achterzijde van het machinistenhuis vastzetten.... niks "even".
Een L-profiel past niet wand de achterwand staat schuin.  Uit plaat een profiel op maat gemaakt.
IMG_1785 by Nulpunt0, on Flickr

Profiel passend solderen en dan met 2 boutjes vastzetten in een tapje in de vloer. Ja ja. Standaard boutjes zijn 4 mm en de vloer 2 mm. Dus of de boutjes inkorten of een gat in de vloerplaat boven de bufferbalk. Ik heb het laatste gedaan.
Staan dan alle gaatjes lijnrecht tegenover elkaar?... natuurlijk niet. Zitten nergens onverwachte kieren (0,1-0,2 mm) ? natuurlijk wel. Maar we weten.... de aanhouder wint.

IMG_1789 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #119 Gepost op: 29 mei 2019, 18:22:41 »
Even wat kleine zaken.

1.Gewicht van de loc op dit moment: 1300 gram.

2.Uit ervaring kan ik nu zeggen....maak zo snel mogelijk steunen langs de bovenkant van het machinstenhuis. Door de watertanks wordt het geheel topzwaar en bij verkeerd beetpakken staat het machinistenhuis wiebeldewobbel krom op dat dunne stukje boven de ingang.
IMG_1792 by Nulpunt0, on Flickr

3.Achter twee boutjes en voor/onder de watertanks een boutje.
IMG_1793 by Nulpunt0, on Flickr

De eerste rit met kap....kruip en zoef.
IMG_1791 by Nulpunt0, on Flickr

10286